nieuwe PC: onderdelen werken samen?

Pagina: 1
Acties:

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 03-02 09:39
Dit is mijn eerste PC die ik zelf samen stel. Ik heb deze samengesteld op adviezen van vrienden en wat vergaarde kennis op het internet. De vraag is of deze onderdelen goed communiceren. Ook zou ik graag feedback krijgen op wat ik misschien beter kan vervangen:

Asus A-45GA 450 Watt ATX Powersupply

MSI K8N SLI PLATINUM SKT939

AMD ATHLON 64 3800+

ASUS N6800GT 2DT 256MB PCI-E

Twinmos 1GB DDR400 Dual Channel kit

Maxtor 120GB SATA

NEC ND-4550 DVD +-RW 16X DL

17 INCH SAMSUNG TFT 730BF ZWART

Dit is het volgens mij, correct me if I'm wrong. :)

there's no tweak without the tweaker

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Yep. Ik zie niet direct problemen.
Kan je mij nog even zeggen welke HD dat precies is? Een DM10?

[ Voor 49% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 15:36 ]

• virtualJac
Laagvliegerke schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:35:
Yep. Ik zie niet direct problemen.
Kan je mij nog even zeggen welke HD dat precies is? Een DM10?
MAXTOR 120 GB 8MB SATA krijg ik door, ga ervanuit dat dit het laatste model is? :)

Verwijderd

Je zou in plaats van een 6800 GT een 7800GT of een X1800XL kunnen nemen met een AMD 3500+ processor. Dat zal nog een stuk meer kracht in je pc geven dan een 6800 GT. En is ongeveer even duur (denk ik)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 15:40 ]

• virtualJac
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:39:
Je zou in plaats van een 6800 GT een 7800GT of een X1800XL kunnen nemen met een AMD 3500+ processor. Dat zal nog een stuk meer kracht in je pc geven dan een 6800 GT. En is ongeveer even duur (denk ik)
Is voor mij net iets duurder. Maar geeft dit meer kracht op het gebied van games/beeldkwaliteit of op het gebied van snelheid van mijn systeempje?

• Ilya
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als ik me niet vergis heeft dat mobo een nForce 4 chipset, en die vinden Maxtors kennelijk niet lief. Ik zou voor een ander merk HDD gaan.

• D-Three
virtualJac schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:39:
[...]

MAXTOR 120 GB 8MB SATA krijg ik door, ga ervanuit dat dit het laatste model is? :)
Niet noodzakelijk :) Normaalgezien wel.
Ik weet dat er wat compatibiliteitsproblemen geweest zijn met de Maxtor DiamondMax 10 in samenwerking met de nForce4 chipset. De chipset die de MSI K8N SLI dus aan boord heeft. Dit was wel enkel zo met de eerste reeksen van die harde schijf. De problemen zouden nu dus opgelost moeten zijn.
Maar aangezien het jouw allereerste computer is die je zelf samen stelt, kan je waarschijnlijk problemen missen als kiespijn. Dan kan je misschien beter een andere HD kiezen om heel zeker te zijn. Want stel dat de HD die je ontvangt ééntje is die al een tijdje op stock ligt...

[ Voor 16% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 15:44 ]

Verwijderd

qua games zal het wel een stukje sneller zijn ja. Zie hier het verschil tussen de drie kaarten: http://www.tomshardware.c...a_charts_viii/page18.html

• FrOnT242
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-01 09:39
virtualJac schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:42:
[...]

Is voor mij net iets duurder. Maar geeft dit meer kracht op het gebied van games/beeldkwaliteit of op het gebied van snelheid van mijn systeempje?
Dan heb je vooral op 3d gebied veel voordeel met goed geheugen kan je een Athlon 64 3500+ makkelijk overklokken van 2.2 naar 2.8 ghz zonder al teveel moeite.Kan eventueel ook met een AMD 3200+. Dit geeft alleen iets meer problemen met geheugen compatibliteit en andere instellingen. Ik zou dan wel PC3500 geheugen nemen of PC 4000. Liefst een goed merk

• virtualJac
Als ik me niet vergis kan ik dus beter kiezen voor een Hitatchi hdd. Deze is een paar euro'tjes duurder maar beter het zekere voor het onzekere.

