Toon posts:

Advies bij upgrade systeem gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met het volgende dilemma.

Ik heb niet het geld om een nieuw moederbord + videokaart + processor aan te schaffen op pci express gebied.

Maar ik wil nu toch mijn huidige systeem upgraden.

Huidige specs:

Asus P4C800-E deluxe mobo
Pentium 4 2,8 GHZ
Radeon 9800 pro
1024 MB PC 3500 corsair geheugen

Nu wou ik mijn systeem met een high end agp videokaart (x850 xt pe) uitbreiden.

Maar is mijn processor dan nog wel voldoende om de huidige games op een resolutie van 1280x1024 te draaien met AA en AF aan?

Of zou het beter zijn om een iets wat lagere kaart aan te schaffen (x800 pro of xt) en dan vervolgens bijv. een pentium 4 3,2 aan te schaffen en wellicht nog wat meer geheugen?

Mijn budget is ongeveer 500 euro...

Graag jullie reactie hier op

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:02

Piggen

Lekker bakkie

Zonde van je geld, aangezien high-end AGP kaarten buitenproportioneel duur zijn.

Voor €500 kun je ook overstappen op het Athlon 64-platform. Een Asrock 939Dual SATA-2 + Athlon 64 3200+ kost je ca. €230, om een voorbeeld te noemen. Je kunt je huidige geheugen en videokaart gewoon meenemen, aangezien het moederbord zowel AGP als PCI-e ondersteunt. Maar je zou er ook nog wel een aardige videokaart bij kunnen kopen met je budget. Zeker als je je huidige P4 en mobo verkoopt.

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

Als je je huidige processor en grafische kaart verkoopt, vang je voor die 2 samen zeker nog wel iets van een 100 euro. Dan heb je dus 600 euro om uit te geven en kan EN een P4 3.2GHz (240) kopen EN een X850XT (350). Dan is het wel geen XT PE, maar dat verschil is toch miniem... Misschien houd je zelfs nog wat geld over...

Als je ook je mobo verkoopt, krijg je voor het pakket mobo/proc/graka zeker nog 150 euro, dan zou je dus voor 650 euro een nieuw mobo/proc/graka kunnen kopen:
bijvoorbeeld:
een op Nvidia 6100 chipset gebaseerd mobo: 80euro
een AMD 3700+ (San Diego, 2.2GHz, 1MB, 939): 230 euro
een Nvidia 7800GT: 350 euro

Die 2e oplossing levert een systeem met serieus betere prestaties, maar vergt ook meer werk (bouw en verkoop) dan de eerste oplossing. Meer geheugen lijkt me op het moment niet echt prioriteit voor je, 1gig is al redelijk ok en geheugen bijsteken kan altijd nog...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Voor 500 euro moet je zeker niet je oude AGP systeem up gaan graden. Dat is zonde. Ik raad je aan hetgeen wat hierboven neergezet is. Dan heb je een systeempje dat ook nog een beetje op de toekomst gericht is :)

Verwijderd

Topicstarter
oke klinkt zeer aantrekkelijk allemaal maar:

helaas wegens persoonlijke omstandigheden heb ik mezelf een hele tijd niet bezig kunnen houden met de nieuwe ontwikkelingen op hardware gebied, dus mijn vragen zijn:

-hoeveel is een amd 3700+ sneller dan een pentium 4 2,8, is dit noemenswaardig?

-wat is in godsnaam het verschil tussen al die amd processoren (machester, fx 57, san diego etc..) buiten de hoeveelheid cache geheugen

-een moederbord van 80 euro, wat zijn de grootste verschillen t.o.v moederborden die ook sli ondersteunen maar 100 euro duurder zijn?

sorry dat ik deze vragen stel die ik ook makkelijk zelf kan uitzoeken maar heb een moeilijke tijd achter de rug en heb nu nog steeds niet echt de rust ervoor..

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:03:
oke klinkt zeer aantrekkelijk allemaal maar:

helaas wegens persoonlijke omstandigheden heb ik mezelf een hele tijd niet bezig kunnen houden met de nieuwe ontwikkelingen op hardware gebied, dus mijn vragen zijn:

-hoeveel is een amd 3700+ sneller dan een pentium 4 2,8, is dit noemenswaardig?

-wat is in godsnaam het verschil tussen al die amd processoren (machester, fx 57, san diego etc..) buiten de hoeveelheid cache geheugen

-een moederbord van 80 euro, wat zijn de grootste verschillen t.o.v moederborden die ook sli ondersteunen maar 100 euro duurder zijn?

sorry dat ik deze vragen stel die ik ook makkelijk zelf kan uitzoeken maar heb een moeilijke tijd achter de rug en heb nu nog steeds niet echt de rust ervoor..
1. Hangt er vanaf, met games is het een enorme verbetering. En op de rest van de vlakken verslaat ie de P4 ook met gemak. Met hoeveel weet ik niet precies, maar daar zijn benchmarks voor.
2. Vaak weinig, maar dat verschilt natuurlijk per mobo. Je moet gewoon even naar de features kijken die het bord biedt.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:07:
[...]

