[wc]Pomp (Hydor L20) maakt veel lawaai.

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-05 17:06
Ik heb een watercooling set gekocht alleen ben niet echt tevreden met het lawaai wat de pomp maakt. Deze maakt meer lawaai als een papst op 12V. Ik had eigenlijk verwacht dat die pomp bijna onhoorbaar was. Maar de pomp maar een erg irritant zwaar brommend geluid.

Wat ik graag wil weten is het volgende:
  • Wat zou ik kunnen doen om de pomp bijna onhoorbaar te maken.
  • Is een andre pomp stiller, en welke is dan wel de aller stilste pomp.
Wat ik al geprobeerd heb:
  • Pomp ontluchten
  • Schuim rubber om de pomp gebouwd.
Details van mijn setje zijn:
Asetek Waterchill KT12-L20/220V 10mm CPU/VGA/MB
Beschrijving:
Complete Waterkoeling set uit de Asetek Waterchill serie. Bouw met deze set je complete PC om naar waterkoeling. De voordelen zijn lagere en stabiele temperaturen, minder onderhoud vanwege minder fan's en veel minder geluid. De fan's kunnen bovendien softwarematig geregeld worden voor nog minder geluid.

Processor Cooler
VGA Cooler (Geforce/Radeon)
Chipset Cooler (Intel, AMD, VIA, SIS, ALI)
Siliconen slang 3m 10mm OD
120mm radiator (RDT02)
120mm fan (ADDA 12V)
220V Pomp (Hydor L20: 700 L/H)
Reservoir (RSV02)
Anti-alg en anticorrosief
Arctic Koelpasta
Engelstalige handleiding

[ Voor 4% gewijzigd door MoNo79 op 26-12-2005 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:38

Epsilon

Isoleer de pomp niet met schuimrubber! de pomp moet zn warmte kwijt en dat gebeurd niet voldoende met het water als deze niet ondergedompeld is.

Wat je kan proberen is even de pomp in je hand te houden ipv aan de kast te maken. Als het gebrom dan weg is, moet je de pomp op rubberen voetjes plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 16:34

AJK

...

hier
staat een how to (stukje naar beneden scrollen)

[ Voor 17% gewijzigd door AJK op 26-12-2005 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
AJK schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:37:
hier
staat een how to (stukje naar beneden scrollen)
Ja die how to heb ik gelezen, maar ik heb geen ratelend geluid maar meer een bromend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Epsilon schreef op maandag 26 december 2005 @ 17:32:
Isoleer de pomp niet met schuimrubber! de pomp moet zn warmte kwijt en dat gebeurd niet voldoende met het water als deze niet ondergedompeld is.

Wat je kan proberen is even de pomp in je hand te houden ipv aan de kast te maken. Als het gebrom dan weg is, moet je de pomp op rubberen voetjes plaatsen.
Goed dat je me jet even vertelt van die schuimrubber, haal het direct weg.
Als ik mijn pomp in mijn hand hou vind ik hem nog best lawaaierig.

[ Voor 13% gewijzigd door MoNo79 op 26-12-2005 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:58

sapphire

Die-hard pruts0r

ja klopt de L20 is gewoon redelijk lawaaig.
Ik zelf heb hem een tijd lang op een schuimrubber blok gehad maar dat resoneerde teveel, daarna het voetje van de pomp dubben ontkoppeld zodat er echt geen resonantie emer was en nog bremde die :P
Is gewoon de pomp zelf :P

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 16:34

AJK

...

MoNo79 schreef op maandag 26 december 2005 @ 18:03:
[...]

Ja die how to heb ik gelezen, maar ik heb geen ratelend geluid maar meer een bromend geluid.
hmm oke
stopt het bromen zoda je er hard op duwt?
anders wil het wel helpen om de verbinding tussen de zuignapjes en de pomp te dempen met wat silicone

maar zoals saphire al zei de hydor is niet een van de stilste
is btw onder dompelen geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
sapphire schreef op maandag 26 december 2005 @ 19:03:
Ik zelf heb hem een tijd lang op een schuimrubber blok gehad maar dat resoneerde teveel, daarna het voetje van de pomp dubben ontkoppeld zodat er echt geen resonantie emer was en nog bremde die :P
Jammer ja, maar ben blij dat het niet aan mijn montage kunsten ligt.

Bestaan er ook pompen die echt stil zijn? En zo ja welke, ik heb overal gezocht maar daar wordt je niet wijzer van. Van de L20 zeggen ze dat die erg stil is, alleen mij lang niet genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MoNo79 schreef op maandag 26 december 2005 @ 18:03:
[...]

Je noemt het anders, maar het is hetzelfde neem ik aan. ;) Je pomp kan op twee manier geluid maken, resonantie (wat je al hebt geelimineerd als oorzaak door hem op te tillen) of intern. Aangezien er weining onderdelen in een pompje zitten, is de kans groot (maximaal liever) dat de dat linkje ook voor jou zal werken. :)

Edit: Op zich is hij wel stil, maar (ik denk) alle pompen kunnen op een gegeven moment speling ontwikkelen, en daarmee geluid. Ik kan hem persoonlijk alleen vergelijken met wat Eheim's, die ik meer lawaai vind maken. De Hydor is iets solider gebouwd (groter asje bijvoorbeeld), wat in zijn voordeel werkt.

[ Voor 23% gewijzigd door Roamor op 26-12-2005 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Roamor schreef op maandag 26 december 2005 @ 20:02:
[...]
Edit: Op zich is hij wel stil, maar (ik denk) alle pompen kunnen op een gegeven moment speling ontwikkelen, en daarmee geluid. Ik kan hem persoonlijk alleen vergelijken met wat Eheim's, die ik meer lawaai vind maken. De Hydor is iets solider gebouwd (groter asje bijvoorbeeld), wat in zijn voordeel werkt.
Dat is het nu juist, de pomp is spliter nieuw, ik denk dat speling in dit geval geen sprake van is. Ook zijn er andere mensen die de pomp redelijk lawaaierig vinden.
Ik zit er nu zwaar aan te denken om een nieuwe pomp te kopen. Weet iemand een pomp die echt stil is?

[ Voor 72% gewijzigd door MoNo79 op 27-12-2005 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-04 00:11
Eheim 1250 op rubber voetjes :)

Nog lekker sterk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoNo79
Nou ik een oplossing gevonden op mijn probleem. Ik heb om de pomp een MDF kastje gebouwd, en dit kastje op schuimrubber geplaats. Hiervoor was wel wat breekwerk voor nodig maar ik heb het voor elkaar.

Nu is alles heerlijk stil :)

[ Voor 4% gewijzigd door MoNo79 op 27-12-2005 23:12 ]

Pagina: 1