Reboot problemen, weet niet waar het aan ligt

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:09
Sinds korte tijd heb ik een steeds rebootende computer, en ik weet niet waar het aan ligt.

Ik heb een Athlon Xp 2600+ die nu ongeveer 2 jaar fulltime heeft gedraaid. Ik denk niet dat het aan de temperatuur van het beestje ligt: 55 C ongeveer. Misschien wel aan de sltijage, is dat mogelijk?

Zelf heb ik ook het idee dat het wel eens aan de voeding kan liggen, alleen weet ik niet hoe dit te test behalve met MBM meten en max afwijking +/- 5%. Dit gebeurt echter niet, dus daaruit concludeer ik dan dat de voeding goed is?

Geheugen ligt het niet aan: getest met 1 vd 2 bankjes, andere bankje, allebei in andere sloten, maakte allemaal niks uit. Nieuwe videokaart erin gezet maakt ook geen verschil.

Nu heb ik mijn 2600+ draaien op 1250+ en lijkt hij wel redelijk stabiel te zien ("slechts" 1-2 vastlopers de laatse dagen, alleen nu steeds weer meer :()

Wat is het handigst om te doen, denken jullie? Ik denk zelf een nieuwe proc scoren (Sempron oid denk ik, ongeveer 100 euro )? Of denken julie dat het aan de voeding ligt?

PS meer spec hieronder in signature

• B-Force
Wil een modje de titel wijzigen in:

Rebootproblemen, weet niet waar het aan ligt?

BVD

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Reboot je PC ad random? Of wanneer je gamed?

Probeer eens met een stresstest (www.passmark.com) alle onderdelen los te testen.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Is het rebooten totaal random, of vooral bij zware belasting? Hoe is het met je harde schijf? Misschien moet je die ook eens testen, kan ook best versleten zijn (aangenomen dat die ook al 2 jaar full-time mee draait).

public void ik()

Verwijderd

Schakel eerst eens het automatisch rebooten uit, zodat je een BSOD krijgt.
Die info zal meer kunnen vertellen over de oorzaak.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Als het een reboot is tijdens de installatie moet je opstarten met de install cd en een reparatie van de windows install uitvoeren.
Als het tijdens runnen is zou het aan de voeding/geheugen/moederbord/processor kunnen liggen.

• B-Force
--- deleted ---

[ Voor 113% gewijzigd door B-Force op 28-12-2005 21:01 ]

• B-Force
Hij loopt nu redelijk goed als ik cd en dvd van voeding af haal en de extra hd en instel op een 2000+ proc. Kan dan BurnInTEst draaien 15 minuten etc.

Als ik hem echter weer op 2600+ zet, reboot hij zodra het windows logo in beeld komt :(

Waar kan het aan liggen denken jullie? voeding brak? processor?

[ Voor 92% gewijzigd door B-Force op 28-12-2005 20:35 ]

• B-Force
Niemand die me een korte hint/tip kan geven?

Sta op het punt een nieuwe voeding te kopen, en dan te kijken of ik deze kan ruilen als dit het niet blijkt te zijn...

• usgaap
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 19:26
Misschien een andere/grotere voeding?

Ik weet niet wat je allemaal aan componenten hebt (kun je dat misschien even aangeven? Je sig zegt veel maar dus niet alles blijkbaar :P ) maar zoals je aangeeft doet jouw computer het beter wanneer je je CD, DVD en HD afsluit.

Lukt het je dan om je computer op normale snelheid te draaien?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stel je windows eens zo in dat ie niet reboot bij een systeemfout, maar netjes een blauw scherm met foutmelding laat zien, daar kan je een hoop meer mee. Tenzij het echt een zwaar hardware probleem is en hij reboot zonder dat windows crasht. Maar dat heb je dan in ieder geval duidelijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• B-Force
usgaap1976 schreef:
Misschien een andere/grotere voeding?

Ik weet niet wat je allemaal aan componenten hebt (kun je dat misschien even aangeven? Je sig zegt veel maar dus niet alles blijkbaar :P ) maar zoals je aangeeft doet jouw computer het beter wanneer je je CD, DVD en HD afsluit.

