Toon posts:

Prijs/Kwaliteit GamePC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ha Tweakers,

Omdat ik nu op kamers zit moet ik natuurlijk ook daar een PC hebben, en aangezien ik graag game heb ik het volgende samengesteld:
  • GigaByte K8N Pro SLI, 115 euro
Ik heb voor dit moederbord gekozen omdat deze in het bezit is van een Nforce4 Chipset, met passieve koeling. De SLI is misschien voor later een leuke bijkomstigheid.

• AMD Athlon 64 3500+ Venice, 196 euro
Wilde eerst voor de 3000+ gaan, maar deze is zo in prijs gestegen dat ik net zo goed de 3500+ kan nemen. Daarnaast is sneller natuurlijk beter >:). Op deze processor zal ik een Arctic 64 Pro zetten.

• MSI NX7800GT, 308 euro
Wilde eerst een 6800 GS, maar voor die paar tientjes meer lijkt me deze toch echt wel de moeite waard. Hierop zal ik een Arctic Silencer 5 Rev. 3 plaatsen

• Western Digital Caviar Special Edition 200 GB, 91 euro
Genoeg ruimte en hij's stil en snel (genoeg).

• Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic, 104 euro
Goed geluid vind ik belangrijk, zowel voor muziek als voor games, dus hiermee kan ik lang vooruit. Gecombineerd met Logitech X-530.

• TwinMos Dual Channel 1024 MB, 75 euro
Een gig lijkt me genoeg, daarnaast geloof ik niet dat duurdere ram een grote performance boost levert.

• Arctic Silentium T2, 80 euro
Stil, goedkoop, goede voeding en goede airflow.

• Iiyama CRT Vision Master 1451 19 Inch, 160 euro
Lekker groot, met een vlakke beeldbuis, daarnaast niet duur.

• Verder nog een NEC DVD Rewriter, MX 510, Digital Media Pro desktop en een floppy drive, je weet maar nooit...
De prijzen komen van 2 webwinkels, Sallandautomatisering.nl en 1to0.nl.

Ik ben natuurlijk benieuwd wat jullie zouden veranderen, en waarom, maar vooral zit ik met het volgende:

M'n pa vind het prima dat ik het bestel, alleen hij denkt dat ik teveel problemen tegenkom bij het in elkaar zetten van het systeem. Ik weet van mezelf dat ik best wel alle hardware in kan bouwen, maar op zich heeft m'n pa wel een punt, want wat als ik nou alles correct heb aangesloten en iets doet het niet? Hoe kom ik dan in vredesnaam achter het probleem? Stel dat ie niet eens wil opstarten, hoe kan ik dan uitvinden wat het probleem is? Zou het de moeite waard zijn alles bij sallandautomatisering te bestellen, en in totaal 75 extra betalen (boxed processor, assemblage kosten enz) en zeker weten dat het zaakje het doet, of moet ik me niet aanstellen en er gewoon voor gaan zoals het nu is? Wat is jullie ervaring met het bouwen van een compleet systeem, kom je dan veel problemen tegen?

Ben benieuwd naar de reacties...

Verwijderd

salland? voor een paar tientjes komt ie compleet binnen..
Bestel je alles daar..
Die silencer is echt een overbodige luxe lijkt me..
zeker als je kosten moet besparen..

En je zou ook nog kunnen kiezen voor de audigy II ,...
Het geluid daarvan is nu niet opeens ''slecht'' omdat er weer een nieuwe is.
Nog steeds heel goed zou ik zelfs durven beweren.

hmmm... 350 watt voeding???
pricewatch: Antec TrueBleu480, 480W (ATX)
errug goed.. niet heel luid... 480 watt.. en... goedkoper..

