Toon posts:

[Win2k3] SMTP Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tegen een probleem aangelopen waar ik zelf (ook met google) absoluut niet uit kom.

Op de 2003 server heb ik de SMTP services aangezet voor het afleveren van mailtjes die door de PHP cq SQL gegenereerd worden. Echter blijken er mailtje met onderandere de volgende meldingen terug te komen:

smtp;501 <garden>: Helo command rejected: need fully-qualified hostname
Diagnostic-Code: smtp;550 Spam refused: is a silly name for a mail server or server has no name.
Diagnostic-Code: smtp;504 <garden>: Helo command rejected: need fully-qualified hostname

Nu ben ik aan het zoeken geweest en weet in principe waar ik de zogenaamde fully-qualified nu moet invullen. Echter de vraag.... Wat is dit fully-qualified IP adres?? En hoe maak ik dit eventueel aan in de DNS record??

Wij gebruiken voor de RD een A-Record, garden.at-n.nl. Deze staat dus verwezen naar het IP van de server.
Deze record slikt hij enkel niet als zijnde een fully-qualified hostname. Zowel niet met als zonder "." op het einde.

Weet iemand misschien hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 02:51 ]

• PsychoG
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 16-02 10:22

PsychoG

Pumpin&#039; on your stereo...

Hier stond iets heeeeeel doms :)

[ Voor 85% gewijzigd door PsychoG op 28-12-2005 08:56 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:43

lier

MikroTik nerd

Ik neem aan dat je weet wat een fully-qualified hostname is ?
Kan je je code even posten (ook al weet ik niets van php...) ?
Welke settings heb je op je SMTP gezet ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Je PHP script praat tegen je SMTP server aan. De std W2K3 STMP meuk accepteert alleen FQDN als HELO parameter.

Korte zijsprong tbv SMTP uitleg:
Als je tegen een STMP bak praat om een mailtje te versturen, dan ziet dat er ongeveer zo uit:

blablabla SMTP server ready
HELO pc.sjappie.intranet
Hello ipadres pc.sjappie.intranet
MAIL FROM user@sjappie.intranet
.... etc, etc...

Zoals je ziet heeft het HELO command als parameter de naam van de bron server / pc. Dit kan eigenlijk alles zijn, de meeste moderne SMTP daemons gaan met rDNS toch zoeken naar de juiste domainname (SPAM preventie), alleen in jouw geval MOET er dus wel degelijk een FQDN staan, in plaats van alleen garden.

Jouw script genereert dus: HELO garden
Server accepteert het niet, mail gets bounced.

Oplossing: script bewerken, zodat er niet alleen garden wordt gestuurd als HELO parm, maar bijv. garden.at-n.nl

Succes!

[ Voor 1% gewijzigd door Qman op 28-12-2005 09:19 . Reden: minor layout improvements ]

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem heeft naar mijn inzage niets met de instellingen van het PHP script te maken. Deze gebruikt standaard localhost, wat normaal zal moeten werken. Het probleem komt tenslotte niet bij elke ontvangende mailserver voor.

http://www.axistech.nl/pic/hostname.jpg

Naar mijn weten moet ik in dit gedeelte die hostname instellen maar neemt deze server een ingave als garden.at-n.nl niet voor lief.

Wanneer hier een juiste hostname ingevuld zal worden dan zal het complete probleem opgelost moeten zijn. Dit is tenslotte de naam van de mailserver.

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-02 19:11
heeft het misschien ook niet iets te maken bij dat uw server geen openrelay toestaat.
Dus zal je op uw smtp server moeten toevoegen dat hij mag relayen vanaf localhost ofzo.

Ik weet dat ik het heb moeten doen omdat anders een php mail script niet kon werken.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is geen enkel probleem. De eenige host waarvandaan hij mag relayen is de localhost. Verder kan geen enkele andere host relayen.

Dit is dus ook echt het probleem niet. Wat wel he probleem is, is dat hij wanneer hij bij bepaalde domeinnen mailtjes gaat relayen, hij afgewezen wordt omdat hij zich bekend maakt als enkel Garden.

Even een voorbeeld van de manier waarop ik de mailtjes als foutmelding krijg:

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit bezorgingsstatusbericht wordt automatisch gegenereerd.

De bezorging bij de volgende geadresseerden is mislukt.

gebruiker@lycosmail.nl

Reporting-MTA: dns;garden
Received-From-MTA: dns;garden
Arrival-Date: Wed, 28 Dec 2005 02:20:30 +0100

Final-Recipient: rfc822;gebruiker@lycosmail.nl
Action: failed
Status: 5.5.0
Diagnostic-Code: smtp;501 <garden>: Helo command rejected: need fully-qualified hostname

Het helo command wordt dus gerejected van de andere mail server. Niet voor de SMTP service

Verwijderd

Vul bij je netwerkkaart de volledige domein naam in (gebruikt als uitgaand interface).

