Hoe worden jullie foto's geordend?

Pagina: 1
Acties:
  • 237 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Eerste reactie van de meesten zal zijn: Dit is al vaker langsgekomen. Eensch, maar dit is al een tijd geleden (vaak meer dan 2 jaar) of het zijn snel doodgebloede topics van toen de FG nog niet bestond. Ik zou deze spraakstof toch even nieuw leven in willen blazen.

Zelf kom ik er meer en meer achter dat foto's sorteren echt moeilijk wordt. En zeker niet overzichtelijker naarmate de tijd vordert. Op een gegeven moment moet je met vele duizenden foto's gaan werken. Nu is mijn vraag vooral hoe jullie die mappen ordenen, niet hoe de foto's bij jullie opzichzelf genoemd worden. Hieronder een screenshot van hoe ik het heb.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.uvt.nl/~s694782/foto/mappen.JPG

Opzich best aardig maar de data worden niet goed gesorteerd. Hoe sorteren jullie de foto's nou of gebruiken jullie daar software voor, zoja welke?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:25
Ik gebruik:
code:
1
jjjj - mm - dd (klant) gebeurtenis

En daarin:
code:
1
2
3
Orginieel
Edited
Final

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik keer altijd de datum om....

jaar-maand-dag Dan sorteert het wel goed.

Voor de foto's specifiek gebruik ik picassa

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik zou het andersom doen, dus YYYY MM DD

Dan staan ze al een stuk netter :)

Zou ik zelf ook moeten doen want ik doe het nu ongeveer op jouw manier :X maar dan nog met submapjes per maand, niet echt handig dus.

-spuit elf, ik zie het alweer- :+

Afbeeldingslocatie: http://whizzcat.bikkelsinc.nl/pics/screenie.JPG

Zo ongeveer dus

[ Voor 22% gewijzigd door WhizzCat op 26-12-2005 22:01 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Verwijderd

timcooijmans schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:55:
Ik gebruik:
code:
1
jjjj - mm - dd (klant) gebeurtenis

En daarin:
code:
1
2
3
Orginieel
Edited
Final
Juistem, ik doe het hetzelfde: voordeel is ook dat het makkelijk backuppen is. Even 4GB volsparen en de laatste mappen op de dvd gooien :)

• 0fbe
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:59:
[...]

Juistem, ik doe het hetzelfde: voordeel is ook dat het makkelijk backuppen is. Even 4GB volsparen en de laatste mappen op de dvd gooien :)
Owja ik zet er als ze gebackupt zijn een B achter, zo kan ik zien wat nog moet en wat niet.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
JJJJMMDDtittel en daarin gewoon al de originelen en een map 'conv' voor als ze op internet moeten en een map 'edit' . Stapelt wel wat na een tijd maarja.
Ts, ik zou echt beginnen met het jaar in je dir-naam

[ Voor 23% gewijzigd door jvvv op 26-12-2005 22:03 ]

• souderkeamer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-12-2020

souderkeamer

Hobo en Techniek

eeeeh of niet B)

Beheersen wij het brein of beheerst het brein ons?

• Hexley
  • Niet online

Hexley

the Platypus

Gewoon op datum in papieren mappen.... :P

Al ben ik als analoog fotograaf van plan iets moderner teworden.
Data wil zeggen alle mappen te voor zien van een streepjes code...

Und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal,
und jeden Tag versagen wir ein weiteres Mal.
Wenn ich Du wär, lieber Gott,
und wenn Du ich wärst, lieber Gott,
glaubst Du, ich wäre auch so streng mit Dir?

• Dielie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:33

Dielie

*BURP!*

Toevallig heb ik vandaag daar de nodige uurtjes aan besteed. Ik ben een huis-tuin-keuken fotograaf. Nix bijzonders: gezin, vakanties, verjaardagen, feestjes, etc. Alle foto's zijn gerenamed op de hierboven beschreven methode (jjjj-mm-dd hh.mm.ss.jpg). Ze staan nu in folders van de betreffende maand bv "2003-05" voor mei 2003. Als ik echt een thema heb, voeg ik dat toe aan de foldernaam, bv "2005-07 Kreta" (die bestaat dan naast de "2005-07" en kan de maand overschrijden).

Ik ben afgestapt van databases zoals Adobe Photoshop Album of Elements. Alleen maar lastig in onderhoud en beheer. Ik heb in de praktijk nog nooit tags nodig gehad... Wel gebruik in nu ACDSEE in trial, maar zonder database functionaliteit. Als er bijzonderheden zijn voor een serie foto's, voeg ik die in EXIF toe als user comment (bv "2e verjaardag Christophe").

