Toon posts:

[zebra] externe route hogere prio dan lokale interface

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende is het geval. Ik draai zebra (quagga) + bgpd om e.e.a. de goede kant op te routeren. Maar nu heb ik 2 bgp routers in hetzelfde subnet, maar ik wil dat verkeer dat over de eerste router loopt via de andere router op het subnet afgeleverd wordt. Dus niet direct op de lokale interface van de eerste router. In bgp is dit prima op te lossen door de weight hoger te zetten dan die van de lokale interface, volgens bgp wordt ook de juiste route gekozen. Maar zebra geeft alsnog de lokale interface als beste route aan en zal dit dus ook aan het OS vertellen.

In bgpd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
core1# sh ip bgp
BGP table version is 0, local router ID is 172.16.0.2
Status codes: s suppressed, d damped, h history, * valid, > best, i - internal
Origin codes: i - IGP, e - EGP, ? - incomplete

Network          Next Hop            Metric LocPrf Weight Path
*>i172.16.0.0/24    172.16.3.2               0    150  65535 i
*                   0.0.0.0                  0         32768 i

In zebra:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
core1# sh ip route
Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF,
       I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route

K>* 0.0.0.0/0 via 192.168.1.1, em0
C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo0
B   172.16.0.0/24 [200/0] via 172.16.3.2, em0, 00:15:45
C>* 172.16.0.0/24 is directly connected, em0

Iemand een idee hoe het toch mogelijk is om te forceren dat het verkeer toch via 172.16.3.2 gerouteerd wordt ipv op de lokale interface?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je moet zoeken of het mogelijk is om de distance vaneen connected interface aan te passen. Deze moet dan boven de 200 zijn

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie wel vanalles om de distance van de verschillende routing protocollen te veranderen, maar niet van direct verbonden interfaces.

Ergens heb ik gelezen dat het niet verstandig is om verkeer naar een server te sturen via een gateway die voor die machine niet de default gateway. Helaas kan ik niet meer vinden wat precies het probleem was. Wellicht dat het helemaal niet nodig is om de distance e.d. aan te passen, maar daar kan ik helaas niks zinnigs over zeggen.

Verwijderd

Waarom wil je eigenlijk niet dat de lokale interface gebruikt wordt. Ik zie namelijk niet echt in welke reden je daarvoor kan hebben. (Vast mijn beperkte voorstellingsvermogen)
Mij lijkt het dat als twee computers niet achter dezelfde router hangen ze ook niet in hetzelfde subnet zouden moeten zitten.

En blijkbaar denkt Zebra daar ook zo over :)

Misschien dat je configuratie gewoon heel afwijkend moet zijn maar het is meestal zo dat rare configuraties beter logisch gemaakt kunnen worden dan nog raarder.

Maar goed dat is mijn $0.02

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Naar mijn inziens heeft dit niets met BGP te maken, maar met de metric van routes in het algemeen. Een connected subnet heeft een metric van 0. Elke dynamische route heeft een hogere.

Overigens snap ik ook niet wat je wilt. Waarom zou je het verkeer via een extra router laten lopen die in het zelfde subnet hangt? Naar mijn inziens moet het verkeer dan nog STEEDS via de lokale interface de router uit, vervolgens router 2 in, en via de zelfde interface weer terug.

Als je iets meer over je situatie en achterliggende gedachte prijs geeft, kan ik je een doordachter antwoord geven.

offtopic:
@trailblazer: hoeveel tijd denk je kwijt te zijn met je CCSP? ik wil ook een officieel security traject gaan volgen, maar weet niet of ik die van cisco of juniper moet nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door JackBol op 27-12-2005 17:47 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 14:43
Dirk-Jan schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:43:
Overigens snap ik ook niet wat je wilt. Waarom zou je het verkeer via een extra router laten lopen die in het zelfde subnet hangt? Naar mijn inziens moet het verkeer dan nog STEEDS via de lokale interface de router uit, vervolgens router 2 in, en via de zelfde interface weer terug.
Dat is ook het rare aan je config. Het zal sowieso over je em0 interface moeten gaan. Of zit die tweede router in een ander subnet waar de router waar we over praten ook in zit?

[ Voor 1% gewijzigd door zeroxcool op 27-12-2005 17:57 . Reden: beetje vage zinsloop ]

zeroxcool.net - curity.eu

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ZeRoXcOoL schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:55:
[...]

Dat is ook het rare aan je config. Het zal sowieso over je em0 interface moeten gaan. Of zit die tweede router in een ander subnet waar de router waar we over praten ook in zit?
dat zou niet uit moeten maken, want de router zou (als het goed is) zowiezo de 'goedkoopste' route naar de 2e router moeten kunnen vinden...

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• zeroxcool
Dirk-Jan schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 19:12:
dat zou niet uit moeten maken, want de router zou (als het goed is) zowiezo de 'goedkoopste' route naar de 2e router moeten kunnen vinden...
Wat ik bedoelde is dat de tweede router buiten het 172.60.0.0/24 misschien ook nog verbonden is met de eerste router. Zodat hij het verkeer niet via de em0 interface hoefde te laten lopen, waardoor je geen last van priorities hebt.

