Discussie gebruik naam DPC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Topicstarter
Naar aanleiding van deze draad: Majestic-12 Distributed Search Engine zou ik wel eens willen weten wat nou het DPC beleid moet zijn over het gebruik van de DPC naam op "niet ondersteunde" projecten.
Is het gewenst dat de DPC naam zo maar op elk project staat ? of moet het geen probleem zijn ?
Het mail adres om te registreren is natuurlijk projects@d.o maar wat nou als mensen dát niet doen of willen opgeven ??

Vragen vragen ....

Ik ben me natuurlijk bewust van het feit dat je niet altijd een naam gewijzgd krijgt als je het zou willen.
maar wat is jullie mening ?

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me dat de voorwaarden er niet voor niets zijn.
Als een projekt hieraan niet voldoet, wordt het niet ondersteund vanuit de community, maar ook kan de naam DPC niet aan dat projekt verbonden worden.
Misschien zinvol om een artikel op te stellen, een stemming te houden en bij voldoende vóórstemmers het artikel toe te voegen aan de voorwaarden, zodat dergelijke problemen zich in de toekomst niet weer voordoen.
Ik ben DPC gejoined oa omdat het in principe alleen non-profit projekten ondersteunt.
Als nu ineens profit projekten worden ondersteund oa dmv naamgeving valt een van de voorwaarden weg waarom ik DPC heb gejoined.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 13:18
Als een project niet door DPC wordt ondersteund, mag een team mijns inziens ook niet de naam DPC gebruiken.

In de praktijk lijkt mij dit wat lastig vol te houden, als er door iemand een team wordt aangemaakt en de naam Dutch Power Cows wordt door die persoon ingevuld, krijg het dan maar voor elkaar om het te wijzigen. Je zou als crew een mailtje kunnen sturen aan de leiding van het DC-project waarin je uiteenzet waarom het project niet door DPC gesteund wordt en verzoeken of de naam gewijzigd kan worden cq uit de stats verwijderd, maar dat is dan ook het enige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-07 16:44

Adm.Spock

Duik-Aap

DPC is als team-naam mijns inziens een beschermde naam die niet zomaar gebruikt mag worden.

Echter: als je een niet officieel door DPC ondersteund project joined en als naam [DPC]Pietjepuk o.i.d. invuld, dat moet wel mogen.

Maar linksom of rechtsom, als je een team registreerd met de naam "DPC" of "Dutch Power Cows" bij welk project dan ook, dan dien je dat te doen op projects@d.o Geen discussie over mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-03 19:58
Ik vind dat je gerust de naam DPC kan gebruiken op niet-officiële projecten, maar dan moet wel de community er mee ingestemd hebben. Bij andere Boinc-projecten is er ook een Dutch Power Cows, maar dan wél geregistreerd op projects@d.o. Mensen mogen niet zomaar de naam DPC gaan gebruiken, dan moeten ze van te voren maar hier op /5 of op FDO om toestemming vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 16:19
Ik ben het 100% met Adm. Spock eens.
Op persoonlijke titel meedoen als [DPC]Username is prima, maar de teamnaam "DPC" of "Dutch Power Cows" is voorbehouden aan officieel door de community ondersteunde projecten.
Daar hoeft volgens mij geen discussie over gevoerd te worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Sleepie op 28-12-2005 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adm.Spock schreef op woensdag 28 december 2005 @ 10:50:
DPC is als team-naam mijns inziens een beschermde naam die niet zomaar gebruikt mag worden.
[...]
Sleepie schreef op woensdag 28 december 2005 @ 11:26:
[...] maar de teamnaam "DPC" of "Dutch Power Cows" is voorbehouden aan officieel door de community ondersteunde projecten.[...]
In feite is dat niet waar, want DPC heeft geen (is geen) rechtspersoon(lijkheid). Dit is een probleem wat DPC hier en daar eens tegenkomt, zoals waarschijnlijk ook nu met de mechandising. Wat jij noemt is de afspraak die wij onderling hebben gemaakt.

Zolang DPC geen rechtspersoonlijkheid heeft, hebben zij geen naamsbescherming (en andere bescherming of rechtsmiddelen). De naam DPC mag je wat dat betreft gewoon bijvoorbeeld op een pak melk zetten, en het zo verkopen.

Deze problematiek komt zo nu en dan naar boven, en was een jaar oid geleden één van de belangrijke redenen om te discussieren over een rechtsvorm voor DPC (vereniging of stichting).

Gezien de huidige stand van zaken zou ik persoonlijk pleiten voor een gedeeltelijke "juridisering" van DPC. Je kan daaronder de bezittingen (de naam+afkorting, en bv. servers), de kosten (bv. hosting, fabrikage merchandising) en inkomsten (verkoop merchandising, vrijwillige bijdragen) mee regelen.

Voor de rest kan je dan DPC in zijn huidige vorm met "losse, niet gebonden leden" laten bestaan. Maar tegelijkertijd bewaak je de inkomsten en uitgaven van DPC en als zijn bezittingen en het gebruik van de naam/afkorting.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Laatst online: 14-09 19:36

ScSi

Belg.

