VGA en component

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:02
Ik had daarnet een ideetje (was zogezegd aan het blokken, dan gebeurt dat wel meer...)

Situatie:
HD tv in huis met een hoop ouderwetse standard definition ingangen + dvi ingang
Ik heb geen dvi kabel maar wel een convertor component > dvi (analoge dvi dus, die 4 gekke pinnetjes)

Ik wil nu mijn pc aansluiten zonder een lelijke standard definition conversie te moeten doen. Nu dacht ik: laat ik een VGA kabel slopen, de RGB pinnen daarvan verbinden met het convertertje en hopla, de boel is verbonden!

Vragen:
Is het analoge DVI RGB signaal compatibel met VGA RGB?
(Hoe) Gaat de sync gebeuren?

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:54

Illusion

(the art of)

sync on green :)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Bob
Ik heb een snelle test gedaan met 3 draadjes, rood op rood, groen op groen, en aarding op aarding. Nu kan ik natuurlijk ook blauw nog aansluiten, maar is dat essentieel voor de werking? Ik kreeg met deze verbindingen geen beeld.
Ook begrijp ik het syncen nog niet helemaal, bij VGA zit de sync toch op een andere connectie? Moet ik die dan met groen kortsluiten? Lijkt me gek.
Iig, ik blijf prutsen, alle hulp en info is welkom.

edit: nu blijkt dat ik de tekening van de vga aansluitingen op zn kop aan het leven was |:(
niet dat het helpt om het juist te lezen, met rood en groen blijft het beeld zwart

edit 2: google is me aan het helpen
http://www.myhometheater.homestead.com/vgacable.html

[ Voor 26% gewijzigd door Bob op 27-12-2005 22:38 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De grote vraag is: accepteert die DVI aansluiting op je TV wel een analoog signaal? Zo ja, dan zouden alle sync issues automatisch goed moeten gaan met zo'n standaard VGA-DVI verloopje of dat ding wat je aan het klussen bent. Zo nee (TV fabrikant heeft alleen het digitale deel van de DVI poort aangesloten), dan kan je er een analoog VGA signaal naar de DVI aansluiting sturen tot je een ons weegt, maar wordt het niets.

• Bob
De DVI in aanvaardt analoog, dat is zeker.
Zo ziet het er nu uit:
PC > VGA poort > de RGB pinnetjes > RGB naar DVI kabel die bij de tv zat > DVI-I > geen beeld :)

Ik ga het opgeven. Niet dat ik het met echt deftige verbindingen heb gemaakt, maar ik heb mijn twijfels bij de compatibiliteit van het RGB signaal dat uit mijn graka komt en de rechtstreekse doorverbinding met een RGB composite. Ik ga er iig nog wat over denken.

edit: volgens mij zit het zo:
-ofwel selecteer ik analoog HD signaal (tv) en verwacht hij RGB aan een juiste scanrate
-ofwel selecteer ik analoog PC signaal en verwacht hij alle voorziene analoge connecties van een DVI-I kabel, oa dus ook Hsync
-ofwel doe ik wat van elke consument verwacht wordt en ga ik de nodige kabels kopen...

Het gaat dus niet lukken als bovenstaande aannames kloppen.

edit2: net iets te laat

[ Voor 38% gewijzigd door Bob op 27-12-2005 23:51 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Het analoge gedeelte van DVI-I heeft vijf pinnen: aarde, RGB en H-Sync.

Check dit: http://www.interfacebus.c...al_Interface_DVI_Bus.html

C1, 2, 3 spreken voor zichzelf, C5 is de aarde, maar op C4 moet dus nog een H-SYNC.

Check vervolgens dit: http://www.electronic-eng...sheets/pinout/pinout.html (scroll een stuk naar beneden voor "VGA"), en ziedaar: verbind pinnetje 13 met C4 op de DVI-connector.

• Bob
dreamvoid schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 23:50:
Het analoge gedeelte van DVI-I heeft vijf pinnen: aarde, RGB en H-Sync.

Check dit: http://www.interfacebus.c...al_Interface_DVI_Bus.html

C1, 2, 3 spreken voor zichzelf, C5 is de aarde, maar op C4 moet dus nog een H-SYNC.

Check vervolgens dit: http://www.electronic-eng...sheets/pinout/pinout.html (scroll een stuk naar beneden voor "VGA"), en ziedaar: verbind pinnetje 13 met C4 op de DVI-connector.
C4 aansluiten gaat niet lukken met het verloopstukje dat bij de tv zat, dat wordt dus kabels kopen

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
De blauwe kabel bij component verzorgt de syncs, zonder de blauwe kabel krijg je geen beeld... Die moet je dus aansluiten! ;)

• Bob
Timmyboy_ schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:05:
De blauwe kabel bij component verzorgt de syncs, zonder de blauwe kabel krijg je geen beeld... Die moet je dus aansluiten! ;)
Volgens mij geeft een pc graka geen syncs op zijn kleurkabels, maar ik zal het morgen eens proberen. En verder hebben alle bronnen de mond vol van sync on green, vanwaar haal jij die info?

