Het nut van 'zinloos geweld-topics' in NSTM

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:03

Piggen

Lekker bakkie

Topicstarter
Vaak wordt er naar aanleiding van een nieuw geval van zinloos geweld, gezinsdrama of iets ander ergs een topic geplaats in NTSM. Recentelijk bijvoorbeeld Drietal slaat man dood in Deventer. Op zich heel mooi, want zo blijf je als tweaker ook op de hoogte van wat er in de wereld om je heen gebeurd. Alleen denk ik niet dat GoT de geschikte plaats daarvoor is.
De discussiewaarde van dergelijke topics is meestal namelijk nihil en de reacties ontstijgen daardoor het niveau van de Fok! Frontpage niet ("Het gaat weer lekker", "RIP", strafsuggesties etc.). Niet bepaald van het hoge niveau waar GoT zo prat op gaat, naar mijn mening.

Hetzelfde geldt overigens voor topics over overleden bekendheden.

Dat wilde ik even kwijt. Bedankt voor uw aandacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 09:11

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Om dingen niet te schrijven omdat er waarschijnlijk rot of achterlijk op wordt gereageerd lijkt mij ook niet the way to go. Op die manier hou je maar weinig discussie over. Je zou dan al helemaal geen nieuws meer moeten plaatsen, er zijn immers altijd mensen die belachelijk reageren - op wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:27

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik vind het absoluut niet erg om dit soort topics tegen te komen op GoT. Hoewel de reacties vaak hetzelfde zijn vind ik toch dat ook dit soort topics goed in NTSM passen. Niemand verplicht je om ze te lezen. Je blijft hiermee toch op de hoogte van de verschrikkelijke dingen die soms gebeuren en daarnaast vormt het topic ook een beetje een uitlaatklep voor de emoties die dit soort topics oproepen. Niets mis mee dus. Wat betreft de discussiewaarde: daar heb je een goed punt maar als je dat aan zal houden kun je andere delen van GoT zoals de hele HK ook wel dicht gooien. Niet alles hoeft op een discussie uit te draaien, soms is een goed gesprek / uitlaatklep ook voldoende imho.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

boppert heeft een goed punt: veel 'nieuws' is helaas slecht nieuws: rampen, geweld, politieke/economische ellende etcetera. Als dergelijke topics in NSTM geweerd zouden worden oid, zou dat raar zijn. Iets van "geen ellende en geweld meer jongens, alleen leuk nieuws" ..snap je ;)

En ja, het nut van de topics: wat is het nut van over het weer discussiëren? Of over voetbal? Men wil z'n mening geven over zaken, ook over nieuws, en dus ook over dergelijk nieuws. Het blijft gewoon onderdeel van wereld- en nationaal nieuws: en tja, daarmee heeft het ook z'n plekje in NSTM imho :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind dat soort topics ook niet interessant, maar ik heb er een oplossing voor: Ik reageer er over het algemeen niet in. Het draait vaak toch op hetzelfde uit, suggestie dat het buitenlanders zijn, mensen die dat racistisch vinden, mensen die daar op in gaan, etc etc etc.

Blijkbaar is er behoefte aan en het lijkt me ook geen goed idee om het te gaan verbieden eerlijk gezegd.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Topicstarter
Het is alleen wel makkelijk om te zeggen dat je er dan maar niet in moet kijken. Bij de discussies over de HK komt dat ook vaak voorbij.
Voor zover ik weet is het beleid zo dat topics met weinig nut dicht gaan, waar dergelijke topics naar mijn mening (daarin zal 'm de kneep wel zitten ;)) ook onder vallen. Dan moet je ook consequent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

MPmad schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:42:
Voor zover ik weet is het beleid zo dat topics met weinig nut dicht gaan, waar dergelijke topics naar mijn mening (daarin zal 'm de kneep wel zitten ;)) ook onder vallen. Dan moet je ook consequent zijn.
Er bestaat niet zoiets als zwart-wit modden, zo ook met het uitleggen van het beleid. Dergelijke topics hebben voor mij ook weinig zin, echter geven ze wel de mogelijkheid om te discussiëren over iets wat er binnen onze maatschappij is gebeurd. Het komt regelmatig voor dat ik geen zin heb in het nieuws met al z'n ellende, ik sla dan dus ook dergelijke NSTM-topics over. Zo werkt het dus ook weer wel.

Ondanks dat er in geweldstopics ook wel onzinnige en soms weinig toevoegende opmerkingen worden geplaatst, is het niet toestaan van zulke topics het onmogelijk maken van het uitten van gevoelens en meningen die er bij de GoTters leven. Daarom alleen al zou ik er tegen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-09 16:02

JHS

Splitting the thaum.

