PC ineens defect?

Pagina: 1
Acties:

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Beste medetweakers,

Ik heb een probleem waarvan ik niet kan achterhalen wat de oorzaak is of zou kunnen zijn. Namelijk: sinds een paar dagen doet mijn pc het niet meer (spontaan uitgegaan).

Mijn config is als volgt:
- mobo: Asus A8N-SLI Deluxe
- gfx: Asus ATI Radeon EAX600XT/TD. PCI-e 128Mb
- hdd: Samsung 200Gb SATA II
- dvd: NEC 3540 Dual Layer
- mem: TwinMos 1024 Mb (dual channel config, dus 2x512Mb)
- proc: AMD Athlon 64 3200+ skt939 (Venice) BOXED
- fdd: Sony 3,5" 1,44Mb
- pwr: Tagan TG480-U22 (480W)
- case: Chieftec DA-01B-D (gedempt)
- cooler: Swiftech Chipset Cooler Universal (MCX159-Cu) - voor Northbridge

NB: Vorige mobo was kapot gegaan ivm doorbranden Northbridge chip. Vervangen door een nieuw mobo. Northbridge cooler vervangen door een Swiftech passieve cooler.

Symptomen van defecte pc:

Op het moment van kapot gaan:
Pc was vanalles aan het downloaden, zelf was ik bezig met wat typwerk in word. Ineens *plop* pc uit!

kast open gemaakt, rook een "aangebrand" luchtje. Vreemd.

Op het moment van opnieuw aanzetten:
Pc gaat aan, ledjes van hdd gaat heel even aan, voeding ventilator draait, ventilator proc draait, ventilator gfx kaart draait. Geen beeld. Ook geen opstart beeld.
Pc lijkt op te starten en daarna in een soort slaapstand te gaan.
Ik kan de lade van de dvd speler niet openen. En ik kan de pc ook niet meer uitzetten (behalve door de powerschakelaar aan de achterkant om te zetten).

Nu is mijn vraag: weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Tevens: hoe ga ik te werk om te testen wat er defect kan zijn, zonder alles eerst los te hoeven schroeven?

Het vreemde vind ik dat ik helemaal geen opstartscherm krijg te zien, dus ook geen Bios mogelijkheden (zodat ik daar kan kijken of er iets niet klopt).

Wie wil mij hiermee helpen, ik ben radeloos (pc is net 4mnd oud).

P.S. Ik heb de pc zelf gebouwd, precies volgens verschillende aanwijzigingen in de faq's.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Verwijderd

De PC niet meer aanzetten totdat je het onderdeel hebt gevonden wat afgefikt is.

En ja, gewoon alles loshalen en nakijken.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon zoals Blackspot al zei alle componenten uit je pc halen en die eerst
nakijken en dan een voor een alles terug zetten net zolang tot je weet waar het probleem echt zit.

Probeer het eens en laat weten wat je bevindingen zijn voor verder hulp

succes

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Alles losschroeven hoeft natuurlijk, gewoon de meeste kabels los en dan weer een voor een aansluiten. Wel met beleid natuurlijk, maar dan zijn ook genoeg topics over (hangen en opstarten).

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• mccAin
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 22:12
brandluchtje? geen BIOS?

als het kan even je cpu in een andere computer testen :)

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
NB: Vorige mobo was kapot gegaan ivm doorbranden Northbridge chip. Vervangen door een nieuw mobo. Northbridge cooler vervangen door een Swiftech passieve cooler.
zat die cooler er de vorige keer ook op?
dan denk ik dat je de oorzaak al hebt gevonden

PSN: djmurcielago

• Het Beest
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-05-2022
Even een update van mijn kant.

Het moederbord bleek idd kapot te zijn. Ik heb alleen geen idee waar het aan zou kunnen liggen.
Inmiddels vervangen door eenzelfde exemplaar (dat het wel doet). Ik heb de northbridge koeler er nog niet opgeschroeft, maar volgens mij was dat het probleem helemaal niet (tenminste bij de tweede keer).

Nu heb ik nog een vraag mbt drivers:

Kan een driver ervoor zorgen dat je moederbord kapot kan gaan? Ik bedoel hiermee dat softwarematig geen beveiliging bestaat om te controleren of je wel de juiste hardware hebt.
Wellicht dat die nForce drivers niet goed zijn???

Of zou dit niet mogelijk zijn?

Alvast bedankt voor de reacties

Huh? Oh... ehm... tja... nou je het zegt... w8t ff....ok....prima. dank!

Pagina: 1