Computer start op, processor goed?

Pagina: 1
Acties:

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 19:52
Ik heb een moederbord met processor gevonden in een behuizing die in een oud ijzerbak lag.
Zal wel een foutje geweest zijn.
Het moederbord is een asus p4s8x-x met een p4 2.4gig 533mhz.
Nu heb ik geheugen geleend en een oude pci videokaart erin gestopt.
De computer start gewoon op en geeft aan dat er een p4 2400mhz processor in zit en start daarna via een dosdiskette gewoon op.
Kan ik er nu vanuit gaan dat de processor goed is of moet ik een besturingsysteem installeren en daarna uitvoerig testen of alles goed is?
Ik wil dit graag weten omdat ik de processor wil verkopen of ruilen voor een 400 mhz type zodat ik mijn eigen computer kan upgraden.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Persoonlijk zou ik zelf eerst nog even testen met een OS en dan een stress-test-programma. Daarna kan je wel voor 99% uitsluiten dat er iets mee fout is. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eensch :) Prop eens een kaal OS erop en draai wat CPU-stress programmatjes. Ben je wel in een klein avondje mee klaar :Y)

edit:
Je zou ook kunnen zoeken naar DOS based CPU stress programma's. Ik ken er geen een, maar die zullen wel bestaan. Scheelt je een OS-installatie :P
[google=dos based cpu stress]
[google=dos based cpu benchmark]
etc..

[ Voor 49% gewijzigd door BalusC op 26-12-2005 20:29 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
@BalusC
Memtest86 op een diskette ?
t is dan geen cpu stress , maar volgens mij als je harde errors in je CPU hebt krijg je met een geheugentest vast ook wel errors...
anders ff een BARTPE cdtje maken en dan prime95 draaien

Je bent BTW wel zo ongeveer de grootste mazzelpik die ik ken , ff een p4+mobo 'vinden' :9~

[ Voor 18% gewijzigd door Flapp op 26-12-2005 21:15 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• jenk
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 19:52
Geloof het of niet, maar het is echt waar.
Ze hadden hem in de oud ijzerbak weggegooid.
Heb nog wel gevraagd wat er mee was en ze zeiden dat hij kapot was.
Toen ik zei dat hij gewoon in dos opstarte waren ze wel verbaasd.
Heb dus denk ik geluk gehad.

Verwijderd

Ik heb diverse P4 CPU's getest die zonder problemen tot op het XP bureaublad kwamen.
Waaronder 2x een 3.06/533 en 2x een 3.0/800/1mb.
Deze CPU's bleken, tijdens het draaien van een stresstest (3D-mark bijvoorbeeld) wel degelijk defect te zijn. De PC herstarte tijdens de stresstest spontaan en meestal kwam ik na de CPU belasting niet meer op het bureublad terecht maar werd de boot al eerder afgebroken als de CPU eenmaal goed warm was geworden.
Ik zou het systeem inderdaad maar een flink belasten voordat het oordeel "OK" gegeven wordt.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

jenk schreef op maandag 26 december 2005 @ 23:11:
Geloof het of niet, maar het is echt waar.
Ze hadden hem in de oud ijzerbak weggegooid.
Heb nog wel gevraagd wat er mee was en ze zeiden dat hij kapot was.
Toen ik zei dat hij gewoon in dos opstarte waren ze wel verbaasd.
Heb dus denk ik geluk gehad.
Het kan ook zo zijn dat het geheugen, de voeding of alle andere zooi die jij zelf hebt vervangen, niet meer in orde waren ;)

Verwijderd

Is redelijk normaal voor bedrijven om hun oude rotzooi gewoon weg te smijten. Vriend van me liep stage waar ze alle pentium 3 800~1000 wegsmeten. En niemand mocht er iets uit meenemen, ze werden ter vernietiging aangeboden. Maarja daar heeft men geen gehoor aan gegeven,zodoende zijn de prcoessors en geheugen er massal uit getrokken. Hij had er nog een mooi handeltje in voor een paar maande.

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 01:25:
Ik heb diverse P4 CPU's getest die zonder problemen tot op het XP bureaublad kwamen.
Waaronder 2x een 3.06/533 en 2x een 3.0/800/1mb.
Deze CPU's bleken, tijdens het draaien van een stresstest (3D-mark bijvoorbeeld) wel degelijk defect te zijn. De PC herstarte tijdens de stresstest spontaan en meestal kwam ik na de CPU belasting niet meer op het bureublad terecht maar werd de boot al eerder afgebroken als de CPU eenmaal goed warm was geworden.
Ik zou het systeem inderdaad maar een flink belasten voordat het oordeel "OK" gegeven wordt.
Voor zover ik weet doen processoren het wel.... of juist helemaal niet... maar half kapot kan niet naar mijn weten.
Wellicht waren er andere componenten niet meer goed, of waren er verkeerde drivers geinstalleerd.

Heb je toen wel eens enkel en alleen de processor vervangen voor een andere... en dan gekeken of heel het zootje weer werkte?

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

Verwijderd

En wat zou het als de CPU defect is. Intel vervangt toch bijna alles.

Gewoon een RMA aanvragen en klaar

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:20

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Zolang er geen pins zijn afgebroken of andere fysieke schade, kun je gewoon een RMA aanvragen. :)

Tray (losse cpu) = 1 jaar
Boxed (met standaard HSF) = 3 jaar
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:09:
Zit hier net op mijn vaders bedrijf op te ruimen , net 44 pc's weggegooid ... 8)7
Toch geen Pentium!!!'s hoop ik :'(
;)

[ Voor 70% gewijzigd door PD2JK op 27-12-2005 11:10 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

Zit hier net op mijn vaders bedrijf op te ruimen , net 44 pc's weggegooid ... 8)7

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:11
In het oud ijzer en op storten en dergerlijke vind je erg vaak nog perfect werkende apparaten, omdat ze door een nieuw toestel vervangen worden. Erg speciaal is dit niet, veel kans dat ie perfect werkte maar vervangen is geweest (een tweaker die een upgrade heeft gedaan, ik zeg maar iets).

En aan DannyVersluys, een processor kan wel degelijk gedeeltelijk kapot zijn. Een processor is opgebouwd uit miljoenen transistoren, die allemaal gevoelig zijn aan hitte, de ene al wat meer dan de andere. Ook straling (neutrino's om maar eens iets te zeggen, vliegen met duizenden per seconde los door de aarde omdat ze zo klein zijn, als die toevallig met je proc botsen is er 1 transitortje kapot) kan een stukje proc kapot doen. Het kan dus wel dergelijk.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hier is een heel simpele manier van testen mogelijk:

Gooi er een Knoppix CD in en laat PC vervolgens iets doen :z
(Linux kernel compileren is altijd een goede stresstest, op basis daarvan heeft Intel ooit nog P3s uit de handel mogen nemen)

Simpel, snel, en je hoeft niets te installeren.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

DannyVersluis schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:02:
[...]

Voor zover ik weet doen processoren het wel.... of juist helemaal niet... maar half kapot kan niet naar mijn weten.
Wellicht waren er andere componenten niet meer goed, of waren er verkeerde drivers geinstalleerd.

Heb je toen wel eens enkel en alleen de processor vervangen voor een andere... en dan gekeken of heel het zootje weer werkte?
Dan heb je nu weer wat geleerd. Het is dus wel degelijk mogelijk.
Pagina: 1