Toon posts:

Kernel compileren met gcc 3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eergisteren een nieuwe kernel (2.6.14.4) gecompileerd, werkt perfect. Maar ik zit met een vraag: in de readme staat dat je 'm moet compileren met gcc 2.95. Ik heb alleen 3.3.6. Dus ik dacht, "ach, wat weet Linus er nou van" ;) en heb 'm gewoon gecompileerd. Wel een aantal warnings, flink wat over deprecated methodes dus dat lijkt me niet zo interessant, en een aantal over conversies van pointer naar int zonder dat een cast gebruikt wordt. Maar die laatsten zaten allemaal in scsi-modules en dat gebruik ik niet dus dat zal ook wel los lopen. Maar toch vroeg ik me af of dit nou nog uit gaat maken op den duur? (Ik gebruik Slack 10.2 trouwens)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
gcc 2.95 is al erg oud. Ik denk dat het een erfenis uit het verleden is. gcc 3.3 is tegenwoordig standaard.

zie ook http://kerneltrap.org/node/5974

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Daarnaast zijn de meldingen die je noemt niet fatal; maar slechts meldingen voor zover ik weet. Als er iets zou breken krijg je het niet gecompiled :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Spider.007 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 20:19:
Daarnaast zijn de meldingen die je noemt niet fatal; maar slechts meldingen voor zover ik weet. Als er iets zou breken krijg je het niet gecompiled :)
Het zijn warnings, geen errors. Dus officieel correcte code maar dat wil niet zeggen dat het werkt zoals de programmeur het bedoeld heeft.

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Ga er maar vanuit dat het werkt, bijna alle kernels worden gecompiled met 3.x deze dagen ;)

Verwijderd

Gewoon proberen zou ik zeggen. Normaal verwacht ik daar weinig problemen mee. En in het geval dat het mis gaat zal je het wel merken als je kernel oopses ofzo krijgt :P

En als je op zeker wil spelen en de goede raad van de kernel developers wil opvolgen, compileer je toch gewoon even een gcc 2.95 en zet je die naast je bestaande 3.3.x (bvb in /opt/gcc-2.95 ofzo)? Niemand verplicht je om het bij één gcc te houden hoor ;)
Zelf compileer ik nog steeds al m'n kernels met een 2.95.3 die op mijn systeem staat naast een 3.3.x, een 4.02 en een pre 4.1... altijd handig als developer om dingen te kunnen testen met meerdere versies :)

Verwijderd

Ik compile zelfs servers in A'dam vanaf afstand met een 3.3 versie van gcc... maakt niet zoveel uit, zolang je maar geen fatal errors krijgt waardoor hij stopt ;)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Spider.007 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 20:19:
Idd. En dan krijg je meestal wel een tip over wat je uit de kernel zou moeten halen zodat ie wel compileert. Ik gebruik Zenwalk, standaard kernel (2.6.14.2) is gecompileerd met 3.3.6, en we zijn net naar gcc 3.4.5 geswitcht :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Met ingang van kernel 2.6.16 is GCC 3.2 of beter nodig. Lees ook:

http://kerneltrap.org/node/5974 voor de Linux Kernel Mailinglist post hierover.

Bovendien is 2.95 "stuk" volgens ene Andrew Morton: "2.95.x is basically buggered at present." :)

Ik gebruik GCC 4.0.2 voor het compilen van alle applicaties. PHP 5.1.1 compilet niet clean met GCC 4.x, GCC 3.4.x doet dat wel.

Ik zou gewoon de meest recente GCC pakken (GCC 4.1 zit nog niet in Debian bijv.).

Het zal allemaal weinig uitmaken, misschien dat de nieuwe GCCs wat snellere code genereren.

[ Voor 3% gewijzigd door smesjz op 28-12-2005 21:02 . Reden: aanmaken -> uitmaken...d'oh ]

Pagina: 1