Zal ik ook dan maar even?
In principe zijn er 4 onderverdelingen mogelijk
  • ondersteunde waarvan stats gepost worden
  • ondersteunde waarvan geen stats gepost worden
  • niet ondersteunde maar aanvraag is lopende
  • niet ondersteunde
Je kan volgens mij alleen de naam DPC of Dutch Power Cows enkel binden aan de eerste 2
Als een project de status ondersteund heeft (stats of niet) dan moet dat uiteraard onder de naam DPC zijn (en op het bijhorende e-mailadres)
Als een project nog niet ondersteund wordt (zoals µFluids overlaatst) dan dient degene die wil dat het project ondersteund wordt, een aanvraag in te dienen bij de hoofdcrew. (crew gekozen leden en/of crew vertegenwoordigers)
Zij kunnen dan afwegen en stemmen (LIEFST met 2/3 meerderheid EN na het openen van een topic op /5, zodat ook medeDPC’ers weten wat er gaande is en zich een idee kunnen vormen van het project)
Wordt het project goedgekeurd, dan wordt DPC geregistreerd als team met het projects@d.o adres. Zoniet, dan krijgt het project de laatste stempel (niet ondersteund) maar kunnen DPC’ers wel zelf aan dat project meedoen uiteraard (we leven in een vrije wereld) echter NIET onder de naam Dutch Power Cows.

Procedure
  1. Iemand doet het nodige opzoekwerk en kijkt na of het te ondersteunen project voldoet aan de DPC-voorwaarden
  2. Dat wordt aan de crew overgemaakt, met de aanvraag een team als DPC te registreren
    Crew opent een topic op /5 en gaat daarna stemmen (2/3 meerderheid bij voorkeur)
  3. Geeft al dan niet goedkeuring en richt DPC op
  4. (indien geen goedkeuring kunnen DPC’ers nog steeds op eigen houtje verdergaan, onder de nick [DPC]Nickname bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ScSi_009 schreef op woensdag 28 december 2005 @ 11:44:
Als een project nog niet ondersteund wordt (zoals µFluids overlaatst) dan dient degene die wil dat het project ondersteund wordt, een aanvraag in te dienen bij de hoofdcrew. (crew gekozen leden en/of crew vertegenwoordigers)
Nou begin je dus weer, lezen is ook een vak. Door er nu aanvullende eisen aan toe te voegen doet niets af van het feit dat mijn projectaanvraag van µFluids volledig volgens het boekje is verlopen. Ik verzoek dan ook vriendelijk om met dit onzinnige voorbeeld te stoppen in dit soort discussies.

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

Nou heb je het toch verkeerd voor hoor.. Je hebt toch volgens het boekje gehandeld? Het is gewoon niet via /5 gebeurd (zoals ik het inderdaad graag had gezien) maar via IRC. Als er overleg is geweest en je hebt de goedkeuring, wie ben ik dan om te zeggen dat je aanvraag niet goed was? Integendeel, ik neem µFluids als voorbeeld over hoe het idd moet verlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.

Pim.

Topicstarter
En ik verzoek de discussie ontopic te houden

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het blijft een feit dat men liever onder een team naam mee doet. Als er binnen DPC een aanhang is die het wel ondersteund maar het project voldoet niet aan alle eissen Zou je bij het voorstel om de naam DPC te verbieden op die projecten wat mensen waarschijnlijk voor het hoofdstoten.

Ik neem als voorbeeld even Ubero Daar staan onder DPC 37 users. Wat zou er onder het voorstel moeten gebeuren? Het team daar maar opheffen ? De Dpcers verplichten om een nieuwe naam te nemen voor hun team op dat project?

Ik vind persoonlijk dat op elk project gewoon de naam DPC moet kunnen worden gebruikt. ik zie niet in wat dit voor probleem kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:35
Mij lijkt het dat de naam Dutch Power Cows alleen gebruikt mag worden bij non-profit projecten. En dat het altijd op het mail adres projects@d.o geregistreerd moet worden. Mocht het zo zijn dat een Profit project word geregistreerd, zien wij dat als Crew en kunnen wij daar actie op ondernemen. Die moeilijke stem procedures enzo hebben mijn inziens geen zin.

Ook niet om te bepalen of een project aan de voorwaarden voldoet. We zijn al veelst te over georganiseerd, laten we dat AUB makkelijk houden. Wij als crew kunnen wel bepalen of een project aan de voorwaarden voldoet die wij als DPC gesteld hebben, dat is immers ook onze taak. Mochten we er niet uit komen zetten we het wel op /5.

Een ding dat er wel gaat veranderen is, wanneer een project OK is bevonden wij als Crew dit eerst gaan posten op /5 en daarna komen de stats er pas. Zodat niet iedereen opeens voor de verassing staat van een nieuw project.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zal me uit de naamgeving discussie houden, maar:
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 11:30:
Gezien de huidige stand van zaken zou ik persoonlijk pleiten voor een gedeeltelijke "juridisering" van DPC. Je kan daaronder de bezittingen (de naam+afkorting, en bv. servers), de kosten (bv. hosting, fabrikage merchandising) en inkomsten (verkoop merchandising, vrijwillige bijdragen) mee regelen.
offtopic:
Voor zaken waar geld mee is gemoeid (fysieke producten, domeinnamen, etc), is dat inderdaad een handig iets. Maar ik zie eigenlijk niet of/hoe dat het ten onrechte onder de DPC-vlag opstarten van teams stopt. Ik denk dat een net mailtje vanuit d.org naar het team en/of de desbetreffende organisatie dan meer goed doet dat het op de rechten staan.
Als pak-em-beet Heineken zich zou beroepen op merkenrecht als een team zich noemt naar een biermerk, zou de organisatie zich er waarschijnlijk ook weinig van aantrekken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32

Qwerty-273

Meukposter

--- erg offtopic ---
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:48:
Ik neem als voorbeeld even Ubero Daar staan onder DPC 37 users. Wat zou er onder het voorstel moeten gebeuren? Het team daar maar opheffen ? De Dpcers verplichten om een nieuwe naam te nemen voor hun team op dat project?
Zin ze intussen al op nieuw werk overgestapt over processen we nu voor de miljoenste keer het zelfde werk? Als ze niets veranderd hebben (en zo lijkt het te zijn op hun website) is dat wel het meest verkwistende project wat er is.
Het Forum hebben ze daar zo te zien ook geschrapt omdat er in 2003/04 vele berichten stonden wanneer ze nou eens van hun luie reet zouden komen om eens nieuwe data te processen. Sinds dien is voor mij Ubero dood. En zo te zien doen ze er zelf geen enkele moeite voor om andere projecten te krijgen.

