9800 pro gesloopt

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

• Kwak
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-07-2025
Vandaag even een Saphire 9800 pro voor het systeem van mijn ouders gekocht. Helaas bleek de AGP poort van het bord waarvoor ik het had gekocht stuk te zijn. Maar goed er zag toch een geforce 4 MX in die nodig aan vervanging toe was (ik dacht eerst dat daar de fout in zat). Om het te testen heb ik het plankje toen in mijn eigen systeem gestopt, helaas brak toen een kleine dingetje van de plank af en ik ben benieuwd of dit te repareren is. Het is een zwart spoeltje van 5 mm hoog met dik koperdraad erom heen. De breuk is verder netjes en er is alleen wat soldeersel weg. Het onderdeel zelf is verder in tact.

[img]http://http://www.ati-news.de/Bilder/Sapphire/9800Pro/karte_fr.jpg[/img]

Het onderdeel is links boven te zien naast de kleine aluminium koeler. Het zwarte ding met falco erop.

groet,

Dirk

Specs

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Je hebt: http:// http:// en maak er een linkje van ;)

Proberen zoals guardian zegt :)

[ Voor 98% gewijzigd door MensionXL op 26-12-2005 21:08 . Reden: Welkom op got btw ]

Goedkoop bellen via VoIP

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welkom op GoT

Alles is alleen te repareren door het te proberen. Als ik nee zeg geloof je het dan minder dan dat ik ja zeg?

Solderen dus maar.

ARME AOW’er

• Kwak
http://www.ati-news.de/Bilder/Sapphire/9800Pro/karte_fr.jpg

dank voor je welkom

Ware reactie, nee heb ik niets aan. Ik vroeg me allen af, en ik weet het ook vrij zeker dat anderen hier meer ervaring mee hebben dan ik.

[ Voor 40% gewijzigd door Kwak op 26-12-2005 21:09 ]

Specs

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

mooie foto van een intakte kaart. Ik snap wat voor spoeltje er af is gegaan. Het is heel simpel: dat ding zit er niet voor niks. Wat is dus wijsheid? Solderen! (of laten solderen)

• printerman
  • Laatst online: 20-07 15:35
Het is te solderen, maar de printsporen mogen niet beschadigd zijn. Is dit wel het geval, dan wordt het moeilijker en indien het een multilayerprintplaat is bijna onmogelijk als een van de binnenste lagen is beschadigd.

• Kwak
Het geheel ziet er nog keurig uit. Het is afgebroken op het soldeer tin. Ik denk dat ik morgen even langs een electronica winkel ga en ze vraag het te fixen. Dat moet te doen zijn voor een paar euro's lijkt mij.

In ieder geval hartelijk bedankt.

By the way, hoe heet zo'n ding eigenlijk dat afgebroken is?

Specs

Verwijderd

Spoeltje, simpel te solderen en kan waarschijnlijk weinig anders beschadigd hebben omdat die dingen zelf nogal fragiel zijn. (ze hangen vast aan hun wikkelingen die gesoldeerd zijn, en die wikkelingen zijn NIET dik :))

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 21:19 ]

• Lightning502
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-07-2025
ik heb een keer ook prongelijk een onderdeel (incl heatsink) van mn 9800pro gerukt. Hij bleek ook echt kapot te zijn (duh), maar dus wel eerst testen!.

Ik heb toen secondenlijm gekocht, het er weer aan geplakt en naar rma gestuurd. Toen heb ik weer een nieuwe gekregen :)

Modbreak:Patsen met kleine criminaliteit zoals garantiefraude op GoT is vragen om een Officiele Waarschuwing. Bij deze :X

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 03-01-2006 21:52 ]

http://tweakers.net/gallery/123027/sys

Verwijderd

Lightning502 schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:28:
ik heb een keer ook prongelijk een onderdeel (incl heatsink) van mn 9800pro gerukt. Hij bleek ook echt kapot te zijn (duh), maar dus wel eerst testen!.

Ik heb toen secondenlijm gekocht, het er weer aan geplakt en naar rma gestuurd. Toen heb ik weer een nieuwe gekregen :)
Jij jokkebrok !!!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Lol B) Is dit misschien geen oplossing voor de TS? :X :+ :P
Modbreak:Wat je hier voorstelt is fraude. Criminaliteit als dat is ongewenst op GoT, check je mail :/

[ Voor 23% gewijzigd door dion_b op 03-01-2006 21:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

MensionXL schreef op maandag 26 december 2005 @ 21:36:
[...]