Bij IPCONFIG staat er waarschijnlijk nu geen Connection-specific DNS Suffix

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : garden
        Primary Dns Suffix  . . . . . . . :
        Node Type . . . . . . . . . . . . : Unknown
        IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
        WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No
        DNS Suffix Search List. . . . . . : 

Ethernet adapter Local Area Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : DMZ.AT-N.NL
        Description . . . . . . . . . . . : Intell PRO
        Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00
        Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : No
        IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.2.2
        Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
        Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.2.1
        DNS Servers . . . . . . . . . . . : 194.109.6.66
                                            194.109.9.99

Deze wordt gebruikt binnen SMTP voor input voor het HELO commando.
Je kan deze natuurlijk ook systeemwide instellen

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een gekke vraag maar hoe stel ik dit in??

Bij een Reverse DNS Lookup wordt inmiddels op het IP-Adres als reactie gegeven:

x.x.x.x PTR record: colo4.domeinnaam.nl. [TTL 14400s] [A=x.x.x.x.x]
Echter is het probleem aan blijven houden.

Uiteraard staat de x.x.x.x voor een geldig IP adres ;-)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 03:36 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-02 21:16

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 03:34:
Misschien een gekke vraag maar hoe stel ik dit in??

Bij een Reverse DNS Lookup wordt inmiddels op het IP-Adres als reactie gegeven:

x.x.x.x PTR record: colo4.domeinnaam.nl. [TTL 14400s] [A=x.x.x.x.x]
Echter is het probleem aan blijven houden.

Uiteraard staat de x.x.x.x voor een geldig IP adres ;-)
1. Op de smtp server bij de tcpip properties.
2. PTR record voor x.x.x.x aan laten passen bij je ISP zodat de reverse van x.x.x.x naar garden.at-n.nl wijst

Verwijderd

Topicstarter
ISP heeft PTR record voor x.x.x.x aangemaakt op colo4.domeinnaam.nl. Dit is dus in orde gemaakt.
Zelf heb ik dit in de configuratie gezet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Windows IP-configuratie

Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : garden
   Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
   Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
   IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
   WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
   DNS-achtervoegselzoeklijst. . . . : colo4.domeinnaam.nl

Ethernet-adapter LAN-verbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: colo4.domeinnaam.nl
   Beschrijving . . . . . . . . . . .: SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
   Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-0B-6A-1B-3C-C1
   DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
   IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 84.x.x.x
   Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Standaard-gateway . . . . . . . . : 84.x.x.x
   DNS-servers . . . . . . . . . . . : 84.x.x.x

Heb mezelf een mailtje laten zenden vanaf de SMTP. Vreemdgenoeg vindt ik in de header nogsteeds:
Received: from garden ([84.244.149.110]).

Ik denk dus niet dat hiermee het probleem opgelost is :'(

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:43 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:21

Qwerty-273

Meukposter

code:
1
2
Hostnaam  . . . . . . . . . . . . : garden
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:

Mist er niet iets bij Primair DNS-achtervoegsel?
bijvoorbeeld "at-n.nl"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:38:
ISP heeft PTR record voor x.x.x.x aangemaakt op colo4.domeinnaam.nl. Dit is dus in orde gemaakt.
Dat is dus niet in orde aangezien dat garden.at-n.nl zou moet zijn en niet colo4.domeinnaam.nl

Zie ook post hier boven.

Verwijderd

Topicstarter
De ISP waar wij onze machine hosten heeft deze PTR gegeven. Ik kan geen PTR aan laten maken op Garden.at-n.nl.

Garden.at-n.nl gebruiken wij zelf enkel voor de interne communicatie naar de server.

• _Arthur

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 09:40:
De ISP waar wij onze machine hosten heeft deze PTR gegeven. Ik kan geen PTR aan laten maken op Garden.at-n.nl.

Garden.at-n.nl gebruiken wij zelf enkel voor de interne communicatie naar de server.
Dan zal je altijd het probleem houden. Aangezien je machine zichzelf als "garden" zonder ook maar enig domein er achter meld bij andere servers (of eventueel "garden.at-n.nl" indien je dat goed ingesteld krijgt). Maar de reverse lookup van het ip-adres zal dus colo4.domeinnaam.nl terug geven. Iets waar ontvangende smtp-servers niet altijd blij mee zijn en jouw mail blocken, aangezien ze garden.at-n.nl verwachten omdat jouw server zich met die naam/domeinnaam zich aanmeld.

[ Voor 6% gewijzigd door _Arthur op 30-12-2005 12:05 ]

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 14:25
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:10:
Dit probleem heeft naar mijn inzage niets met de instellingen van het PHP script te maken. Deze gebruikt standaard localhost, wat normaal zal moeten werken. Het probleem komt tenslotte niet bij elke ontvangende mailserver voor.

http://www.axistech.nl/pic/hostname.jpg

Naar mijn weten moet ik in dit gedeelte die hostname instellen maar neemt deze server een ingave als garden.at-n.nl niet voor lief.

