[XP] PC doet erg lang over opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Syntagma
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02-2020
Ik heb dit probleem al eens eerder gehad nadat mijn pc zonder reden was uitgevallen. Dat is toen opgelost maar nu heb ik het weer:

Als ik de pc aanzet (of reboot) dan blijft hij een aantal minuten op het Pentium 4 logo staan. Daarna gaat hij Windows starten en dit duurt ook erg lang met een paar keer een zwart scherm zonder activiteit tussendoor. Daarna werkt Windows wel gewoon.

Ik denk dat het te maken heeft met de instellingen in het bios, volgens mij zoekt ie nu eerst naar andere opstartmogelijkheden ipv de harde schijf. Alleen kan ik niet in mijn bios komen.. Nadat het Pentium logo is geweest heb ik al allerlei knoppen geprobeerd (F1, F2.., F10, F12, Del, Esc), maar hij gaat dan gewoon Windows starten. En omdat dit zo lang duurt, is het ook een vervelend en tijdrovend karwei.

Ik kan wel via F8 Windows in veilige modus e.d. starten, maar kom maar niet in mijn bios.

Wat ik me nu afvraag, is hoe dit probleem nou ontstaat? Omdat ik dat eens eerder heb gehad (heb ik toen niet zelf opgelost), lijkt het zomaar spontaan te kunnen gebeuren dat die instelling in het bios gewijzigd wordt ofzo.. En ik zou graag willen weten hoe ik nu in mn bios kan komen :)

Het is overigens een Medion pc van Aldi die ik al een paar jaar met veel plezier gebruik. Ik weet niet welke knop ik moet gebruiken om in het bios te komen maar volgens mij heb ik ze allemaal al gebruikt?

Verwijderd

Tijdens het Pentium 4 logo moet je dat doen. Als je daar op Escape hamert zie je namelijk je hele POST voorbij komen als het goed is, inclusief de opmerking dat je (ik meen) F2 moet induwen voor je BIOS.
Als je PC spontaan langzaam gaat booten verdenk ik trouwens van alles behalve je BIOS... doe effe een warranty check en controleer of er hardware stuk aan het gaan is, zo ja als de bliksem laten vervangen.

Verwijderd

krijg je bij het opstarten van je pc niet iets te zien als " press xx to enter the bios" ?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Heb je toevallig een Medion computer?

Daarbij moet je vaak eerst op tab duwen eer je een normaal POST scherm krijgt :)

• Syntagma
@ KnetterGek:
Ik ga het even proberen, bedankt.
Het is jammer dat ik echt niet meer weet waar het de vorige keer aan lang, toen knalde hij zomaar uit en sindsdien was het zo..

Had het soms te maken met mijn twee geluidskaarten die conflicteerden? Ik heb iig beide kaarten opnieuw van drivers voorzien e.d.. ik denk toch dat het aan het bios ligt.

Maar ik ga het even testen, duurt alleen weer een hele tijd jammer genoeg :)

@Tyn_flr:
Nope.

@Admiral FreeBee:
Jep (staat in mn startpost), al geprobeerd, gebeurt niks.

[ Voor 13% gewijzigd door Syntagma op 27-12-2005 16:56 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Syntagma schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:55:
@Admiral FreeBee:
Jep (staat in mn startpost), al geprobeerd, gebeurt niks.
Oops, eventjes over gelezen :)

Gewoonlijk is het DEL of F2 dat je bij Medion computers moet intoetsen. Probeer dit meerdere malen te doen van zodra je computer aanstaat. Verder kan je ook eens de jumper om je BIOS te resetten proberen te vinden op je moederbord.

• Syntagma
Nou ik heb het geprobeerd, ik kan drukken op alle knoppen wat ik wil, maar er komt geen POST scherm en geen BIOS :)

Hij blijft gewoon een tijd hangen op het logo (en volgens mij hoor ik dan wat zacht gekraak?) en daarna start Windows.

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-03 09:22
Ga anders terug naar vorige systemstate.
Dat zal waarschijnlijk zijn voor install nieuwe drivers.

Bij het opstarten kan je ook weleens met esc uit het custom scherm komen.
Daarna gewoon Del for setup!

Als dit niet lukt, probeer het via systeemherstel!