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 21:50 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Wel je moet idd wel veel geluk hebben vind ik als hij de eerste keer direct opstart, meestal licht de fout ergens bij een stekkertje die niet of gewoon fout inzit of gewoon de voeding die nog niet aanstaat :P
Als je minder geluk hebt kan het wel zijn dat het een serieuze zoekactie wordt eer je de fout gevonden hebt. De keuze licht natuurlijk volledig bij jou; wil je het risico niet nemen, betaal dan 75 euro meer, vind je dat te duur? steek hem dan zelf in elkaar ;)

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-02 21:10
Ik heb ook laatst helemaal zelf een PC gebouwd zonder ooit er maar eentje open te hebben gemaakt en het ging helemaal goed, dus het is echt niet moeilijk. Als je toch bezig bent neem dan een 700GTX

Ik heb trouwens ook de Silentium2 en hij is erg mooi imho

[ Voor 14% gewijzigd door --Christiaan-- op 26-12-2005 21:51 ]

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
--Christiaan-- schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:50:
Ik heb ook laatst helemaal zelf een PC gebouwd zonder ooit er maar eentje open te hebben gemaakt en het ging helemaal goed, dus het is echt niet moeilijk. Als je toch bezig bent neem dan een 700GTX

Ik heb trouwens ook de Silentium2 en hij is erg mooi imho
GTX is minimaal 200 euro duurder :{

Verwijderd

Topicstarter
@VORMPIE2

Die Silencer lijkt me toch echt het geld waard, aangezien die veruit het luidst zal zijn in mijn systeem.

Wat betreft die Audigy II, daar heb je een goed punt... Misschien moet ik daar nog even over nadenken, scheelt toch 50 euro.

Wat betreft de voeding, tja, ik had in verschillende reviews gelezen dat ie erg efficient was (zo efficient als menig 450 watt voeding) en daarnaast erg stil. Die moet toch wel goed genoeg zijn voor mijn systeem?

Overigens moet ik niet echt kosten besparen, ik vind het alleen zonde om veel geld aan dingen uit te geven die ik zelf (denk ik) ook kan doen, zoals de assemblage. 7800 GTX zit toch wel weer een flink stuk boven de 7800 GT, dus dat gaat niet gebeuren.

Verwijderd

jep,.. maar als je goed om kan wisselen voor ''even goed''....
dan heb je die assemblage terugverdiend :)
je krijgt er dan ook nog garantie op!...

kheb ook een antec voeding.. moest ik nog 115 eurie voor dokken...
en een gf6800gt.. stock intel cooler.. audigy1..
dit in een antec p160 alu case,.. De herrie van spinnende hd's is luider dan het zachte gezoem van mn pc..

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 22:03:

Wat betreft de voeding, tja, ik had in verschillende reviews gelezen dat ie erg efficient was (zo efficient als menig 450 watt voeding) en daarnaast erg stil. Die moet toch wel goed genoeg zijn voor mijn systeem?
ik lees... toekomst... sli... 2de videokaart....
350 watt?... hmmmm....
kzou niet die trueblue nemen trouwens.. probleem met aansluitingen gok ik,..is al weer oud. mijn fout.... :)
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=17555
4 Serial ATA connectors
PCI Express graphic card power connectors

mmm.. toch ook 101 eurie... aja.. besparen hoefde niet _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok :), laat ik mezelf iets nuanceren.

Het is meer leuk dat die SLI erop zit, ik ben niet echt heel erg van plan voorlopig een extra 7800 GT aan te schaffen, ik wilde voornamelijk een moederbord met een Nforce 4 chipset, en dan een passieve koeler. Het toeval wil dat er dan ook nog SLI op zit, dat is meer bijzaak. Ik ga meer voor de stilte van het moederbord dan voor de SLI mogelijkheid.

En ok, besparen hoeft niet echt, maar ik heb ook niet veel zin om m'n budget met 100 E uit te breiden, tenzij echt voor iets essensieels.

En over spinnende harddisks, in de Silentium T2 zit een HD muffler, die de geluiden grotendeels absorbeert. Ik wil m'n systeem ook 's nachts aanlaten en dan is een beetje stilte wel fijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ziet er leuk uit maar ik heb één opmerking. Ik heb een aantal verhalen gehoord over de passieve koeling van de chipset van dit moederbord (nuja, van de Premium versie maar die heeft dezelfde koeler). Deze zou soms onder hoge load stabiliteitsproblemen veroorzaken doordat de chip te heet wordt. Het was simpel op te lossen met een laagje betere koelpasta of een betere airflow maar bij lage airflow kan het een probleem worden.

