Andere voices Tomtom Mobile 5 werken niet

Pagina: 1
Acties:

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
hey mensen,

Ik wist niet zeker in welk forum ik mijn vraag moest stellen,
//EDIT: het heeft uiteraard met m'n telefoon te maken maar ik ben bang dat dit bij nader inzien niet het goede forum is, kan de mod. dit bericht mischien verplaatsen naar forum "software" of een beterpassende ? b.v.d. EDIT\\

Ik heb Tomtom mobile 5 op mijn nokia 6670 geïnstalleerd.
Ik ben een beetje aan het kloten met de voices.. nu heb ik een aantal nieuwe stemmen geínstalleerd op de mmckaart.

Deze stemmen (o.a. Ozzy Osbourne (swearing ;) )) doen het niet in tomtom terwijl de anderen (standaard stemmen) het wel doen.
Ze staan goed op het mmckaarje en ze zijn ook te zien in tomtom zelf, ik kan ze ook kiezen maar ze geven geen geluid (ook niet bij test).

Nu heb ik even het bijbehorende verhaaltje gelezen wat bij de nieuwe stemmen meekwam. Daarin staat dat nokia 6600-serie de in de .chk in gebouwde OGG files niet kan lezen. Deze moeten gecodeerd zijn in OGG 16Kbit maar dat zijn ze niet.

Nu heb ik de .chk files uitgepakt en zie dus alle losse OGG files staan. Maar ik kan ze niet beluisteren en ook niet openen met de coderingsproggz die ik gebruik (dBPowerAmp, Sony Sound Forge 7.0 en OGGDrop) Terwijl deze muziek OGGS zonder problemen kunnen omzetten naar mp3 e.d.

Is er dus een proggie wat deze OGGjes wel kan openen en omzetten naar 16Kbit? Of zijn deze bestanden beveiligd op de een of andere manier? En is deze beveiliging wellicht te omzeilen??

Wie o wie?

[ Voor 13% gewijzigd door Marty__Mouse op 27-12-2005 02:45 ]

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

• Marty__Mouse
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-01 17:10

Marty__Mouse

If not, dan toch!

Topicstarter
klein schopje??

When you are standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

Verwijderd

Heb je al een oplossing gevonden? ik ben ook hiermee bezig, maar ik kan niet eens die chk-files uitpakken...

Verwijderd

Normaal kan dBpowerAMP dat wel! Stuur eens z'n ogg-file naar 3ddfreak@gmail.com en dan zie ik wat ik voor je kan doen ;)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
en? lukt het? ik heb wel een tooltje waarmee je kunt inspreken... (WavePad, heel simpel, goed om in te spreken editten en op te slaan.. )

verder zijn er ook kant en klare .rars met allemaal verschillende artiesten... Die heb ik nog niet getest - dat ga ik vanmiddag doen, verslag krijgen jullie later en evt. post ik die file wel even ergens

EDIT:

het probleem bij mij is dat mijn nokia 6260 de kwaliteit van de ogg files IN de VIF files niet aankan. Hij blijft hangen op het moment dat ik de stem van john cleese wil selecteren.

Je kunt zelf stemmen inspreken en converteren vanaf wav naar ogg en dan weer naar vif pakken.

een uitleg:
Stappenplan voor het inspreken van je eigen tomom voice:

1 Maak met de windows geluidsrecorder de volgende bestandjes (het progje wpsetup.exe is wavepad; dit heb ik zelf nog gebruikt om alle wavjes te editen: wat te versterken en de stiltes voor en achter weg te halen)