--- beetje ontopic ---

Voor DPC'ers die zoekende zijn naar iets nieuws kan eventueel een officeel team komen van uit de dpc dat aangeeft dat het geen officieel project is. :+ Een eenduidige naam op verschillende projecten maar met de scheiding dat het geen officieel dpc project is. Wanneer het project wel een officieel project wordt kan de naam van dit team veranderd worden in DPC (of voluit natuurlijk) of creeeren we een nieuw team waar de leden dan naar overstappen. Verschilt per project natuurlijk of de punten mee gaan of niet..

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:14

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 11:30:
[...]

[...]

In feite is dat niet waar, want DPC heeft geen (is geen) rechtspersoon(lijkheid). Dit is een probleem wat DPC hier en daar eens tegenkomt, zoals waarschijnlijk ook nu met de mechandising. Wat jij noemt is de afspraak die wij onderling hebben gemaakt.

Zolang DPC geen rechtspersoonlijkheid heeft, hebben zij geen naamsbescherming (en andere bescherming of rechtsmiddelen). De naam DPC mag je wat dat betreft gewoon bijvoorbeeld op een pak melk zetten, en het zo verkopen.

Deze problematiek komt zo nu en dan naar boven, en was een jaar oid geleden één van de belangrijke redenen om te discussieren over een rechtsvorm voor DPC (vereniging of stichting).

Voor de rest kan je dan DPC in zijn huidige vorm met "losse, niet gebonden leden" laten bestaan. Maar tegelijkertijd bewaak je de inkomsten en uitgaven van DPC en als zijn bezittingen en het gebruik van de naam/afkorting.
jaa gaaf, zullen we een stichting gaan opzetten? :X 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol @ sandstar ;)

ik moet eerlijk zeggen dat ik het bijzonder jammer vind dat DPC geassocieerd wordt met een project als MJ12 maar ik ben dan ook tot de grond toe overtuigd van de verkeerde bedoelingen. En ik ben er dan zoiezo op tegen dat zo iemand hulp krijgt van een team als DPC.

Ik denk er nog over om een post op FDC te gooien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

iisschots schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:16:
Mij lijkt het dat de naam Dutch Power Cows alleen gebruikt mag worden bij non-profit projecten. En dat het altijd op het mail adres projects@d.o geregistreerd moet worden. Mocht het zo zijn dat een Profit project word geregistreerd, zien wij dat als Crew en kunnen wij daar actie op ondernemen. Die moeilijke stem procedures enzo hebben mijn inziens geen zin.

Een ding dat er wel gaat veranderen is, wanneer een project OK is bevonden wij als Crew dit eerst gaan posten op /5 en daarna komen de stats er pas. Zodat niet iedereen opeens voor de verassing staat van een nieuw project.
Daar ben ik het volledig mee eens. Ik ken bijvoorbeeld het project Udero niet, maar als daar op dit moment een team DPC bestaat, dan laten we dat best zo toch?
De crew doet zijn werk goed en de goedkeuring ligt uiteindelijk bij hun. Ik zou zeggen, geen goedkeuring, geen DPC als teamnaam. DPC is bekend/berucht :) genoeg dat als een hoofdmember vd crew een mailtje stuurt naar een projectteam (dat een profit-achtergrond heeft) met de vraag de naam DPC te wijzigen, hun dat zeker gaan doen (mits voldoende argumenten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SandStar schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:40:
[...]

jaa gaaf, zullen we een stichting gaan opzetten? :X 8)7
kan je wel zo stoer reageren, maar uiteindelijk heeft G_M_C wel een punt. Als iemand de naam DPC misbruikt en niet vatbaar is voor vriendelijk vragen, kunnen jullie daar niks aan doen, zo simpel is het...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en laten we onze naam dan niet vergooien op van die discutabele projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rac-on schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:14:
[...]

kan je wel zo stoer reageren, maar uiteindelijk heeft G_M_C wel een punt. Als iemand de naam DPC misbruikt en niet vatbaar is voor vriendelijk vragen, kunnen jullie daar niks aan doen, zo simpel is het...
Plus het feit dat je er meteen voor zorgt dat er geen misverstanden kunnen onstaan bij de aanstaande verkoop van de merchandising (bv. over de opbrengsten en de verdeling van de gelden die iedereen heeft voorgeschoten etc).

Het is gewoonweg veel handiger om als "rechtspersoon zaken te doen", en dat omvat ook de bescherming van de naam DPC.