• RupS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-01 12:46
Waarom je dat wilt staat in de tweede post van de TS :)
Ergens heb ik gelezen dat het niet verstandig is om verkeer naar een server te sturen via een gateway die voor die machine niet de default gateway. Helaas kan ik niet meer vinden wat precies het probleem was. Wellicht dat het helemaal niet nodig is om de distance e.d. aan te passen, maar daar kan ik helaas niks zinnigs over zeggen.
Dus als iemand kan ontkrachten dat het zinnig is om dezelfde return-router te gebruiken als waarmee het pakketje naar buiten is gestuurd, hoeft het ook niet inderdaad.

Even ter verduidelijking:
Er zijn twee routers uit redundantie oogpunt. Ze adverteren beide hetzelfde AS naar verschillende transits. Het kan dus voorkomen dat terugkomend verkeer over een andere draad naar binnen komt als dat het naar buiten is gestuurd.

[ Voor 19% gewijzigd door RupS op 27-12-2005 23:01 ]

• zeroxcool
Nu snap ik inderdaad de opzet.

Ik vraag me echter af waarom je onderscheid maakt tussen de twee routers op default gateway gebied? Waarom maak je geen gebruik van iets als het HSRP-protocol (in Cisco termen, of VRRP in het algemeen meen ik)? Zodat je virtueel maar één default gateway hebt?
edit:
Dat HSRP verhaal komt niet echt overeen met de situatie

Kijk dat je met je twee routers verschillende AS-sets collect (je verschillende transits/exchanges) is niet zo'n probleem, die kun je met elkaar IGP laten praten zodat ze beide over elkaars routes beschikken. Dan heb je ook meteen je probleem qua redundancy opgelost.

Ben ik trouwens warm als ik zeg dat jullie bezig zijn met het aansluiten op de NL-ix :)?

[ Voor 8% gewijzigd door zeroxcool op 27-12-2005 23:46 ]

Verwijderd

RupS schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 22:58:
Dus als iemand kan ontkrachten dat het zinnig is om dezelfde return-router te gebruiken als waarmee het pakketje naar buiten is gestuurd, hoeft het ook niet inderdaad.
Waarom zou dat zinnig zijn? Sterker nog het gaat eigenlijk tegen de hele opzet van het Internet in. De bedoeling va TCP/IP is dat het zelf zijn weg vindt van bron naar doel computer. Als tijdens de verbinding een router ergens op het internet uitvalt kan de verbinding alsnog via een andere route aankomen. Het zal wel erg vreemd zijn als dat overal werkt behalve bij de eerste hop. De tussenliggende routers zouden geen invloed mogen hebben op de verzonden data en de verbinding tussen bron en doelcomputer behalve dan dat je misschien via één route meer vertraging hebt dan via een ander. Maar als beide routers verbinden zijn met dezelfde internetverbindingen is dat niet echt waarschijnlijk.

In ieder geval geldt hier dat we twee routers en twee internet verbindingen gebruiken en geen verschil merken als we één van die routers uitschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 00:16 ]

• zeroxcool
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:05:
In ieder geval geldt hier dat we twee routers en twee internet verbindingen gebruiken en geen verschil merken als we één van die routers uitschakelen.
Dat is inderdaad het punt wat ik wilde maken met m'n IGP-verhaaltje.

Wat nou als in jullie geval router 2 (r2) uitvalt (r2 is de default gateway van server a (sa)) en er is zojuist een pakketje vanuit r1 ontvangen. Een response van sa zal nu nooit het internet terug opgaan. :Z redundantie...

[ Voor 3% gewijzigd door zeroxcool op 28-12-2005 00:09 ]

Verwijderd

ZeRoXcOoL schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:09:
[...]

Dat is inderdaad het punt wat ik wilde maken met m'n IGP-verhaaltje.

Wat nou als in jullie geval router 2 (r2) uitvalt (r2 is de default gateway van server a (sa)) en er is zojuist een pakketje vanuit r1 ontvangen. Een response van sa zal nu nooit het internet terug opgaan. :Z redundantie...
Eh? dan gooit hij het over r1???????

Hiervoor zou een tweede standaard gateway genoeg moeten zijn
Uit Windows
"Standaardgateways: Een lijst met IP-adressen voor extra standaardgateways die voor deze netwerkverbinding kunnen worden gebruikt. Een standaardgateway is een lokale IP-router die wordt gebruikt voor het doorsturen van pakketten naar bestemmingen buiten het lokale netwerk."
Maar het is waarschijnlijk handiger om je routers te koppelen en beide routers toegang te geven tot beide netwerkverbindingen. Kost wat maar dan heb je ook wat. Dat is dan ook wat wij gedaan hebben. Je krijgt dan hardware failover en load balancing features. Maar de routers die dit goed ondersteunen zijn wel een beetje prijzig

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 00:52 ]

• RupS
De default gateway aan de netwerkkant wordt inderdaad met een soort VRRP (Carp onder FreeBSD) opgelost. Dus binnen het netwerk is er altijd maar 1 gateway. In het geval van het sterven van R2 zal verkeer, zowel in als uitgaand over de internet link van R1 kunnen gaan, dus redundant is het wel :)

Maar op zich is het verhaal wel duidelijk nu, het is totaal onboeiend of de weg terug, of de eerste hop, terug anders is als heen... in dat geval hoef je ook niet moeilijk te doen B)

[ Voor 4% gewijzigd door RupS op 28-12-2005 08:56 ]

• zeroxcool
Nog een voorbeeld waaruit blijkt dat dit kan:

Stel je krijgt een pakket binnen via één van je duurdere transits op router 1. Deze forwart het pakket naar de server. Deze server replied hierop door te reageren via zijn default gateway (router 2), je router 2 zegt dat je via een (goedkope) exchange terug kan. De terug verbinding loopt dus een geheel andere weg.

