Nieuwe server voor transport bedrijf: keuze hardware en OS

Pagina: 1
Acties:

• naaa
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01-2024

naaa

As an angel hits the ground

Topicstarter
Informatie
Momenteel ben ik bezig om bij een klein transport bedrijf het "computerpark" wat te actualiseren en de nodige optimalisaties toe te passen, inmiddels zijn er twee nieuwe werkstations geinstalleerd (draaiend op Windows 2000, zijn de oude werkstations geherinstalleerd (van Windows 98 naar NT) en waar nodig is het geheugen uitgebreid.

Aangezien de servers ook wat problemen beginnen te geven, is het plan om een nieuwe server aan te schaffen. Deze server moet de taken van de huidge servers overnemen:
  1. Novell Netware 4.11 (File- en print-server)
  2. Windows 2000 Advanced Server (verwerking transport programma en backup)
Het zijn allemaal geen zware taken dus het plan is om dit alles te gaan doen op 1 centrale server; nu blijft alleen nog de keuze van de hardware en het besturingssysteem. Aangezien de server gewoon op kantoor staat, moet hij ook nog redelijk stil zijn.

Budget (inc. OS) ligt rond de 1500 - 2000 euro.

Waar dacht ik zelf aan?
Na het bekijken van diverse merken en opties kwam ikzelf op de volgende hardware uit:
  • Asus P5CR-L moederbord
  • Intel Pentium 4 630 processor
  • Arctic-Cooling Freezer 7 PRO koeler
  • Corsair XMS DIMM 1 GB (Dual channel kit) geheugen
  • Enermax CS-721-B Protheus behuizing
  • Enermax Liberty 500W voeding
  • 2x Zalman ZM-2HC2 Heatpipe
  • 2x Seagate Cheetah 15K.3 harde schijf
  • Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter netwerkkaart
Voor backup word de OnStream en DVD-brander uit de huidge servers overgezet.

Onderbouwing
Een dual opstelling lijkt mij voor de taken wat overkill (en te duur), een Pentium 4 van 3,0Ghz met HT technologie zou het volgens mij prima moeten doen, voor de keuze van het moederbord kwam ik op deze Asus aangezien deze ondersteuning heeft voor diverse server OS'es, waaronder Novell. Enig nadeel is het ontbreken van een onboard NIC van Intel (voor ADSL in de toekomst). Verder vind ik SCSI belangrijk aangezien de gegevens snel beschikbaar moeten zijn; S-ATA zou ook een optie zijn maar daar moet ook wel een Novell compatible controller bij.

Voor de keus van het OS gaat mijn voorkeur uit naar Novell Small Business Suite 6.6, voornamelijk omdat dit een totaal oplossing is inc. BorderManager software wat in de toekomst met ADSL zeker van pas komt.

Vragen
-Is de gekozen hardware goed voor deze taken of is er een reden waarom ik beter andere hardware kan nemen?

-Er van uitgaande dat ik voor SCSI kies (tenzij er goede alternatieven zijn) zoek ik nog een SCSI-RAID controller van rond de 200 a 300 euro met ondersteuning voor beide OS'en. Op de site van Alternate vond ik geen goede oplossingen; of te duur of voor uitbreiding van de reeds aanwezige poorten op een moederbord.

-Zijn er redenen waarom ik voor een bepaald OS zou moeten kiezen? Ik kan kiezen uit Microsoft Windows SBS 2003 of voor Novell Small Business Suite 6.6. In de prijs zit weinig verschil.

Bronnen
Het volgende heb ik opgezocht:

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:17
Ik zou voor S-ata schijven gaan, dat lijkt me handiger.
Verder wat voor programma is dat verwerkingsprogramma? draait dat alleen op windows? zoja, dan zou ik gewoon alles (printing, filesharing enz.) door windows 2000/2003 laten draaien

• naaa

naaa

Topicstarter
timcooijmans schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 14:36:
Ik zou voor S-ata schijven gaan, dat lijkt me handiger.
Probleem daarvan is dat ik nog niet veel controllers ben tegengekomen met ondersteuning voor beide OS'en
Verder wat voor programma is dat verwerkingsprogramma? draait dat alleen op windows? zoja, dan zou ik gewoon alles (printing, filesharing enz.) door windows 2000/2003 laten draaien
Nee, is eigenlijk gewoon een share op de server.
Een programma op de opdrachten computer schrijft de gegevens weg naar deze share en een programma op het werkstation leest deze in.

