Performance RAID0+1 vs RAID1+0

Pagina: 1
Acties:

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:47
Situatie: Ik heb 4 maxtor sata schijven van 80 gig die ik in raid zou willen zetten. De beste manier voor mij om dat te doen is een raid-combinatie van 0 en 1.. Maar nu zit ik nog te twijfelen tussen 0+1 of 1+0. Volgens de faq, google en mijn gezond verstand is raid 1+0 beter voor datarecuperatie (vermits er slechts moet gemirrored worden bij dataverlies, tov mirroren en stripen bij raid 0+1).

Maar nu was ik opzoek gegaan naar performance verschillen bij het wegschrijven van grote hoeveelheden data. (>2-3 gig). Ik hier niet direct iets concreet over vinden. Nu vroeg ik me af of er hier verschillen in zijn?

BOE

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb er een oud topic over gevonden.
Belangrijke opmerking is dat je controller vaak maar 1 van beide ondersteunt. Daarnaast zijn deze 2 links nuttig: 0+1 1+0.

Is RAID5 geen optie? Scheelt 80GB aan opslagruimte.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je de schijven toch al hebt, waarom voer je niet zélf de benchmarks uit? :)

Anyway, naar eigen ervaring is RAID01 een paar procentjes sneller dan RAID10. Gebruik wel een zo groot mogelijke blocksize en write-thru caching, voor het geval de controller dat ondersteunt :) In de RAID FAQ staat ook een linkje naar mijn review van Mylex RAID controller. Daarin zijn ook wat benches te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door BalusC op 27-12-2005 14:40 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@GlowMouse; hij spreekt over prestaties. Dan zou RAID5 net minder interessant zijn, zeker als hij een on-board oplossing gebruikt.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-02 10:47
Het zal dus raid 1+0 worden vermits mijn promise fastrak 150 de 0+1 blijkbaar niet ondersteund :)

BOE