[ Voor 31% gewijzigd door zeroxcool op 28-12-2005 14:58 . Reden: beetje verduidelijkt ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Omdat internet (en tcp/ip specifiek) symmetrisch zijn. Verkeer uit een sessie dat via een andere router terug komt als van waar het verstuurd is, gaat hele rare problemen geven.

Overigens is het mij nu al een stuk duidelijker (maar niet dankzij de Startpost van de TS). Je wil dus 2 routers gebruiken voor de failover.

Van intern naar extern kan dat op twee manieren, een VRRP of een IGP. Ikzelf zou voor IGP kiezen, daar het veel schaalbaarder is, ook als je meer dan 1 subnet hebt (wat nogal eens voorkomt als je met bgp werkt) en je draait toch al zebra dus het is maar een kleine uitbreiding om ook OSPF te doen.

Van buiten naar binnen is een stuk lasatiger. Ik ga er vanuit dat je dualhomed aan het zelfde remote-as bent. Je kan dan de multi-exit-discriminator gebruiken om je favoriete returnpath op te geven.

Verwijderd

Topicstarter
sdafasdfsdf

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 21-04-2021 12:43 ]

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:52
Dirk-Jan schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:12:
[...]

Omdat internet (en tcp/ip specifiek) symmetrisch zijn. Verkeer uit een sessie dat via een andere router terug komt als van waar het verstuurd is, gaat hele rare problemen geven.

.
Maybee in your reality, but not in mine..

Dat is natuurlijk klinkklare onzin wat daar staat. Kenmerkend van IP, en helemaal in een omgeving waar je over meer dan 1 AS praat, is juist dat je geen invloed hebt, hoeft te hebben, en wil hebben over hoe andere AS'n verkeer versturen.

Als ik verkeer via transit 1 naar bijvoorbeeld www.cisco.com gaat zal het mij een worst wezen hoe het terug gaat.

• RupS
Goed, blijkbaar is het dan toch belangrijk om verkeer dat via router B naar buiten gaat, ook (uiteindelijk) via router b weer terug te laten komen (Dirk-Jan, weet je ook waarom dit is? of wat voor vreemde dingen je tegen gaat komen als het niet het geval is?) Dan zou je toch moeten volstaan met een "regel" waarbij Router A inkomend verkeer, bestemd voor het 172.16.0.0/24 netwerk naar Router B stuurt? Alleen bij een situatie waarin beide routers actief zijn natuurlijk... En zo komen we weer op de vraag van de TS :)

Blijkbaar denk iedereen er anders over... mijn gevoel (ow jee) zegt ook dat het terugkerende verkeer zelf zijn weg moet zoeken en het niet boeit hoe dat gebeurd, maar ik kan er niet veel zinnigs over zeggen :/

@Dirk-jan: ik ben nog wel benieuwd wat voor problemen je tegen kan komen en waarom dat zo is?

[ Voor 28% gewijzigd door RupS op 28-12-2005 14:41 ]

• zeroxcool
RupS schreef op woensdag 28 december 2005 @ 14:18:
Blijkbaar denk iedereen er anders over... mijn gevoel (ow jee) zegt ook dat het terugkerende verkeer zelf zijn weg moet zoeken en het niet boeit hoe dat gebeurd, maar ik kan er niet veel zinnigs over zeggen :/

@Dirk-jan: ik ben nog wel benieuwd wat voor problemen je tegen kan komen en waarom dat zo is?
Lees mijn verhaaltje nog eens, een situatie die best voor kan komen:
[rml]ZeRoXcOoL in "[ zebra] externe route hogere prio dan lo..."[/rml]

Anders doe dit maar eens, traceroute je server vanuit je thuisverbinding, en traceroute dan je thuisverbinding vanaf je server. Je zult zien dat ze totaal anders verlopen...

Kijk, dat je _TCP_ verbinding symmetrisch moet zijn: tuurlijk. Maar hoe het daaronder (IP) geregeld wordt zal TCP een zorg wezen, hij bouwt vanzelf een nieuwe op mocht deze verbroken worden...

• RupS
ZeRoXcOoL schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:03:
[...]

Lees mijn verhaaltje nog eens, een situatie die best voor kan komen:
[rml]ZeRoXcOoL in "[ zebra] externe route hogere prio dan lo..."[/rml]

Anders doe dit maar eens, traceroute je server vanuit je thuisverbinding, en traceroute dan je thuisverbinding vanaf je server. Je zult zien dat ze totaal anders verlopen...

