5V van ATX voeding verbrand

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Hoi,

Nadat ik een tijd gezocht heb kwam ik erg veel resultaten tegen over de connectors op moederborden. Dit is echter een probleem met de voeding.

Het gaat om een Aopen 300W voeding van amper 2 jaar oud. Het ding heeft altijd trouw zijn dienst gedaan maar sinds enige tijd vond hij het nodig om de DVD-speler of de brander niet meer te accepteren. Het was dus één van de twee. Als ik ze beide aangesloten had hield ie het misschien 5 seconden vol en gooide er toen een volle reboot tegenaan of liet de PC spontaan vast lopen.

Nu heb ik die voeding vervangen voor een nieuwe 350W Aopen en heb de 300W exemplaar eens wat nader bekeken. Ik had gedacht dat ik hem wel in een PC kon rammen die wat wattage gebruikt. Nu begin ik daar aan te twijfelen omdat er op de ATX stekker 3 lijnen bruin verbrand zijn (dus niet de kabels zelf). Het betreft hier alle 3 +5V lijnen.

Ik heb er ook even een foto van gemaakt voor de duidelijkheid (zie hier).

Ook heb ik de voeding even open geschroefd maar heb niet echt schrikwekkende ontdekkingen kunnen doen. Hij was mooi schoon van binnen. De zekering zag er nog goed uit en er lekte verder ook niets.

Vinden jullie dat ik deze voeding een enkele reis vuilnisbak moet geven of de 235W voeding in een andere pc kan vervangen voor deze 300W? De 235W is ook een Aopen.

Tnx iig.

edit:

hmm ik dacht dat ik in OH zat

[ Voor 3% gewijzigd door LollieStick op 28-12-2005 16:00 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-03 16:17

Shuriken

Life is all about priorities

Dit antwoord is eigenlijk wel makkelijk via de search te vinden:

ATX aansluiting op moederbord doorgefikt
BalusC schreef op vrijdag 07 november 2003 @ 18:11:
Kortsluiting lijkt me sterk, want dan zou het boeltje niet eens opstarten :) In de oudere voedingen zit gewoonlijk een zekering die *poef* doet wanneer er kortsluiting is. Dan levert de voeding geeneens stroom af. De modernere voedingen slaan in zo'n geval gewoon af, zodat je het opnieuw moet opstarten, waarna het in geval van een blijvende kortsluiting wederom afslaat, etc.. :)

Dit is gewoon een geval van een overbelaste 5V lijn. Oftewel jouw voeding is te zwak voor jouw systeem. Dat komt wel voor bij 250W~300W voedingen in combinatie met een stevige Athlon XP systeem met een zware videokaart.
Dus de boel is overbelast geweest. Waarschijnlijk kan je em nog wel gebruiken. Maar ik zou zelf het risico niet nemen. De boel heeft toch een flinke klap gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door Shuriken op 28-12-2005 16:02 ]

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• LollieStick
Wel vreemd dan als er niets aan het systeem veranderd is. Is het dan nog wel verstandig deze voeding in een minder vretende bak te rammen?

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01-03 16:17

Shuriken

Life is all about priorities

LollieStick schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:01:
Wel vreemd dan als er niets aan het systeem veranderd is. Is het dan nog wel verstandig deze voeding in een minder vretende bak te rammen?
Nou eigenlijk niet zo vreemd. De voeding zal ongetwijfeld een tijdje op 110% gedraaid hebben. Er zit in een beetje knappe voeding nog wat extra marge. Echter op een gegeven moment houd het op.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

Verwijderd

Ach, je kan hem altijd nog gebruiken als projectvoeding zonder die 5V lijnen ;)

Of hij betrouwbaar blijft, tsja, hij heeft blijkbaar niet zichzelf uitgeschakeld (zoals ik zou verwachten). Daarnaast is er door de oversturing wellicht het een en ander overbelast geweest (en daarvan is niet te overzien of dat nog gevolgen heeft)...

• LollieStick
Ok, tnx so far.

Is het ook mogelijk om dat te meten? Ik heb hier nog een aantal gelijkwaardige PC's staan en heb liever niet dat me hetzelfde nog een keer overkomt.

En de vraag die ik net vroeg of deze voeding nog betrouwbaar genoeg is om in een andere pc te gebruiken.

edit:

grr unicorn7 was me al voor ;)

Het gaat niet echt om een monster snelle bak. Het ding werkt nu goed met een 235W voeding. Dan zou je zeggen dat deze het toch wel moet redden? Of is deze beredenering nou onzin?

[ Voor 31% gewijzigd door LollieStick op 28-12-2005 16:14 ]

Pagina: 1