Toon posts:

Vreemde terugkerende hangs met FreeBSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met mijn FreeBSD 4.9 werkstation regelmatig een rare vastloper. Het gaat hier om een bak die op mijn werk staat, en het gebeurt eens in de zoveel weken dat hij van buiten niet meer bereikbaar is. Dat is, hij is gewoon te pingen, maar inloggen via ssh lukt niet meer. Er wordt wel connectie gemaakt maar er komt verder geen antwoord.

Als ik dan lokaal ben, dan doet de pc nog wel wat, tenminste openstaande ssh verbindingen naar andere machines staan nog open maar als ik die afsluit met 'exit' dan hangt de shell. Een nieuwe (locale) shell openen lukt ook niet, zelfs via de textconsole inloggen lukt niet. Er is wel een Login: prompt maar daarna geen password prompt, alsof hij daarop hangt. Veel programma's die openstonden reageren ook niet meer.

Ik kan dan maar 1 ding doen en dat is een harde reset. Naderhand heb ik nog nooit iets in de logs teruggevonden wat me bij een oorzaak brengt, niks geen foutmeldingen ofzo. Google maakt me niks wijzer. Iemand een idee waar ik het zou kunnen zoeken?

Verwijderd

Eerste wat je moet doen is je hardware goed testen. Voor het geheugen memtest86 bijvoorbeeld.
Harddisktest met b.v. smartctl.

Verwijderd

Topicstarter
Als het aan mijn hardware zou liggen, is het dan niet vreemd dat die hangups altijd gebeuren als ik niks met de pc doe? Ik zou dan ook problemen verwachten als ik hem gebruik en die zijn er niet.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Check je logging.... euh.. misschien nog eens :P

Ik heb dezelfde symptomen, en zie een melding van kswaped (MDK-systeem) langskomen.. waarschijnlijk dus memory problemen in mijn geval.

[ Voor 14% gewijzigd door MrBarBarian op 27-12-2005 17:05 ]

iRacing Profiel

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:57
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:57:
Eerste wat je moet doen is je hardware goed testen. Voor het geheugen memtest86 bijvoorbeeld.
Harddisktest met b.v. smartctl.
Je FreeBSD release naar 4.11 zetten. Ik meende dat er enkele vrij kritieke dingen gefixed zijn, al kan weet ik niet precies wat. Ik heb een server draaien die begonnen is met 4.8 en die heeft regelmatig om enkele reden plat gelegen. Maar nu niet meer iig ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Upgraden is een goed idee. Verder... draai je iets van acpi of zo?
Pagina: 1