Kijk, dat je _TCP_ verbinding symmetrisch moet zijn: tuurlijk. Maar hoe het daaronder (IP) geregeld wordt zal TCP een zorg wezen, hij bouwt vanzelf een nieuwe op mocht deze verbroken worden...
Dat klinkt inderdaad logisch...
Dan lijkt mij de opzet zoals die er nu staat prima...
Stuurt partij X (cisco.com) het verkeer via een andere transit terug, dan komt het gewoon in het netwerk binnen via een andere router... in het tcp pakketje staat als "afzender" nog steeds cisco.com, dus dat gaat goed + dat het redundant is doordat de transits verspreid zijn over de twee routers...

[ Voor 3% gewijzigd door RupS op 28-12-2005 15:18 ]

• zeroxcool
Maar even tussendoor, de twee routers kennen elkaars routingtabellen dus wel?

Verwijderd

Topicstarter
ZeRoXcOoL schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:36:
Maar even tussendoor, de twee routers kennen elkaars routingtabellen dus wel?
Hier draait iBGP tussen, dus de routes zijn bij beide routers bekend.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Hierboven is veel commentaar op mijn reactie. Ik heb geen zin om een hele discussie inhoudelijk over BGP te voeren.

Waar het om gaat is dat je twee transits hebt. Je ben dus compleet op de hoogte van alle routes op internet (bgp fully connected). Als je nu naar subnet x via transit A gaat, en het verkeer dat je erheen stuurt komt via transit b terug, dan is er iemand tussenin of op het eind niet goed op de hoogte van de route naar jou subnet. En dat is niet prettig.

BGP is niet zo dynamisch dat voor elk pakketje een ander AS path gevonden wordt. Pakketjes heen, gaan over dezelfde path terug.

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op woensdag 28 december 2005 @ 13:12:
[...]

Meestal wel, maar niet altijd. Zo zijn er een hoop routers die verkeer maar 1 kant op laten gaan bij consumenten thuis te vinden. Die routers staan bekend onder de naam firewall :)
Nogmaals. Het internet is opgezet als een redundant systeem. De te volgen route staat per definitie niet vast
Van intern naar extern kan dat op twee manieren, een VRRP of een IGP. Ikzelf zou voor IGP kiezen, daar het veel schaalbaarder is, ook als je meer dan 1 subnet hebt (wat nogal eens voorkomt als je met bgp werkt) en je draait toch al zebra dus het is maar een kleine uitbreiding om ook OSPF te doen.
RIP en OSPF zijn hier dus niet geschikt voor. Beide protocollen wil je niet draaien op routers die verbonden zijn met een extern netwerk. BGP en EGP zijn hier logischer.
Van buiten naar binnen is een stuk lasatiger. Ik ga er vanuit dat je dualhomed aan het zelfde remote-as bent. Je kan dan de multi-exit-discriminator gebruiken om je favoriete returnpath op te geven.

• RupS
Volgens mij lopen er nu dingen langs elkaar :)
Situatie:
in 172.16.0.0/24 staat een machine, met 1 default gateway.
Nu is de vraag: maakt het voor die machine uit dat een tcp pakketje dat via router a naar buiten is gestuurd, terugkomt via router b

Als een provider x besluit het pakket terug te sturen via een ander AS path dan waar het vandaan is gekomen is dat iets waar je sowieso niets aan kunt veranderen (toch?). Als het niet uitmaakt voor de machine (niet-router) in het 172.16.0.0/24 netwerk, dan kan hij het gewoon terug krijgen via router b. Maakt dit _wel_ uit, dan moeten je er dus voor zorgen dat AL het verkeer altijd via dezelfde router terugkomt als via welke de machine het naar buiten heeft gestuurd. oftewel, op router a aangeven dat alle verkeer voor 172.16.0.0/24 naar router b moet, ondanks het feit dat dit een lokaal aangesloten netwerk is...

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op woensdag 28 december 2005 @ 15:51:
Hierboven is veel commentaar op mijn reactie. Ik heb geen zin om een hele discussie inhoudelijk over BGP te voeren.

Waar het om gaat is dat je twee transits hebt. Je ben dus compleet op de hoogte van alle routes op internet (bgp fully connected). Als je nu naar subnet x via transit A gaat, en het verkeer dat je erheen stuurt komt via transit b terug, dan is er iemand tussenin of op het eind niet goed op de hoogte van de route naar jou subnet. En dat is niet prettig.

BGP is niet zo dynamisch dat voor elk pakketje een ander AS path gevonden wordt. Pakketjes heen, gaan over dezelfde path terug.
Gelukkig stel je geen OSPF meer voor :)

Maar ook je kennis van BGP is niet compleet. BGP synchroniseert de routing informatie tussen twee routers. Echter BGP weet lang niet alle routes op het internet. Via CIDR wordt het aantal routes flink ingedamd. Het BGP protocol weet bijvoorbeeld hoe je van XS4All op Versatel komt maar kent niet alle IP ranges van de versatel klanten. Dat mag Versatel uitvogelen als de data op hun netwerk is aangekomen.

