Ubuntu driver installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• .Tom
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 14:00
Hey bezoekers GoT,
Ik ben nieuw hier, dus neem me niet kwalijk als ik iets verkeerds doe. _/-\o_.

Ik heb zelf een multiboot gemaakt, met Windows 2000 (beste Windows ooi :P), en een Ubuntu 5.10.
Nou werkt alles goed, Ubuntu is nog helemaal kaal.
Ik heb nog nooit iets met Linux gedaan, dus ik ben nog noob.

Nou wil ik de drivers installeren, maar 'k zou niet weten hoe dat moet.
Ik wil eerst m'n draadloze netwerk aan de gang krijgen, het is een Sitecom WL-113.

Systeem specs:
AMD Athlon 64-bit 3400+.
nVidia Geforce 6600GT.
Creative Soundblaster Audigy ZS
320GB schijfruimte, met 50GB voor Linux.

Ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven.

EDIT: Het liefst een echt stappenplan, Windows ken ik van binnen en van buiten, maar Ubuntu 8)7.

Groeten,
Tom Giethoorn.

[ Voor 8% gewijzigd door .Tom op 27-12-2005 18:15 ]

Verwijderd

Fijn dat je met linux begint.

Ik stel voor dat je wat leest over de opbouw van linux. Dan weet je dat drivers werkt met modules laden in de kernel.

Draadloze netwerkkaarten zijn nu net een van de lastigere dingen in linux. Probeer met "lspci" te achterhalen wat de werkelijke naam is van de kaart en ga daar dan wat met googelen. Voorbeeld: google op Sitecom WL-113 linux heeft als eerste hit iemand die in januari 2005 een driver geeft. Waarschijnlijk zit die ondertussen al standaard in de kernel van Ubuntu.

Voor een stappenplan ben je wel wat op het foute adres hier. Er wordt namelijk verwacht dat je zelf wat zoekt en probeert. Als je begint met zoeken hier op GOT over draadloze netwerkkaartjes zal je zo een berg info vinden waarmee je op weg kan.

Veel succes ermee ;)

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Ubuntu heeft een uitstekende wiki, die je hier kunt vinden. Verder heeft ubuntu ook een uitstekend forum en ook daar kun je heel veel info vinden over Ubuntu. Dus ga eerst eens daar zoeken, lezen en kijken en dan zul je zien dat een heel veel vragen sneller zijn opgelost dan je denkt >:)
En zoals de vorige poster al meldt google is je vriend en uiteraard ook de zoek van GoT: [search=wireless,linux]!

Koffie werkt echt!

• .Tom
Waarschijnlijk zit die ondertussen al standaard in de kernel van Ubuntu.
Ben zelf ook aan het zoeken geweest, en 'k heb ook zo'n idee dat het al werkt!, maar dat ik alles nog moet afstellen, maar hoe?. Want bij apparaat beheer staat al Sitecom WL-113.
Ik stel voor dat je wat leest over de opbouw van linux. Dan weet je dat drivers werkt met modules laden in de kernel.
Dat is lastig omdat ik niet zo goed ben in Engels, en daarom veel informatie misloop :?.
Voor een stappenplan ben je wel wat op het foute adres hier. Er wordt namelijk verwacht dat je zelf wat zoekt en probeert. Als je begint met zoeken hier op GOT over draadloze netwerkkaartjes zal je zo een berg info vinden waarmee je op weg kan.
Och... ik doe niet anders. Ben inmiddels een gewaardeerde poster op een ander forum, maar daar wordt heel weinig aan Linux gedaan. Ik weet dus wel hoe forums werken.

Waarschijnlijk heb ik die drivers die u zei ook al gezien, maar ik weet dus niet hoe het werkt. En de README bij de driver is ook alles behalve duidelijk, en Engels...

Groeten,
Tom.

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Nakebod

Nope.

Even los van het probleem zelf, maar als je moeite hebt met engels, dan ga je het nog lastig krijgen.
Je moet toch echt aan de slag met Engelse documentatie.
Kijk, als je er dan nog niet uitkomt, dat is wat anders, dan kan je het hier eventueel nog vragen.
Maar als je ziet: Hey, Engels, ik stop. Daarmee kom je niet ver.
Heel veel Linux distributies, zoals Ubuntu, zijn vaak in veel talen te installeren, maar dit is dan meestal ook alleen maar het grafische gedeelte.

Ook met het oog op foutopsporingen, is Nederlands sterk af te raden, zelfde voor Windows in dit geval, ik wil NOOIT een Windows Server NL hebben.
Sommige foutmeldingen zijn zo speciefiek, die kan je niet vertalen naar het Nederlands, maar toch zijn ze vertaald. Ga dan maar eens zoeken met google op die Nederlandstalige foutmelding.

Dus als je "echt" Linux wilt gaan leren, dus niet alleen grafisch, maar ook cli (Command line interface) dan adviseer ik nu alvast om aan je Engels te werken. En je zal zien, na wat werken in een Engelstalige omgeving, gaat dit net zo handig als je Nederlandstalige omgeving.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• .Tom
Ja, ik vind Engels lastig. Zit ook nog op school :( :*), dus dat leren komt nog.

Verder heb ik een tijd met Windows 2000 UK gewerkt, en dat snap ik dan weer wel. Verder snap ik het altijd wel redelijk, maar is het soms dat ene woordje.
Dus zo heel erg is het nog niet ;).

Verwijderd

Gewoon Engels blijven lezen tot je erbij neer valt - zo heeft menigeen hier Engels geleerd.