100.wav - Honderd
200.wav - Tweehonderd
2ndLeft.wav - Neem de tweede afslag links
2ndRight.wav - Neem de tweede afslag rechts
300.wav - Driehonderd
3rdLeft.wav - Neem de derde afslag links
3rdRight.wav - Neem de derde afslag rechts
400.wav - Vierhonderd
50.wav - Vijftig
500.wav - Vijfhonderd
600.wav - Zeshonderd
700.wav - Zevenhonderd
800.wav - Achthonderd
80.wav - Tachtig
After.wav - Na
AhExit.wav - Neem verderop de afslag
AhExitLeft.wav - Neem straks de afslag naar links
AhExitRight.wav - Neem starks de afslag naar rechts
AhFerry.wav - Neem verderop het bootje
AhKeepLeft.wav - Verderop links aanhouden
AhKeepRight.wav - Verderop rechts aanhouden
AhLeftTurn.wav - Verderop links afslaan
AhRightTurn.wav - Verderop rechts afslaan
AhUTurn.wav - Verderop omkeren
Arrive.wav - Je hebt je bestemming bereikt
BearLeft.wav - Links afbuigen
BearRight.wav - Rechts afbuigen
Beep1a.wav - Piep
Charge.wav - Even betalen om door de stad te mogen rijden
Depart.wav - Vertrek
KeepLeft.wav - Houdt links aan
KeepRight.wav - Houdt rechts aan
LnLeft.wav - Blijf op de linker rijstrook
LnRight.wav - Blijf op de rechter rijstrook
Meters.wav - Meter
MwEnter.wav - Ga de snelweg op
MwExit.wav - Neem de afslag
MwExitLeft.wav - Neem de afslag links
MwExitRight.wav - Neem de afslag rechts
RbBack.wav - Ga de rotonde rond
RbCross.wav - Ga rechtdoor over de rotonde
RbExit1.wav - Eerste afslag
RbExit2.wav - Tweede afslag
RbExit3.wav - Derde afslag
RbExit4.wav - Vierde afslag
RbExit5.wav - Vijfde afslag
RbExit6.wav - Zesde afslag
RbLeft.wav - Ga links op de rotonde
RbRight.wav - Ga rechts op de rotonde
RoadEnd.wav - Aan het einde van de weg
SharpLeft.wav - Scherpe bocht naar links
SharpRight.wav - Scherpe bocht naar rechts
Straight.wav - Ga rechtdoor
TakeFerry.wav - Neem het bootje
Then.wav - Daarna
TryUTurn.wav - Probeer te keren
TurnLeft.wav - Links afslaan
TurnRight.wav - Rechts afslaan
Uturn.wav - Je gaat niet goed, omdraaien
Yards.wav - Yards

De bestandsnamen moeten dus exact degenen zijn die voor het streepje staan en achter het streepje is hetgeen je inspreekt (kun je evt zelf wat aanpassen).

2 Je pakt het bestandje oggdropXPdV1.7.11CVS.zip uit en opent het exe bestandje. Je ziet een vierkantje met een visje en "drop files here". Nu selecteer je alle wav bestandjes (ctrl a) en sleept ze in dit vierkantje. Nu worden in dezelfde map als waar je de wavs hebt staan ook ogg bestanden aangemaakt.

3 pak "viftool"uit en zet deze map ergens neer waar je er makkelijk vanuit de command prompt bijkomt. Omdat de commandprompt opent in C:\documents and settings\je eigen profiel heb ik hem daarin gezet.

4 je opent je command prompt (start, uitvoeren, cmd), je gaat naar de directory waar viftool in staat:
C:\Documents and Settings\xmir>cd viftool (cd viftool typ je dus achter de line die er al staat)
Volgende line wordt dan:

C:\Documents and Settings\xmir\viftool>viftool en hierachter typ je:
join 71 nieuw nieuw.vif
(71 staat voor een ongebruikte voice; kan ook bv 99 zijn en nieuw staat voor een willekeurige naam die je zelf bedenkt)
De volgende line zie je ontstaan:
C:\Documents and Settings\xmir\viftool>viftool join 71 test test.vif
Creating vif file...
Creating chk file...
Done.
In de viftool map zijn nu een .chk en een .vif bestand aangemaak (in bovenstaand voorbeeld is dat data71.chk en test.vif)

5 deze twee bestandjes zet je in de map voices van je tomtom (zowel pda als mobile) en je kunt ze als stem selecteren.

Have fun!
note: er staan wat tooltjes in de uitleg, die erbij zaten. Hier kun je wel op googlen.
het gaat om:
-WavePad
-viftool
-oggdrop
de laatste heb ik nog niet getest.

Dit vind ik alleen een beetje veel werk. en ik wil john cleese!!! :P die kan ik niet nadoen.

Dus als iemand ideen heeft om te converten naar een 16khz geluid ipv 44? (geloof ik)
mail me dan op sampie14 [at] hotmail[dot]com

[ Voor 88% gewijzigd door sjongenelen op 22-01-2006 13:49 ]

you had me at EHLO