Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CCFL] Halfdood ccfl setje

Pagina: 1
Acties:

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 17:43

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Hallo,

Ik werp zojuist een blik in mijn case (nadat ik even beneden TV had gekeken) en het valt me op dat mijn dual CCFL kitje van Coolermaster maar half licht geeft.

Het licht komt maar tot 10cm in het buisje (vanaf de kant waar het witte draadje zit voor de stroom). Dit geldt voor beide buisjes, dus het lijkt erop dat het probleem in het convertor kastje zit.

De CCFL's gaan dus niet in de volle lengte aan (30 cm) en ze blijven ook gewoon stil staan op 10 cm. Geen geknipper oid zoals bij een slechte TL buis.

Wat kan ik hieruit concluderen?

PS: Toen ik net mijn kamer binnen kwam lopen rook ik ook al een verdacht luchtje, misschien dat de invertor is doorgebrandt ofzo...

De voeding die ik gebruik is een Coolermaster Realpower 450 watt. Deze functioneert nog steeds perfect en veroorzaakt dus niet het probleem.

Edit:
Ik heb voor de veiligheid het CCFL setje maar uitgezet. Straks eens even de pc uitzetten en het invertortje eruit halen.

[ Voor 13% gewijzigd door frankknopers op 27-12-2005 22:18 ]

Goud is geen geld

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:30
Invertor-kastje is dan te warm geworden, maak maar open, je ziet dan dat 1 van de condensatoren (of een ander onderdeeltje) waarschijnlijk gesmolten is..

Mijn ervaring met invertors is, is dat ze nogal slecht tegen de hitte kunnen.. Best een geklooi altijd.. :P

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Zou best kunnen dat ie te warm is geworden. Mijn kast heeft weinig airflow (ik heb waterkoeling en ik houdt van stilte) en daarnaast hangt de invertor ook nog eens verticaal, waardoor ie minder dissipatieoppervlakte heeft.

Edit:
Invertortje eruit gehaald. Stinkt wel naar verbrande hardware. Waarschijnlijk te warm geworden. Er zit een garantiestickertje op die zegt dat het kastje goed werkt onder de 40 graden.

Noujah... dan maar een keertje naar de mediamarkt om iets te regelen.

[ Voor 39% gewijzigd door frankknopers op 27-12-2005 22:37 ]

Goud is geen geld

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46

Nox

Noxiuz

kan ook dat hij op 5v hangt. op 5v hadden mijn CCFL's dat ook.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
noksiejus schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 22:37:
kan ook dat hij op 5v hangt. op 5v hadden mijn CCFL's dat ook.
das wel logisch als je ze uit de winkel koopt ja :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Ik heb ze momenteel aan fancontroller hangen, kan je bepalen hoeveel cm licht geeft :P

Het zou volgens mij ook wel kunnen dat er gewoon wat doorgebrand is, die ccfls zelf worden ook lekker warm en als er dan weinig tot geen afkoeling is..

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Inderdaad, dat buisje moet je maar niet aanraken! :D
En dit is gewoon een kapotte invertor, gewoon RMA aanvragen (of kan dat niet voor zoiets kleins? :P).

Verwijderd

Lijkt me dat als er een 'garantiesticker' (zoals TS zelf zegt) opzit, dat er dan wel garantie op het ding mogelijk is..Ook al is het een goedkoop apparaatje: dat wil niet zeggen dat je geen recht hebt op een nieuwe als hij kapot is.

of bedoel je met garantie soms de garantie dat ie goed werkt onder de 40 graden? 8)7

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 08:03:
Lijkt me dat als er een 'garantiesticker' (zoals TS zelf zegt) opzit, dat er dan wel garantie op het ding mogelijk is..Ook al is het een goedkoop apparaatje: dat wil niet zeggen dat je geen recht hebt op een nieuwe als hij kapot is.

