[nieuw internet abo] Geen ADSL2 dekking, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:30
Binnenkort verhuis ik naar mijn nieuwe huisje ergens in een nieuwbouwwijk. Op dit moment heb ik een 8/1 verbinding van SurfSnelAdsl voor ongeveer 50 euro. Met al die ADSL2+ aanbiedingen leek het mij handig om over te stappen.
Echter, met de reguliere postcode-checks is er helemaal geen internet nog beschikbaar op mijn nieuwe adres! Een belletje naar wanadoo:
Nog geen ADSL, wel de volgende pakketen:

Wanadoo GO met onbeperkt telefonie voor 27.50 1.5Mbit down 256Kbit up
Wanadoo Lite met onbeperkt telefonie voor 33.50 3Mbit down 512Kbit up
Bah, het 20/1 pakket met telefonie is even duur als de Wanadoo GO. Daarbij, als je Wanadoo GO of lite neemt, zit je daar perse een jaar aanvast. Je kunt niet zomaar overstappen.

Wat moet ik doen? Dit zijn de volgende opties:

1). Huidig abo opzeggen en dan @ nieuwe locatie rustig wachten totdat er ADSL2 komt.
2). Een minder snel ADSL pakket nemen en na 1 jaar overstappen
3). Huidig abo verhuizen en na een jaar weer opzeggen.
4). Hopen dat de buren wireless nemen en dan vragen of je mag meeliften.

De nadelen:

1). .... geen uitleg nodig
2) Zul je natuurlijk altijd zien dat ADSL beschikbaar komt op het moment dat ik net 1 maand ADSL heb.
3). Ik ben in maart begonnen met mijn huidige provider, dan zou ik t/m 2007 feb moeten blijven. Daarbij, verhuiskosten zijn 100 euro, en het downgraden = 50 euro.
4). Is maar de vraag of ze wireless nemen en of ik mee kan liften.

Mede-tweakers, zijn er nog alternatieven?

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:20

dodo79

witte dikke tonnie

kabel internet??
Zal op je nieuwe adres ook wel beschikbaar zijn

omdat het kan!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 22:26

M-ThijZ

Riding on Rails

Sorry hoor, maar dit moet je gewoon voor jezelf bepalen.
Ik zou gewoon je abo verhuizen, en dan rustig wachten tot ADSL2 beschikbaar is.

• Red devil
dodo79 schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:37:
kabel internet??
Zal op je nieuwe adres ook wel beschikbaar zijn
Klopt, @ home is een optie. Maar goed, daar zit je dan vervolgens weer een jaar aan vast. Daarbij vind ik de prijs/snelheid verhouding beetje krom.
M-ThijZ schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:38:
Sorry hoor, maar dit moet je gewoon voor jezelf bepalen.
Ik zou gewoon je abo verhuizen, en dan rustig wachten tot ADSL2 beschikbaar is.
Ik wil gewoon weten of er nog alternatieven zijn die ik nu over het hoofd zie, jullie hulp is daarom onmisbaar.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Klopt, @ home is een optie. Maar goed, daar zit je dan vervolgens weer een jaar aan vast. Daarbij vind ik de prijs/snelheid verhouding beetje krom.
Valt wel mee, die 20mbit die wanadoo aanbiedt is eerder gewoon een beetje buitenproportioneel goedkoop.

Als ik het zo inschat, heb je niet last van het feit dat er geen adsl2+ beschikbaar is, maar eerder dat je gewoon ver van een telefooncentrale woont, waardooe je geen enkele hoge snelheids internetverbinding kan krijgen.

Check dat zelf eens door bijvoorbeeld de postcodecheck van tiscali of kpn te doen. Dan kan je zien welke soort verbinding je daar nog kan krijgen en welke niet. Via het tiscali netwerk kan je in elk geval 12move verbindingen van 2, 4 en 8 mbit krijgen voor 14, 20 of 30 euro (wellicht dat die 4mbit nog prima lukt, dan heb je een mooie verbinding voor een goeie prijs).

