Is het mogelijk om een lijst met hostname - ip adress combiantie te verspreiden over dhcp? Ik heb een paar computers op een netwerkje: een dns server is te veel van het goede, maar op alle computers de /etc/hosts file aanpassen is ook niet ideaal. Vandaar dat ik aan dhcp dacht.
dhcp heeft niets met DNS te maken, behalve dat je een DNS server kan toewijzen.
Makkelijkst is om gewoon een DNS server te draaien lokaal, daar de betreffende domeinen in te gooien, de overigen te forwarden naar een externe DNS. Via DHCP geef je de clients dan weer het juiste IP van de DNS server door.
Makkelijkst is om gewoon een DNS server te draaien lokaal, daar de betreffende domeinen in te gooien, de overigen te forwarden naar een externe DNS. Via DHCP geef je de clients dan weer het juiste IP van de DNS server door.
Er wordt wel meer informatie via dhcp verspreid: wins servers, time servers, nis domeinnamen, log servers en nog meer. Vandaar mijn vraag.
Maar als iemand een eenvoudige licht gewicht dns server weet houd ik me ook daarvoor aanbevolen.
Maar als iemand een eenvoudige licht gewicht dns server weet houd ik me ook daarvoor aanbevolen.
Ik denk toch dat je aan DNS vastzit in deze... het enige wat je via DHCP nog kan meegeven is het standaard dns achtervoegsel...
dus hetgeen na je hostnaam komt... (ook wel domeinnaam genoemd)
dus hetgeen na je hostnaam komt... (ook wel domeinnaam genoemd)
Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....
dnsmasq?Sir Isaac schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:30: Maar als iemand een eenvoudige licht gewicht dns server weet houd ik me ook daarvoor aanbevolen.
Zo basic als maar zijn kan. Deze DNS- server draait bijvoorbeeld ook in de Linksys routers die Linux draaien. Kan ook zelf DNS serveren uit de /etc/hosts file, dus daar kun je dan je eigen machines in onderbrengen.
[ Voor 7% gewijzigd door Jaap-Jan op 28-12-2005 00:35 ]
| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett
Dnsmasq klinkt goed. Daar ga ik naar kijken.
Pagina: 1