SmartDoDo schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:48:
(...) Ondanks dat er in geweldstopics ook wel onzinnige en soms weinig toevoegende opmerkingen worden geplaatst, (...)
Is het dan misschien niet iets om daar (wat) strenger op te gaan modereren? Het lijkt me niet dat dat net als in de HK de sfeer zou bederven.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 02:44

SmartDoDo

Woeptiedoe

JHS schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:51:
[...]
Is het dan misschien niet iets om daar (wat) strenger op te gaan modereren?
Dat kan, hoewel daar meer werk bij komt kijken dan je denkt, daarbij wordt je snel als zeikstraal gezien omdat je bepaalde minimale eisen aan postings gaat stellen. Je moet je ook afvragen of de oplossing niet erger is dan de "kwaal". Die opmerking hier en daar dat iets "erg sneu" is vind ik niet echt een probleem om te lezen, wel als het alleen maar zulke opmerkingen zijn.

Sowieso meer iets voor de NSTM-mods om daar wat over te zeggen, ik lees enkel zo nu en dan zulke topics en ik moet zeggen dat ik me er niet echt aan stoor. Er zijn genoeg mensen die wel inhoudelijk een reactie plaatsen heb ik de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

MPmad schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:42:
Volgens mij is dat helemaal geen beleid. Als je alles op "nuttigheid" zou moeten beoordelen, zou het nogal een megawerk zijn.

Er worden soms in technische fora weleens wat zinloze topics gesloten ja, maar dat betekent niet dat in NST (wat een totaal ander soort forum) is hetzelfde moet gebeuren in het kader van "je moet wel consequent zijn" (als we echt consequent waren, waren er niet eens verschillende fora geweest :P).

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 28-12-2005 17:09 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen

Piggen

Lekker bakkie

Topicstarter
Oke, ik begrijp het.
Het viel me gewoon op en ik zag in die topics wat reacties die hetzelfde vonden, dus ik dacht van 'ik kaart het eens aan' :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

SmartDoDo schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:56:
[...] Dat kan, hoewel daar meer werk bij komt kijken dan je denkt, daarbij wordt je snel als zeikstraal gezien omdat je bepaalde minimale eisen aan postings gaat stellen. Je moet je ook afvragen of de oplossing niet erger is dan de "kwaal"
Maar dat is op de rest van GoT toch ook niet een probleem :) ? Het is volgens mij wél een probleem als het sfeerbedervend zou zijn, of dat het "unieke karakter van NSTM verloren doet gaan", maar dat betwijfel ik :) . Oftewel: ik zie het probleem van het middel niet zo, misschien dat jij / de NSTM mods dat anders zien ?
Die opmerking hier en daar dat iets "erg sneu" is vind ik niet echt een probleem om te lezen, wel als het alleen maar zulke opmerkingen zijn. (...) Er zijn genoeg mensen die wel inhoudelijk een reactie plaatsen heb ik de indruk.
En dat is misschien dan het verschil. Ik erger me er wel aan, maar ik ben dan ook geen trouwe bezoeker van NSTM...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik vind dat die topics eigenlijk wel een plek verdienen voor discussie. Soms zie ik eerder in NSTM wat er gebeurd is dan op een nieuwssite (omdat ik ook vaker op GoT rondhang) en ik vind het ook niet vervelend om de meningen van mensen over zoiets te lezen.

Als je er geen behoefte aan hebt kun je natuurlijk ook NSTM uit je active topics halen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

In principe is het niet aan mods of users om te bepalen of een topic NSTM-waardig is, dus in dat opzicht staat al het nieuws vrij om gepost te worden. Echter, het is geen nieuwsforum maar een discussieforum, dus in praktijk dien je een bepaalde twist mee te geven in je reactie of TS, zodat mensen gaan nadenken. Indien het een standaard-Fok-blaatdraad wordt, gaat die direct op slot omdat het dan bewezen niets toevoegd.

Zinloos geweld is een raar onderwerp, daar valt een hoop over te zeggen maar vaak is het meeste al gezegd, zodoende hebben die een raar bestaansrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Marzman: Het gaat, in mijn ogen, dan ook niet om het feit dát die topics er zijn, en dát er gediscussierd wordt, maar om hóé :) .

