Toon posts:

mobo ziet sata schijf niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het even kwijt. Ik heb zojuist componenten gekocht om een nieuwe pc in elkaar te zetten. Ik wil gewoon een opstelling met 1 sata harddisk, niets vreemds lijkt me. Het probleem is dat het bios (en windows setup) weigert om mijn harddisk te zien. Ik heb verschillende topics gelezen over raid en drivers van diskette moeten installeren (ik heb geen diskettedrive) tot het volledig aanpassen van een xp cd zodat de juiste drivers erop staan, maar het lijkt me sterk dat er zoveel stappen nodig zijn om gewoon 1 harddisk aan het werk te krijgen? Asus meldt in de handleiding ook niets over het moeten installeren van drivers, laat staan zelf drivers naar een diskette kopiëren. De meeste threads die ik gelezen heb ging het om harddisks, al dan niet in raid configuratie, die tijdens de xp install niet herkend werden. Mijn harddisk is zelfs in het bios niet te zien.

Mijn mobo is een a8v deluxe, ik heb een samsung 250 gig sata harddisk. Geen floppydrive. Ik ben niet zo'n held op het gebied van controllers en drivers... Is er misschien iemand die mij duidelijk kan uitleggen wat ik mogelijk verkeerd doe of hoe mijn probleem opgelost kan worden?

Bij voorbaat dank :)

• Thimp
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2023
Ik kreeg bij mijn moederbord een diskette erbij met de drivers, bij de instal van xp krijg je onderaan een melding van drivers instaleren voor .... druk op F6. Dit moet je doen, bij mij vroeg hij of ik drivers had en die had ik dus of ik die dan in de diskette drive wilde doen. Als je geen diskette drive hebt wordt het moeilijk denk ik.

Mobo: DFI lanparty NF4-D

[ Voor 5% gewijzigd door Thimp op 27-12-2005 23:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dj Omith schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 23:45:
Ik kreeg bij mijn moederbord een diskette erbij met de drivers, bij de instal van xp krijg je onderaan een melding van drivers instaleren voor .... druk op F6. Dit moet je doen, bij mij vroeg hij of ik drivers had en die had ik dus of ik die dan in de diskette drive wilde doen. Als je geen diskette drive hebt wordt het moeilijk denk ik.

Mobo: DFI lanparty NF4-D
Maar dat is het punt dus. Op het moment dat je gewoon een moederbord hebt, en de sata controller die je gebruikt zit op dat moederbord, en de handleiding spreekt niet over het apart installeren van drivers, dan zou alles toch gewoon moeten werken tenzij je iets fout doet?

Werd jouw schijf pas in het bios zichtbaar na de xp installatie of werd hij daarvoor al gezien?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:09
Welk bord heb je precies, kan zo op de Asus site geen A7V Deluxe vinden. Zoek daarna even op welke S-ATA controller je gebruikt, aangezien op Deluxe versies vaak meerdere controllers zitten. Overigens zou de schijf zeker gevonden moeten worden door de BIOS van de betreffende controller zelf, is dit niet het geval is er iets mis met de connectie. Check eventueel ook even of je je schijf, indien van toepassing, misschien met jumpers moet limiteren op S-ATA150. Wordt de schijf wel in de BIOS van de S-ATA controller gevonden zul je alsnog een driver voor deze controller nodig hebben om 'm ook in Windows te kunnen zien. Is het de bedoeling dat je OS op deze schijf komt zul je dus óf deze driver m.b.v. een floppy tijdens de beginfase van de Windows setup moeten toevoegen, of deze moeten integreren in een aangepaste Windows cd.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:14:
Welk bord heb je precies, kan zo op de Asus site geen A7V Deluxe vinden. Zoek daarna even op welke S-ATA controller je gebruikt, aangezien op Deluxe versies vaak meerdere controllers zitten. Overigens zou de schijf zeker gevonden moeten worden door de BIOS van de betreffende controller zelf, is dit niet het geval is er iets mis met de connectie. Check eventueel ook even of je je schijf, indien van toepassing, misschien met jumpers moet limiteren op S-ATA150. Wordt de schijf wel in de BIOS van de S-ATA controller gevonden zul je alsnog een driver voor deze controller nodig hebben om 'm ook in Windows te kunnen zien. Is het de bedoeling dat je OS op deze schijf komt zul je dus óf deze driver m.b.v. een floppy tijdens de beginfase van de Windows setup moeten toevoegen, of deze moeten integreren in een aangepaste Windows cd.
Dat klinkt alsof ik echt maar beter even een diskdrive kan gaan halen morgen... ;(
Foutje trouwens: het is een A8V deluxe, heel slecht van me...