BGP routers kunnen wijzigingen in de routing tabel automatisch verwerken. Logischerwijs veranderd die kortste route niet per pakketje en zullen de meeste pakketten dezelfde weg volgen. Bij wijzigingen in het netwerk veranderd de route natuurlijk wél. En dat kan gebeuren terwijl er een verbinding bestaat via die route. De data wordt dan (na update van de betrokken routers) omgeleidt. Het pakketje komt terug en wel via de kortste weg maar dat kan een andere route zijn dan de heenweg of zelfs van het vorige pakket.

Hetzelfde path terug is gewoon klinkklare onzin.

Voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
tabel met metrics
                 Router 1    Router 2    Router 3
 Router1        0               1               5
 Router2        5               0               1
 Router3        1               1               0

Een pakket van router 1 naar router 2 zoekt de kortste weg en gaat dus rechtstreek (cost = 1)
Een pakket van router 2 naar router 1 zoekt de kortste weg.
Rechtstreeks: Cost 5
Via Router3: Cost 2 (1 + 1) Deze route is dus sneller en wordt dus gekozen.

In het voorbeeld is de terugweg dus anders dan de heen weg. Router 1 en Router 2 kunnen een begin of endpoint zijn maar ook toevallig ergens in timboektoe staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 17:09 ]

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 16:36:
[...]

Meestal wel, maar niet altijd. Zo zijn er een hoop routers die verkeer maar 1 kant op laten gaan bij consumenten thuis te vinden. Die routers staan bekend onder de naam firewall :)
Nogmaals. Het internet is opgezet als een redundant systeem. De te volgen route staat per definitie niet vast
Sorry hoor, maar dit gaat nergens over. Firewalls die bij mensen thuis staan laten verkeer maar naar naar een kant toe door? Ten eerste, firewalls laten verkeer niet maar nar een kant toe door, maar naar beide kanten, of je moet states bij gaan houden voor returntraffic. Dat firewalls bij mensen thuis dat toevallig niet doen, is een negatief bijverschijnsel van NAT, waar je dus ook deze states bij houdt. Iets waar je (hopelijk) bij BGP omgevingen niet mee te maken hebt. Inderdaad is het internet een redundant systeem, maar dat de te volgen route niet vast staat, is slechts op IP niveau waar. Als ik vanuit hier een bepaalde site in amerika opvraag, ga ik altijd via het dezelfde transit, tenzij er iets goed mis is bij de betreffende transit, dat mijn provider besluit om verkeer via een andere transitprovider te sturen, iets wat ze niet willen, omdat dat per definitie meer geld kost.
[...]

RIP en OSPF zijn hier dus niet geschikt voor. Beide protocollen wil je niet draaien op routers die verbonden zijn met een extern netwerk. BGP en EGP zijn hier logischer.
[...]
elke router (transit netwerken daar gelaten) die externe verbindingen heeft, heeft ook interne verbindingen. Je laat je interne netwerk niet kiezen via welke externe link ze naar buiten mogen. Dat wil je BGP laten doen omdat deze op basis van verschillende attributen hierover een goed keuze kan maken. Vervolgens zal je je hosts op je hetwerk moeten laten weten via welke router ze naar buiten mogen. Dat kan BGP niet voor je doen vriend. Mijn reactie had ik gegevens voor kritz zijn plaatje had gepost, want dat veranderd zaken. Maar regulier gezien gebruik je een IGP (OSPF, EIGRP) om je interne netwerk op de hoogte te brengen van de meest geschkte external link, en zijn hier derhalve ook uitermate geschikt voor. Als je inderdaad maar een subnet hebt, compliceert het de zaken. Je zal met VRRP moeten gaan werken om intern verkeer op de juiste router te krijgen.
Verwijderd schreef op woensdag 28 december 2005 @ 17:00:
[...]

Gelukkig stel je geen OSPF meer voor :)
Zie hierboven.
Maar ook je kennis van BGP is niet compleet. BGP synchroniseert de routing informatie tussen twee routers. Echter BGP weet lang niet alle routes op het internet. Via CIDR wordt het aantal routes flink ingedamd. Het BGP protocol weet bijvoorbeeld hoe je van XS4All op Versatel komt maar kent niet alle IP ranges van de versatel klanten. Dat mag Versatel uitvogelen als de data op hun netwerk is aangekomen.
Dat je niet alle routes naar IEDER ipblok weet, beweer ik ook niet, maar als je full bgp peert, weet je wel minimaal een route voor ieder subnet. Of de route ge-aggeregate is of niet, boeit hie verder niet.
BGP routers kunnen wijzigingen in de routing tabel automatisch verwerken. Logischerwijs veranderd die kortste route niet per pakketje en zullen de meeste pakketten dezelfde weg volgen. Bij wijzigingen in het netwerk veranderd de route natuurlijk wél. En dat kan gebeuren terwijl er een verbinding bestaat via die route. De data wordt dan (na update van de betrokken routers) omgeleidt. Het pakketje komt terug en wel via de kortste weg maar dat kan een andere route zijn dan de heenweg of zelfs van het vorige pakket.
Hetzelfde path terug is gewoon klinkklare onzin.