Het is niet voor niets dat de meeste nForce 4 moederborden met een actieve koeloplossing of een groot koelsysteem met heatpipe worden uitgevoerd. Een simpel blokje loopt dan gewoon snel tegen de limiet aan.

Het is dus zeker aan te raden om een voor een goede airflow te zorgen of een actieve oplossing te installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Admiral Freebee op 26-12-2005 22:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
@VORMPIE2

Hier doel ik dus op:
http://www.xbitlabs.com/a...ctic-cooling-cases_6.html

Waarin staat:
The specified max currents are sufficiently high (17 amperes is declared for the 12V channel which is the most crucial power rail in modern computer systems), meaning that this PSU can power up even a serious gaming configuration.
@Admiral Freebee

Silentium heeft een complete theorie achter de airflow zitten, dus ik denk dat het wel in orde zit.

Ik denk overigens dat ik hem lekker zelf in elkaar ga zetten, met topics zoals Hangen en Opstartproblemen troubleshooter moet het toch lukken denk ik...

Meer replies zijn nog steeds welkom though :).

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik vind het nogal onzin om een geluidskaart te nemen met zo een 'matige' speakersysteem. Echt niet dat jij verschil hoort tussen een goede onboard en een kaart van 100 euro.

Verwijderd

Ik zou voor een Evga 7800 GT gaan met een core van 470MHz en geheugen op 1100 MHz , het geheugen betreft trouwens 1.6ns ( wat ook op de GTX zit ) wat dus met gemak 1200MHz doet ,

Deze kaart is er al vanaf € 361, is wel iets duurder als een gewone GT maar de performance is behoorlijk groot !!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:52
let er wel op gast...
die 350 watt voeding van die kast is haast neit te vervangen zonder dat er teveel bij komt kijekn. dus daar meot ej wel voorzichtig mee zijn om te kiezen...

nou meot ik zeggen hoe efficvient je voeidng ook is...

met dat systeempje wat je noiemt draai je met 350 toch op het nippertje imho

Verwijderd

Ik hoop dat Ouzooo! het niet erg vind dat ik even misbruik/gebruik maak van zijn topic. Zo niet, kan hier dan een apart topic van gemaakt worden?! Maar ik ben van plan praktisch hetzelfde systeem in elkaar te zetten:

Behuizing:
Arctic-Cooling Silentium T2

Moederbord:
Asus A8N-E
Cooling MB --> Zalman ZM-NB47J (passief)

Processor:
Athlon64 3700+
of
Athlon64 3500+
Cooling --> Arctic-Cooling Silencer 64 Ultra

Geheugen:
2x GeIL 512 MB (Dual Channel Kit)

Harde Schijf:
WD Caviar SE (S-ATAII) 200GB

Videokaart:
Sapphire Radeon X800GTO²
Cooling --> Zalman VF700-AlCu

Dvd-brander:
Samsung SH-W162C

Kaartlezer:
MS-tech Card Reader

Nu vraag ik mij dus ook af of 350 Watt voldoende zal zijn. Heb mijn zin al helemaal op die behuizing gezet en ik denk dat ik met die componenten een vrij stil (air-flow) systeempje kan maken.

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-02 00:10
Ik heb hetzelfde systeem met een EN7800GT en een AMD Athlon 64 3800+ X2.
De videokaart maakt inderdaad de meeste herrie (heb er nu maar een zalman op geplakt).
De 350 wat voeding is misschien niet genoeg voor 2 kaarten in SLi, maar mijn systeem kan er stabiel op draaien.

58x PV Enphase IQ8+, 16x PV SolarEdge, 2x PV los, 9x Marstek Venus E V3, Peugeot e-208

Pagina: 1