En bovendien is voor de dingen die ik in gedachten had een stichting van zeg maar de helft van de crewleden meer dan voldoende. Voor de rest kan je dan DPC laten voor wat het is

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:14:
en laten we onze naam dan niet vergooien op van die discutabele projecten
Ik ben niet van mening dat we onze naam vergooien als er DPC-ers zijn die onder de naam van DPC meedoen met een project als bv. MJ12. Een goede naam in de DC community krijg je volgens mij door te laten zien dat georganiseerd power kunt inzetten op bepaalde projecten. Dat ligt dus niet zo aan het soort project waar je aan meedoet. Ook het fijne van een grote achterban is dat er altijd mensen zijn die mee willen doen met kleine, beginnende projecten. Dit laat juist zien dat de tentakels van DPC zich ver uitspreiden.
Voorzover in deze discussie ben ik het eigenlijk eens met Veter. Nu wordt deze mening niet erg breed gedeeld, tenminste in deze topic, en vind ik het verder best goed dat er gediscusieerd wordt over hoe de naam van DPC te gebruiken.
Hier over zou ik willen zeggen dat ik het dus helemaal niet vervelend vind als de naam van DPC wordt gebruikt bij kleine projecten. Wat niet weg neemt dat ik voorstander ben van de richtlijnen die al zijn opgesteld. Dit stelt nl voor om juist de DPC community bekent te maken met het project. Iets wat voor kleinere projecten volgens mij wel wat meer mag gebeuren. (heb nl een "kleine projecten fetish" >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat niet persee over ubero maar het was de eerste die in me opkwam. Een DC project waar Dpcers aan mee doen die niet voldoet aan de eisen van de communitie.

Ik vind het gewoon raar dat iemand die jaren voor DPC heeft gegraasd ineens in een ander team moet gaan zitten omdat er een paar mensen niet eens zijn met de doelstelling van een project. Dan doen die personen niet mee en sta je niet toe dat er stats worden gepost. Maar lopen roepen dat de naam DPC niet mag worden gebruikt is imho grote onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pim. schreef op woensdag 28 december 2005 @ 10:29:
Naar aanleiding van deze draad: Majestic-12 Distributed Search Engine zou ik wel eens willen weten wat nou het DPC beleid moet zijn over het gebruik van de DPC naam op "niet ondersteunde" projecten.
Is het gewenst dat de DPC naam zo maar op elk project staat ? of moet het geen probleem zijn ?
Het mail adres om te registreren is natuurlijk projects@d.o maar wat nou als mensen dát niet doen of willen opgeven ??

Vragen vragen ....

Ik ben me natuurlijk bewust van het feit dat je niet altijd een naam gewijzgd krijgt als je het zou willen.
maar wat is jullie mening ?
Een heel topic voor iets wat eigelijk heel makkelijk is.
Iedereen kan en mag de naam gebruiken.
Binnen de Benelux is de naam niet geregistreerd.
Een stichting of verreniging had dit eventueel kunnen doen.

Erger nog, als ik morgen ineens producten op de markt breng met de naam DPC of zelfs Dutch Power Cows is er echt niemand die daar iets tegen kan doen.
Niet wenselijk, maar wel waar.

Misschien uit opbrengst van de toekomstige verkoop de naam eens vastleggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

rac-on schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:14:
[...]

Moet je voor de grap eens zoeken op "stichting" op zowel /5 als FDO...
Wie die historie kent weet genoeg.

Stichting is geen optie.
Verder wordt het hele discussie punt op een niveau gevoerd wat helemaal niet relevant is. Die discussie is namelijk al eens gevoerd.

Gaat er volgens mij om of we gaan optreden tegen het feit dat de naam dpc soms aanwezig is bij commerciele projecten.

Persoonlijke mening is dat dat prima is maar er geen ondersteuning of stats van zullen zijn op /5 of FDO.

[ Voor 33% gewijzigd door SandStar op 28-12-2005 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
Voor alle duidelijkheid, ik reageer hier niet enkel op SandStar ...
SandStar schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:57:
Gaat er volgens mij om of we gaan optreden tegen het feit dat de naam dpc soms aanwezig is bij commerciele projecten.
DPC kan niet "optreden" gewoon omdat DPC niet officieel bestaat.
Ja je kan een mailtje sturen ...
Persoonlijke mening is dat dat prima is maar er geen ondersteuning of stats van zullen zijn op /5 of FDO.
Iedereen kan RML stats posten, ga je dan systematisch dergelijke "niet ondersteunde stats" verwijderen ?
Ondersteuning, wat betekent dat, zeker als er een community voor is of voor groeit?
...
Nogmaals, niet persoonijk @ SandStar of eender wie.
Gewoon mijn idee dat dit een discussie is als over "het geslacht der engelen" ...alles hangt af van de situatie, over welk project gaat het, wie zit er in, wat beogen ze, ... zijn zaken die je niet of amper in regeltjes kan gieten. En zelfs al giet je ze in (kromme) regeltjes, je kan ze niet eens afdwingen, dus waar praten we dan nog over?
Projecten die niet passen in de DPC sfeer verdwijnen vanzelf wel weer. Dat intussen DPC'ers de grenzen verkennen van DC land, dat is nu net eigen aan DPC, dus laten we dat aub niet gaan regelneven :)

Verwijderd

K ben het met Allied eens, is er geen mogelijkheid om DPC ergens te laten registreren?,
Ik ben van mening dat DPC dat zeker wel waard is. Vooral omdat nu ook de merchandising webshop niet lang opzich laat wachten. Daarbij heb je gelijk een voet tussen de deur, als een of ander iemand de naam DPC gaat gebruiken op een commercieel project.

En als dat niet mogelijk is, een soort van blacklist maken waarop expliciet projecten staan die officieel niet ondersteund worden door DPC maar dat een groep mensen(die misschien wel dpc officiele projecten met elkaar erbij doen)wel de opgerichte naam kunnen behouden.

• RoyalFlusher
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-05 15:45
DPC als merknaam laten registreren kost geld. Wie betaalt het? Een gedeelte van de winst van de DPC-gear?