Voorbeeld

code:
1
2
3
4
5
tabel met metrics
                 Router 1    Router 2    Router 3
 Router1        0               1               5
 Router2        5               0               1
 Router3        1               1               0

Een pakket van router 1 naar router 2 zoekt de kortste weg en gaat dus rechtstreek (cost = 1)
Een pakket van router 2 naar router 1 zoekt de kortste weg.
Rechtstreeks: Cost 5
Via Router3: Cost 2 (1 + 1) Deze route is dus sneller en wordt dus gekozen.

In het voorbeeld is de terugweg dus anders dan de heen weg. Router 1 en Router 2 kunnen een begin of endpoint zijn maar ook toevallig ergens in timboektoe staan.
Een heel leuk voorbeeldje, maar de metric van BGP is voornamelijk de lengte van het kortste AS path (tenzij de administrator allerlei andere dingetjes heeft lopen te configureren). Feit is nu eenmaal dat een AS-path twee kanten op de zelfde lengte heeft.

Ik beweer hier niet het antwoord op de vraag van de TS in pacht te hebben, maar wat jij zegt is niet juist.

Overigens ben ik nog steeds van mening dat de TS in zijn openingspost teweinig info gaf. Met het plaatje wordt het al beter. Toch wil ik graag nog weten hoe hij zijn routes binnenkrijgt van zijn ISP. Zoals ik uit zijn routetabel kan opmaken, injecteert hij een nul-route in zijn topologytable. Je kan je dual-home dus niet redundant gebruiken, enkel als failover. Hiervoor moet je de interne hosts op de hoogte stellen. Dit kan als je meerdere subnets hebt, heel goed via een IGP, maar met maar een subnet, zul je VRRP moeten gebruiken en je routetabel of externe links moeten monitoren.

• RupS
Dirk-Jan schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:05:
[...]
Sorry hoor, maar dit gaat nergens over. Firewalls die bij mensen thuis staan laten verkeer maar naar naar een kant toe door? Ten eerste, firewalls laten verkeer niet maar nar een kant toe door, maar naar beide kanten, of je moet states bij gaan houden voor returntraffic. Dat firewalls bij mensen thuis dat toevallig niet doen, is een negatief bijverschijnsel van NAT, waar je dus ook deze states bij houdt. Iets waar je (hopelijk) bij BGP omgevingen niet mee te maken hebt. Inderdaad is het internet een redundant systeem, maar dat de te volgen route niet vast staat, is slechts op IP niveau waar. Als ik vanuit hier een bepaalde site in amerika opvraag, ga ik altijd via het dezelfde transit, tenzij er iets goed mis is bij de betreffende transit, dat mijn provider besluit om verkeer via een andere transitprovider te sturen, iets wat ze niet willen, omdat dat per definitie meer geld kost.

[...]
En daar gaat het nu net om.
Stel: er wordt een pakket gestuurd naar plek a in de usa via transit B. het return pakketje wordt via een andere route teruggestuurd, waardoor het bij transit A binnenkomt. Dit is iets waar je totaal geen invloed op kunt uitoefenen (voor zover ik weet :+ ). Nu is het punt dus: is dit erg/kan dit gebeuren? Ik heb te weinig verstand van BGP om te te kunnen beredeneren of deze situatie uberhaupt waarschijnlijk is, of dat het kwaad zou kunnen als dat gebeurt.

Wat mij waarschijnlijker lijkt met deze setup, is dat een plek, ergens in de buitenwereld de weg naar de geadverteerde netwerken via transit A voordeliger vindt, en dus via router A binnenkomt. De hosts op binnen het subnet zal het verkeer vervolgens netjes via de actieve router (carp) naar buiten sturen, stel router B. Op dat moment gaat uitgaand verkeer over een andere transit link naar buiten, als waar het over binnenkomt. Op zich kan dat, maar, wederom de vraag, is dit slecht/gaat dit rare dingen veroorzaken?
elke router (transit netwerken daar gelaten) die externe verbindingen heeft, heeft ook interne verbindingen. Je laat je interne netwerk niet kiezen via welke externe link ze naar buiten mogen. Dat wil je BGP laten doen omdat deze op basis van verschillende attributen hierover een goed keuze kan maken. Vervolgens zal je je hosts op je hetwerk moeten laten weten via welke router ze naar buiten mogen. Dat kan BGP niet voor je doen vriend. Mijn reactie had ik gegevens voor kritz zijn plaatje had gepost, want dat veranderd zaken. Maar regulier gezien gebruik je een IGP (OSPF, EIGRP) om je interne netwerk op de hoogte te brengen van de meest geschkte external link, en zijn hier derhalve ook uitermate geschikt voor. Als je inderdaad maar een subnet hebt, compliceert het de zaken. Je zal met VRRP moeten gaan werken om intern verkeer op de juiste router te krijgen.
[...]
Om eerlijk te zijn lijkt mij het gebruik van VRRP/Carp nu juist de dingen eenvoudiger maken? je hebt daardoor altijd 1 (shared) IP adres per subnet wat bij je AS nummer hoort, welke je als default gateway kunt instellen op je hosts (of zie ik het nu zo verkeerd/praten we langs elkaar heen? :+ )
[...]
Overigens ben ik nog steeds van mening dat de TS in zijn openingspost teweinig info gaf. Met het plaatje wordt het al beter. Toch wil ik graag nog weten hoe hij zijn routes binnenkrijgt van zijn ISP. Zoals ik uit zijn routetabel kan opmaken, injecteert hij een nul-route in zijn topologytable. Je kan je dual-home dus niet redundant gebruiken, enkel als failover. Hiervoor moet je de interne hosts op de hoogte stellen. Dit kan als je meerdere subnets hebt, heel goed via een IGP, maar met maar een subnet, zul je VRRP moeten gebruiken en je routetabel of externe links moeten monitoren.
Ik weet ook niet precies hoe die routes binnenkomen, maar stel dat beide transit providers BGP fully connected zijn, dan kan inkomend verkeer over beide transit links naar binnenkomen, maar zoals ik hierboven al stelde kan het verkeer over een andere transit weer naar buiten gaan.