• Brainwaste
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 12:51
Waarom koop je geen volledige kant en klaar server van HP, IBM, Fujitsu-Siemens of Dell.
Dan heb je ook nog wat mogelijkheden voor garantie. Dat is volgens mij nog wel iets wat je vergeten bent.
Wat gebeurd er met de bedrijfsprocessen als je server een paar uur of zelfs een dag niet draait.

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik zou een Dell PowerEdge SC430 ofzoiets overwegen. Bij Dell heb je vrij veel duidelijkheid over de prijs en configatie, zonder dat je direct de hoofdprijs betaald voor de service.

Verwijderd

Ik zou iig nog even naar de backup kijken, ik heb Onstream zelf ondersteund, en het bedrijf is al enig tijd falliet.
Ondersteuning wordt dus een moeilijke zaak net als vervanging/reparatie van de backup hardware.

Misschien een NAS oplossing?

Verwijderd

brokenp schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 14:43:
Ik zou een Dell PowerEdge SC430 ofzoiets overwegen. Bij Dell heb je vrij veel duidelijkheid over de prijs en configatie, zonder dat je direct de hoofdprijs betaald voor de service.
Ik zou zeker geen Dell nemen. Misschien is de garantie afhandeling goed als je er een paar 100 hebt staan, maar ik kom bij een bedrijf dat een week heeft moeten wachtten voordat de storing verholpen was (moederbord defect).

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:00

pistole

Frutter

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 14:50:
[...]

Ik zou zeker geen Dell nemen. Misschien is de garantie afhandeling goed als je er een paar 100 hebt staan, maar ik kom bij een bedrijf dat een week heeft moeten wachtten voordat de storing verholpen was (moederbord defect).
Dat ligt niet aan Dell maar aan het contract dat je met de leverancier afsluit!
(hetzelfde geldt natuurlijk ook voor HP, IBM, etc)

[ Voor 6% gewijzigd door pistole op 27-12-2005 14:55 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• 0fbe
antonie schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 14:42:
[...]

Probleem daarvan is dat ik nog niet veel controllers ben tegengekomen met ondersteuning voor beide OS'en

[...]

Nee, is eigenlijk gewoon een share op de server.
Een programma op de opdrachten computer schrijft de gegevens weg naar deze share en een programma op het werkstation leest deze in.
Ik weet bijvoorbeeld dat een Promise Fasttrack TX4200 netjes windows en linux ondersteund. Verder als je alleen shares en printersharing nodig hebt, waarom gebruik je dan geen gratis OS + samba?

[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 27-12-2005 14:56 ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Kijk eens naar een Intel Serverbord, deze kosten rond de 200 a 250€ en daarmee heb je 3 jaar garantie, geinterreerde Gigabit-LAN, geintegreerde RAID (4 poorts) controller en vga. Tevens te gebruiken in een 1U Server. En een officieel gesupport bord door Microsoft :)

Heb er zelf ook 1 en er is een user review over te vinden op Tweakers.net.

Als harddisks zou je WD Raptors kunnen pakken, zijn goedkoper dan SCSI en net zo snel en net zo betrouwbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door FastBunny op 27-12-2005 15:06 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-02 15:50
Zelf bouwen is leuk, daar zijn we natuurlijk tweakers voor, maar voor bedrijfskritische toepassingen zou ik toch echt gewoon iets kopen bij DELL, IBM, HP met service contract. Hou er rekening mee dat het bedrijf (letterlijk) stil staat als de server eruit ligt. Je draait alles op 1 server, dus die machine is gewoon ontzettend kritiek voor het bedrijf.