1. Hangt er vanaf, met games is het een enorme verbetering. En op de rest van de vlakken verslaat ie de P4 ook met gemak. Met hoeveel weet ik niet precies, maar daar zijn benchmarks voor.
2. Vaak weinig, maar dat verschilt natuurlijk per mobo. Je moet gewoon even naar de features kijken die het bord biedt.
thanks, ik heb net ff wat benchmarks op tomshardware bekeken maar daar valt me op dat de 3800+ venice met 512 kb cache opvallend goed scoort in vergelijking met de san diego die 1 mb cache heeft.

wanneer komt de san diego dan meer tot zijn recht of is de venice gewoon beter ondanks zijn minder cache?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:14:
[...]

thanks, ik heb net ff wat benchmarks op tomshardware bekeken maar daar valt me op dat de 3800+ venice met 512 kb cache opvallend goed scoort in vergelijking met de san diego die 1 mb cache heeft.

wanneer komt de san diego dan meer tot zijn recht of is de venice gewoon beter ondanks zijn minder cache?
Als je even met Google "San Diego vs Venice" in typt, had je onder andere deze pagina gevonden ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke perfect en dan als laatste vraag:

-het moederbord, ik wil er wel 1 met sli en sata 2 ondersteuning voor de toekomst, maar welke chipset is nu het beste/snelste (voornamelijk voor games)?

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:31:

-het moederbord, ik wil er wel 1 met sli en sata 2 ondersteuning voor de toekomst, maar welke chipset is nu het beste/snelste (voornamelijk voor games)?
Ik denk dat je het beste eerst een mobo uit kunt zoeken die aan je eisen voldoet. Mochten er tussen je keuzes verschil in chipset zitten, zoek dan over desbetreffende chipsets wat reviews.
Kans is groot dat je bij Nforce4 uitkomt denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:36:
[...]

Ik denk dat je het beste eerst een mobo uit kunt zoeken die aan je eisen voldoet. Mochten er tussen je keuzes verschil in chipset zitten, zoek dan over desbetreffende chipsets wat reviews.
Kans is groot dat je bij Nforce4 uitkomt denk ik.
oke heb nu 3 moederborden als optie:

-asus a8n-sli deluxe
-asus a8n32-sli deluxe
-asus a8n-sli premium

wat zijn de verschillen tussen deze 3 mobo's

heb al op de asus site gekeken maar wordt er niet echt wijzer van.

En ondersteunen ze alle 3 ook gewoon sata ipv sata 2?

• RoD
  • Niet online

RoD

Er zitten wat verschilletjes tussen die 3. Leg deze 3 pagina's maar eens naast elkaar.
klik
klik
klik

Je hebt er dan al wel gekeken, maar zo kun je dus het beste bekijken wat de verschillen zijn.

En je laatste vraag is wederom makkelijk met Google te vinden. Eerste hit
Het is dus gewoon backwards compatible.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:31:

Als je een mobo wil met SLI, dan kan je alleen een nForce4 SLI mobo nemen, dat is de enige chipset die dit ondersteunt, als je ook SATA2 ondersteuning wil, kom je echter wel al gauw op een prijs van 150 euro uit... Dan ga je wel over je beoogde budget uitkomen. Als je geen SLI gaat gebruiken, is het echt weggegooid geld, maar als je je opties open wil houden, is het wel begrijpelijk.

de 3700+ voor socket 939 is een 2.2GHz processor met 1MB cache
de 3800+ is een 2.4GHz processor met 512kB cache

Vandaar het verschil in snelheid, de 3700+ is slechts een weining sneller dan de 3500+ en dan ook nog alleen bij applicaties die voordeel hebben van een groter cache geheugen. De prijs van de 3500+ is ongeveer 215 euro, de 3700+: ongeveer 230 euro, de 3800+: ongeveer 300 euro. Vandaar dat ik de 3700+ aanraadde. Als je niet zozeer op dat budget vastgepind bent, kan je natuurlijk ook voor een 3800+ gaan, of misschien zelfs een 4000+

Als je nog hoger wil qua grafische prestaties, zou je voor een 7800GTX kunnen gaan, voor 470 euro, maar dat is wel een vrij hoge prijs voor vrij weining verschil in prestaties, tenzij je op 1600x1200 8xAA 16xAF speelt...

De reden waarom ik een op 6100 gebaseerde chipset suggereerde was ook in verband met prijsrestricties, de 6100 chipset is een op de nForce4 gebaseerde 'budget' chipset, met enkele lichte verbeteringen tov de nForce4, maar omdat het bedoelt is als budgetoplossing, zijn er geen geavanceerde features in geintegreerd. Qua single graphics card prestaties is hij zowat even snel als de nForce4, maar als je SLI wil, dan is het natuurlijk geen optie.

Zoals je ziet, hangt het uiteindelijk alleen af van je budget...

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:51:
[...]

oke heb nu 3 moederborden als optie:

-asus a8n-sli deluxe
-asus a8n32-sli deluxe
-asus a8n-sli premium

wat zijn de verschillen tussen deze 3 mobo's

heb al op de asus site gekeken maar wordt er niet echt wijzer van.