Ik ben nu overigens een win install aan het maken op een PATA schijf. Mijn plan is om daarna de drivers te installeren voor de sata schijven en vervolgens daarop windows te installeren. Is dit mogelijk of maak ik een denkfout?

• Nielson
  • Laatst online: 10:09
Indien je vanuit de Windows op je P-ATA schijf een nieuwe setup start op je S-ATA schijf zal deze zeer waarschijnlijk een BSOD geven tijdens de eerste maal opstarten van die schijf, omdat in die nieuwe installatie de driver weer ontbreekt. Deze is wel toe te voegen met wat gevogel, maar makkelijk is anders. Je kunt ook Windows op de P-ATA schijf installeren, daarna in Windows de driver voor je controller installeren en vervolgens je installatie klonen naar je S-ATA schijf.

• kless
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-08-2025

kless

Morgen? Waarom niet overmorgen

nog een tip:
Kijk ook even in het moboboekje of er nog wat instaat over jumpers mbt sata enabled/disabled.
->dat had mij namelijk al eens een uur of 2 gekost voor ik daar achter kwam<-

http://www.adf-hq.nl

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt nog gekker: met veel moeite heb ik ergens een floppdrive vandaan gehaald. Nu net een diskette gemaakt waarmee ik de drivers in de xp installatie kan laden. Het laden lukt, maar setup geeft daarna weer aan dat er geen harddisks zijn gevonden.... Ik ben het spoor echt helemaal bijster :/

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat ik je de oplossing kan aanreiken. De ASUS A8V Deluxe gebruikt de VIA K8T800 Pro chipset. Nu zijn er helaas nogal wat problemen met de VIA chipsets uit die reeks in de zin dat deze geen S-ATA 300 schijven herkennen. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en dacht zelfs dat ik een DOA had gekregen aangezien mijn vader zijn PC de schijf ook niet herkende (maar die had dus ook een VIA chipset, weliswaar een andere maar uit dezelfde periode).

De oplossing is op de schijf zelf een jumper in te stellen zodat de schijf alleen op S-ATA 150 draait en de S-ATA controller niet meer in de war geraakt.

Nuja, ik denk toch dat dat de oplossing is :)

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wacht nu eens even. Eerst even de S-ATA controller activeren in BIOS geloof ik, heb dit moederbord ook gehad. Hierna moet hij ze gewoon kennen, en anders is de schijf misschien kapot? Hiervoor hoef je geen diskettes te hebben :D

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:49
Zoals kless al zei, en je zelf ook al zegt:
Het bios ziet de schijf niet, je spreekt ook niet over het bios van de sata controller.
Dat zou er dus op wijzen dat je sata controller uit staat :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daar nog even naar gezocht: in het bios vind ik geen instelling om de controller aan te zetten, ook is er volgens mij geen jumper op het moederbord waarmee ik de controller activeer...

