beste cpu voor MCE doos (perf. vs watt)

Pagina: 1
Acties:

• Don_Gulio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 00:01
Ik wil een nieuwe MCE computer samenstellen en wil graag weten welke cpu ik hiervoor het beste kan gebruiken. Prijs zou tussen de 150 en zeg 250 euro moeten liggen.

De computer staat de hele dag aan, soms idle, vaak downloaden, soms een spelletje, redelijk veel multitasking. Nu heb ik een pentium IV 3.0 Ghz maar volgens mij vreet die aardig wat stroom en wordt vrij warm (ca 54 graden).

Zijn er processoren die bijv. in idle-stand automatisch aanzienlijk minder stroom verbruiken?
Uiteraard moet de cpu makkelijk (en stil) te koelen zijn...mogelijk zelfs passief. Hebben jullie goede, liefst onderbouwde suggesties?

Grt,
Don

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een Intel Pentium M of Celeron M? Die dingen zijn behoorlijke krachtpatsers (worden ook in highend notebooks gebruikt). Verbruiken daarbij weinig stroom en zijn goed te koelen :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

Voor zo'n 200 euro heb je al een Pentium M processor. Deze is speciaal bedoeld voor mobiele toepassingen en is op dit moment de beste processor wat verbruik betreft als je ook nog redelijk wat performance nodig hebt.
Een 1.73Ghz versie is er al vanaf 191 euro (ongeveer).

Nadeel is wel dat je op zoek zult moeten gaan naar een moederbord wat deze processor ondersteund. Die zijn niet zo makkelijk te krijgen als Socket 478/775/754/939 bordjes, maar als je een beetje goed zoekt moet het te doen zijn....

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:13
wat voor moederbord heb je nou?

want als je nou een asus P4C800 deluxe hebt hoef je alleen nog een asus ct479 converter en een pentium m te kopen en je bent klaar.

en als je dat niet hebt dan zou ik voor een socket 939 moederbord gaan en een amd 3000+ kopen verbruiken veel minder stroom als een pentium 4.En ze hebben cool n quiet dat wil zeggen dat als ie niks te doen heeft de processor snelheid wordt teruggeklokt naar ik d8 800mhz en verbruikt dan dus ook nog minder stroom.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
Een mooie AMD64 met cool & quiet, en een moederbord dat dit ondersteund. Neem meteen ook een moederbord dat de ventilatorsnelheid aanpast aan de temperatuur van je proc, zo zal de koeling erg stil (en bij idle periodes passief) zijn.
Ook ben je goedkoper dan met een Pentium M, en heb je meer prestaties voor je geld.

Door niet de boxed koeler, maar een met een groter oppervlak te nemen, zal de fan ook minder moeten draaien, en dus stiller zijn.

Je kan ook de cool & quiet zelf aanpassen (om lagere voltages, dus minder warmte, te bereiken) met CrystalCPUID, zie bijvoorbeeld silentpcrevieuw voor uitleg.

Nog over dat stroomverbruik: ook met een goeie voeding bespaar je op stroomverbruik (werkt efficienter), passief gekoelde voedingen zijn wel duur maar erg energiezuinig.

[ Voor 38% gewijzigd door naftebakje op 28-12-2005 13:54 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Don_Gulio
Hi,
Dank voor zover.

Momenteel heb ik een Asus S-Presso, dus met 478 chipset. Maar wil niet meer zo'n kleine barebone maar een full-size systeem met PCIe. Als het kan moet het een geheel passief systeem worden (excl HDD uiteraard), maar koeling dus ook passief.

Ik kan nergens een vergelijk vqinden v.w.b. performance/verbruik van de AMD coo'n quiet vs Pentium M. Jullie wel?

Welke socket heeft zo'n pentium M? EDIT: gevonden. socket 479m.