Het verbieden van DPC als team-naam bij een project is een probleem. Dat kun je niet verbieden volgens mij. Er zijn DPC'ers genoeg die /5 niet lezen. Als ze dan een nieuw project vinden waar DPC nog niet bestaat en ze richten het dan op, wie houdt ze dan tegen? Een mailtje naar ze sturen? Dan moet het email adres ook bekend zijn. Wie gaat er als een politieman alle bestaande projecten langs om dat te doen? Nee, ik zie het niet zitten. Overigens ervaar ik het niet als een probleem dat DPC gebruikt wordt bij kleine, onbekende projecten waarvan we het bestaan niet eens afweten...

Division BrabanderT

Verwijderd

mooie discussie over iets waar niemand controle over heeft, zolang je de naam niet registreerd heb je geen poot om op te staan en hoef je deze discussie niet te voeren !!

Verwijderd

RoyalFlusher schreef op donderdag 29 december 2005 @ 08:41:
DPC als merknaam laten registreren kost geld. Wie betaalt het? Een gedeelte van de winst van de DPC-gear?
[...]
Daarom opperder ik al het idee om weer eens te brainstormen over een vorm van vereniging/stichting, waar je alleen de "assets" van DPC in onderbrengt. Wanneer je bij de oprichting goed vastlegt wat het doel en zijn visie e.d. van DPC dan is je naam meteen verbonden aan dat doel/visie doordat het de naam is van die stichting. De naam van de stichting dan meteen "meer beschermd".

Er kan wel een boel aversie en/of spoken-van-het-verleden bestaan tegen het stichtingverhaal, maar gezien de kant waar DPC op gaat lijkt het me nog steeds geen slecht idee om er weer eens over te praten. Want DPC gaat aan eigen servers/eigens forums/eigen merchandising etc. en daarin moet je nu eenmaal continuiteit en beschibaarheid voor proberen te garanderen. Tevens moet je voorkomen dat er verwarring onstaat over de kosten en inkomsten.

Op dit moment wordt vrijwel alles op individuele basis is geregeld, zo hebben een aantal crewleden tezamen geld voorgeschoten voor de merchandising. Zij moeten onderling regelen hoe zij hun eigen geld terug krijgen. En (misschien zonder dat ze dat nu weten) zijn ze "juridisch" gezien ook nog eens hoofdelijk aansprakelijk voor eventuele tekortkomingen/klachten/extra kosten. Als er geen problemen ontstaan is alles prima, maar "when the shit hits the fan" moeten we nog zien hoe alles afloopt (er hoeft alleen maar een keertje onderling ruzie te ontstaat, en je hebt al een probleem).

Wat als er straks een keer een keer een flinke grote rekening binnen voor hosting, of voor schade aan de server; Hoe,- en wie regelt en betaald dat dan weer ? Er moet weer een goedwillende individu opstaan, die de kosten op zich wil nemen (of er gwewoonweg voor moet opdraaien, omdat zijn naam nu eenmaal onder dat contract staat). Het zal maar eens gebeuren dat zo'n persoon er de brui aangeeft . . . poef . . weg server (het tenslotte zijn server, en zijn naam staat onder het hostingscontract).

En dan moeten er straks bijvoorbeeld 500 nwe T-shirts gemaakt worden, dat kost geld; Wie gaat er dan weer geld voorschieten ? En dan het logo/afbeelding die op het t-shirt staat, degene die dat ontwerpt is "de eigenaar" daarvan. Als die ontwerper er de brui aangeeft moet er weer over worden onderhandeld . . . . etc . . etc . . . etc.

Als je een kleine stichting opricht met een man of 5, gekozen uit de crew van 10, die op hun beurt weer door ons als DPC'ers zijn gekozen heb je als een voldoende "waarborg". Het enige waarvoor dit dient is het regelen van de genomde zaken (die moet de crew nu ook al moet regelen/rekening mee moet houden, en nu kost het meer tijd omdat je gewoon geen enkele basis hebt).

Voor zover mijn mening; Ik persoonlijk kies ervoor dat de crewleden "beschermd" kunnen worden tegen de hoofdelijke aansprakelijkheid en zelfs ruzie/afgunst onderling. En ook kies ik voor continuiteit voor DPC (de servers blijven bestaan/de merchandising kan blijven bestaan), zonder dat we daarvoor afhankelijk zijn van individuen/vrijwilligers/goedwillenden die wel ergens wat geld in willen steken. En dat alles inclusief de "naamsgarantie" van DPC.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 09:42 ]

• iisschots
Ik ben het helemaal met je eens GMC over een stichting. En het idee wat jij hier nu neerzet kan ik mij ook goed in vinden. Ik wil het Rechtspersoon forum op FDO wel weer openen zodat we daar het verder uit kunnen werken(of dat we het hier op /5 doen, mag ook van mij). ALLEEN heb ik niet weer zin in een dergelijke discussie als de vorige keer. Daarom vind ik ook dat er vanuit de DPC genoeg mensen mee moeten helpen het idee uit te werken en dat het niet alleen vanuit de crew moet komen.

• CowArt
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06-2023

CowArt

DPC Team Switch Pensionado

We gaan wel een beetje off-topic op het moment geloof ik, maar om hier toch even op voort te borduren:
Door het oprichten van een stichting of een vereniging creëer je inderdaad de mogelijkheid om een aantal zaken "eigendom" van DPC te maken, zoals bijvoorbeeld de merknaam en de hardware.
Maar om nu te zeggen dat daarmee "when the shit hits the fan" een hoop problemen voorkomen gaan worden is wat kort door de bocht naar mijn bescheiden mening. Uiteindelijk draait het allemaal om de centen. Als een cruciaal stuk hardware kapot gaat en met spoed vervangen moet worden zal toch iemand zijn portemonee moeten trekken, want "de stichting" zal daar op zo'n moment ook de middelen niet voor hebben.
Daarbij denk ik dat mensen die investeren in DPC-hardware eerder geneigd zijn deze ter beschikking te stellen aan DPC dan deze te geven aan DPC, dus ben je met je stichting-verhaal nog nergens.

