Toon posts:

nieuwe sata schijven 'zoek', bsod's, opstartproblemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een halfjaar geleden 'n nieuwe pc gebouwd, alles in orde, geen vuiltje aan de lucht, nooit een bsod of wat dan ook gehad. 't is een ath64 3500 op 'n asus a8v-deluxe, met 2 maxtor diamondmax sata discs. (120 en 160 gb)

nadat m'n pc een nacht aan had gestaan zette ik de monitor aan en ik werd verwelkomd met een bsod.
toen ik rebootte bleek dat m'n schijf 'zoek' was.. ik dacht aan een crash, maar dat bleek mee te vallen: ik heb er een andere (splinternieuwe) schijf ingezet en winxp geinstalleerd om m'n andere schijven te redden.

het bleek dat ze allebei (ik heb er 2, beide maxtor diamondmax, 1 120 1 160 gb sata) nog intact waren, maar ze stonden in schijfbeheer als 'afwijkend volume'. dit heb ik vervolgens geimporteerd en het werkte weer, op een boel kapotte sectors op 1 van de schijven (niet de belangrijkste, gelukkig).

goed, ik was blij. tot ik besloot de kapotte schijf eruit te halen om 'm terug te sturen..

ik zet m'n pc aan, en nu start 'ie weer niet op! soms gebeurt er helemaal niets (scherm blijft zwart na 'windows xp' bootscherm, soms krijg ik een bsod (stopcode 0x0..7E, 0x0..F4) soms een bluescreen met de melding 'unknown hard error' en een code die ik vergeten ben op te schrijven, en het laatste geintje is gewoon simpel weg 'schijfleesfout, druk ctrl-alt-del etc.' overigens krijg ik bij 't laden van mn satacontroller-bios ook wel eens de mededeling dat die niet aanwezig is. echter was dit weer normaal toen ik 't biosbatterijtje verving, om 2 reboots later weer terug te komen.

ik heb inmiddels dus al:
een nieuwe schijf gehaald, winxp geinstalleerd mn biosbatterij vervangen, 300 keer m'n schijven anders op de controllers aangesloten en gevloekt en gebeden ;)

hebben jullie, wijze mannen, enig idee wat ik hier nu mee aan moet? zou het m'nmoederbord zijn dat stuk is?
ik ben radeloos en zou dan ook erg blij zijn als jullie je licht hierop konden laten schijnen!