Verwijderd

Dirk-Jan schreef op woensdag 28 december 2005 @ 18:05:
[...]

Dat firewalls bij mensen thuis dat toevallig niet doen, is een negatief bijverschijnsel van NAT, waar je dus ook deze states bij houdt. Iets waar je (hopelijk) bij BGP omgevingen niet mee te maken hebt.
Leuk dat je het beperkt tot BGP omgevingen maar ook BGP kun je zo configureren dat je traffic niet over een bepaald segment laat lopen. Het internet is een stabiel systeem, geen symetrisch systeem.
Inderdaad is het internet een redundant systeem, maar dat de te volgen route niet vast staat, is slechts op IP niveau waar. Als ik vanuit hier een bepaalde site in amerika opvraag, ga ik altijd via het dezelfde transit, tenzij er iets goed mis is bij de betreffende transit, dat mijn provider besluit om verkeer via een andere transitprovider te sturen, iets wat ze niet willen, omdat dat per definitie meer geld kost
Niet willen heeft hier niets mee te maken. Als een transit onbereikbaar is moet het verkeer worden omgeleidt. C'est simple. Ook maakt het niet uit dat je altijd via dezelfde transit gaat. De route héén kan anders zijn dan de route terug..

[...]
elke router (transit netwerken daar gelaten) die externe verbindingen heeft, heeft ook interne verbindingen. Je laat je interne netwerk niet kiezen via welke externe link ze naar buiten mogen. Dat wil je BGP laten doen omdat deze op basis van verschillende attributen hierover een goed keuze kan maken. Vervolgens zal je je hosts op je hetwerk moeten laten weten via welke router ze naar buiten mogen. Dat kan BGP niet voor je doen vriend.
Inderdaad. Maar punt is dat RIP en OSPF geen contact met de buitenwereld mogen hebben. Doe je dat wel maak je het hackers wel erg makkelijk. Op je interne interface kun je inderdaad RIP aan zetten. Tegelijkertijd kun je met een Virtual IP (VRRP) in cisco taal vermijden dat de routes intern uberhaupt veranderen als er externe wijzigingen zijn. In mijn ogen kun je dus beter vastzetten dat het interne netwerk altijd via een bepaald VIP naar buiten gaat. Laat die router dan zelf de beste weg maar kiezen.
Mijn reactie had ik gegevens voor kritz zijn plaatje had gepost, want dat veranderd zaken. Maar regulier gezien gebruik je een IGP (OSPF, EIGRP) om je interne netwerk op de hoogte te brengen van de meest geschkte external link, en zijn hier derhalve ook uitermate geschikt voor. Als je inderdaad maar een subnet hebt, compliceert het de zaken. Je zal met VRRP moeten gaan werken om intern verkeer op de juiste router te krijgen.
Of je nu 1 subnet rechtstreeks aan je routers hangt of meerdere interne routers hebt maakt feitelijk niets uit. Aan de rand van het netwerk heb je twee routers en komt al het verkeer uit het ene interne subnet wat met die routers verbonden is. Dit tenzij je verschillende locaties hebt die met elkaar verbonden zijn en elk ook hun eigen verbinding naar buiten hebben. Dan heb je dus twee subnetten aan de rand van je netwerk met ieder 1 router. Zo'n situatie is echter duidelijk complexer dan de simpele situatie met 2 redundant routers van de TS.

Maar in ieder geval prefereer jij blijkbaar het updaten via IGP van alle routers in je interne netwerk boven een VIP. Ik niet. Ik heb liever een cluster routers die aan load balancing doen dan losse routers waarbij zodra een router of internet verbinding uitvalt het hele netwerk omgezet moet worden. Dat kan dan misschien automatisch via IGP maar ik zie het nut niet. Behalve dus als je netwerk op verschillende locaties internet toegang moet hebben zie ik het nut van losse routers. Maar in zo'n situatie zou ik eigenlijk op elk eindpunt een eigen cluster met VIP neerzetten.
Dat je niet alle routes naar IEDER ipblok weet, beweer ik ook niet, maar als je full bgp peert, weet je wel minimaal een route voor ieder subnet. Of de route ge-aggeregate is of niet, boeit hie verder niet.
Je ben dus compleet op de hoogte van alle routes op internet (bgp fully connected).
Wat raar het staat er toch echt. Maar als ik zeg "alles behalve 10.x.x.x" moet via de gateway 10.0.0.1 naar buiten. 10.x.x.x moet als volgt ...." weet mijn router dus ook een route voor ieder subnet? In mijn ogen kan die dan ieder (publiek) subnet bereiken maar heeft die geen flauw idee wat de route is. In het netwerk is de eerste hop bekend, meer niet. Net zoals in BGP dus eigenlijk.