Ach, en dat merknaam verhaal... Is er iemand serieus bang voor dat één of ander T-Shirt-boer de merknaam gaat registreren om daarmee over de rug van DPC geld te verdienen? Al zijn potentiële klanten hangen hier in /5 rond, dus met een tactisch geplaatst topic wordt heel die handel zo de grond in geboord en verkoopt hij geen enkel t-shirt of petje meer. >:)

En tot slot nog even terug on-topic:
We kunnen hier wel een hele discussie houden of wij vinden dat mensen wel of niet onder de teamnaam DPC mogen grazen bij niet formeel ondersteunde projecten, maar dat lijkt mij vrij zinloos. Het is gewoon heel simpel, namelijk mensen doen het wel of ze doen het niet, en DPC als geheel kan daar vrij weinig tegen doen. Een heel topic daarover volspammen verandert daar niets aan.
Als het nu echt een heel ongewenst project is (stel er start iemand een distributed-computing-project met als doel massa-vernietigingswapens te ontwikkelen) kan de crew altijd nog de projectleiding contacteren met het verzoek DPC uit de stats te houden, hoewel de leiding van een dergelijk project vermoedelijk niet heel erg onder de indruk zal zijn van mailtjes van onze crew. ;)

• Pim.

Pim.

Topicstarter
G_M_C, als je een discussie wilt over een stichting dan nodig ik je hierbij uit daar een draad voor te openen aangezien het nog steeds een legitiem onderwerp is alleen in deze draad iets te ver off topic is.

En ik ben het NIET met allied eens, het is helemaal niet nodig om je naam gedeponeerd te hebben voor je acties kan ondernemen tegen personen die je naam misbruiken.
Om te beginnen is het aangaan van een gesprek met een organisatie vrij voor een ieder, dus ook voor ons. Die organisatie zal 99% zeker weten wie DPC is en hopelijk ook openstaan voor onze argumenten. In de meeste gevallen dat de naam DPC gebruikt wordt zal het gedaan zijn door iemand die ook bij DPC zit, ik neem aan dat als de crew die persoon verzoekt te stoppen met het gebruik van die naam dat hij dat dan ook doet.
Dan is het nog zo dat zelfs als de naam gedeponeerd is en een organisatie wil niet luisteren/ in gesprek dat ik echt niemand hier naar een rechter zie lopen om de misbruik van onze naam te doen stoppen.

@coldrain: JA ik denk dat er projecten zijn waar we echt niet aan moeten meedoen en JA als iemand die stats op GoT wil posten dan krijgt hij er een slotje op en als het een persoon is die bekend is met de regels dan kan ie van mij rustig nog een OW krijgen ook, het is "not done"

Verwijderd

Pim. schreef op donderdag 29 december 2005 @ 10:37:
G_M_C, als je een discussie wilt over een stichting dan nodig ik je hierbij uit daar een draad voor te openen aangezien het nog steeds een legitiem onderwerp is alleen in deze draad iets te ver off topic is.

[...]
Ik snap Pim, ik zal de stichting-discussie een beetje laten voor wattie is (al kan je er ook het naams-probleempje mee regelen).

Een nieuw topic, daar voel ik op zich wel wat voor. Maar aansluitend op wat iischots zei, zal ik eerst eens terug lezen op WDO wat er eerder is gezecht hierover. Maar die discussie op WDO is niet geheel meer relevant, omdat er nu natuurlijk wat dingen zijn veranderd (o.a. de merchandising en de eigen servers). Wellicht dat we daar eerst een "aftrap aan een nieuwe discussie" kunnen openen, voordat we hier op GoT weer een uitgebreide voorstander vs. tegenstander -topic krijgen.

Maar de naam van DPC beschermen en er met zijn allen een bepaalde waarde aan toekennen, daarvan ben ik dus een groot voorstander. Want het kan mede zorgen voor een stabiele continuiteit van de indealen van DPC (o.a. non-profit projecten, die werken voor het "algemeen belang" door openbare resultaten => overigens één van de redenen waarom in F@H nog steeds een prima project blijf vinden !)

@ CowArt: Met de "poep die in de ventilator komt" bedoelde ik alleen maar te zeggen dat er niet veel hoeft te gebeuren om een probleem te veroorzaken. Zo hebben wel eerder onderlinge ruzie's gehad waarbij (crew)leden zijn vertrokken. Ik ben nu eenmaal voorstander van vooruitzien zodat je "kan voorkomen in plaats van dat je moet genezen".

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 11:59 ]

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Er was al een eigen server ten tijde van het vorige debat over een stichting.
En ik gok dat men ook al dacht aan opbrengsten uit merchandising...

Zoals Pim al zei ben je vrij die discussie weer op te pakken maar persoonlijk geef ik het niet zo veel kans gezien de gebeurtenissen uit het verleden.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
SandStar schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:42:
Er was al een eigen server ten tijde van het vorige debat over een stichting.
En ik gok dat men ook al dacht aan opbrengsten uit merchandising...

Zoals Pim al zei ben je vrij die discussie weer op te pakken maar persoonlijk geef ik het niet zo veel kans gezien de gebeurtenissen uit het verleden.
maar wat is de discussie mbt het gebruik van de naam DPC dan nog waard? DPC wil blijkbaar geen serieuze stappen ondernemen om misbruik van de naam tegen te gaan, dus valt er verder weinig over te praten. Iedereen kan nu de naam DPC gebruiken cq misbruiken en er is niks wat je er tegen kan doen.
Vraag desnoods of T.net "DPC" kan registeren als één van hun merknamen oid, dan heb je tenminst iets als je ooit in de problemen komt, maar als het jullie echt geen moeite waard is, mik het topic dan gewoon dicht....