Lol B) Is dit misschien geen oplossing voor de TS? :X :+ :P
Aha, dus zo word je rijk
:Z

• Kwak
maar secondelijm geleidt toch niet :*)

Specs

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
daarom moest hij ook naar rma! :D

Modbreak:Wat je hier voorstelt is fraude. Criminaliteit als dat is ongewenst op GoT, check je mail :/

[ Voor 64% gewijzigd door dion_b op 03-01-2006 21:51 ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-07 14:52
Gek hè dat alles steeds duurder wordt |:(

Beetje de fabriek oplichten, best 'n minne streek eigelijk

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-06 08:34
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:28:
Gek hè dat alles steeds duurder wordt |:(

Beetje de fabriek oplichten, best 'n minne streek eigelijk
offtopic:
Of waar voor je geld... Eerst opgelicht worden, daarna zelf oplichten :z

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 03-01-2006 21:51 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Frigolamptje schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 16:38:
[...]

offtopic:
Of waar voor je geld... Eerst opgelicht worden, daarna zelf oplichten :z
Ja, eerste keer word je alleen opgelicht als je daar zelf voor kiest :) En als je dan al opgelicht wordt, komt het door stakkers die frauderen (wat het gewoon is natuurlijk).
Hoe kan je trouwens opgelicht worden met iets waar je zelf voor kiest? 8)7

• PAKMAN79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-03-2021
Wat betreft die 'valse' RMA.... Het is aan de fabrikant om te controleren of de gebruiker al dan niet terecht iets terugstuurd, als het voor ATI goedkoper is om de kaart direct te vervangen i.p.v. te onderzoeken/testen dan heeft Lighting502 gewoon veel geluk gehad....

Om dan te stellen dat anderen daar 'last/hinder' van ondervinden vindt ik wel een beetje ver gaan hoor...Niet geschoten is altijd mis en dat geldt dus ook meteen voor de TS, solderen dus die kaart...

KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4

• Kwak
Ik heb nu geleidende zilverlijm gekocht van 18 euro maar succes is vooralsnog uitgebleven. Die lijm droogt nogal traag. Ik laat het nu een nachtje drogen en dan maar hopen dat ie wel pakt.

Als ik het spoeltje aandruk werkt ie overigens wel normaal. Er is dus geen schade afgezien van het afgebroken spoeltje.

Weet iemand een winkel in Utrecht die graag videokaarten soldeert. Het radiocentrum deed het niet, die waren bang dat het mis ging. Ik zei dat dat mij niets uitmaakte maar helaas waren ze niet over te halen. Of is er anders een tweaker die dat klusje voor mij kan klaren. Je krijgt er een sixpackje voor of iets anders als dat wenselijker is.

Specs

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-07 04:45

Flappiewappie

Hier nog meer

heb ik ooit ook gehad, en toen deed die het nog wel half (bij hogere reso's/nividia drivers gaf die slecht beeld) toen heb ik hem defect verkocht, en degene die hem van mij had gekocht had hem er aangesoldeerd en nooi meer problemen mee gehad.

anyweyz, die dingen zijn er in de fabriek standaard opgelijmd, erg slecht.

Hier staat wat

• Kwak
Nvidia drivers 8)7 het is een ATi... :)

Specs

• Ganzz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-10-2021
Als je je profiel had ingevuld dan had ik je miss kunnen helpen...

Ik woont in Odijk. Vlak bij bunnik, en bunnik is vlak bij Utrecht.

Al het alleen even vastzetten is dat is dat zo gebeurd.

Is het de onderste of de bovenste?

[ Voor 10% gewijzigd door Ganzz op 27-12-2005 23:28 ]

[www.ganzz.nl]

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De poster waar jij op reageert heeft zelf een Nvidia en daar heeft hij het over en níet over jouw kaart :)

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 27-12-2005 23:46 ]

ARME AOW’er

• Kwak
@flappiewappie, mis gelezen.