[...]
Een heel leuk voorbeeldje, maar de metric van BGP is voornamelijk de lengte van het kortste AS path (tenzij de administrator allerlei andere dingetjes heeft lopen te configureren). Feit is nu eenmaal dat een AS-path twee kanten op de zelfde lengte heeft.
Ehm nee. Het voorbeeld was bedoeld om aan te geven dat het internet niet symetrisch is. Dat MED niet de eerste keuze is die een BGP router maakt zegt mij niet zoveel. De lengte van het AS pad is dat namelijk ook niet. En het is wel de bedoeling dat je een BGP router correct configureert.

Voor de volledigheid:

BGP Path Selection

BGP could possibly receive multiple advertisements for the same route from multiple sources. BGP selects only one path as the best path. When the path is selected, BGP puts the selected path in the IP routing table and propagates the path to its neighbors. BGP uses the following criteria, in the order presented, to select a path for a destination:

* If the path specifies a next hop that is inaccessible, drop the update.
* Prefer the path with the largest weight.
* If the weights are the same, prefer the path with the largest local preference.
* If the local preferences are the same, prefer the path that was originated by BGP running on this router.
* If no route was originated, prefer the route that has the shortest AS_path.
* If all paths have the same AS_path length, prefer the path with the lowest origin type (where IGP is lower than EGP, and EGP is lower than incomplete).
* If the origin codes are the same, prefer the path with the lowest MED attribute.
* If the paths have the same MED, prefer the external path over the internal path.
* If the paths are still the same, prefer the path through the closest IGP neighbor.
* Prefer the path with the lowest IP address, as specified by the BGP router ID.

Ik beweer hier niet het antwoord op de vraag van de TS in pacht te hebben, maar wat jij zegt is niet juist.
Ik beweer hier niet het antwoord op de vraag van de TS in pacht te hebben, maar wat jij zegt is niet juist. :)
Overigens ben ik nog steeds van mening dat de TS in zijn openingspost teweinig info gaf. Met het plaatje wordt het al beter.
Dat is toch allang niet meer relevant. Het is duidelijk dat de TS iets raars wilde wat volstrekt zinloos is bij een goed geconfigureerd redundant systeem. Vraag die over blijft is hoe je zo'n router moet configureren. Jij blijft hameren op het idee dat de route heen en weer hetzelfde moet zijn. Ik geef ondertussen al veel te vaak aan dat de route niet relevant is.
Toch wil ik graag nog weten hoe hij zijn routes binnenkrijgt van zijn ISP. Zoals ik uit zijn routetabel kan opmaken, injecteert hij een nul-route in zijn topologytable. Je kan je dual-home dus niet redundant gebruiken, enkel als failover. Hiervoor moet je de interne hosts op de hoogte stellen. Dit kan als je meerdere subnets hebt, heel goed via een IGP, maar met maar een subnet, zul je VRRP moeten gebruiken en je routetabel of externe links moeten monitoren.
Even afgezien dat failover een vorm van redundancy is zul je in zo'n setup zonder Virtual IP adres bij je router inderdaad elke keer als een router of internet verbinding plat gaat je interne netwerk opnieuw moeten inrichten. Mét een virtueel IP adres kun je er trouwens ook voor zorgen dat beide routers toegang hebben tot beide transits. Op die manier kun je dan ook aan load balancing doen én blijven beide netwerkverbindingen beschikbaar als één van beide routers plat gaat. Maar ik heb hierboven al aangegeven dat ik jou weerstand tegen VIPs niet begrijp.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Het heeft geen zin om door te hameren als we elkaar toch niet willen begrijpen. Ik laat het hierbij.

Verwijderd

Topicstarter
Het verhaal over de routes heen en weer dat die gelijk zijn is me duidelijk. Zolang je geen uitzonderingen hierin maakt in je routers zal heen en weer dezelfde route afleggen, op basis van de lengte van het AS path. De uitzondering zal ik dan ook schrappen uit de opzet.

Blijf ik nog wel zitten met verkeer wat via transit A loopt (zowel naar binnen als naar buiten dus), in hoeverre moet ik ervoor zorgen dat mijn machine in het 172.16.0.0/24 subnet over dezelfde router naar binnen als naar buiten loopt?

Dus stel ik krijg verkeer via transit A binnen, via router A komt dit op mijn machine uit, maar vervolgens stuur ik via router B -> router A -> transit A het antwoord naar buiten. In hoeverre kan ik hiermee problemen verwachten? Volgens mij hou ik de "niet gelijke route" dan binnen mijn eigen AS en hoeft dit geen verdere gevolgen te hebben.
Pagina: 1