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

SandStar schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:42:
[...]
gezien de gebeurtenissen uit het verleden
[...]
"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de tokomst"

;)

:+

Verwijderd

Ik weet het makkelijker.
Ik registreer de naam wel.
Verbied ik direct het opengaan van de shop en de vwerkoop van spullen met de namen DPC of Dutch Power Cows.

:? :? :? :?

O nee dat is niet wat we willen, maar wel wat er nu kan gaan gebeuren.
Let wel dat het registreren van een naam helemaal niet veel kost.
En was het niet zo dat de google ADS geld opleveren op WDO :?
Was er ook niet nog geld in de kas :?

Waar hebben we het dan over?
Informeer en doe vast een aanmelding voor de naam.
Voor je het weet ben je te laat.

• Pim.

Pim.

Topicstarter
U kunt kiezen voor merkbescherming alleen in de Benelux (kosten € 695,- ex BTW voor max. 3 klassen, € 135,- extra voor elke klasse na de 3de ) of voor merkbescherming in de gehele Europese Unie (kosten € 3480,- ex. BTW voor max. 3 klassen, € 800,- ex. BTW extra voor elke klasse na de 3e), beide voor 10 jaar bescherming.
Wie maakt even over ?

• MarkB
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 16:49:
Ik weet het makkelijker.
Ik registreer de naam wel.
Verbied ik direct het opengaan van de shop en de vwerkoop van spullen met de namen DPC of Dutch Power Cows.

:? :? :? :?
Praat toch niet zo dom, knappe kerel als je dat voor elkaar krijgt (en ja ik daag je nu uit om die naam te registreren...)

De oude crew... helemaal zo slecht niet.

Verwijderd

@Pim: is dat bedrag eenmalig of is dat jaarlijks :?
Want met de hoeveelheid leden dat DPC bezit kan dat bedrag toch niet zo moeilijk vast te krijgen zijn. Gewoon eens met de pet rondgaan en zien wie wil bijleggen

• iisschots
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:17:
@Pim: is dat bedrag eenmalig of is dat jaarlijks :?
Want met de hoeveelheid leden dat DPC bezit kan dat bedrag toch niet zo moeilijk vast te krijgen zijn. Gewoon eens met de pet rondgaan en zien wie wil bijleggen
Dat bedrag is voor de registratie voor 10 jaar lang. Hoeveel het verlengen kost weet ik niet. :)

offtopic:
@G_M_C: ik het het forum op FDO opengezet

[ Voor 7% gewijzigd door iisschots op 29-12-2005 17:21 ]

• RoyalFlusher
We kunnen ook een Gironummer openen. DPC voor DPC als slogan heeft wel wat! ;)

Division BrabanderT

• iisschots
RoyalFlusher schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:41:
We kunnen ook een Gironummer openen. DPC voor DPC als slogan heeft wel wat! ;)
We hebben als DPC al een eigen rekening. Het is dan wel geen giro. Maar ik denk dat het geen zin heeft om een naam vast te leggen zolang DPC geen rechtspersoon is. Want dan komt het toch bij een aantal mensen persoonlijk te liggen. En of we dat willen?

Verwijderd

Er is momenteel toch ook 'iemand' eigenaar van de rekening van DPC en dat was dan geen probleem :?
Waarom zou het dan wel zo zijn met de naam DPC

• RoyalFlusher
Volgens mij is het gewoon een kwestie van vertrouwen. En zolang het gaat over bedragen die niet erg hoog zijn kun je dat wel doen. Ik ben zelf niet te beroerd om wat geld over te maken en peil nu de meningen van de rest van Switch.

Division BrabanderT

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 09:57
iisschots schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:43:
We hebben als DPC al een eigen rekening. Het is dan wel geen giro. Maar ik denk dat het geen zin heeft om een naam vast te leggen zolang DPC geen rechtspersoon is. Want dan komt het toch bij een aantal mensen persoonlijk te liggen. En of we dat willen?
Ik ben het hier (in grote dele) met je eens. Zolang alles goed gaat en iedereen gezond is heb ik het vertrouwen in de DPC'ers dat niemand opeens de naam gaat verkopen aan eenieder die geld biedt ervoor. Maar wat gebeurt er als er een DPC'er komt te overlijden. Familie weet niks van DPC af en verkoopt het omdat ze geen idee hebben wat ze er anders mee moeten doen (terwijl misschien allemaal DPC'ers er geld in geinvesteerd hebben). Hoe wil je dit gaan afvangen als DPC geen rechtsvorm is. Het al dan niet oprichten van een rechtsvorm is een andere discussie zoals andere al aangaven, maar voor mij is dit een belangrijke reden dat ik denk dat we nu niet als groep de naam moeten registreren.

Verwijderd

MarkB schreef op donderdag 29 december 2005 @ 17:02:
[...]

Praat toch niet zo dom, knappe kerel als je dat voor elkaar krijgt (en ja ik daag je nu uit om die naam te registreren...)
Het voor elkaar krijgen is niet moeilijk, dat kan werkelijk iedereen.
Echter ga ik geen € 600,- uitgeven on alleen jou te pesten :P

Wel heb ik vast een onderzoek laten starten naar de mogelijkheden om de naam vast te laten leggen.
Tevens daarbij of de naam op meer dan 1 persoon mag staan voor het geval er iemand plots dood gaat.
Ik hou u allen op de hoogte van de uitkomst daarvan. ;)

• RoyalFlusher
Kijk! Das mooi werk! Zo zie je maar weer: Al het goeie komt van DPC-koeien! ;)

Division BrabanderT

Verwijderd

RoyalFlusher schreef op donderdag 29 december 2005 @ 21:59:
Kijk! Das mooi werk! Zo zie je maar weer: Al het goeie komt van DPC-konijnen! ;)
Toch leuk dat je weet dat konijnen de beste zijn :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 21:09:
[...]

