[MCE 2005] Traagheid: boosdoener ehshell.exe / DVD decoder

Pagina: 1
Acties:
  • 1.356 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Na GoT afgezocht te hebben en het halve internet kom ik toch maar hier voor het volgende:

specs:

Mboard: intel chipset 845G video / shared mem) 2.0 Ghz P IV
512 MB ram
Hauppauge 500MCE dual tuner

DVD decoder welke het beste werkt: powerDVD 6

Het systeem werkt aardig, alleen bij het live tv kijken en dan iets anders gaan doen (guide bijv) dan hapert alles en is MCE traag. Doe je de tv op STOP dan gaat alles weer als een speer, je vliegt overal doorheen. Dit probleem net zo met 1 programma opnemen en 1 bekijken: schokken en traagheid, laat staan dat je nog iets anders kan. Met het bekijken van een DVD of opgenomen programma's zijn er geen problemen... alleen met live tv.

Ehshell trekt ruim 70 % CPU met alleen kijken op 1 kanaal en verder niets doen. 1 opnemen en 1 kijken is 100% gebruik... Na wat zoekwerk op internet kom ik erop dat de MPEG2 decoder het probleem moet zijn. De hauppauge heeft 2 encoders welke het signaal hardwarematig encoderen, de software moet dit weer decoderen en dit kost veel....

Rollup 2 voor MCE: geen resultaat
andere decoders (NVDVD / WinDVD): CPU gebruik word nog hoger... 80+ %
beta Hauppauge 500MCE drivers: probleem blijft
intel chipset MCE drivers: *zucht* probleem blijft
andere vid kaart geprobeerd (AGP geforce MX400): idem onder het motto: je weet het niet
Alle eye candy van MCE en XP uitgezet: niets (win Xp op de pc alleen is nu wel retesnel :P)

Heeft er iemand nog een idee waar ik het kan vinden?? Volgens mij ben ik wel door de opties heen, maar MCE is zo niet echt bruikbaar :/

Voor de beeldvorming, TV aan en de guide proberen te kijken geeft dit (op het einde van overzicht cpu gebruik ongeveer, het begin van het overzicht is alleen 1 live tv aan):

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tvdleur/cpu.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door tvdleur op 28-12-2005 15:38 ]

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33
tvdleur schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:10:
[.....]
Ehshell trekt ruim 70 % CPU met alleen kijken op 1 kanaal en verder niets doen. 1 opnemen en 1 kijken is 100% gebruik... Na wat zoekwerk op internet kom ik erop dat de MPEG2 decoder het probleem moet zijn. De hauppauge heeft 2 encoders welke het signaal hardwarematig encoderen, de software moet dit weer decoderen en dit kost veel....
[....]
Even denken, is het niet juist zo dat het signaal op de COAX kabel analoog is, en dus moet worden gedigitaliseerd? En bij cheap-ass kaartjes wordt dat overgelaten aan de CPU, en bij de beter kaarten (zoals jouw Hauppauge) doen dat lekker zelf. In jouw geval heb je zelfs 2 'tuners', voor het kijken en opnemen tegelijk.

Het lijkt me dus een beetje stug dat de software nu nog beelden moet verwerken, dat hoort de Hauppauge te doen.
Correct me if I'm wrong :)

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik heb vrijwel dezelfde config en volgens mij ook dezelde klacht.

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Clock schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:18:
[...]

Even denken, is het niet juist zo dat het signaal op de COAX kabel analoog is, en dus moet worden gedigitaliseerd? En bij cheap-ass kaartjes wordt dat overgelaten aan de CPU, en bij de beter kaarten (zoals jouw Hauppauge) doen dat lekker zelf. In jouw geval heb je zelfs 2 'tuners', voor het kijken en opnemen tegelijk.

Het lijkt me dus een beetje stug dat de software nu nog beelden moet verwerken, dat hoort de Hauppauge te doen.
Correct me if I'm wrong :)
Klopt, dat is de encoding. Maar MCE is zo opgebouwd dat deze weer een (vraag me niet waarom) MPEG2 decoder nodig heeft om de beelden te verwerken. 8)7 De decoder op use hardware zetten
helpt ook niet...

• Clock
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:33
tvdleur schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:31:
[...]

Klopt, dat is de encoding. Maar MCE is zo opgebouwd dat deze weer een (vraag me niet waarom) MPEG2 decoder nodig heeft om de beelden te verwerken. 8)7 De decoder op use hardware zetten
helpt ook niet...
Serieus...? :>

Welke oetlul heeft dat bedacht? Waarom kopen mensen er dan in vredesnaam zo'n dure Hauppauge kaart bij als je net zo goed eentje van 30 euro van de Aldi (oid) kan kopen. Ik weet er misschien te weinig van, maar dat is wel erg raar.

Misschien een beetje raar, maar is MediaPortal dan niet wat? En gratis, en kan probleemloos 7 kanalen tegelijk opnemen:
http://www.team-mediaportal.com/

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
Clock schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:48:
[...]

Serieus...? :>

Welke oetlul heeft dat bedacht? Waarom kopen mensen er dan in vredesnaam zo'n dure Hauppauge kaart bij als je net zo goed eentje van 30 euro van de Aldi (oid) kan kopen. Ik weet er misschien te weinig van, maar dat is wel erg raar.

Misschien een beetje raar, maar is MediaPortal dan niet wat? En gratis, en kan probleemloos 7 kanalen tegelijk opnemen:
http://www.team-mediaportal.com/
Je probeert wat he ;) Misschien zo eens die mediaportal proberen... Ben alleen bang dat ik een week de remote aan het instellen ben dan... maargoed... Hopelijk heeft iemand nog een MCE idee?

• tvdleur

tvdleur

ehh...okay?

Topicstarter
subtiel schopje... iemand een idee?

• BlackBurn
  • Laatst online: 07:08

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Beetje laat, maar ik loop nu tegen exact hetzelfde probleem aan, toevallig al iemand een oplossing gevonden?

Overigens betreft het bij mij Vista Media Center.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!

Pagina: 1