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 27-12-2005 11:45 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Red devil
JvS schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:44:
[...]
Valt wel mee, die 20mbit die wanadoo aanbiedt is eerder gewoon een beetje buitenproportioneel goedkoop.

Als ik het zo inschat, heb je niet last van het feit dat er geen adsl2+ beschikbaar is, maar eerder dat je gewoon ver van een telefooncentrale woont, waardooe je geen enkele hoge snelheids internetverbinding kan krijgen.
Volgens mij is de afstand geen beperking, het zit in een buitenwijk van groningen. De wijk is alleen nog behoorlijk in aanbouw, er staan al flink wat woningen, maar er wordt ook nog flink gebouwd. Denk dat dat de reden is dat de meeste postcode checks het niet doen.
Check dat zelf eens door bijvoorbeeld de postcodecheck van tiscali of kpn te doen. Dan kan je zien welke soort verbinding je daar nog kan krijgen en welke niet. Via het tiscali netwerk kan je in elk geval 12move verbindingen van 2, 4 en 8 mbit krijgen voor 14, 20 of 30 euro (wellicht dat die 4mbit nog prima lukt, dan heb je een mooie verbinding voor een goeie prijs).
Helaas Tiscali kent me nog niet, KPN wil me een slome Direct ADSL van 22 euro aansmeren.

Heb al eens gebeld met KPN (en Wanadoo) maar ze hadden daar op beide helpdesks geen info over de planning mbt ADSL2. Dat is jammer, want dan weet je iig waar je aan toe bent.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:44

DarkSide

theres no place like ::1

ik zit met het zelfde. Krijg volgende maan de sleutel van mijn nieuwe huis.
En wou om de kosten te drukken ook overstappen op wanadoo met telefonie.
Helaas is wannadoo family niet beschikbaar, en zou ik een langzamer en goedkoper abbo moeten nemen. Ik blijf voorlopig nog even bij xs4all, omdat ik denk dat er in de loop van 2006 het wel beschikbaar zou moeten worden. En ik niet een jaar aan het abbo wil vastzitten.
Maar voor alle zekerheid moet ik nog even bellen met wannadoo of ze weten wanneer het ongeveer beschikbaar wordt? Dit kan jij eventueel ook doen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Red devil
DarkSide schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:53:
Ik blijf voorlopig nog even bij xs4all, omdat ik denk dat er in de loop van 2006 het wel beschikbaar zou moeten worden. En ik niet een jaar aan het abbo wil vastzitten.
Maar voor alle zekerheid moet ik nog even bellen met wannadoo of ze weten wanneer het ongeveer beschikbaar wordt? Dit kan jij eventueel ook doen.
Heb al meerdere keren gebeld, ook met KPN, ze hebben totaal geen informatie over de ADSL2 beschikbaarheid. Als jij doorgaat met xs4all, dan zit je toch ook elke keer dat het met een jaar verlengd wordt? Dat is met mijn huidige provider iig wel zo, dat wordt elk jaar met 1 jaar verlengd.

• DarkSide

DarkSide

Red devil schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:57:
[...]

Heb al meerdere keren gebeld, ook met KPN, ze hebben totaal geen informatie over de ADSL2 beschikbaarheid. Als jij doorgaat met xs4all, dan zit je toch ook elke keer dat het met een jaar verlengd wordt? Dat is met mijn huidige provider iig wel zo, dat wordt elk jaar met 1 jaar verlengd.
Bij xs4all heb ik een maand opzeg termijn. Dus dat is lekker.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Red devil
DarkSide schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:59:
[...]

Bij xs4all heb ik een maand opzeg termijn. Dus dat is lekker.
Per maand opzeggen? Ik heb ook een maand opzeg termijn, maar ik moet dat wel perse minimaal een maand voor het verlopen van mijn contract doen. Stel ik vergeet dat, dan zit ik er gelijk weer een jaar aan vast.

Nette provider dan die Xs4all, maar daar betaal je ook voor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Direct-adsl heeft dat ook (is overigens niet sloom, het go abonnement wellicht wel), er zijn wel meer isp's die dat hebben.

