Toon posts:

laptop en spanning op behuizing

Pagina: 1
Acties:
  • 360 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds twee weken een Asus W2V (prachtig apparaat) met aluminium behuizing.
en het volgende voor mij nieuwe verschijnsel:
op geaard stopcontact alles normaal,
ongeaard stopcontact: net of er een heel licht stroompje over het oppervlak van de behuizing 'loopt'.

Ik vind het vreemd:
net-wisselstroom wordt via trafo gelijkstroom en dan via twee contactdraden naar laptop. En toch verschil!
Simpel proefje:
1. geaard stopcontact, 2. ongeaard, en 3. laptop op accu;
e.e.a. meteen na elkaar wisselend:

1. geaard: behuizing voelt 'dood'
2. ongeaard: behuizing 'trilt' ietswat, er licht met vingertoppen overheen strijken gaat duidelijker stroever, voelt als een heel 'dun laagje stroom' (polen van stekker omdraaien maakt niet uit).
Bij stekker eruit en weer erin, duurt 't even voor de spanning zich weer 'opbouwt'
3. laptop van 't net/op accu, behuizing voelt weer 'dood'.

Welke electro-pro kan dit verschijnsel uitleggen?
En kan die oppervlakte-spanning (lekstroom of toch statisch?) kwaad?

Er waren al eerdere topics over dit verschijnsel, bv:
Laptop lekt stroom
Maar ik vond geen echte verklaring.
Wie wel?

(PS deze post ook in het W2V-topic geplaatst, hopelijk geen probleem)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 16:09
Omdat je adaptor een schakelende voeding is, wordt de negatieve pool die naar je laptop gaat niet netjes 0, maar (hoogstwaarschijnlijk) 115v. Die negatieve spanning komt ook op de behuizing te staan en die voel je inderdaad (raak maar eens de verwarming aan, terwijl je met je andere hand de behuizing aanraakt, dan voel je het wel).

Oftewel, bij geen aarde heb je een zwevende spanning en die kan je inderdaad voelen.
Het kan overigens geen kwaad (ti's alleen lastig als je er gevoelig voor bent).

Verwijderd

Hmmm
De laptop van mijn moeder heeft dit ook. Dit is een magnesium behuizing en op de plaats waar er een stukje lak (verf ofzo) van is, voel je een echte schok door je heen gaan. Je schrikt er dan zodanig van dat je dan je hand wegtrekt.
De adapter is overigens aangesloten op een geaard stopcontact, maar heeft een stekker met 2 pinnen... Hij is dus niet geaard.
Is hier iets aan te doen? Of moet er mee geleefd worden?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
behuizing met draad met verwarming verbinden. Een echt handige oplossing is er niet voor

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 16:09
Nee, zeker bij laptops is dit lastig omdat die meestal geen aarde hebben.
Je zou ook een andere adaptor kunnen kopen met wel een aarde aansluiting

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Mijn (plastic) laptop had het als ik hem 's zomers op m'n blote benen zette nogal...
M'n huidige (Compaq) heeft gewoon een geaarde stekker ==> Nergens last meer van.

Ik gok dat je je voeding open kan maken (klein gaatje), en dat daar koperfolie omheen zit (als shielding)... Daar een randaarde aan vast solderen helpt misschien :)

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:14

The Wizard

Moderator Mobile
De moderne laptops hebben volgens mij allemaal stekkers met aarde aansluiting. Ik heb hier een Toshiba Sattelite Pro van 3 jaar oud en die heeft het niet (een normale "platte" euro stekker, en de laptop van mijn vriendin (Acer, 5 maanden oud) en mijn Promedion (1 maand oud) hebben wel aarde.

Maar waarom?? In principe hoeft het niet. Misschien doen ze het om het bovenstaande probleem op te lossen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Pagina: 1