• Syntagma
jmderonde schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:09:
Ga anders terug naar vorige systemstate.
Dat zal waarschijnlijk zijn voor install nieuwe drivers.

Bij het opstarten kan je ook weleens met esc uit het custom scherm komen.
Daarna gewoon Del for setup!

Als dit niet lukt, probeer het via systeemherstel!
Ik heb systeemherstel uitstaan voor alle schijven, dus ik neem aan dat dat geen optie is?
Op Esc en Del drukken geeft allemaal geen resultaat, echt niet. ;(

Verwijderd

uhm, lullige oplossing misschien, maar mijn PC doet er een kwartier over als je perongeluk de muis en het toetsenbord verkeerd om aansluit achterop je PC... dus de muis in de toetsenbord aansluiting en het toetsenbord in de muis-aansluiting

Misschien dat dit het is?

• BlackHawkDesign
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 08:09
hey,

ik denk dat ik het zelfde probleem heb, 5 min opstart tijd, het komt zomaar (al 3x eerder gehad) en het verdwijnt ook zomaar. Ik denk zelf eerlijk gezegd dat het met de spanning te maken heeft.. Vraag 1: staat je computer op een geaard stopcontact? De vorige keer is het toen zomaar voorbij gegaan?

bij mij is het momenteel weer zo, ik wacht het nu even af, verdwijnt het weer dan moet het volgens mij echt aan de spanning liggen.. Eerder al (toen hij net gekocht was) kwam er bij ons naar voren dat hij last van piekspanningen had, misschien iets voor jou om naar te kijken. Ook schijnt een ATX reset soms wel eens te werken, staat ook ergens in dit forum(kwam een vriend van mij mee aanzetten, bij mij werkte het helaas niet)

Voor de rest heb ik geen info voor je :) veel succes en ik blijf dit topic volgen

en owja.. zover ik weet heeft dit totaal niks met windows te maken, ook lijkt het me stug dat in eens je bios vreemd gaat doen... en dan weer niet. Mij werd het ook al aangeraden al heb ik me twijfel. Wanneer je bios t niet meer doet kan je een nieuw mb kope he.. :)

[ Voor 15% gewijzigd door BlackHawkDesign op 27-12-2005 19:45 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
De post van Blackhawkdesign doet me aan iets denken waar de Medion computers soms last van hebben. Ikzelf heb de Medion 8080XL in gebruik (vraag me niet hoe ik er aan ben gekomen want normaal bouw ik m'n PC's zelf :)) en soms doet hij er ook enorm lang over op het scherm met dat Pentium 4 logo.

De oplossing is dan de stekker uit te trekken en een aantal keer op de powerknop vooraan de computer te duwen. Zo gaat alle restspanning uit de condensators en werkt het weer :) Dat ik er niet eerder aan gedacht heb.

• Clock
  • Laatst online: 18-03 11:57
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:02:
De post van Blackhawkdesign doet me aan iets denken waar de Medion computers soms last van hebben. Ikzelf heb de Medion 8080XL in gebruik (vraag me niet hoe ik er aan ben gekomen want normaal bouw ik m'n PC's zelf :)) en soms doet hij er ook enorm lang over op het scherm met dat Pentium 4 logo.

De oplossing is dan de stekker uit te trekken en een aantal keer op de powerknop vooraan de computer te duwen. Zo gaat alle restspanning uit de condensators en werkt het weer :) Dat ik er niet eerder aan gedacht heb.
Ik zal dan ook maar niks zeggen over de vermeende kwaliteit van Medion :P
(Staat hier ook een, in principe niks mis mee, maar op een of andere manier heb ik toch meer gezeik met Medion dan met Dell) Maar dit natuurlijk geheel terzijde.

Wat eerder al is genoemd: probeer via de jumper op je moederbord de bios eens te resetten, als het goed is zou je er dan wel weer in moeten kunnen komen. Levert Medion boekjes van de moederborden bij hun systemen? Aangezien ze vaak een speciaal-voor-Medion-gemaakt-(restpartij)-moederbord erin hebben zitten. O-)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Clock schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:16:
Ik zal dan ook maar niks zeggen over de vermeende kwaliteit van Medion :P
(Staat hier ook een, in principe niks mis mee, maar op een of andere manier heb ik toch meer gezeik met Medion dan met Dell) Maar dit natuurlijk geheel terzijde.

