Toon posts:

Sata harddisk erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb iets voor kerstmis mijn Maxtor 160gb sata harddisk binnen gekregen. Dan lekker kerstmis gevierd en ik ging gisteravond aan de pc beginnen.

Sata is nieuw voor me en ik heb geen floppy drive in mijn pc zitten, dus de sata drivers installeren (in windows install => F6) ging niet vlekkeloos.
Na zo'n 4 uur te moeten wachten totdat de windows install klaar was (wat ik al erg lang vond duren) ging ik de drivers instaleren.
Ik merkte dat de pc erg traag is geworden, véél trager dan met mijn vorige harddisk (Seagate 40gb 5200rpm 2mb cache ide).
Ik heb wel de chipset kunnen instaleren maar ik heb nog altijd het probleem.

Vanmorgen wou ik er nog eens naar kijken en ik zat al 15 min in het welkomscherm dus ik heb de pc maar afgesloten.
Ik heb ook nog de splitter (1 molex => 2 sata stroomkabeltjes) op een paar andere molex aansluitingen gesloten, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Weet iemand wat het probleem kan zijn?

Hier zijn alvast de specs:
AMD Sempron 2600+
MSI K8T NEO-V (onboard 2 sata aansluitingen op VIA controller)
512 MB Kingston ram
400 watt Tagan voeding
160 GB 7200 rpm 8 mb cache Maxtor harddisk

EDIT// Ik heb al Powemax geprobeerd (tool van Maxtor zelf) en daar heb ik het een kwartier laten draaien en hij vind mijn harddisk niet. (er stond standaard dat het max 1 min duurt).

Is de harddisk mss toch kapot? Want als die winkel weer open is dan stuur ik die terug op want vind het maar raar :?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wordt je hdd wel goed herkend in de bios ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Ja in het raid bios en het normale bios, maar ik kan geen array's aanmaken. Sterker nog, ik kan helemaal niets doen in het raid bios.
Er knippert dan rechtsbovenaan dat de schijven niet gelijk zijn waardoor raid onmogelijk is. Wat ook logisch is met maar 1 harddisk.

Verwijderd

Het lijkt erop dat je hard disk misschien stuk is, of misschien het sata kabeltje zelf een beetje lam is. Wat het ook nog kan zijn is dat je voeding niet 100% is waardoor hij in je bios hem netjes aangeeft maar daarna het gewoon niet fijn werkt. Check eerst dus alle kabels, andere gewoon terug naar de winkel en nieuwe halen. Ze doen er over het algemeen niet zo moeilijk over.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-03 10:48

Barrycade

Through the...

En heb je nog wel de oude schijf vanuit hetzelfde systeem? Dan zou je kunnen proberen om de 160 even als slave aan te sluiten. Kijken hoe dat gaat.

En er voor te zorgen dat je de laatste BIOS versie hebt. Te updaten via LiveUpdate van MSI.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:55:
Het lijkt erop dat je hard disk misschien stuk is, of misschien het sata kabeltje zelf een beetje lam is. Wat het ook nog kan zijn is dat je voeding niet 100% is waardoor hij in je bios hem netjes aangeeft maar daarna het gewoon niet fijn werkt. Check eerst dus alle kabels, andere gewoon terug naar de winkel en nieuwe halen. Ze doen er over het algemeen niet zo moeilijk over.
Het sata kabeltje zat standaard bij mijn moederbord. Tevens het sata stroomkabeltje.
Mijn voeding is zeker niet het probleem omdat het een Tagan 400watt is en mijn pc werkt al op een 300 watt voeding dus dat kan het probleem niet zijn.
Ik heb het bij een webwinkel gekocht (Perfect Systems) maar als ze terug van vakantie zijn dan ga ik ze zeker mailen.
littlejoannes schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:23:
En heb je nog wel de oude schijf vanuit hetzelfde systeem? Dan zou je kunnen proberen om de 160 even als slave aan te sluiten. Kijken hoe dat gaat.

En er voor te zorgen dat je de laatste BIOS versie hebt. Te updaten via LiveUpdate van MSI.
Sata heeft geen slave/master functie (teminste, geen jumpers) dus dat valt al weg.

Maar na eindeloos proberen kom ik wel eindelijk in mijn windows en ontdek ik dat mijn cpu abnormaal druk bezig is. Ik doe niks, en het cpu gebruik staat op 100% met taakbeheer :?. Dat is volgens mij echt abnormaal op een clean install. Mss is er een conflict waardoor mijn cpu de harddisk niet goed kan aansturen oid?
Pagina: 1