Voor nu ben ik tevreden. Maar hoe lang dat duurt... >:)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Topicstarter
Wow, bedankt zover allemaal. Geen speciale software voor jullie er dus bij behalve Picassa. Eens even uitzoeken wat het nut van dat programma is even even al mn files renamen.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:57

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik gebruik zelf iPhoto en dat werkt super. Het concept van fotorolletjes is erg handig. Maar ik weet dat je hier als PC gebruiker minder aan hebt.

het yyyymmdd - onderwerp systeem lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Als je een 'echt' grote collectie krijgt en foto's ook op onderwerp moet kunnen terugvinden dan moet je aan de speciale software denk ik. Je voegt dan metadata toe aan foto's (zoals 'trouwen' of 'motor') en dan kun je later foto's terugvinden op keyword.

iPhoto kan dit dus. Ik gebruik het niet, niet nodig

[ Voor 19% gewijzigd door Q op 26-12-2005 22:41 ]

Verwijderd

Ik doe het als volgt:

1 map per jaar (2000, 2001, ..., 2005)

In die map: YYYY-MM-DD [SOORT GEBEURTENNIS] BENAMMING

Gebeurtennis zijn algemene tags als: Voetbal, Fuif, Familie, ...

Benamming is bvb Graächen (Zwitserland)

• 0fbe
Januszjes schreef op maandag 26 december 2005 @ 22:06:
Wow, bedankt zover allemaal. Geen speciale software voor jullie er dus bij behalve Picassa. Eens even uitzoeken wat het nut van dat programma is even even al mn files renamen.
De speciale software (of hardware) ben je zelf! Dat werkt het beste, zelf mappen aanmaken klaar!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:44
Ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik dit het beste aan kan pakken (ik heb nog niet zoveel digitale foto's, dus ik kan nog vanalles kiezen). Tags lijken me het handigst (naast een nette bruikbare bestandsnaam) maar ik wil die dan bijvoorbeeld in de exif of een tekstbestand/xmlbestand in de betreffende map opgeslagen hebben zodat ik naar hartelust kan formatteren enzo en niet bang hoef te zijn dat de tags alleen in dat ene programma staan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 22:35
timcooijmans schreef op maandag 26 december 2005 @ 22:47:
[...]

De speciale software (of hardware) ben je zelf! Dat werkt het beste, zelf mappen aanmaken klaar!
Precies, je weet dan precies waar je alles laat :)

Maar mijn indeling verschilt nogal 8)7
Bijvoorbeeld mijn auto's dir staan allemaal submappen in met de merknaam, daarin weer submappen met het type auto. Foto's van een Subaru Impreza staan dus in de dir: Afbeeldingen\Subaru\Impreza\
en dan gewoon met de originele bestandsnaam zoals ik hem gevonden heb, of ik begin gewoon met nummeren bij 1, maar net waar ik zin in heb en wat voor bestandsnaam het origineel heeft :P

Maar met vakantie foto's staan ze weer als volgt:
Afbeeldingen\Vakantie\YYYY Land\DDMMYYYY-volgnummer (nog niet overal, bij bepaalde dirs is het nog DSC****) moet ik nog veranderen. Maar ga er denk ik ook YYYYMMDD van maken, sorteert makkelijker als je in 2 maanden op vakantie bent geweest (juli/augustus) :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Verwijderd

Hanteer ook volgende methode, werkt perfect :)

YYYY-MM-DD - Titel map fotos

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-01 21:33
Gebeurtenis eerst, dan de datum ala het is vandaag 27122005.

Met daarin een mapje resize, waar bewerkte en geresizede dingen instaan.

• Magic
  • Niet online
YYYY_MM_DD, zo wordt het door mijn canon software neergezet, als ie vervolgens klaar met downloaden is dan zet ik er -%gebeurtenis% achter.

in het mapje heb ik vervolgens de rij bestanden staan (DSCF???? of de RAW). als ik er iets aan verander dan sla ik die op als DSCF????_Edit.PSD en de "final" als DSCF????_edit.jpg

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-12-2025

jwbagger

,.-~'`'~-.,

het geordende deel:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/fotomappen.png

het ongeordende deel:
Afbeeldingslocatie: http://jw.innovatix.nl/got/fotomappen2.png
wat er ongeordend aan is: data ontbreken, en een hele zwik aan mappen heet nu "pre ***" of "*** voor" of iets dergelijks... dat betekent dat in die map niet staat wat er omschreven staat, maar dat ik mn geheugenkaartje nog leeg moest gooien voordat ik shots van *** zou gaan maken... niet echt terugzoekbaar, en dan moet je gewoon alle mappen openen om te kijken of er toevallig in staat wat je op wilde zoeken... :P
Oh, en om de ordening daar nog enigszins in te houden en mappen op volgorde te krijgen: een willekeurig groot aantal nullen voor de naam zetten zodat die map toch écht bovenaan zal staan.... :X :X :X sinds windows die krengen ordent op de eerstvolgende letter die er na komt, is die "ordening" ook weer naar z'n grootje :P

