Ik ben bezig om mijn server om te zetten van ataraid met kernel 2.4.x naar softraid met kernel 2.6.14.4.
De hdd zitten op een hpt372 controller waarvan de raid functie op dit moment disabled is.
Mijn partitie layout ziet er als volgt uit:
In principe gaat alles zoals het hoort behalve md0 niet. De root dus.
Ik heb dit als volgt aangepakt:
Een kernel gecompiled met daarin ext3, hpt372, en het softraid gebeuren. Geen modules dus.
Geboot met de nieuwe kernel en dit werkt zoals het hoort, let op nog steeds zonder raid op de root
Vervolgens heb ik er een knoppix cd erin gestopt en daarvan geboot. /dev/hde1 gemount. /mnt/hde1/etc/raidtab gekopieerd naar /etc en /dev/hde1 weer gedismount.
Toen het commando mkraid --really-force /dev/md0 gerunt. ook dit weer met succes.
/dev/md0 gemount op /mnt/md0. /etc/lilo.conf aangepast met de verwijzing naar /dev/md0 bij root
nu lilo -v gedraait maar daarbij kreeg ik de volgende foutmelding:
En bij bij images weer de regel:
modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3
Uiteraard resulteert dit in een niet werkt systeem.
Wanneer ik trouwens boot met de 2.6.14.4 kernel krijg ik het volgende net voor een kernel panic:
ext3-fs: unable to read superblock
ext2-fs: unable to read superblock
kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknow-block(9,0)
Misschien dat iemand nog wat aan mijn lilo.conf heeft:
De hdd zitten op een hpt372 controller waarvan de raid functie op dit moment disabled is.
Mijn partitie layout ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
| hde1 / md0 hde5 /var md1 hde6 /tmp md2 hde7 /usr md3 hde9 /backup md4 hde10 /data md5 |
In principe gaat alles zoals het hoort behalve md0 niet. De root dus.
Ik heb dit als volgt aangepakt:
Een kernel gecompiled met daarin ext3, hpt372, en het softraid gebeuren. Geen modules dus.
Geboot met de nieuwe kernel en dit werkt zoals het hoort, let op nog steeds zonder raid op de root
Vervolgens heb ik er een knoppix cd erin gestopt en daarvan geboot. /dev/hde1 gemount. /mnt/hde1/etc/raidtab gekopieerd naar /etc en /dev/hde1 weer gedismount.
Toen het commando mkraid --really-force /dev/md0 gerunt. ook dit weer met succes.
/dev/md0 gemount op /mnt/md0. /etc/lilo.conf aangepast met de verwijzing naar /dev/md0 bij root
nu lilo -v gedraait maar daarbij kreeg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| warning: '/proc/partitions' does not exist, disc scan bypassed modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3 modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3 modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3 using MENU secundary loader calling map_insert_data modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3 .... |
En bij bij images weer de regel:
modprobe: modprobe: can't locate module block-major-3
Uiteraard resulteert dit in een niet werkt systeem.
Wanneer ik trouwens boot met de 2.6.14.4 kernel krijg ik het volgende net voor een kernel panic:
ext3-fs: unable to read superblock
ext2-fs: unable to read superblock
kernel panic - not syncing: VFS: Unable to mount root fs on unknow-block(9,0)
Misschien dat iemand nog wat aan mijn lilo.conf heeft:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
| boot = /dev/hde message = /boot/boot_message.txt prompt timeout = 1200 # Override dangerous defaults that rewrite the partition table: change-rules reset # Normal VGA console vga = normal image = /boot/vmlinuz root = /dev/hde1 label = Linux read-only image = /boot/bzImage-2.6.14.4 root = /dev/md0 label = Linux-2.6.14.4 read-only |
[ Voor 23% gewijzigd door Zym0tiC op 26-12-2005 22:31 ]
There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!