Wat betreft de VGA kaart:

Ik vraag niet zo heel veel van mijn systeem, als ik iets op normale resolutie kan spelen (COD2 en beetje minder eisende spellen) ben ik al tevreden. Waar ik wel heel erg over twijfel is het merk. Ik kan kiezen tussen MSI en ASUS, hier zeggen ze dat dit niet zoveel uitmaakt, echter is MSI toch een stukje duurder als ASUS :?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

TheFrozen schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:42:
Als ik me niet vergis heeft dat mobo een nForce 4 chipset, en die vinden Maxtors kennelijk niet lief. Ik zou voor een ander merk HDD gaan.
Laagvliegerke schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:43:
[...]

Niet noodzakelijk :) Normaalgezien wel.
Ik weet dat er wat compatibiliteitsproblemen geweest zijn met de Maxtor DiamondMax 10 in samenwerking met de nForce4 chipset. De chipset die de MSI K8N SLI dus aan boord heeft. Dit was wel enkel zo met de eerste reeksen van die harde schijf. De problemen zouden nu dus opgelost moeten zijn.
Maar aangezien het jouw allereerste computer is die je zelf samen stelt, kan je waarschijnlijk problemen missen als kiespijn. Dan kan je misschien beter een andere HD kiezen om heel zeker te zijn. Want stel dat de HD die je ontvangt ééntje is die al een tijdje op stock ligt...
dat moet dan wel een hele oude zijn, firmwareversie staat aangegeven op het etiket en (ook al heb ik geen nforce4) heeft mijn ~3-4 maanden oude diamondmax10 gewoon de nieuwe firmware standaard al aan boord, niks mis mee dus. Is net zoiets als ten tijde van de intel prescotts blijven volhouden dat je AMD niet moet nemen omdat die gruwelijk heet schijnen te worden (pre-athlon volgens mij?)

Verwijderd

Je kan even kijken of de kloksnelheden van de kaarten verschillen tussen de merken. Dat kan misschien nog iets zijn. Voor de rest maakt het niks uit.

• D-Three
Een Hitachi is inderdaad een goede keuze. Ik raad wel aan een Hitachi T7K250 te nemen. Die zijn stiller en sneller dan de 7K250.

Merk van videokaart maakt niet zoveel uit aangezien bijna alle fabrikanten toch het reference design van nVidia overnemen.

• virtualJac
DataGhost schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:50:
dat moet dan wel een hele oude zijn, firmwareversie staat aangegeven op het etiket en (ook al heb ik geen nforce4) heeft mijn ~3-4 maanden oude diamondmax10 gewoon de nieuwe firmware standaard al aan boord, niks mis mee dus. *cut*
Een vriend van me werkt op een assemblage afdeling en die zegt dat dit probleem niet verholpen wordt met een firmware upgrade. Wist alleen niet precies over welke chipset het ging, ging voornamelijk over ASUS boardjes.

• D-Three
DataGhost schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:50:
[...]

[...]

dat moet dan wel een hele oude zijn, firmwareversie staat aangegeven op het etiket en (ook al heb ik geen nforce4) heeft mijn ~3-4 maanden oude diamondmax10 gewoon de nieuwe firmware standaard al aan boord, niks mis mee dus. Is net zoiets als ten tijde van de intel prescotts blijven volhouden dat je AMD niet moet nemen omdat die gruwelijk heet schijnen te worden (pre-athlon volgens mij?)
"Better safe then sorry" zeg ik maar :)
Trouwens, die vergelijking met CPU's is niet juist omdat het over verschillende generaties CPU's gaat. ;) De Ts wil gewoon dat het alles perfect samenwerkt zoals hij in zijn topicstart al aangaf. Dus is het toch normaal dat we op die problemen wijzen? Maar ik geeft toe dat daarom niet alle Maxtor HD's over dezelfde kam moeten geschoren worden. Maxtor maakt goede harde schijven en ik ben zelf jarenlang een verstokt Maxtor gebruiker geweest :)
virtualJac schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:53:
[...]