[ Voor 26% gewijzigd door jwbagger op 27-12-2005 12:12 ]

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Magic schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 10:58:
YYYY_MM_DD, zo wordt het door mijn canon software neergezet, als ie vervolgens klaar met downloaden is dan zet ik er -%gebeurtenis% achter.
Zo doe ik het ook, vervolgens heb ik een mapje met bewerkt/gekaderd/verkleind oid. Maar het probleem waar ik nu tegen aanloop is het volgende. Ik wil ook foto's gaan wegschrijven op DVD omdat mijn hardeschijf begint vol te lopen met foto's. Maar hoe lossen jullie het op als je uit een al weggeschreven map fotos wilt gaan bewerken en daardoor extra foto's in die map wilt toevoegen.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dan brand je toch een multisessie-DVD? Bij de eerste backup gewoon even rekening mee houden dat je later misschien nog wat wil toevoegen, dus brand je er aanvankelijk maar 3Gb of 3,5Gb ofzo op.

Verwijderd

heb alles om YYYY-MM of in het geval van vakantie lange vakantie YYYY-Egypte bijvoorbeeld!

• vanardenne
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
koraks schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:05:
Dan brand je toch een multisessie-DVD? Bij de eerste backup gewoon even rekening mee houden dat je later misschien nog wat wil toevoegen, dus brand je er aanvankelijk maar 3Gb of 3,5Gb ofzo op.
Goed punt, dat is inderdaad een optie.

Verwijderd

Picassa heb ik geprobeerd, maar vindt ik eigenlijk niet handig en -jawel- onoverzichtelijk.
Ik heb mijn moeder (n00b tot de macht 30) met picassa laten rommelen en daarna ACDsee......
Enfin, picassa overboord en lekker op ACDsee overgestapt want dat sluit ook beter aan bij de Microsoft "Look & Feel". Het gebrek van een fatsoenlijke browser functie ontbreekt in Picassa, en dat stoort enorm.

ACDsee is IMHO makkelijker in beheer bevat een hoop andere toeters & bellen.
Overigens gebruik ik nog de 3.xersie hiervan, en die is nog lekker rap.

Maar goed, een echt zinvolle bijdrage aan de TS is dit niet, maar je weet maar nooit. :)

• justleen
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-03-2025

justleen

fortyfukkingtwo

ik heb de boel gewoon op YYYY-MM-DD staan en dan eventueel nog een omschrijving erachter. In de mappen dan eventueel edit, web of soeped

zoals de meesten hier zie ik wel..:P

Knowing you're one hell of a guy is one thing, actually being told so by a machine is another.

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
ik heb nu een map series en een map foto's

in de map foto's zitten mappen met 01-bestandsnaam. Ik ben inmiddels bij 49-studio 3 aanbeland. In deze mappen gaan alle originelen met de originele bestandsnaam.

in de map series zitten (duh) de mappen 01-bestandsnaam enz. daarin zitten bestanden: 01-01.jpeg 01-02.jpeg enz. En een submap "Thumbs" met daarin de webgrootte.

Verwijderd

ik gebruik iView nu
ideaal.
-fotobeheer offline (dwz. mijn foto's staan op externe HD maar ik kan ze taggen en categorien geven terwijl HD er niet aanhangt)
-zoeken naar mensen, zoeken naar plaatsen, zoeken op datum, zoeken op toestel: 4 hierarchische indelingen die NIET mogeljk zijn als je via explorer werkt!
-sterretjes geven
-light box

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:56:
ik gebruik iView nu
ideaal.
-fotobeheer offline (dwz. mijn foto's staan op externe HD maar ik kan ze taggen en categorien geven terwijl HD er niet aanhangt)
-zoeken naar mensen, zoeken naar plaatsen, zoeken op datum, zoeken op toestel: 4 hierarchische indelingen die NIET mogeljk zijn als je via explorer werkt!
-sterretjes geven
-light box
Klinkt erg goed, is dat iview mediapro? of gewoon "iview". die laatste ziet er namelijk nogal spartaans uit :|

Is daarin ook een mogelijkheid om te synchroniseren? Ik gebruik nu picasa om de boel te beheren, maar ik wil graag een spiegel op mijn laptop draaien, zodat ik ook on-the go mijn foto's kan taggen enzo. weet iemand hier toevallig een oplossing voor?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Magic schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 17:04:
[...]