En bovendien is dat voor solderen voorkomen overbodig. Ik wil dat ding best door jou laten solderen. Ik heb vlakbij Bunnik gewoond, ik ken odijk. Kortom de reis is peanuts, rest nog de vraag hoe ik bij je kom. kan jij mij mailen op meelmijnierhierop_AT_hotmail.com. (Dit is mijn spamadres, voor het geval hier allerlei bots over heen gaan om adressen te vinden). Het is trouwens de onderste spoel.

hartelijk bedankt voor de hulp.

[ Voor 6% gewijzigd door Kwak op 28-12-2005 00:30 ]

Specs

• nazorg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-07 22:28
sterkte, het gaat vast lukken! lanze morgen amice!

mhg, jos

• Ganzz
dkwakkel schreef op woensdag 28 december 2005 @ 00:28:
@flappiewappie, mis gelezen.

En bovendien is dat voor solderen voorkomen overbodig. Ik wil dat ding best door jou laten solderen. Ik heb vlakbij Bunnik gewoond, ik ken odijk. Kortom de reis is peanuts, rest nog de vraag hoe ik bij je kom. kan jij mij mailen op meelmijnierhierop_AT_hotmail.com. (Dit is mijn spamadres, voor het geval hier allerlei bots over heen gaan om adressen te vinden). Het is trouwens de onderste spoel.

hartelijk bedankt voor de hulp.
Ik zit te kijken, met de soldeerbout kom je er niet tussen, want de ruimte ertussen is vrij klein, hem mijn hetelucht bout moet het wel te doen zijn maar mijn SMD soldeerpasta is op.

Wat is de ruimte tussen de spoel en de elco's ernaast ongeveer?

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Krijgen we ook het uiteindelijke resultaat te horen? ben wel erg benieuwd namelijk.

• Kwak
Je hebt aan beide kanten slechts een mm of nog minder. Een soldeerbout past er niet tussen.

Het uiteindelijke resultaat zal ik posten. Mijn zilverlijm is ondertussen opgedroogd en ik ga hem even testen vandaag.

Specs

• Kwak
Met die lijm heb ik hem niet werkend gekregen. Vrijdag laat ik hem solderen. Dan post ik meer nieuws.

Specs

• Ganzz
dkwakkel schreef op woensdag 28 december 2005 @ 23:57:
Met die lijm heb ik hem niet werkend gekregen. Vrijdag laat ik hem solderen. Dan post ik meer nieuws.
Ik zie je wel verschijnen

[www.ganzz.nl]

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-06 10:21
Voor degenen die nieuwsgierig zijn; de lijm werkte niet helemaal, maar opzich is de kaart nog intakt, want als je de gelijmde spoel aandrukt (terwijl de computer draait, oei oei!) werkt de kaart. ws zitten de contactjes dus iets te diep voor de lijm, maar vrijdag gaat een tweakert dus een soldeerpoging wagen. Kwak, ik had natuurlijk ook even een mooie foto van de gebroken kaart kunnen maken. helaas vergeten :(

ps, start je ook nog een topic voor de 9700 pro die vervolgens gesloopt is :) misschien kunnen we daar ook nog een oplossing voor vinden :)

• Ganzz
GIJoke schreef op donderdag 29 december 2005 @ 11:06:
Voor degenen die nieuwsgierig zijn; de lijm werkte niet helemaal, maar opzich is de kaart nog intakt, want als je de gelijmde spoel aandrukt (terwijl de computer draait, oei oei!) werkt de kaart. ws zitten de contactjes dus iets te diep voor de lijm, maar vrijdag gaat een tweakert dus een soldeerpoging wagen. Kwak, ik had natuurlijk ook even een mooie foto van de gebroken kaart kunnen maken. helaas vergeten :(

ps, start je ook nog een topic voor de 9700 pro die vervolgens gesloopt is :) misschien kunnen we daar ook nog een oplossing voor vinden :)
Die neemt hij mee, en dan ga ik even kijken, of ik iets kan vinden.

Is het geen troep geworden bij de speol?

ach ik zie het dan wel :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Ganzz op 29-12-2005 12:31 ]

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Ganzz schreef op donderdag 29 december 2005 @ 12:24:
[...]

...

