Goeiemorgen, Ik heb een klein probleempje dat mij nu al enkele uren dagen bezig houdt :
Ik probeer een Samba 3.0.14a te configureren zodat mens (gasten/onbekende) standaard read only rechten krijgen op een share. Maar mochten deze users (liever gezegd users van een bepaalde groep) toevallig deze share mappen aan een driveletter met een username (met pw) , dan moet deze read/write gemount worden. Een kleine variant hierop moet ook mogelijk zijn waarbij je enkel de share kan 'zien' maar niet openen als gast en alles (rwx) als je ingelogt bent.
Ik pruts nu al een behoorlijk tijdje hieraan en vindt dat de documentatie meer dan bedroevend is. Er wordt niet duidelijk gemaakt welke parameter in smbd.conf staat voor welke functie. Bijvoorbeeld : readonly, writeable, user list,public ...
Welke security setting moet ik dus gebruiken : security share of security user ? Is read only = No gelijk aan writeable yes , hoe zit dat ? Kan iemand een config die in de juiste richting komt posten ? De mijne is niet goed.
Ik probeer een Samba 3.0.14a te configureren zodat mens (gasten/onbekende) standaard read only rechten krijgen op een share. Maar mochten deze users (liever gezegd users van een bepaalde groep) toevallig deze share mappen aan een driveletter met een username (met pw) , dan moet deze read/write gemount worden. Een kleine variant hierop moet ook mogelijk zijn waarbij je enkel de share kan 'zien' maar niet openen als gast en alles (rwx) als je ingelogt bent.
Ik pruts nu al een behoorlijk tijdje hieraan en vindt dat de documentatie meer dan bedroevend is. Er wordt niet duidelijk gemaakt welke parameter in smbd.conf staat voor welke functie. Bijvoorbeeld : readonly, writeable, user list,public ...
Welke security setting moet ik dus gebruiken : security share of security user ? Is read only = No gelijk aan writeable yes , hoe zit dat ? Kan iemand een config die in de juiste richting komt posten ? De mijne is niet goed.
code:
Nog een snippet die zou moeten doen wat ik wil : 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| [global]
workgroup = VANGEFFEN
netbios name = Anlaug (Samba %v)
show add printer wizard = No
# security = share
local master = yes
[public]
comment = Publieke Data Map
path = /tmp/public/
read only = No
force user = smb
force group = smbusers
create mode = 0777
directory mode = 0777
[segia]
comment = segia
path = /segia
user list = cijferman
browsable = Yes |
code:
Ik snap er dus geen knol meer van. Ik wil gewoon dat mijn vrienden ro hebben (liefst zonder login) en dat bepaalde mensen uit een bepaalde groep rw krijgen. Ik wist niet of hij in SA of NOS moest dus schop hem juist.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| ;[tmp] ; comment = Temporary file space ; path = /tmp ; read only = no ; public = yes # A publicly accessible directory, but read only, except for people in # the "staff" group ;[public] ; comment = Public Stuff ; path = /home/samba/public ; public = yes ; writable = no ; write list = @staff |