Maareh, als de postcodecheck van kpn aangeeft dat je alleen maar een go abonnement kan krijgen, dan heb je wellicht toch gewoon te maken met het feit dat je ver van een wijkcentrale af zit. hier kan je een goede indicatie krijgen over je hemelsbrede afstand en de afstand over de weg naar je wijkcentrale. Kijk daar maar eens voor de grap.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 27-12-2005 12:34 ]

• Red devil
JvS schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:32:
Direct-adsl heeft dat ook (is overigens niet sloom, het go abonnement wellicht wel).

Maareh, als de postcodecheck van kpn aangeeft dat je alleen maar een go abonnement kan krijgen, dan heb je wellicht toch gewoon te maken met het feit dat je ver van een wijkcentrale af zit. hier kan je een goede indicatie krijgen over je hemelsbrede afstand en de afstand over de weg naar je wijkcentrale. Kijk daar maar eens voor de grap.
Zoeken naar postcode XXXXXen huisnummer 1 leverde het volgende resultaat op:

Onbekend

Mmmm volgens mij zijn er meer checks, maar ik kan ze zo 123 niet vinden, ff verder zoeken.

• DarkSide

DarkSide

Red devil schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:01:
[...]

Per maand opzeggen? Ik heb ook een maand opzeg termijn, maar ik moet dat wel perse minimaal een maand voor het verlopen van mijn contract doen. Stel ik vergeet dat, dan zit ik er gelijk weer een jaar aan vast.

Nette provider dan die Xs4all, maar daar betaal je ook voor.
Alleen het eerste jaar ben je een jaar lid. Dan heb je ook daadwerkelijk een maand opzeg termijn. in welke maand dan ook. En dit is idd lekker. Ben daarom ook een beetje huiverig om naar wannadoo over te stappen. Omdat ik erg tevreden ben over XS. Maar €100,0 voor een ADSL 2+ abbo ivm €30,- incl telefonie is toch wel een erg groot verschil.

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Wat je ook kunt doen is een Flexpress abbonnement nemen van Demon, daar zit een minimale contractsduur aan van 3 maanden waarna je het, voor zover ik weet, maandelijks kunt opzeggen.

Before me there were many, after me there will be none

• Red devil
Jay-K schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 12:47:
Wat je ook kunt doen is een Flexpress abbonnement nemen van Demon, daar zit een minimale contractsduur aan van 3 maanden waarna je het, voor zover ik weet, maandelijks kunt opzeggen.
Kijk, dit zijn nou de tips waar ik op zit te wachten :)

• Red devil
Allright, ik heb weer wat extra informatie. Heb gekeken of ik erachter kon komen bij welke centrale ik zal komen. KPN kon mij deze informatie echter niet geven. Na wat trial en error kreeg ik van een kennis een postcode die vrij dichtbij de postcode ligt die ik voor mijn nieuwe huis gekregen heb. Tevens staat het huis in kwestie niet ver van onze wijk dus de kans zal vrij groot zijn dat de centrale van dat huis ook de centrale van ons zal zijn.

De uitslag van de welbekende centrale check:
De afstand vanaf uw postcode naar de telefooncentrale is naar schatting: 2839 meter.
Volgens een andere, minder betrouwbare, berekening bedraagt de afstand 2718 meter hemelsbreed.
Middels dit grafiekje
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1118500572.jpg

zie je al snel dat de snelheidswinst met ADSL2 met een dergelijke afstand te verwaarlozen zal zijn.
Of er zou een compleet nieuwe centrale moeten komen, maar dat zie ik zo 123 niet gebeuren.
Oftewel, ik blij maar gewoon bij de ouderwetsche ADSL B)

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Dan is deze toch duidelijker en wat meer rieel/optimistisch.

Bron: http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.internode.on.net/images/copyright/internode-adsl2-distance.jpg

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Red devil
bjck schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 22:25:
Dan is deze toch duidelijker en wat meer rieel/optimistisch.

