ADSL gateway misbruiken als kabel-accesspoint?

Pagina: 1
Acties:

• TechSmurf
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-04 16:45
Hooi,

Ik heb een klein jaartje terug een Linksys WAG54G ADSL gateway aangeschaft. Deze alles-in-één oplossing fungeert als (wireless/wired) router en heeft een ingebouwd ADSL modem. Nu ben ik echter onlangs overgestapt op kabel-Internet van Wanadoo. Dat mijn ADSL-modem daardoor niet meer werkt lijkt me best logisch, maar wat ik mij nu afvraag -en wat ik zelf nog niet voor elkaar heb gekregen- is of ik de gateway als kabel-accesspoint kan laten fungeren. Ik ben geen netwerkheld (vandaar ook de alles-in-één aanpak) en het kan best heel simpel zijn, maar het enige dat ik voor elkaar krijg is Internet op de PC die 'wired' aan de gateway vastzit. Dat gaat simpelweg goed door het kabelmodem (Motorola EuroDocsys) in de gateway te pluggen en de DHCP server van de gateway uit te zetten. De wireless PC krijgt echter geen Internetverbinding, en ook geen IP-adres uitgedeeld.

Mijn vraag aan de dames en heren experts:

Kan ik dit toch voor elkaar krijgen, en zo ja: hoe?

Elke poging tot hulp wordt zeer gewaardeerd. Vraag gerust om meer informatie/settings/whatever, het ontbreekt mij niet aan goede wil maar wel aan de noodzakelijke kennis (ondaks het nodige inleeswerk, zoeken op GoT en andere fora, chatten met de 'experts' van de Linksys-helpdesk etc) om te weten wat relevant is.

Verwijderd

je moet je netwerk als het ware zo opbouwen:

kabelpunt-> coax -> kabelmodem -> UTP -> linksys router->

achter de linksys router plaats je het hele netwerk.

- je zet dhcp server aan op de kabelmodem.
- je zet dhcp client en server aan op de linksys
- de kabel modem dhcp server stel je in op 192.168.0.X
- de linksys server stel je in op 10.0.0.X netwerk

vervolgens zorg je dat je met 1 pc op internet kan, oom alles te checken. vervolgens kan je het hele netwerk opzetten.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat de routerfunctie van de linksys alleen werkt als je er een adsl-signaal aan hangt en je zal toch echt ergens een router-achtig apparaat moeten hebben om meerdere pc's werkend aangesloten te hebben. Als je op een van de ethernetaansluitingen (wat eigenlijk de LAN kant van de router is) een kabelmodem aansluit en de DHCP server uitschakelt, zal het hele apparaat inderdaad gereduceerd worden tot een wireless accespoint + switch :).

Heeft die kabelmodem van wanadoo een routerfunctie? Zonee, dan gaat het vermoed ik niet werken, omdat het kabelinternet maar 1 ip adres geeft (aan de eerste pc). Als je er een router tussen hangt, zal het denk ik wel gaan werken, omdat een router een hele reeks ip adressen afgeeft :).

Voor de duidelijkheid: Welk IP adres krijgt die ene pc die wel werkt? Een intern (10.0.0.x of 192.168.1.X) of een echt internet IP adres?

Als hij een internet IP adres krijgt, zou ik stoppen met klooien, die wireless adsl modem verkopen en een wireless router kopen (zonder modem). OF dit doen:

Kabelmodem -> router -> Wireless "accespoint" > PC's

[ Voor 18% gewijzigd door JvS op 27-12-2005 11:31 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Eh, die WAG54G kan alleen ADSL routeren. Als je m puur als accesspoint laat functioneren kan ie maar 1 pc voorzien van wireless. Dat doe je dan wel door de UTPkabel van het Wanadoo modem in een LAN-poort van de router te frotten, en de linksys DHCP uit te zetten.
Maar zo gauw iemand anders probeert te connecten met je WLAN is jouw internet weg, omdat de DHCP-server van Wanadoo jou maar 1 IP geeft.
Als je meerdere pc's wil laten internetten zou ik zeggen, lap 70 euro voor een WRT54G. Bijna hetzelfde, maar nu echte Ethernet-router.

• TechSmurf
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Even wat extra info: volgens de enorm beknopte handleiding van het EuroDocsis-kabelmodem moeten er tot 32 PC's aan het modem gehangen kunnen worden. Dat betekent volgens mij dat hij de router-functie kan overnemen van de gateway ... toch? En de gateway zou dan dienst kunnen doen als switch. Althans, in theorie. In de praktijk is me dat dus nog niet gelukt. En dat zou dus kunnen liggen aan de mogelijkheid dat de 'wireless' PC alleen van de gateway een IP-adres kan/mag krijgen.

Ik ga binnenkort (wellicht vanavond) even wat rommelen met de settings zoals X.Excel ze voorstelt. Mocht dat allemaal geen oplossing bieden, dan wordt de suggestie om de gateway te vervangen door een wireless router wel een hele reële mogelijkheid. Tenzij hier nog briljante invallen verschijnen ...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:19

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij levert wanadoo geen rouetmodems, maar wie weet. Het zou wel kunnen dat hij tot 32 pc's kan bridgen naar internet (elk met een eigen IP van de provider dus!).

Check even wat voor IP adres een pc krijgt die aangesloten is en vergelijk die je ziet op www.watismijnip.nl, als dat dezelfde is, dan is het helaas geen router.

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 27-12-2005 15:13 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• TechSmurf
Ai ... Het IP-adres dat mijn 'wired' PC kijgt is een 'echt' IP-adres, en het is gelijk aan wat www.watismijnip.nl ervan maakt. Stoppen met klooien en een WRT54G aanschaffen dus ...

Nog wel even gekeken naar de suggesties van X.Excel. Mijn gateway kent de instelling "DHCP client" niet. Je kunt alleen "DHCP server" aan- of uitzetten (of iets met "DHCP relay" waar de handleiding niet over rept). Bij de settings van de EuroDocsis kom ik al helemaal niet.

Alle meedenkers bedankt voor de moeite. Topic mag dicht.
Pagina: 1