Wanneer hier een juiste hostname ingevuld zal worden dan zal het complete probleem opgelost moeten zijn. Dit is tenslotte de naam van de mailserver.
Helemaal goed. Vul hier je gewenste naam in, bij voorkeur colo4.domeinnaam.nl (een fqdn dus waarvoor een PTR record bekend is en welke gebruikt wordt voor internet communicatie). Mijn test op een standalone 2k3 machine verloopt goed met mailen naar gmail en hotmail met verschillende FQDN's ingesteld, bijv test.demon.nl.

De suggesties mbt netwerkinstellingen slaan nergens op. De FQDN van je win2k3 smtp service configureer je in je SMTP virtual server en nergens anders. Een PTR aan laten maken is altijd een goede zaak.

Ik kan zelf elke gewenste domeinnaam op mn testmachine instellen, jij geeft aan dat je server dit niet pikt. Kun je hier meer over vertellen ? Bijv welke melding krijg je als je een andere fqdn probeert in te voeren ?

[ Voor 39% gewijzigd door Taigu op 30-12-2005 12:54 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Topicstarter
buddhole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 12:45:
[...]

Helemaal goed. Vul hier je gewenste naam in, bij voorkeur colo4.domeinnaam.nl (een fqdn dus waarvoor een PTR record bekend is en welke gebruikt wordt voor internet communicatie). Mijn test op een standalone 2k3 machine verloopt goed met mailen naar gmail en hotmail met verschillende FQDN's ingesteld, bijv test.demon.nl.

De suggesties mbt netwerkinstellingen slaan nergens op. De FQDN van je win2k3 smtp service configureer je in je SMTP virtual server en nergens anders. Een PTR aan laten maken is altijd een goede zaak.

Ik kan zelf elke gewenste domeinnaam op mn testmachine instellen, jij geeft aan dat je server dit niet pikt. Kun je hier meer over vertellen ? Bijv welke melding krijg je als je een andere fqdn probeert in te voeren ?
Joepie :-D Iemand waarmee ik op dezelfde lijn zit.

Mijn probleem is wanneer ik in dit venster dus colo4.domeinnaam.nl invoer ik telkens de melding krijg dat de DNS ongeldig is. Dit probleem heb ik zowel met als zonder de "." achter de extentie van de FQDN.

Moet ik misschien ergens iets veranderen nog??

• Taigu
Vreemd ik kan echt van alles invullen zonder problemen. Kun je de exacte foutmelding geven welke je krijgt ? Maak desnoods nog een screenshotje.

Voor de duidelijkheid, ik heb een demon verbinding, standaard krijg je een systeemnaam mee van demon. De mijne is bijv. test.demon.nl , dit vul ik daar dus in (zonder @ of punten ervoor en achter).

[ Voor 54% gewijzigd door Taigu op 30-12-2005 16:36 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Verwijderd

Topicstarter
buddhole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:27:
Vreemd ik kan echt van alles invullen zonder problemen. Kun je de exacte foutmelding geven welke je krijgt ? Maak desnoods nog een screenshotje.

Voor de duidelijkheid, ik heb een demon verbinding, standaard krijg je een systeemnaam mee van demon. De mijne is bijv. test.demon.nl , dit vul ik daar dus in (zonder @ of punten ervoor en achter).
Een screendumpie op verzoek http://www.axistech.nl/pic/hostname2.jpg :)

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-02 15:25
staat er nu een punt achter .nl?
dat werkt natuurlijk niet

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Verwijderd

Topicstarter
Njay schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 17:49:
staat er nu een punt achter .nl?
dat werkt natuurlijk niet
Ook zonder de punt geeft hij dezelfde melding. Ondanks dat behoord naar mijn weten zoieso een punt achter een FQDN. Anders blijft hij alsmaar het zelfde oproepen heb ik begrepen.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:53
Een punt is niet nodig achter het fqdn, ik kan hier alle waardes invullen zolang het record maar bestaat in de dns! Je krijgt deze melding als je op check dns klikt neem ik aan? Probeer eens mail.powercycle.nl als input?

• Taigu
Mij ben je kwijt.. Ik kan echt alles inkloppen wat ik wil. MS KB al doorgezocht ? Google ?

Verwijderd

Topicstarter
buddhole schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 20:12:
Mij ben je kwijt.. Ik kan echt alles inkloppen wat ik wil. MS KB al doorgezocht ? Google ?
Ik heb de oplossing gevonden :-).

Wanneer ik een nieuwe virtuele server aanmaak is het probleem verholpen. De standaart virtuele server wil niet ingesteld worden zodat hij goed functioneerd schijnbaar.

Allemaal heel erg hartelijk bedankt voor jullie moeite en tijd.
Pagina: 1