Klinkt erg goed, is dat iview mediapro? of gewoon "iview". die laatste ziet er namelijk nogal spartaans uit :|

Is daarin ook een mogelijkheid om te synchroniseren? Ik gebruik nu picasa om de boel te beheren, maar ik wil graag een spiegel op mijn laptop draaien, zodat ik ook on-the go mijn foto's kan taggen enzo. weet iemand hier toevallig een oplossing voor?
-mediapro versie

-syncro: wat ik doe is dus mijn foto's op external Hd en taggen on-the go. Wat jij wil is hetzelfde maar je images blijven wel op een thuis computer staan. Ik denk dat het ook mogelijk is om te syncroniseren met een netwerkmap. Je catalog file (je database) kan je dan op de laptop laten staan.

Dan krijg je de volgende situatie:
laptop: catalog file + referenties naar netwerk paden voor bron (als hij niet aan het netwerk hangt zegt hij gewoon "Original media file not availabe")
desktop: fotos in bepaalde map. Wanneer je de catalog opent (dan moet je die wel openen via een netwerkpad op de laptop) gaat hij wel de bron vinden (wanneer je netwerkdrive ook virtueel gemapt is aan je eigen hd).

Als je wil dat je syncroniseert tussen twee catalogs... dat weet ik niet of dat gaat!

• Eusebius
  • Niet online
Hier is al een topic over :)

Maar goed, altijd ok om het even weer op te rakelen:
Schijf G met /foto's/ bevat 4 subdirs, nl
code:
1
2
3
4
/Import - ongesorteerd/
/Op datum/YYYY/MMDD(evt omschrijving)
/Op onderwerp/
/Internet Albums/

Bekijken doe ik met Picassa e/o Irfanview. Bewerken met BibbleLabs e/o Corel Photo Paint. Managment (database) heb ik nog niet gevonden. Ik schiet de helft op Raw, en ik zoek daarvoor nog een goed FOSS alternatief (ik wil ook weer niet afhankelijk worden van Picassa).

==
hoi

Verwijderd

ik ben zelf wel heel erg tevreden met adobe photoshop album, maakt gebruik van de exif info om zaken te sorteren, daarnaast kun je zelf collecties en of labels defineren en die aan foto's hangen, de nieuwste versie die geintegreerd is met Photoshop Elements 4, kan ook nog zoeken naar gezichten in je foto's zodat je daar dan de juiste labels aan kan hangen..

• Eusebius
  • Niet online
Adobe album was toch sloom? Of is dat tt niet meer zo?

==
hoi

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Waarom het europese systeem dag-maand-jaar doet, snap ik niet, de amerikanen hebben het tenminste slim aangepakt om jaar-maand-dag te doen bij van alles en nog wat. Met name in dit soort gevallen is het erg handig :)

Maar het komt er wel op neer wat je met je foto's doet hoe je ze sorteerd. Ikzelf heb veel verschillende shoots, maar de shoots hebben niet veel onderscheid nodig tov elkaar. Ik hoef ze niet per klant op te slaan of per lokatie. Wel laat ik de lokatie naast de opdrachtgever vaak terugkomen in de map, dus;
jjjj-mm-dd [lokatie] [klant]
In deze map zitten bij mij de originelen, zowel in jpg als in RAW omdat ik ze zo ook (dubbel) schiet. Met behulp van bridge PS CS2 sorteer ik welke ik wel wil publiceren, welke niet en ook welke ik verwijder. Nadat ik ze een slinger "nabewerkt" heb met RawConverter van Bridge (alleen de daarin beschikbare opties dus), sla ik ze in de volgende mapjes op;

[q]
  • _web - voor eventuele publicatie op m'n eigen website met watermerk
  • [klant(en)] - bestanden die naar opdrachtgever gaan (iedere opdrachtgever een eigen map en foto's met hun eigen copyright tag)
  • mail - eventueel mensen die ik beloofd heb om een foto te sturen, naast de reeds eventuele reeks voor web of [opdrachtgever]
  • PS - foto's die ik wel echt nabewerkt heb, waar ik (vaker zwaar) aan geshopt heb om vuiltjes ed weg te werken
Als ik bestanden ga backuppen, dan verplaats ik ze naar een (sub)mapje, waarvandaan ik ze op DVD brand. Als dat gebeurd is, verwijder ik ze. Wel heb ik ergens anders een mapje waarin een mooi lijstje staat met DVD's en de inhoud daarvan. Daarin staan dan weer de bestanden die normaal in het _web staan. Zo kan ik snel kijken wanneer ik welke shoot had, zonder op m'n DVD's zelf te kijken + dat ik ook snel een bepaalde foto online kan plaatsen.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Verwijderd

Eusebius schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:50:
Adobe album was toch sloom? Of is dat tt niet meer zo?
ik vind het wel meevallen, de versie in elements is niet echt sloom in mijn beleving..

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik doe meestal een map bv 2005, en daarbij de 12 maanden als submap en omdat ik elke maand wel foto's maak staan in elke map wel foto's
Pagina: 1