Wat eerder al is genoemd: probeer via de jumper op je moederbord de bios eens te resetten, als het goed is zou je er dan wel weer in moeten kunnen komen. Levert Medion boekjes van de moederborden bij hun systemen? Aangezien ze vaak een speciaal-voor-Medion-gemaakt-(restpartij)-moederbord erin hebben zitten. O-)
Sja, voor mij ook geen Medion meer hoor maar ik kon via via dit systeem voor veel minder kopen dan in de Aldi, voor hetzelfde geld kon ik nooit dezelfde hardware zelf kopen en zeker niet met een legale Windows XP licentie.

Ik heb er in ieder geval veel gezeik mee. Slechte koeler van de videokaart, DVD-ROM drive stuk, slechte airflow, ... Ik wil al lang een nieuwe kast kopen maar ik heb niet veel zin om er extra geld aan uit te geven. Het liefst van al wil ik gewoon een nieuwe PC bouwen maar ja :P

En de garantieafhandeling in België is ronduit slecht.

Maar goed, genoeg offtopic geblaat over Medion. Ik ben benieuwd of de TS er uitkomt :) Overigens wordt er inderdaad een handleiding van het moederbord in PDF formaat meegeleverd. Deze zou op de D: partitie moeten staan.

• Syntagma
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:02:

Geef die man een sigaar! :7

Ik heb de pc uitgezet, de stekker eruit gehaald. De powerknoppen aan zowel de voor- als achterkant een aantal malen ingedrukt, de stekker er weer in gedaan, de powerknop ingedrukt..en:

Binnen een paar tellen was Windows gestart!

Super, hartstikke bedankt. _/-\o_
Alleen hoe dit probleem nou ontstaat...?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Syntagma schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:57:
Geef die man een sigaar! :7

Ik heb de pc uitgezet, de stekker eruit gehaald. De powerknoppen aan zowel de voor- als achterkant een aantal malen ingedrukt, de stekker er weer in gedaan, de powerknop ingedrukt..en:

Binnen een paar tellen was Windows gestart!

Super, hartstikke bedankt. _/-\o_
Alleen hoe dit probleem nou ontstaat...?
Liever een biertje ;)
Hoe het ontstaat weet ik niet maar ik herrinerde me ineens dat ik eigenlijk hetzelfde probleem ook al had gehad. Alleen had ik toen niet het geduld om te wachten tot hij opstartte maar zette ik hem uit :P Het werkte in ieder geval weer nadat ik net hetzelfde heb gedaan en sindsdien is het nooit meer teruggekomen. M'n computer is wel niet geaard.

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op woensdag 28 december 2005 @ 01:00:
[...]

Liever een biertje ;)
Hoe het ontstaat weet ik niet maar ik herrinerde me ineens dat ik eigenlijk hetzelfde probleem ook al had gehad. Alleen had ik toen niet het geduld om te wachten tot hij opstartte maar zette ik hem uit :P Het werkte in ieder geval weer nadat ik net hetzelfde heb gedaan en sindsdien is het nooit meer teruggekomen. M'n computer is wel niet geaard.
De Medion bouwstraat doet gekke dingen met aarding schijnbaar. Wellicht zit de aarding van de voeding niet aangesloten o.i.d., en lekt ie stroom naar de condensatoren op het mammaplankje ipv naar de groen-gele kabel in de muur. Toen ik het las deukte ik ook m'n voorhoofd in, dat had ik ook al eens gezien inderdaad en toen vond ik het ook al stom.

• BlackHawkDesign
  • Laatst online: 25-02 08:09
Dus de atx reset werkte :) hehe :D zie je wel dat ik gelijk had met me spanning :D muhahha
srry moest ff, alleen wat ik dan vreemd vindt is dat die atx reset niet bij mij werkt... Miss niet goed uit gevoerd, en ik heb helaas geen uit knop op de achterkant van me pc zitten...

Ik ga het denk nog eens een keer proberen, want het duurt nu bij mij ook al 2 dagen!
maar wel mooi dat het je gelukt is :)
Pagina: 1