Ecsteinascidin: Het is natuurlijk onzin dat het "in principe" aan niemand is om een topic non-NSTM-waardig te bestempelen. Want vanuit welk principe zou dat in vredesnaam zo zijn? Maar nogmaals: volgens mij gaat het om de relatief inhoudsloze reacties. Volgens mij moeten er FP-achtige criteria aangehouden worden voor reacties, alleen wordt er dan alleen gekeken naar -1/0 posts, die mogen lijkt me best uit zo'n draad verdwijnen. En of iets al gezegd is lijkt me niet het juiste criterium, want dan kunnen er een héle hoop posts en topic getrashed worden, zeker bijvoorbeeld in WL.

Waarom zouden reacties in NSTM niet gemodereerd kunnen worden op het bijdrage-niveau :? .

DM!

Verwijderd

Waarom zouden reacties in NSTM niet gemodereerd kunnen worden op het bijdrage-niveau
Omdat dat enorm subjectief is, veel werk is en tijd/resources wel beter gebruikt kunnen worden? (Nut van sommige HK topics)

Anders heb je een heel FP-rating systeem nodig, inclusief de man/vrouw-uren die daarbij horen.
(Reacties in forum modereren door alle members / GoT moderatiesysteem)

Daarnaast ligt het mischien niet in de sfeer van SG (of die ze wil uitstralen). (Persoonlijke aanvallen in discussies.)

Als er echt uitwassen zijn kan ik mij niet voorstellen dat daar niet tegen gemodereerd wordt - aan de andere kant kan ik (als technerd) mij niet voorstellen dat er mods te vinden zijn die al die topics nalezen (en vertrouwen ze dus vnl. op reports). Kortom, een beter GoT begint bij jezelf, report een topic/reactie of klik op een ander topic wat je beter bevalt :)

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 04:12:
[...] Omdat dat enorm subjectief is, veel werk is en tijd/resources wel beter gebruikt kunnen worden? (Nut van sommige HK topics)
Elke moderatie is subjectief. De vergelijking met de HK gaat niet (helemaal) op: in de HK wordt er bij het moderatiebeleid uitgegaan van het feit dat met teveel moderatie de sfeer verloren gaat, en er bovendien een averechts effect zal optreden. Tijd/resources is natuurlijk geen argument om totáál niet te modereren op het bijdrage-niveau van de reacties: dan zou NSTM verzanden in een puinzooi. Maar daar ga je zelf hier ook al op in.
Anders heb je een heel FP-rating systeem nodig, inclusief de man/vrouw-uren die daarbij horen. (Reacties in forum modereren door alle members / GoT moderatiesysteem)
In andere fora kan toch ook worden gemodereerd op het niveau van de reacties. Waarom zou specifiek voor NSTM dan opeens een heel systeem uit de grond gestampt moeten worden, en kan het niet door het normale modereren afgehandeld worden :? .
Daarnaast ligt het mischien niet in de sfeer van SG (of die ze wil uitstralen). (Persoonlijke aanvallen in discussies.)
Ik betwijfel of het wat strakker modereren van NSTM zou leiden tot een "ongezellige" sfeer, wat op NSTM in mijn ogen sowieso minder van toepassing is dan op bijvoorbeeld de HK. Maar dat is een inschattingsverschil
Als er echt uitwassen zijn kan ik mij niet voorstellen dat daar niet tegen gemodereerd wordt - aan de andere kant kan ik (als technerd) mij niet voorstellen dat er mods te vinden zijn die al die topics nalezen (en vertrouwen ze dus vnl. op reports). Kortom, een beter GoT begint bij jezelf, report een topic/reactie of klik op een ander topic wat je beter bevalt :)
Deze, in mijn ogen, clichématige reactie biedt volgens mij niet echt een antwoord: op die manier kan je nóóit praten over het moderatiebeleid. Een moderator moet toch ook een idee hebben waar de grens te leggen, net zoals dat ik wil weten wanneer ik mezelf geroepen moet voelen om een TR te plaatsen. Natuurlijk kan je ook denken dat er wel aan de hand van TR's gemodereerd kan worden, maar volgens mij moet je toch een beleid / grens afspreken. Anders is het voor gebruikers ook niet duidelijk.

Sowieso gaat het volgens mij niet of het feit óf er gemodereerd moet worden, maar volgens mij veel meer om waar de grens gelegd moet worden. En in mijn ogen zou de lat wat hoger kunnen, maar dat is natuurlijk maar één mening. Maar de gedachte dat er überhaupt niet op het bijdrage-niveau van reacties gemodereerd kan worden, waar ik op reageerde, en waar jij ook op reageerde, vind ik totaal zot :) .

DM!

Pagina: 1