AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Probeer het zelf en voer wat vergelijkende benchmarks uitUndertaker2 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 23:36:
Als ik in m'n bios de geheugendivider ga gebruiken, leidt dit dan (nog) tot een performance hit t.o.v synchroon geheugen en zo ja hoeveel gaat dat schelen?
Dat ligt niet aan het moederbord, maar aan de CPU, aangezien daar de geheugencontroller in zitVerder heeft m'n moederbord (Nforce 4 ultra SLI) vier geheugenbanken. Na wat leeswerk in de manual zie ik dat je hier per twee DIMM's moet uitbreiden (er staat een tabel waar uit blijkt dat bij 3 dimms geen enkele configuratie werkt. Eigenlijk zegt die tabel dus: 3 dimms werkt niet) Bovendien moeten de DIMM's even groot zijn.
Maar als ik nou 3 gb. geheugen d'r in zou willen zetten? Kan dan 2x 1 gb en 2x 512 mb? Of kan dat dan ook niet? En is dat dan voor alle Nforce 4 moederborden zo? Ik vind 't nogal wat randvoorwaarden namelijk...
Zie nu ook onder het kopje "If you want to use dual channel" in de manual: If four modules are installed, please use memory of same capacity in order to use dual channel and for BIOS to detect all memory modules"
M.a.w hier staat aan 't eind dus heel subtiel dat wanneer je 4 banken wil gebruiken, elke bank exact dezelfde chip moet gebruiken? De enige upgrademogelijkheid is in mijn geval dus 2 x 1 gb!
Het betreft hier overigens een Gigabyte GA-K8N Ultra-Sli met een Athlon64 Venice
[ Voor 10% gewijzigd door Undertaker2 op 28-12-2005 01:59 ]
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Er ging bij: 2 x 512 mb PC 3200 CAS 2.5 TwinMOS met TwinMOS Chips
Uiteraard eerst in de bios alles op manual CAS 3 gezet. De combinatie maakte niet uit... kreeg geen beeld. (Op zich ook logisch gezien die ene zin uit de manual)
[ Voor 7% gewijzigd door Undertaker2 op 28-12-2005 03:19 ]
Ik heb 't zelf ook op een nForce4 bord gehad en kreeg ook niet direct beeld; het BIOS las de timings v.d. snelste DIMM's uit (de 512MB CL2.5 DIMM's hadden iets strakkere timings in de SPD staan dan de 1GB CL3 DIMM's) waardoor de 1GB DIMM's het vertikten. Ik heb toen handmatig _alle_ timings gezet overeenkomstig de SPD v.d. 1GB DIMM's en toen starte m'n bak wél door. Probeer dat dus ook eens
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Je weet zeker dat ze werken de DIMM's ?
misschien kan je dit proberen. : - * , De 2x 512 in A1 en B1 , en dan naar de bios en zet hem dan op CAS 3 , en dan prik je de 1GBx2 erbij in A2 en B2 en dan controleer je in de bios of alles nog op 3 staat.
Het is niet alleen een kwestie van de CAS Latency instellen, er zijn wel wat meer timings/instellingenVerwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 09:49:
Heeft ie al geprobeert staat in de post hierboven, Alles op CAS 3 gezet en dat zijn dus de 1 GB DIMM's.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Verwijderd
Zoals Abbadon al aangeeft hadden zijn 512 mb CAS 2.5 chips strakkere timings waardoor zijn 1 gb modules niet meer werkten. Bij mij is de situatie precies hetzelfde, zij het niet dat juist de (snellere!) 512 modules niet werken ondanks dat ik de timings van de langzamere 1 gb modules aanhou.
Los doen de 512 mb's 't wel zonder problemen...ik denk dan toch eerder aan die ene regel uit de manual... In elk geval zit 'r voorlopig genoeg mem in, dus tegen de tijd dat 't weer nodig is kan ik er (officieel) altijd nog 2 x 1 gb bij zetten.
Kan nu ff niet verder testen (die 2x512 is nml niet van mij)
[ Voor 35% gewijzigd door Undertaker2 op 28-12-2005 14:04 ]