Dan weet ik waar ik naar moet zoeken. Wat is een goed Mobo voor zo'n AMD? Heb onboard coax of optical spdif en LAN nodig (geen VGA). Ben al een tijd niet meer met die materie bezig geweest, dus als er een noob-vraag tussenzit...sorry :-)

[ Voor 5% gewijzigd door Don_Gulio op 28-12-2005 14:03 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 21:50

Piggen

Lekker bakkie

Qua verbruik/prestaties is zo'n Pentium M onverslaanbaar. Alleen moet je ook even naar de kosten kijken. De processor kost minstens €190 en het goedkoopste moederbord is €175. Een Athlon 64 3000+ kost €150 en een moederbord (mATX, neem ik aan) heb je al vanaf €50. Daarbij is zo'n Athlon ook niet zo'n grootgebruiker, zeker niet in cool & quiet modus.

Pentium M is socket 479 trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Piggen op 28-12-2005 14:05 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:30
S479 is voor de P4-M of Celly-M maar asus heeft een converter waarmee bijna al hun S478 mobo zijn om te toveren tot een S479 mobo.
Of kijk eens in dit topic Het grote So479 desktopmoederborden topic dan is met name het Aopen bord interessant aangezien deze DVI, HDMI en component onboard heeft wat hem het super MCE bord maakt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

leonbong schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:02:
S479 is voor de P4-M of Celly-M maar asus heeft een converter waarmee bijna al hun S478 mobo zijn om te toveren tot een S479 mobo.
Of kijk eens in dit topic Het grote So479 desktopmoederborden topic dan is met name het Aopen bord interessant aangezien deze DVI, HDMI en component onboard heeft wat hem het super MCE bord maakt.
Das niet helemaal waar. De P4-M is een socket 478 cpu, de P-M is een Socket 479 cpu.
Wat de TS ook kan doen, als hij al een socket 478 mobo heeft is daar een mobile cpu voor te vinden. Ik heb hier een 1,5Ghz liggen, die verbruikt 30W maar is nog best rap. Heb er helaas niet echt een doel voor want het zijn leuke dingen.

• naftebakje
Realistische prijs is 110 €, daarvoor haal ik in de winkel een K8N Neo4-F, die heeft coaxiale SPDIF, C&Q, corecell (regelbare fansnelheid en dergerlijke).

Welke jij moet nemen? Ff zoeken, wat kan jou favoriete PCboer leveren van moederborden, de eisen zijn: socket 939, iets van ventilatorsnelheidsregeling, C&Q, PCIexpress, dus dat moet je zelf wel vinden.
(de eventuele NB fan kan je gerust er af slopen, zolang je wat airflow hebt, bijvoorbeeld een 80mm fan op 7V, die hoor je toch niet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-05 22:17
Weer een andere optie: Neem een Via Epia mini-itx mobo. Processor zit er al op, kan tot 1,3 Ghz. Ze zijn niet duur, VGA onboard, Sound onboard. Enige probleem is dat de VIA's nogal traag zijn qua geheugen access, en in games hoef je er geen wonderen van te verwachten. Daar staat tegenover dat een Mini-itx mobo maar 17 X 17 CM is. Dus die kan in een lekker klein kasje ;)

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Mss is het ook een idee voor jouw om eens een kijkje te nemen bij de VIA Epia bordjes. Deze hebben momenteel veelal een C3 processor aan boord welke vaak worden gebruikt voor o.a. home entertainment systemen. Verschillende per processor kunnen deze zelfs passief worden gekoeld. Je zult er echter geen P4 3.0Ghz prestatie vergelijking moeten willen maken.

[edit]
haha, we dachten dus allebei hetzelfde :P

[ Voor 7% gewijzigd door telefoontoestel op 28-12-2005 14:18 ]

telefoontoestel

• Soldaatje
  • Niet online
N00B01 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:13:
Weer een andere optie: Neem een Via Epia mini-itx mobo. Processor zit er al op, kan tot 1,3 Ghz. Ze zijn niet duur, VGA onboard, Sound onboard. Enige probleem is dat de VIA's nogal traag zijn qua geheugen access, en in games hoef je er geen wonderen van te verwachten. Daar staat tegenover dat een Mini-itx mobo maar 17 X 17 CM is. Dus die kan in een lekker klein kasje ;)
Ok, sorry hoor maar je maakt je naam waar. Ik zeg te langzaam.