Lukt het je dan om je computer op normale snelheid te draaien?
sig aangepast, liep nog een beetje achter op de werkelijkheid..
Orion84 schreef:
Stel je windows eens zo in dat ie niet reboot bij een systeemfout, maar netjes een blauw scherm met foutmelding laat zien, daar kan je een hoop meer mee. Tenzij het echt een zwaar hardware probleem is en hij reboot zonder dat windows crasht. Maar dat heb je dan in ieder geval duidelijk.
heb ik ingesteld, ik heb nu geen vastlopers en/of reboots meer, maar ik draai hem nu dus maar op 2000+. Op 2600+ komt ie tot het Windows opstartscherm en reboot dan, zonder BSOD of wat dan ook...

[ Voor 3% gewijzigd door B-Force op 28-12-2005 23:21 ]

• B-Force
Eindelijk, mijn eerste BSOD's:

Ik heb met Speedfan de FSB verzet van 133 naar 150 MHz in Windows (standaard moet deze 166 MHz zijn, voor een 2600+ proc) en toen knalde ie eruit met de volgende BSOD:
code:
1
2
STOP: 0x0000007E
USBPORT.SYS - Address F82CDD33 base at F82C1000, Datestamp 41107D62

Daarna twee keer opgestart met een FSB van 166 MHz, ingesteld in de BIOS, en kreeg de volgende BSOD's:

1e keer:
code:
1
2
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Technical information: STOP: 0x00000050 ( 0xFFFFFFDE, 0x00000001, 0x8054121C5, 0x00000000)

2e en 3e keer:
code:
1
2
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Technical information niet onthouden, maar deze was 3e keer anders dan 2e keer.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-02 17:24
Lijkt me een brakke voeding als je al dvd-rom en HD's moet er afhalen en de cpu te underclocken om hem stabiel te laten lopen. Welke voeding heb je?

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Het zou de voeding kunnen zijn, maar als ik zo kijk naar de eerste 2 BSOD's, dan verdenk ik eerder je geheugen.
Of het is defect, of het is niet compatible met je moederbord, maar aangezien het op een lagere snelheid van je FSB beter loopt, denk ik dat je geheugen te veel wordt belast op 166 Mhz.

Probeer in je BIOS eens je CPU op 166 te laten lopen en je geheugen op een lagere FSB.
Als dat goed gaat, zou ik ook eens testen met ander geheugen.

• B-Force
Lijkt me een brakke voeding als je al dvd-rom en HD's moet er afhalen en de cpu te underclocken om hem stabiel te laten lopen. Welke voeding heb je?
Standaard voeding uit de Chieftec kast: 350 Watt
Het zou de voeding kunnen zijn, maar als ik zo kijk naar de eerste 2 BSOD's, dan verdenk ik eerder je geheugen.
Of het is defect, of het is niet compatible met je moederbord, maar aangezien het op een lagere snelheid van je FSB beter loopt, denk ik dat je geheugen te veel wordt belast op 166 Mhz.

Probeer in je BIOS eens je CPU op 166 te laten lopen en je geheugen op een lagere FSB.
Als dat goed gaat, zou ik ook eens testen met ander geheugen.
2x 256 MB Kingston HyperX geheugen, PC3500, dat zal toch moeten lopen op 166 MHz zal je zeggen. Compabiliteitsproblemen lijke het niet: het heeft al een jaar in deze setup gedraaid... Maar ik ga het inderdaad even proberen, thx!

update: geheugen laten lopen op een lagere fsb en proc op 166 MHz werkt niet. Krijgen wederom BSOD's met IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL foutmelding. Getest met geheugen op 133MHz en op 100 MHz, werkt beide niet.

[ Voor 19% gewijzigd door B-Force op 29-12-2005 14:15 ]

• B-Force
niemand? Ik denk zelf dat het aan de voeding ligt, ga dit morgen proberen met een andere voeding, een CoolerMaster Extreme Power. Lijkt me wel een redelijke voeding. Weliswaar wederom 350 Watt, zou dit genoeg zijn?

[ Voor 148% gewijzigd door B-Force op 29-12-2005 22:15 ]

• B-Force
Hmm, hij heeft vannacht gedraaid op 2000+, met DVD en CD aangesloten. Dit trok de voeding dan weer wel :$ Alleen zodra ik hem op 2600+ zet, kapt ie er mee als Windows wordt gestart met de bekende BSOD's...