of bedoel je met garantie soms de garantie dat ie goed werkt onder de 40 graden? 8)7
Vraag me af hoe ze dat willen bewijzen bij de RMA van de mediamarkt. Het invertortje heeft best vaak rond de 40 graden gewerkt, maar war zou je dat aan moeten zien. :o

Goedkoop was het setje trouwens niet: 16 euro! :P

Gelukkig bewaard ik altijd alles, dus ik heb zelfs de blister-verpakking van de CCFL's nog in de kast liggen. >:)

Goud is geen geld

Verwijderd

Ik denk dat het moeilijk zal worden om te kunnen bewijzen dat hij altijd onder de optimale omstandigheden heeft gewerkt. Zodoende je waarschijnlijk zal kunnen fluiten naar uw garantie.
Toch veel succes.

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 14:07
Ik begrijp dat er erg snel gezegd word dat je ccfl kapot is maar ik heb ervaring met mijn ccfls dat ze ook maar half opgloeien. Dit komt doordat je een lager voltage erop zet. Zoals bij een fancontroller.
Als de ccfl 12V krijgt brand hij helemaal, krijgt hij 7/5V dan maar half. Controleer of het niet aan je fancontroller ligt en sluit je invertor eens direct aan op je voeding.

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

• frankknopers

frankknopers

Goud is geen geld

Topicstarter
DaTiezl schreef op woensdag 28 december 2005 @ 11:20:
Ik begrijp dat er erg snel gezegd word dat je ccfl kapot is maar ik heb ervaring met mijn ccfls dat ze ook maar half opgloeien. Dit komt doordat je een lager voltage erop zet. Zoals bij een fancontroller.
Als de ccfl 12V krijgt brand hij helemaal, krijgt hij 7/5V dan maar half. Controleer of het niet aan je fancontroller ligt en sluit je invertor eens direct aan op je voeding.
Dat vertrouw ik niet zo. Straks sloop ik nog kostbare hardware omdat ik zo toevallig een CCFL'etje wilde testen. er zal wel niet voor niets en invertortje bij zitten..

Nee, ik ga gewoon naar de mediamarkt zodra ik er tijd voor heb. Het probleem is dus wel duidelijk. :)

Goud is geen geld

Verwijderd

Frank_Knopers schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:02:
[...]

Dat vertrouw ik niet zo. Straks sloop ik nog kostbare hardware omdat ik zo toevallig een CCFL'etje wilde testen. er zal wel niet voor niets en invertortje bij zitten..

Nee, ik ga gewoon naar de mediamarkt zodra ik er tijd voor heb. Het probleem is dus wel duidelijk. :)
Hij bedoelde dat je de invertor niet via een fancontroller maar rechtstreeks op je voeding moest aansluiten, maar uit je verhaal maak ik op dat je hem altijd al zo hebt aangesloten.. tenminste ik lees niets over een fancontroller in je TS. Een CCFL zelf doet niets als je hem op 12v aansluit, dat ding werkt op voltages in de orde van kV's als ik me niet vergis.

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ReCreator

-geen-

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:49:
[...]

Hij bedoelde dat je de invertor niet via een fancontroller maar rechtstreeks op je voeding moest aansluiten, maar uit je verhaal maak ik op dat je hem altijd al zo hebt aangesloten.. tenminste ik lees niets over een fancontroller in je TS. Een CCFL zelf doet niets als je hem op 12v aansluit, dat ding werkt op voltages in de orde van kV's als ik me niet vergis.
En op gelijkspanning als ik me niet vergis. Ik denk inderdaad dat de invertor kapot is, maar ga hier niet zelf aan klooien.. Heb een keer een schok gehad van zo een laptop invertor (voor backlight)... ik kwam te dicht in de buurt en er vloog een goede vonk over die aan bleef :P
Best pijnlijk...

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:43
Een CCFL wordt gevoed met 600 à 800V. Geen kilovolts dus.

Invertor is meestal erg gevoelig (wordt netjes gemaakt dat ze ongeveer een jaar werken), niet veel aan te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1