Jouw taak als IT-er is mijns inziens dan ook niet om een zo goedkoop mogelijke zelfbouw oplossing te zoeken, maar juist om het management ervan te overtuigen met goede argumenten dat je een betrouwbare server, met garantie, service en goede backup mogelijkheden nodig hebt.
Dat alles daardoor wat duurder wordt, is geen probleem. Reken het management maar eens voor wat een dag stilstand (of een uur wat mij betreft) kost. Dat zijn je argumenten waarmee je management over de streep moet trekken om hier gewoon voldoende geld aan uit te geven.

• naaa

naaa

Topicstarter
Bedankt voor de berichten, heb ik wat extra denkvoer :D

Naar Dell heb ik ook even gekeken, maar dezelfde spec's word het even duur. Verder zal ik daar ook moeten wachten als er iets van een mobo defect raakt.

Is niet de eerste server die ik bouw, wel waren eerdere van een ander 'kaliber' en hielp de leverancier met kiezen van de onderdelen. Deze heb ik toen ook zelf gebouwd, en dit was wel 'bedrijfskritisch', voor dit bedrijf zijn er wel oplossingen als de server even stil moet staan.

Die OnStream drive word ook niet meer gebruikt voor de backup, daarvoor is een DVD brander gekomen. Heb nog geen tijd gehad om te kijken of de drive defect is, of dat er software matig iets fout zit.

Ik zal ook kijken naar S-ATA als opslag; maar de harde schijven zijn zeker niet goedkoper: Een zo'n Raport 74gb is duurder dan een Seagate SCSI, naar de Raptor heeft dan wel veel meer GB's; maar het gaat mij om de snelheid in dit geval.

Aan FastBunny: Welk model Intel mobo is dat?

Ik kan Linux erop zetten; echter ben ik nog niet zo thuis in Linux.
Command line DOS en Novell ken ik helemaal; Linux echter niet.

En aangezien ik het zelf moet gaan beheren is Windows of Netware een betere keus, naar Netware gaat mijn voorkeur, aangezien ik daar de papieren voor heb.

1 question remains:
Ik zoek nog een goede RAID controller met support voor Novell; zowel SCSI als S-ATA.
Als ik van beide een controller weet kan ik de kosten en wat het oplevert beter vergelijken.

• 0fbe
antonie schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:24:
Bedankt voor de berichten, heb ik wat extra denkvoer :D

Naar Dell heb ik ook even gekeken, maar dezelfde spec's word het even duur. Verder zal ik daar ook moeten wachten als er iets van een mobo defect raakt.

Is niet de eerste server die ik bouw, wel waren eerdere van een ander 'kaliber' en hielp de leverancier met kiezen van de onderdelen. Deze heb ik toen ook zelf gebouwd, en dit was wel 'bedrijfskritisch', voor dit bedrijf zijn er wel oplossingen als de server even stil moet staan.

Die OnStream drive word ook niet meer gebruikt voor de backup, daarvoor is een DVD brander gekomen. Heb nog geen tijd gehad om te kijken of de drive defect is, of dat er software matig iets fout zit.

Ik zal ook kijken naar S-ATA als opslag; maar de harde schijven zijn zeker niet goedkoper: Een zo'n Raport 74gb is duurder dan een Seagate SCSI, naar de Raptor heeft dan wel veel meer GB's; maar het gaat mij om de snelheid in dit geval.

Aan FastBunny: Welk model Intel mobo is dat?

Ik kan Linux erop zetten; echter ben ik nog niet zo thuis in Linux.
Command line DOS en Novell ken ik helemaal; Linux echter niet.

En aangezien ik het zelf moet gaan beheren is Windows of Netware een betere keus, naar Netware gaat mijn voorkeur, aangezien ik daar de papieren voor heb.

1 question remains:
Ik zoek nog een goede RAID controller met support voor Novell; zowel SCSI als S-ATA.
Als ik van beide een controller weet kan ik de kosten en wat het oplevert beter vergelijken.
Heb je mijn reactie gelezen?
De meeste s-ata raid controllers van Promise enz. werken wel samen met linux en netware = linux toch?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Pagina: 1