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 20:10

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:31:
Ik heb daar nog even naar gezocht: in het bios vind ik geen instelling om de controller aan te zetten, ook is er volgens mij geen jumper op het moederbord waarmee ik de controller activeer...
Luister nou eens :)
De (voor mij 90% zekere) oplossing is al 2x verteld, en je bent er nog niet op in gegaan.
Plaats achter op je schijf een jumper om 'm in S-ATA150 mode te zetten :)

Nederlander in België

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:59
Je moederbord heeft 4 SATA aansluitingen. 2 zijn van de VIA chipset en 2 van de Promise RAID controller. Op welke heb je em aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:25:
Ik denk dat ik je de oplossing kan aanreiken. De ASUS A8V Deluxe gebruikt de VIA K8T800 Pro chipset. Nu zijn er helaas nogal wat problemen met de VIA chipsets uit die reeks in de zin dat deze geen S-ATA 300 schijven herkennen. Ik heb exact hetzelfde probleem gehad en dacht zelfs dat ik een DOA had gekregen aangezien mijn vader zijn PC de schijf ook niet herkende (maar die had dus ook een VIA chipset, weliswaar een andere maar uit dezelfde periode).

De oplossing is op de schijf zelf een jumper in te stellen zodat de schijf alleen op S-ATA 150 draait en de S-ATA controller niet meer in de war geraakt.

Nuja, ik denk toch dat dat de oplossing is :)
Sorry, ik had helemaal over je reply heengelezen :) Het klopt helemaal wat je zegt, de schijven worden nu gewoon weergegeven in het bios.
Elektronicanet schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:33:
[...]

Luister nou eens :)
De (voor mij 90% zekere) oplossing is al 2x verteld, en je bent er nog niet op in gegaan.
Plaats achter op je schijf een jumper om 'm in S-ATA150 mode te zetten :)
dus bedankt voor de reminder ;)

De windows setup denkt helaas nog steeds anders over het hele verhaal. Ook na het laden van de drivers zegt deze nog steeds dat er geen schijven zijn.
Het is wel wat onduidelijk: ik kan verschillende driver disks maken met de cd, ik had de promise sata driver gekozen, dit was de enige niet raid driver die ertussen stond, dus het lijkt me de juiste?
Jimster schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:37:
Je moederbord heeft 4 SATA aansluitingen. 2 zijn van de VIA chipset en 2 van de Promise RAID controller. Op welke heb je em aangesloten?
Die van de VIA chipset.

Ik lijk in ieder geval een stapje verder te zijn, maar nu ben ik hier weer gestrand... Ik ga nog eens even rondzoeken of er op de asus website nog iets over te vinden is. Als iemand hier in de tussentijd de oplossing weet houd ik me natuurlijk aanbevolen O-)

edit:
In Windows herkent sata schijf niet lees ik iets over een IDE mode instelling in het bios die een soortgelijk probleem oploste. Ik zie in mijn bios alleen niets staan over een zekere ide mode?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 02:20 ]

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 20:10

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 02:09:
Het is wel wat onduidelijk: ik kan verschillende driver disks maken met de cd, ik had de promise sata driver gekozen, dit was de enige niet raid driver die ertussen stond, dus het lijkt me de juiste?
Probeer die raid ook eens, volgens mij zijn die zowel voor raid als voor "normaal" gebruik :)

Nederlander in België

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

de A8V heeft gewoon drivers voor de VIA SATA meegeleverd. Volgens mij krijg je er zelfs netjes een diskette bij, XP ziet dan verschillende drivers (na f6 drukken en floppy aanwijzen), je hoeft dan alleen maar de goede aan te wijzen.

Verwijderd

Topicstarter
Er zit geen diskette bij. Je krijgt dmv de cd de mogelijkheid om er zelf een te maken. Dat heb ik nu dus gedaan, alleen de win setup blijft zeggen dat er geen harde schijven zijn aangesloten.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kijk even of je wel alle SATA functies in het bios hebt ge-enabled en of de BOOT DRIVE wel goed staat.
Vergeet niet dat de VIA chipset 2 APARTE drivers heeft, 1tje voor RAID en 1tje voor SINGLE.

[ Voor 32% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-12-2005 02:58 ]

Pagina: 1