Ik zou gaan voor een AMD athlon/opteron socket 939 met bijvoorbeeld een mATX van Asus (A8N-VM 80 euro). Processor: AMD Opteron 148 (1 voor max 1 proc) 2,2 GHz 1 MB cache 240 euro.
Opteron beter overklokbaar + 2x zoveel cache dan Athlon 64.

• Don_Gulio
Okido,

Wil dus geen mini-mobo meer. Opteron is te duur. Via te langzaam.Voorlopig lijstje is

Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
in combinatie met
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB

Lijkt dit een goede cpu voor mijn doelen, die zuinig en stil gemaakt kan worden?
Suggesties uiteraard welkom.

[ Voor 12% gewijzigd door Don_Gulio op 28-12-2005 14:44 . Reden: aanvulling ]

• Soldaatje
  • Niet online
Don_Gulio schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:42:
Okido,

Wil dus geen mini-mobo meer. Opteron is te duur. Via te langzaam.Voorlopig lijstje is

Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID)
in combinatie met
AMD Athlon 64 3000+ Venice (S939, 1.8GHz, 512KB

Lijkt dit een goede cpu voor mijn doelen, die zuinig en stil gemaakt kan worden?
Suggesties uiteraard welkom.
Dat mobo heb ik ook icm een 3200, maar ik denk dat je ook moet kijken naar vermogen van harde schijven/grafische kaart/Wifi/voeding zelf. Kan allemaal nogal schelen.
Ik heb met mijn systeem A8N-E, 3200, 2x512, 1x Maxtor DM10, geforce 6600 GT = 100 watt.
Mijn Via epia haalt 20 watt, maar dat ding is ZOOOO langzaam...

Verwijderd

Hier heb je een paar links waar het verbruik is gemeten van verschillende systemen:
http://www.techreport.com...n64-x2-3800/index.x?pg=13
http://www.techreport.com...-855gme-mgf/index.x?pg=17

• Don_Gulio
Soldaatje schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:57:
[...]

Dat mobo heb ik ook icm een 3200, maar ik denk dat je ook moet kijken naar vermogen van harde schijven/grafische kaart/Wifi/voeding zelf. Kan allemaal nogal schelen.
Ik heb met mijn systeem A8N-E, 3200, 2x512, 1x Maxtor DM10, geforce 6600 GT = 100 watt.
Mijn Via epia haalt 20 watt, maar dat ding is ZOOOO langzaam...
Die 6600gt heb ik ook op het oog.
die 100 watt, is dat in idle mode of tijdens gebruik?

• naftebakje
Lijkt me een erg goed mobo, alles wat je nodig hebt zit erop.Nu moet je alleen nog iemand vinden die het als nieuwjaarscadeau geeft :+

• Soldaatje
  • Niet online
Don_Gulio schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:07:
[...]

Die 6600gt heb ik ook op het oog.
die 100 watt, is dat in idle mode of tijdens gebruik?
Idle met hardeschijf altijd aan, CnQ aan (2 GHz > 1 GHz).

Verwijderd

die amd64 3000+ is passief tekoelen met bijvoorbeeld een thermaltake Sonice Tower of een Scythe Ninja. je moet dan wel een beetje airflow in je kast hebben of je hangt er een hele stille fan aan die je niet hoort.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb een Athlon 64 3200+ (Venice, 2 GHz, standaard boxed met fan) in combinatie met een Asus A8N-VM CSM, en die staat 99% van de tijd met uitgeschakelde cpu fan. Cool & Quiet schakelt 'm naar 1000 MHz, en met de fan stil blijft de CPU onder de 50°. Een Socket 939 Opteron 146 (ook 2 GHz, maar dubbele cache, voor iets minder geld) had ook gekund, maar die dingen zijn ietwat zeldzaam in de losse componenten markt.

Probleem is dat met stilstaande CPU en case fans het volgende probleem opduikt: de voedings fans.
Pagina: 1