Is het geen troep geworden bij de speol?

ach ik zie het dan wel :*)
Gooi die spoel maar in een badje met pure alcohol (90%) ofzo. De kaart kun je schoonmaken met alcohol op een wattenstaafje.

• Kwak
De zilverlijm pakte niet en licht als een schilvertje op de kaart. Met een luciferhoutje kon ik het zonder kracht te zetten er vanaf halen. De spoel is geschuurd en wel weer zilvervrij.

Kortom, het is geen bende en morgen kan je er met je soldeerbout, of welke methode je ook mag gebruiken, zo bij.

Specs

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Ben benieuwd hoe dit afloopt.. please update when finished! :)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Ganzz
Ik ben er mee bezig geweest,

De 9800PRO

Met de soldeerbout kom ik er niet echt tussen komen en met het hetelucht soldeer pistol ook niet.
Ik heb eerst de contacten weer goed vertint en toen gesoldeerd.

Toch getest, bleek hij nog niet te werken,

Toen heb ik de spoel er weer afgehaald en de oonderkant van plastic eraf gesloopt en de draden van de spoel losgehaald van de onderkant, zo had ik meer ruimte om te solderen en het kom van bovenaf.

Weer getest en een werkte, athans geen atri's of gekke dingen in bios, de test PC had geen OS.

De 9700PRO

Eerst de CPU van de testmobo gemod omdat de zalman koeler er niet naast paste,
toen getest en meteen atri's

waneer je de kaart bewoog of de voeding stekker bewoog veranderde het,
Ik heb toen de voeding stekker opnieuw vastgezet, en toen dat niet werkte draden ertegen gezet.

dat hielp ook niet, maar waneer je de kaart een beetje buigt veranderen de arti's en waneer je niets doet blijft het zo staan.

ik heb gekeken of we misschen dingen los,slechte solderingen waren, maar dat was niet te vinden.

Ik heb wel gezien dat de core allemaal harde stukjes erop heeft zitten, die er niet ag gaan er waardoor de koeler mogelijk niet goed aansluit.

misschien is hij daardoor overhit geweest en gesloopt.

Maar de 9800PRO werk weer iig

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

Hey Tweakers ik heb een 6600gt waarvan 2 chips zijn doorgebrand.
Nou zat ik dit allemaal te lezen en als 2 nieuwe chips heb dan doet ie het wellicht weer.
weet iemand waar ik de chips kan krijgen?
kijk ff op http://www.media-dorp.nl daar staat de foto dit is geen spam ofzo.
De kaart heb ik als defect gekocht van iemand op marktplaats.
Dit is wat hij schreef::

Af en toe hing het systeem of werd het gereboot ..

Toen heb ik vrij snel daarna een zwaardere voeding gekocht… maar mn machine bleef (minder vaak)rebooten.

Totdat die op een bepaald ogenblik helemaal niets meer deed. Toen ik daarna de kast open trok, zag ik dat als ik de pc aanzette, een vonk bij de cooler, en deed het system vervolgens niets meer.

Ook na het plaatsen van een andere cooler werd het probleem niet verholpen..

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 16:56 ]

• Ganzz
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:36:
Nou zat ik dit allemaal te lezen en als 2 nieuwe chips heb dan doet ie het wellicht weer.
hoe zijn die doorgebrand?, weet je welke het zijn? is dat alles wat kapot is. Wat voor chips zijn het?

Anders een fototje met de componenten die het zijn plaatsen. Je weet zeker dat het echt alleen die zijn?

[www.ganzz.nl]

Verwijderd

voor foto s kijk ff op mn site http://www.media-dorp.nl

• Kwak
Ganzz bedankt, ik kan nu weer verder klussen aan de pc van mijn ouders. Nieuw mobo is binnen (AMD Athlon XP 2800 met nu 1280 MB intern). Kan mijn vader zijn mail sneller checken dan ooit. Ik zie nu al de gelukzalige glimlach op zijn mond. Helaas was de oude kast een micro-ATX dus ik ga nu weer verder zoeken naar een kast.

Iedereen bedankt voor de hulp, ik hoop dat jullie het zo spannend vonden als ik en gelukkig heeft het ook als een Hollywood film een happy end.

THE END....

Specs

Verwijderd

Huh ? Ik dacht dat er een spoel af gevallen was, niet een Transistor/Trisistor... whatever.