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-11-2025
Component zijn geen kleurkabels maar een YPbPr signaal... Ik weet verder niet waar precies de syncs zitten, wel dat je geen beeld krijgt zonder de blauwe kabel (bij een gewone component verbinding).

EDIT: jij probeert dus de RGB out in de YPbPr in van je converter te gooien, volgens mij kan dat niet ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Tim_R op 28-12-2005 00:21 ]

• Bob
Pfiew, het wordt hier verwarrender en verwarrender.
De connector die bij de tv zat heeft een groene, rode en blauwe connector, die naar de respectievelijke analoge aansluitingen van een DVI connector gaan. Lijkt mij dan sterk dat YPbPr daar dan iets mee te maken heeft, hoewel de handleiding het ook over YPbPr heeft. Of doen die kleuren er helemaal niet toe en verwacht de TV intern toch een YPbPr signaal?

Hoe dan ook, wat er uit een graka komt is RGB, dus ik kan het dan toch helemaal vergeten? (zoals je in je edit denk ik wil zeggen)

Verwijderd

YPrPb is NIET hetzelfde als RGB-S of RGsB en niet direct aansluitbaar. Bij YPrPb component aansluitingen worden vaak Rood/Groen/Blauwe connectors gebruikt (om het lekker verwarrend te maken :P, maar /me tenzij er in de handleiding expliciet vermeld staat dat hier een RGB signaal ingevoerd mag worden dan gaat het niet werken.

Als je een Radeon 9xxx kaart hebt is het wel te doen (door de videokaart de conversie te laten doen): http://www.avsforum.com/a...ad.php?s=&threadid=212199
en anders heb je een converter nodig: http://www.highway.net.au/parts/converters/2005.html
hoewel de handleiding het ook over YPbPr heeft.
/me Ik snap niet goed waarom je TV op de DVI-I geen RGB accepteerd, volgens de specificaties van DVI-I zou dat wel moeten.... :?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 05:43 ]

• Bob
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 05:35:

/me Ik snap niet goed waarom je TV op de DVI-I geen RGB accepteerd, volgens de specificaties van DVI-I zou dat wel moeten.... :?
Dat aanvaardt hij, maar dan moet ik C4 ook aansluiten, omdat er anders geen sync is. Om C4 te kunnen aansluiten moet ik dan weer die bijgeleverde kabel slopen, waar ik nog geen zin in heb :)

• Dreamvoid
  • Niet online
Bob A heeft gelijk, YPbPr/YUV of andere exotische Component varianten heeft hier niets mee te maken, het hele signaalpad is RGB Component. Alleen de sync zit (zoals volgens VGA moet) op een 4e pin ipv op Groen.

Overigens, als je mazzel hebt zou je in de instellingen van je videokaart "sync-on-green" aan kunnen zetten (dan zet-ie het sync signaal erbij op de "groen" pin). Klein kansje dat dit werkt (want de TV moet dit ook slikken), maar de meeste videokaarten hebben deze optie niet.

Edit: Illusion gaf dit antwoord natuurlijk al in de 2e reply :)

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 28-12-2005 11:06 ]

• Bob
Het begint duidelijk te worden, ik heb 2 mogelijkheden:
-C4 aansluiten, maar dan kan ik al evengoed een VGA > DVI-I convertor kopen, die doet dat ook zonder enige vorm van elektronica
-zelf voor sync on green zorgen, bvb: http://www.repairfaq.org/sam/ffmon.htm#ffmbhsga

Ik denk dat ik beter mijn tijd in mijn cursus mechanica zou steken. Merci aan allen die geholpen hebben :)

Verwijderd

SoG is dus te doen met powerstrip.

• Bob
Ik kan die checkbox niet aanklikken :)

[ Voor 26% gewijzigd door Bob op 28-12-2005 17:19 ]

• Bob
Hoeraaa! Het werkt! (zeer goed zelfs)

Het idee is wel veranderd, ik verstuur het beeld nu als een normaal pc vga signaal naar de DVI-I connector.

Ik heb dus nu ook de Vsync aangesloten.
Nu ziet het er zo uit:
Graka > uiteinde van een gesloopte vga kabel > vga naar dvi-i converter > dvi-i ingang op de hdtv

Home-made kabel vrij idioot met die dvi connector er naast :)

Gigantische lcd monitor resolutie: 1280*768

[ Voor 31% gewijzigd door Bob op 30-12-2005 17:54 . Reden: beetje vollediger, voor het nageslacht :) ]

Pagina: 1