En ondersteunen ze alle 3 ook gewoon sata ipv sata 2?
SLI deluxe: is de standaard
SLI premium: is met passieve koeling en met 'software/bios' SLI switch en extra SATA controller
SLI 32: is SLI met 2 PCIe 16x sloten/verbindingen ipv 2 PCIe 8x verbindingen zoals bij standaard SLI, passieve koeling en extra SATA controller

Tussen het hoogste en laagste model zit een prijsverschil van bijna 90 euro.

De nForce4 Ultra en hoger chipset ondersteunt SATA2

• Adlan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 14:08
Zeg nix en doe wat ik zeg :)

koop volgende onderdelen:

Club3D Geforce 7800 GT 256MB € 301,40

Asus A8N-SLi, nForce4 (Sound, LAN, SATA II-RAID) € 112,46

AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939, 2,2GHz, 1MB, Boxed) € 220

Totaal: € 634

verkoop je oude mobo, CPU, 3Dkaart ....daarvoor krijg je zeker rond € 200

634-200= 434 in het totaal
voor extra € 74 kan je 1GB PC3200 DDR kopen voor eventueel dualchannel ( dus 2x1 GB )

Verwijderd

De oplossingen waarbij er vanuit gegaan wordt dat de oude hardware verkocht wordt, zijn an sich best uitvoerbaar, maar niet altijd praktisch.

Als je € 500 te besteden hebt, kun je niet meer dan € 500 uitgeven. Je zou dan dus eerst je mobo, CPU en 3D moeten kwijtraken, wat kan inhouden dat je zonder PC komt te zitten.

Nu nog veel geld investeren in een AGP kaart, lijkt me daarentegen ook niet verstandig.

Als ik naar je huidige systeem kijk en naar je budget, zou mijn advies zijn om nog heel even door te sparen als je echt van plan bent om het mobo + vga in een keer te vervangen.

Je geeft zelf 3d als richting aan, is dat waar de tekortkoming zit van je huidige PC? Waar loop je op dit moment tegenaan? Hoe ziet de rest van je setup eruit? Als je, om het overdreven te stellen, 2 no-name speakertjes hebt staan die ooit 5 euro per paar gekost hebben, zou je je geld misschien beter besteden aan een goed stel luidsprekers of decente hoofdtelefoon. Als je naar een CRT zit te kijken, zou een TFT leuk kunnen zijn, of zelfs twee. Een TV kaart zou ook een upgrade kunnen zijn, bijvoorbeeld, of een printer, of een digicam. Voor € 500 koop je ook een laptop, of een hele slick PDA.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor al jullie raad, maar de situatie is als volgt:

-heb al een laptop
-heb al een goede tft
-heb al een goede hoofdtelefoon
-heb al een goede speakerset

mijn pc komt alleen gewoon te kort voor de hedendaagse games, ik heb mijn videokaart al verkocht en heb nu een budget van 500 euro..

stel ik verkoop mijn mobo en processor nog dan krijg ik daar met wat geluk nog 100 euro voor..

dus mijn totaal budget is ongeveer 600 euro..

kwa procesor en videokaart ben ik er denk ik wel uit, alleen kwa mobo nog niet..

ik heb de ontwikkelingen hiervoor te lang niet gevolgd kwa de verschillen tussen de chipsets, sata 2, sli, crossfire etc..

heb nu zelf sata 1..

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Het verschil in realiteit tss SATA en SATA 2.5 is voor de gemiddelde gebruiker praktisch nihil. Hot-pluggin'.. gebruik je normaal niet.. 300MB/s: je HDD haalt in realiteit waarschijnlijk niet eens 70MB/s, dus 150MB/s limiet van SATA is geen probleem, ivm upgradebaarheid, SATA 2.5 schijven werken ook op een SATA channel en vice-versa, de kans dat er binnen de volgende 4 jaar een betaalbare SATA 2.5 harde schijf op de markt komt met een tranferrate boven de 150 MB/s is verwaarloosbaar klein. NCQ: zou geweldig moeten zijn, maar uit veel tests blijkt dat de prestatiewinst die hieruit volgt vrij klein is, dit is wel zowat het enige feature waar je op het moment iets aan zou hebben, op voorwaarde dat je huidige harde schijf het ook ondersteunt, anders ben je er nog niks mee...

conclusie: SATA 2.5 is wel beter en meer gevuld met features, maar echt veel zal er zeker niet van merken, niet iets om wakker van te liggen.

Als je naar Adian's post kijkt, zul je zien dat hij aan iets over de 600 euro uitkomt, dus als je niet al te gebrand bent op SLI, kun je dat mobo inruilen voor een Nvidia 6100 chiset based mobo en kom je uit iets onder de 600. Als je wel op SLI gebrand bent, kan je je processor vervanger door een 3200+ en dan kom je op 550 uit (3500+ zit je nog boven de 600), of je grafische kaart vervangen door een 6800GT/6800GS/X850XT (al naargelang persoonlijke voorkeur) en dan kom je weer iets uit onder de 600.

Persoonlijk zou ik dan voor de mobo switch gaan, dat levert de hoogste prestaties op, maar als je echt SLI wil, is dat geen optie...

Pagina: 1