Voor jouw probleem: Ik ben helaas niet bekend met Ubuntu, maar het lijkt me dat je met het commando 'ifconfig' in de 'shell' bezig zult moeten (Aangezien je meldt dat het apparaat herkend wordt)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 19:29 ]

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

https://wiki.ubuntu.com/SetupNdiswrapperHowto

Dat is een stap-voor-stap-guide om wireless LAN onder Ubuntu aan de praat te krijgen met behulp van ndiswrapper.

Edit: Dat het apparaat herkend wordt in het systeembeheer hoeft nog niks te zeggen. De Wlan kaart (Prism54 Javelin) wordt ook herkent in Ubuntu, maar die werkt niet zonder de drivers.

[ Voor 37% gewijzigd door Rhannie op 27-12-2005 19:35 ]

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• .Tom
Thanx, ik zal hem morgen gaan proberen.
Heb gelukkig ook nog iemand op MSN voor het helpen met Engels als ik er niet uit kom.

Jullie horen nog hoe het gegaan is ;).

Verwijderd

Hierbij nog een reyply van iemand, die ook nog net met ubuntu begonnen is. Als eerste kun je beginnen met het aanzetten van updates via internet. Dit gaat iets anders dan op windows, aangezien je standaard bij ubuntu alleen de install cd als softwarebibliotheek gekozen hebt.

Dit doe je door in je desktop het volgende programma te selecteren. Synaptic pakketbeheer. Daarin staat een optie pakketbronnen. Hierin kun je verschillende software biliotheken activeren, en ook nog nieuwe bibliotheken toevoegen. Activeer in het begin de volgende bibliotheken.

Alle bibliotheken met

nl.archive.ubuntu.com

Deze bibliotheken zijn al voorgedefineerd, dus die kun je alleen aanzetten.

Voeg e.vt de volgende bibliotheken toe:

http://packages.freecontrib.org/ubuntu/plf breezy free non-free

Dit is een bibliotheek waarin alle DVD related codecs staan.

Als je KDE wilt installeren, is dat zeker aan te raden aangezien ik die desktop wat lekkerder vind werken dan de GNOME desktop die standaard bij ubuntu zit. (Bij linux heb je twee desktops nl. GNOME en KDE) beide heben hun fans en dat zal tot veel geflame in dit topic leiden.

Voor de updates van KDE naar versie 3.5 en amarok naar versie 1.1.7 kun je volgende bibliotheken toevoegen.

http://kubuntu.org/packages/kde35/ breezy main
http://kubuntu.org/packages/amarok-1.3.7/ breezy main

• .Tom
Ik heb het nu geprobeerd, het stappenplan te doen.
Maar bij stap 5. kom ik niet verder. ;(.

Dan open ik een default, dan typ ik alles in wat er staat ('k verander alleen 1.1, naar 1.7 want die versie heb ik)
En dan krijg ik dat het er niet is :?

Kan iemand me uitleggen hoe dat dan moet? :?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Welk stappenplan bedoel je? En 'default' betekent niets anders dan 'standaard', dus je kan niet 'een default' openen. Je bedoelt een shell/terminalvenster?

En voor de volledigheid: de zgn. 'ndiswrappers' voor je netwerkkaart zijn een trucje om Windows drivers te gebruiken onder Linux. Als je niet anders kan is dat een goede noodoplossing, maar zo te zijn zijn er voor jouw kaart echt Linux drivers, dus ik zou die proberen te gebruiken. Wat zie je als je in een terminalvenser 'ifconfig' tikt? (daaruit kunnen wij afleiden of je netwerkkaart het doet)

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Juist omdat GoT (en NOS in het bijzonder) een hoger niveau hebben dan de gemiddelde fora wordt er hier meer eigen initiatief verwacht, als het hele forum hier vol staat met vragen omdat mensen te beroerd zijn eerst zelf moeite te doen lopen alle mensen met verstand van zaken hier heel hard weg (wat hebben zij er dan nog aan?).

Niemand kan jou helpen als je niet precies zegt wat er aan de hand is. Leg duidelijk uit wat je doet en wat er voor een melding terug komt. Als je dingen in de terminal inklopt, copy/paste dan gewoon de dialoog, ipv in 1 woord samen te vatten wat jij denkt dat het probleem is. Bedenk wel, wij willen niet het probleem voor je oplossen, wij willen jou leren hoe jij het probleem op kunt lossen, dus lees veel over linux, drivers, ndiswrapper, ubuntu, enz.

om te voorkomen dat je typefoutjes maakt bij lange file of directorynamen in de terminal heb je trouwens de tab-knop, die maakt het woord voor je af.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Wat gaat er dan precies fout bij stap 5 van, ik neem aan de SetupNdiswrapperHowto? Wat is de foutmelding precies? Volgens mij moet dat shellcommando's gewoon werken en hoef je alleen je versienummer te veranderen van 1.1 naar 1.7. Stap 5 zou dan als volgt moeten luiden:
code:
1
2
3
cd /usr/src/ndiswrapper-1.7
sed -e "s/misc/kernel\/drivers\/net\/ndiswrapper/g" debian/rules > debian/temp
mv debian/temp debian/rules

Wees alleen wat duidelijker in je vragen, want "het werkt niet bij stap 5" is niet echt verhelderend als we je willen helpen.
Veel succes en als je nu iets duidelijker bent met je vragen en misschien iets meer eerst zelf probeert dan kom je er wel uit :)

Koffie werkt echt!

• .Tom
Het is al opgelost.
Ik heb besloten om niet meer verder te gaan in Linux >:).
Misschien ooit nog eens proberen maar voorlopig niet.

Bedankt voor alle reacties.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is dus niet opgelost, je bent gewoon gestopt. Als je van plan bent zo weinig energie er in te steken of zelf dingen te proberen, laat dan niet andere mensen moeite doen als ze proberen je te helpen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.