Bron: http://www.internode.on.net/adsl2/graph/index.htm

[afbeelding]
Die ziet er idd wat beter uit. Maar goed, nog steeds is het verschil vrij klein.
In beide gevallen is het max 8Mbit wat je kunt verwachten bij een afstand van rond de 2900 meter.
Verder zijn er toch geen voordelen met ADSL2(+)?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee, in principe niet. Overigens bepaalt de snelheid niet op wat voor adsl netwerk je wordt aangesloten hoor. Je kan prima een 1megabit verbinding krijgen en wel op een adsl2+ verbinding zitten :). Ik vermoed dat heel veel nieuwe aansluitingen sowieso op adsl2+ dslams aangesloten worden.

[ Voor 19% gewijzigd door JvS op 27-12-2005 22:33 ]

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
JvS schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 22:33:
Nee, in principe niet. Overigens bepaalt de snelheid niet op wat voor adsl netwerk je wordt aangesloten hoor. Je kan prima een 1megabit verbinding krijgen en wel op een adsl2+ verbinding zitten :). Ik vermoed dat heel veel nieuwe aansluitingen sowieso op adsl2+ dslams aangesloten worden.
Klopt. En dan zie je het nog niet omdat je modem gewoon op G.DMT (ADSL1) verbinding maakt. Lijkt wel dat KPN-DSL er voor kiest om ook voor snelheden lager dan 8Mbps ADSL2 (niet 2+) aan te hebben staan.

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 27-12-2005 22:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Red devil
Duidelijk.
Ik neig naar de Wanadoo Lite van 3Mbit, + telefonie.
Gezien de afstand zou 8Mbit mogelijk moeten zijn, waarom wordt die optie dan niet geleverd?
Of is het op papier mogelijk, en leveren providers na bijv >2km afstand naar centrale geen 8Mbit producten?

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
Ik neem aan dat je gezien de afstand op een bestaande centrale zit (welke?). Volgens mij zijn alle centrales in Groningen(stad) al ADSL2(+) gereed. Alleen niet allemaal zijn ze beschikbaar voor elk netwerk.

Als je centrale geschikt is voor ADSL2+ (eenvoudig te controleren door een postcodecheck uit te voeren op de postcode van de centrale :)) maar je adres niet door de postcodecheck komt, is de vraag wat je liever doet.
Ga je uren aan de lijn hangen om het gehele callcentre van een provider er van te overtuigen dat ADSL2+ toch echt kan op jou adres, of neem je voor 30E per maand een nieuw 8mbit abo voor 1 jaar en stap je volgend jaar over.

edit> ADSL2 (KPN) zit op alle centrales in Groningen, niet allemaal hebben ze ADSL2+

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 27-12-2005 23:27 ]

• Red devil
Rrob schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 23:08:
Ik neem aan dat je gezien de afstand op een bestaande centrale zit (welke?). Volgens mij zijn alle centrales in Groningen(stad) al ADSL2(+) gereed. Alleen niet allemaal zijn ze beschikbaar voor elk netwerk....
Hoogstwaarschijnlijk Selwerd.maar niemand die me dat echt met zekerheid kan vertellen.
....of neem je voor 30E per maand een nieuw 8mbit abo voor 1 jaar en stap je volgend jaar over.
Mmm nice, 8Mbit voor 30 euro, maar de hoogste snelheid op dit moment is 3Mbit van Wanadoo (@home niet meegerekend). Waar anders vind je 8Mbit voor 3 tientjes?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

12move bijvoorbeeld.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:15
studentenadsl
speedlinq
compuserve
fibreworld

www.internetten.nl

• Red devil
Thanks voor de sites. Bij sommige sites kan ik nu een abo uitzoeken , en nu werkt ook de postcode check van www.internetten.nl. Echter, de max download rate die ik kan uitzoeken is tot nu toe 3Mbit.
Hoe kan dit precies? Kijken ze ook naar de afstand van je lijn naar de centrale en passen ze daar de snelheid op aan?
Pagina: 1