HTPC op basis van P IV 1.8

Pagina: 1
Acties:

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik wil graag met wat onderdelen die ik nog heb liggen een HTPC samenstellen. Het is de bedoeling dat Windows Media Center Edition 2005 erop komt te draaien. Ik gebruik hem alleen als HTPC, en zal er geen 'gewone' computertaken op uitvoeren.

Processor
Ik heb nog een Intel PIV1.8 die nog prima is. Volgens mij is deze processor snel genoeg, is dat ook echt zo? Hij voldoet aan de minimum eis van MS, maar is dit werkbaar?

Moederbord
Mijn keuze in moederbord wordt vanwege mijn huidige PIV beperkt tot een socket 478 moederbord. Daarnaast ben ik best tevreden met een onboard graphicscard (goedkoop, stil). Het enige So478 moderbord met een onboard graphics card die ik heb kunnen vinden is de Asus P4RD1-MX. Dit moederbord heeft een Ati Xpress200 chipset (en dus een ATI X300 grafische kaart). Volgens de compatibiliteitslijst van Microsoft moet deze kaart voldoende zijn voor MCE.

Is dit moederbord een goede keuze? Zijn er mensen die ervaring hebben met de combinatie Xpress200 en MCE? Wat ik gelezen heb in productreviews van andere moederborden maar met dezelfde chipset is dat mensen wel tevreden zijn over de MCE ondersteuning en TV-out

Er zal nog een losse TV-out module bij moeten, kost 12 euro bij Salland.

Geheugen
Ik zat te denken aan Kingston 1GB KIT 2X512MB MODULES DDR 333MHZ NON-ECC DMM NS

Ik kan niet echt beargumenteren waar dit op gebaseerd is. Gewoon in een configurator geschikt geheugen dat past opgezocht. 1GB lijkt me wenselijk vanwege het gedeelde geheugen voor de video.

Kast
Ik heb mijn oog laten vallen op de Ahanix D.Vine 5 zilver. Volgens de site van Ahanix is dit inclusief een PSU van 350W, maar op de site van Salland staat zonder PSU en is de PSU voor 50 euro los te bestellen. Op de site van iComputers staat ook inclusief PSU. EUR 166 inclusief PSU lijkt me een strakke prijs voor deze kast, maar is het nu wel of niet inclusief PSU? Zou ik anders beter de MCE601 van Ahanix kunnen kiezen?

Harddisk
Gekozen voor een Maxtor DiamondMax 10 160GB SATA, een redelijk geprijsde redelijk grote sata schijf.

Ik kom totaal op zo'n 400 euro voor bovenstaande onderdelen. Een strakke prijs lijkt mij. Iemand op- en of aanmerkingen over hetgeen ik uitgezocht heb? Is er iets wat ik anders zou moeten doen?

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Prima joh. PIV 1.8 is snel genoeg voor divx'jes.

• P_de_B
  • Niet online
Ik ga er geen DIVxjes op bekijken, maar live-tv en opgenomen tv via Media Center Edition (en een PVR150 tunerkaart die ik al heb).

• houthakker
  • Laatst online: 11:59

houthakker

Poehé

MPEG2 software matig decoder trekt hij zoiezo wel. Ik denk zelfs dat 1GB geheugen misschien wel een beetje overkill is.

Specs

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
P_de_B schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:40:
Ik ga er geen DIVxjes op bekijken, maar live-tv en opgenomen tv via Media Center Edition (en een PVR150 tunerkaart die ik al heb).
Ook prima. Alleen capturen naar divx op full resolutie zal niet lukken.

Verwijderd

Nog gelukt dat MCE systeempie icm p4rd1-mx ?

• P_de_B
  • Niet online
Nee, het bleek dat de processor die ik had niet goed meer was. Ik heb een Asus Pundit P1H1 gekocht. Deze heeft overigens wel dezelfde chipset (Ati XPRESS200) en dat bevalt prima.

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 16:23

Gutteguttegut

CEO of TFD

P_de_B schreef op maandag 06 maart 2006 @ 09:52:
Nee, het bleek dat de processor die ik had niet goed meer was. Ik heb een Asus Pundit P1H1 gekocht. Deze heeft overigens wel dezelfde chipset (Ati XPRESS200) en dat bevalt prima.
Zonde, ik heb nog wel een P4 1,8GHz liggen.
Heb jij misschien dat bordje nog?

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• P_de_B
  • Niet online
Nee, ik wilde het bordje nieuw kopen :)

• fdv99
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-12-2025

fdv99

Penguin power

P_de_B, hoe bevalt de kwaliteit van de TV-out je van de Asus P1-PH1? Misschien nog andere mensen ervaring met de TV out van deze barebone?

Ik zit zelf te denken om er ook eentje aan te schaffen voor een HTPC maar heb zelf wel eens een Geforce 4 kaartje gebruikt (voor de TV-out) en was niet echt tevreden over de kwaliteit. Op 1 of andere manier zat er toch een vertraging in het beeld op mijn 50Hz Sony TV.

• P_de_B
  • Niet online
Hij bevalt mij erg goed! De kwaliteit is net zoals ik gewend ben via de kabel, ik heb hem via S-Video aansluiting op de TV aangesloten en ben er erg tevreden mee.

Pagina: 1