Het voor elkaar krijgen is niet moeilijk, dat kan werkelijk iedereen.
---
Ik denk zomaar dat dat nog knap lastig gaat worden...

Het gaat er niet alleen om dat een naam nog niet geregistreerd is, maar de naam moet ook niet in gebruik zijn (voor de klasse waarvoor je hem zou willen registreren). En ik denk niet dat iemand om onze activiteiten, logo, website e.d. heen komt... geregistreerd of niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:04:
[...]

Ik denk zomaar dat dat nog knap lastig gaat worden...

Het gaat er niet alleen om dat een naam nog niet geregistreerd is, maar de naam moet ook niet in gebruik zijn (voor de klasse waarvoor je hem zou willen registreren). En ik denk niet dat iemand om onze activiteiten, logo, website e.d. heen komt... geregistreerd of niet.
Ik zou niet weten waarom niet.
dutchpowercows.eu was ook niet lastig om voor aan te melden. O-)
Met die naam is de rest een makkie.

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:20:
Ik zou niet weten waarom niet.
dutchpowercows.eu was ook niet lastig om voor aan te melden. O-)
Met die naam is de rest een makkie.
Die naam geeft je geen enkel recht hoor.

Verwijderd

Onno schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:25:
[...]

Die naam geeft je geen enkel recht hoor.
Een naam geeft altijd recht.
Al was het maar gebruiks recht.

Tevens hebben we wel mocht er ooit een gek bij een ander team denken de naam DPC te registreren het "recht" voort te zetten wat we al doen.
De naam beschermd alleen het ontwikelen en doen van nieuwe zaken. (dus snel open die webshop :P)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:32:
Een naam geeft altijd recht.
Al was het maar gebruiks recht.
Neu. Iedereen kan elk willekeurig domein registreren. Maar dat geeft je geen enkel recht als dat al een bestaande naam is. Wanneer ik google.xxx registreer zodra .xxx live gaat geeft me dat niet ineens het recht (welk recht dan ook) op het gebruik van de naam Google. Die naam bestond namelijk al voordat ik google.xxx registreerde.

Als dutchpowercows.org van mij was en ik zou een ADR tegen jou starten zodra je dutchpowercows.eu registreert is er zelfs een redelijke kans dat ik zou winnen, omdat dutchpowercows zo'n specifieke naam is, die ook nog eens in maar één hele specifieke context voorkomt, dat je dit niet anders dan als domeinkaping kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onno schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:38:
[...]

Neu. Iedereen kan elk willekeurig domein registreren. Maar dat geeft je geen enkel recht als dat al een bestaande naam is. Wanneer ik google.xxx registreer zodra .xxx live gaat geeft me dat niet ineens het recht (welk recht dan ook) op het gebruik van de naam Google. Die naam bestond namelijk al voordat ik google.xxx registreerde.

Als dutchpowercows.org van mij was en ik zou een ADR tegen jou starten zodra je dutchpowercows.eu registreert is er zelfs een redelijke kans dat ik zou winnen, omdat dutchpowercows zo'n specifieke naam is, die ook nog eens in maar één hele specifieke context voorkomt, dat je dit niet anders dan als domeinkaping kunt zien.
Dat kan alleen maar als de naam al ergens geregistreerd staat als merknaam.
Is dat niet het geval heb je weinig kans om ergens aanspraak op te maken.

En het vastleggen van een merknaam is weer wel makkelijker met een domeinnaam erbij.
Mocht dat niet voldoende zijn dan is een KvK nummer met dezelfde naam binnen 10 minuten geregeld.
Even aangeven bij de belastingdienst dat je nog niet direct start en na een maand weer uitschrijven.
Kost een paar euro's extra, maar dan heb je wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 16:49

Jive

MooMooMastah

Zolang er geen Rechtspersoon bestaat kan er geen Merknaam geregistreerd worden, en bestaat dpc juridisch niet.

Elke figuur die de poen in zijn zak heeft om de naam te registreren en een lollige website bedenkt met iets nederlands, powerachtigs en een zwartwitmotief wat hij associeert met een koe heeft een grote kans om via een simpele juridische procedure en minimale kosten voor flink wat rottigheid uit te halen als ....
Opeisen van domein-namen (nl/be/lu) als hij enkel benelux registreerd, en heel europa + int/net/com/org als hij europees registreerd.

Wat die kosten betreft, een merkregistratie is standaard voor minimaal 10 jaar, en oneindig verlengbaar volgens huidige wetgevingen.

Wat het vervolg is ... zolang er geen rechtspersoon en/of merknaam is kun je totaal niets juridisch aanpakken of eisen .. het enigste wat je kunt doen is vriendelijk schrijven naar persoon/organisatie/project of er iets veranderd kan worden.

En het hebben van een domein-naam zegt niets over het makkelijker kunnen registreren van een merknaam overigens ... dat is compleet eerst haalt, eerst maalt. (tenzij je daar weer een rechtzaak over aanspant natuurlijk, maar die zijn pas echt langdurig).

[ Voor 5% gewijzigd door Jive op 31-12-2005 22:47 ]

Jive's Box
Jive @ DNET

Pagina: 1