• B-Force
Helaas, ook met een andere voeding lukt het niet om op te starten op 2600+ :(

Weet nu echt niet meer wat ik nog kan doen... Nieuw mobo+proc halen? :'(

• B-Force
Shit :( :'( :(

Ik heb een nieuw mobootje gekocht met Sempron proc, maar hij blijft BSOD's geven :(
Het kan niet aan mijn geheugen liggen: ik heb twee bankjes met 256 MB en als ik er maar 1 inzet, gebeurt precies hetzelfde... Ook andersom in de DIMM bankjes zetten werkt niet :( (1e in 2e bankje en 2e weer in 1e)

Dus tot nu toe getest: voeding, videokaart (zit een nieuwe in), proc en mobo, blijft over harddisk? waarom kan ie windows er dan wel helemaal opzetten? En een paar keer foutloos draaien tot ik er bepaalde programma's ga zetten? Of is het een fout in de install of iets dergelijks? Dat er een fout in mijn Windows versie zit? Ik snap er niks meer van en baal als een stekker :(

[ Voor 7% gewijzigd door B-Force op 31-12-2005 00:37 ]

• B-Force
Het lijkt nu te liggen aan ZOneAlarm, zodra ik deze install en configureer knalt ie eruit met een BSOD...

Helaas geupdate voor niks dus, maar nu wel een snellere proc gelukkig ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, je geheugen kan ook allebei brak zijn, dus testen door een beetje te wisselen slaat nergens op. Gebruik voor je geheugen eens Memtest en voor je HD powermax.

offtopic:
Waarom gebruik je uberhaubt van dat stervensdure PC3500 op een socket-A mobo met een simpele sempron om het dus op PC2700 snelheid te laten lopen :?

[ Voor 36% gewijzigd door Orion84 op 31-12-2005 11:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:29
Ik heb hetzelfde probleem gehad bij mijn oude 1Ghz Athlon. Eerst dacht ik ook dat het aan de voeding zou liggen dus die heb ik vervangen door een 400W exemplaar. Echter, de reboots bleven optreden.

Ik zou gewoon memtest downloaden en een bootCD of disk maken cf. de memtest handleiding. Deze dan gebruiken en je systeem opstarten vlak voordat je gaat slapen, memtest draait geheel afzonderlijk van een OS o.i.d. Laat het een nachtje al je geheugen testen en kijk 's ochtends hoe het is verlopen. Ik had zelf 6845 errors na 1 nachtje 576MB testen. 1 reepje eruit halen en opnieuw memtest draaien. Dit doe je net zolang totdat je het foutieve reepje (als die er is) hebt geisoleerd.

Vergeet niet je "foutieve" reepje nogmaals te testen in een andere pc of in een andere bank, het kan zijn dat een geheugenbank kapot is gegaan!

Veel succes en laat even weten als je wat gevonden hebt.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-02 19:29
Ook zelfde probleem gehad, zelfde bsod als jou lag ook aan geheugen

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• B-Force
Ben allang blij dat ik nu een systempje heb wat lekker draait, geen foutmeldingen, alleen toen een oude versie can ZoneAlarm Pro installeerde kreeg ik steeds een BSOD...
En net wat problemen gehad met een freshinstall met SP2, waar DEP niet lekker meewerkte met de Sempron (bij installatie virtuele SCSI driver met Alcohol 120%), maar dat is ook opgelost door DEP uit te zetten...

Offtopic:
Orion84 schreef op zaterdag 31 december 2005 @ 11:36:

offtopic:
Waarom gebruik je uberhaubt van dat stervensdure PC3500 op een socket-A mobo met een simpele sempron om het dus op PC2700 snelheid te laten lopen :?
Achja, 3 jaar geleden had ik nog de illusie een mooi systeempje te hebben met mijn gloednieuwe 2600+, A7N8X Deluxe en geheugen... ALleen de videokaart was me nog iets te duur toen...

• B-Force
Heb memtest gedraaid: 15 minuten lang, 0 errors...

Morgen wat langer proberen, maar ziet er dus niet naar uit dat het mijn geheugen is...
Pagina: 1