Een vriend van me werkt op een assemblage afdeling en die zegt dat dit probleem niet verholpen wordt met een firmware upgrade. Wist alleen niet precies over welke chipset het ging, ging voornamelijk over ASUS boardjes.
Het gaat niet over de firmware update van moederborden maar over de firmware van de harde schijven.

[ Voor 64% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 16:02 ]

• virtualJac
Wat ik wel zie is dat de 7800GT en de 6600GT HDTV compatible zijn maar de 6800GT niet. Is dit een belangrijke functionaliteit of is dit te verwaarlozen? Ik koppel mijn PC voorlopig toch alleen naar me TV om mijn AVI'tjes te kijken :X.

Nogmaals ik vraag geen extreme prestaties van mijn pc'tje en ik doe niet aan oc'en. Volgens mij is mijn set-up daar wel voldoende voor.

• virtualJac
Laagvliegerke schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:56:
[...]

Het gaat niet over de firmware update van moederborden maar over de firmware van de harde schijven.
Daar had ik het over, ze hebben hiervan de firmware geflasht ofzo?! naar de hdd. Hielp niet. Ze werden nog steeds opeens erg traag en de systemen kregen ook opstart problemen (dat ze niet meer doorstarten oid). Dit is puur wat ik hoor dus val me er niet persoonlijk op aan :*).

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

virtualJac schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 15:53:
[...]

nofi, maar is dat een soort van lopendeband kabelprikwerk?
OM FAQ / Beleid, afdeling Maxtor-problemen
Verder heeft de Maxtor DiamondMax10 ook compatibiliteitsproblemen met andere controllers dan de ICH5(R), zoals de onboard SATA (RAID) controller van nVidia nForce3/nForce4 borden, de Promise FastTrak, de LSI MegaRAID en mogelijk ook andere minder populaire controllers. Om dit te oplossen/voorkomen, heb je minimaal de firmware versie 1B70 voor de DiamondMax10 nodig. Download: 1B70 (740KB). De firmwareversie kun je makkelijk op de sticker bovenop de schijf terugvinden. Aan de linkerkant, boven de bovenste streepjescode, staat een code in de trant van "BANC17M0". Deze is dus ouder dan "BANC1B70".
op mijn schijf zit al BANC1E00 dus dat is een stukje nieuwer :)

[ Voor 14% gewijzigd door DataGhost op 27-12-2005 16:08 . Reden: anchors updaten in je titelbalk niet als je scrollt :+ ]

Verwijderd

1 dingetje nog. De 7800GT kan wel veel makkelijker draaien met shader model 3.0. Dus het zal soepeler en mooier zijn.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

je kan beter een 6800GS kopen, die zijn voordeliger dan de GT's (ze volgen de GT's op namelijk) al voor 182 euro te krijgen. overgens is het stuivertje wisselen welke van de 2 beter is ;)

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• virtualJac
DataGhost schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:00:
[...]

nofi, maar is dat een soort van lopendeband kabelprikwerk?

[...]
Nee, dit is het bouwen van complete systemen in opdracht van particuliere en zakelijke klanten. Geen lopende band/deelwerk. Zoals ik al zei, misschien ligt het aan mij want ik ben zelf niet zo op de hoogte :). In ieder geval bedankt, ik zal mijn systeempje eerst testen met de Maxtor en anders --> RMA --> Hitachi :)

Verwijderd

Als je toch gaat voor de 6800gt, zou ik gaan voor de MSI, die heeft stock een betere koeler.

• D-Three
Trouwens, aangezien je niet aan overclocken wil doen en geen superextreme prestaties wil, kan je misschien een moederbord overwegen zonder SLI. Dat scheelt ook weeral iets in prijs :)
En de prestaties van de 6800GS en de 6800GT zijn inderdaad zo goed als gelijk met een klein voordeel voor de 6800GT. Gewoon de goedkoopste nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 16:11 ]

• virtualJac
Ja, ik twijfel nu al zo lang. Ik doe voor 2 dingen prijsopvraag, en dan neem ik gewoon de beste prijs/kwaliteit verhouding. Namelijk:

3800+ + 6800GT
3500+ + 7800GT

Als ik mijn pc'tje veilig thuis heb en werkend heb zal ik nog een reactie posten.

Bedankt allemaal.

Pagina: 1