Nu ik mijn eigen cms aan het maken ben loop ik tegen een 'probleem' aan.
Ik wil modules gebruiken op deze manier:
[module_news] -> index.php
---------------------- [map classes] -> data.class.php (mogelijk nog meer classes)
Mijn idee was dit: data.class.php verzameld alle informatie en geeft die door aan index.php. Ik gebruik geen template engine, dus in index.php komt wel wat php code in voor , maar niet veel. Voorbeeld: index.php krijgt een array door van data.class.php met alle niewsberichten. Dan output index.php de data die hij heeft gekregen.
Maar goed dat even over mijn opzet, nu het probleem. Ik zit te twijfelen of ik van data.class.php een class maak of dat ik in index.class.php een lijst met functies zet (dan rename ik hem natuurlijk
) die ik aanroep vanuit index.php.
De manier waarop de database verbinding wordt aangeroepen verschilt ook minimaal, zoals ook uit de onderstaande voorbeelden blijkt.
Om het even praktisch te maken een voorbeeld als ik een class zou gebruiken:
Of ik gebruik geen classes of deze manier:
Volgens mij mis ik ergens helemaal het nut van classes. Welk voordeel kan het mij bieden, want op deze manier zoals ik het hierboven beschijf is het nutteloos.
Ik wil modules gebruiken op deze manier:
[module_news] -> index.php
---------------------- [map classes] -> data.class.php (mogelijk nog meer classes)
Mijn idee was dit: data.class.php verzameld alle informatie en geeft die door aan index.php. Ik gebruik geen template engine, dus in index.php komt wel wat php code in voor , maar niet veel. Voorbeeld: index.php krijgt een array door van data.class.php met alle niewsberichten. Dan output index.php de data die hij heeft gekregen.
Maar goed dat even over mijn opzet, nu het probleem. Ik zit te twijfelen of ik van data.class.php een class maak of dat ik in index.class.php een lijst met functies zet (dan rename ik hem natuurlijk
De manier waarop de database verbinding wordt aangeroepen verschilt ook minimaal, zoals ook uit de onderstaande voorbeelden blijkt.
Om het even praktisch te maken een voorbeeld als ik een class zou gebruiken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| // index.php: <?PHP include_once('classes/data.class.php'); $data = new Data(); echo "Laatste nieuwsbericht van vandaag:" .$data->getLastNewsitem(); // ff heel simpel voorbeeld ?> // data.class.php: <?PHP class Data extends Database () { function getLastNewsitem () { // array uit database halen } ?> |
Of ik gebruik geen classes of deze manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| // index.php: <?PHP include_once('classes/data.class.php'); // FF voor de duidelijk zelfde naam gehouden echo "Laatste nieuwsbericht van vandaag:" .getLastNewsitem(); // ff heel simpel voorbeeld ?> // data.class.php: <?PHP include_once('Database.php'); function getLastNewsitem () { // array uit database halen } ?> |
Volgens mij mis ik ergens helemaal het nut van classes. Welk voordeel kan het mij bieden, want op deze manier zoals ik het hierboven beschijf is het nutteloos.