• Kwak
Er was een spoel af, hoe kom je erbij dat het een transistor of een trisistor is?

Specs

• Ganzz
Verwijderd schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 16:36:
kijk ff op http://www.media-dorp.nl daar staat de foto dit is geen spam ofzo.
De kaart heb ik als defect gekocht van iemand op marktplaats.
Dit is wat hij schreef::

Af en toe hing het systeem of werd het gereboot ..

Toen heb ik vrij snel daarna een zwaardere voeding gekocht… maar mn machine bleef (minder vaak)rebooten.

Totdat die op een bepaald ogenblik helemaal niets meer deed. Toen ik daarna de kast open trok, zag ik dat als ik de pc aanzette, een vonk bij de cooler, en deed het system vervolgens niets meer.

Ook na het plaatsen van een andere cooler werd het probleem niet verholpen..
dat is mooie muur decoratie, daar is weinig meer van te bakken

[www.ganzz.nl]

• printerman
  • Laatst online: 20-07 15:35
Ruthless69,

Het lijkt erop dat in ieder geval een van de defecte chips een spanningsregelaar is. Die zijn te vervangen, mits je weet welke typenummer het is. Op de foto kan ik niet uitmaken of die leesbaar zijn. Mocht dat niet het geval zijn, kun je bij iemand met dezelfde kaart informeren welke typenummers je nodig hebt. Er kunnen overigens meer dingen kapot zijn gegaan door het doorbanden van de regelaars, zoals elco's en weerstanden. Controleer dat goed voordat je nieuwe ic's gaat aanschaffen.

Verwijderd

dkwakkel schreef op vrijdag 30 december 2005 @ 18:52:
Er was een spoel af, hoe kom je erbij dat het een transistor of een trisistor is?
Rode circeltjes op de foto's.

Sorry, was niet jouw kaart zie ik nu :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2005 19:26 ]

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
@ TS: Veel plezier met je 9800 8)

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Kwak
Toch nog niet helemaal. Hij geeft nu soms strepen over het beeld en soms niet. Hij draai nu op AMD Ahtlon XP 2800 @ 2200 omdat het geheugen maximaal op 266 kan draaien (met overclock lukt het wel, maar ik vraag me af hoe lang dat geheugen het volhoudt) op een op een Asus A7V8X-X mobo. Voor de rest staat er WinXP professional SP2 op. Er zit 1.25 Gieg ram in van verscheidende fabrikanten. De driver is de Catalyst 5.11. Wat nu.

Verder treedt de fout pas op in windows en niet tijdens het opstarten.

[ Voor 9% gewijzigd door Kwak op 02-01-2006 17:08 ]

Specs

Verwijderd

Kun je nu niet alsnog een RMA doen?

[ Voor 63% gewijzigd door dion_b op 03-01-2006 21:54 ]

• Kwak
Waarschijnlijk de enige optie, maar ik heb geen bon.

Specs

• Kwak
Wat bleek, het andere spoeltje zat ook los. Nadat deze ook opnieuw gesoldeerd is lijkt ie het te doen. Ik stress hem nu lekker met 3D Mark '05. Kijken of ie nu ook strepen geeft. Zo niet dan denk ik dat andere spoeltje ook nog schuldig was.

edit
een rondje 3d mark '05 gaf als score 2516 op de eerdergenoemde pc. Dat lijkt mij een redelijk score voor een 9800 pro zonder oc. Ook waren er geen strepen. Ik heb het vermoeden dat het andere spoeltje met heel weinig soldeer, sterker nog: superlijm, vast zat was dus een hoge weerstand oplevert en zorgt voor een forse warmteproductie. Ik denk dat deze hitte zorgde voor het gestreep. Maar nu deze opnieuw is vast gezet is dit probleem verholpen.

[ Voor 50% gewijzigd door Kwak op 03-01-2006 17:13 ]

Specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Stelletje ranzige oplichters :r

dkwakkel, jij hebt je voorbeeldig gedragen in deze, maar een paar anderen lui in deze topic mogen hun mail gaan checken. Wij tolereren het aanzetten tot criminaliteit niet op GoT - proberen een RMA te krijgen voor door de gebruiker toegebrachte schade is gewoonweg fraude :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.