tweede draadloze router als accesspoint instellen

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nolfie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08-2022
hoi,

Ik zit met de volgende situatie in huis:
Beneden, waar m'n internet toekomt, staat een draadloze Linksysrouter. Deze zorgt dat de computer beneden op internet kan. Daarnaast hangt er ook een straightkabel naar een hub die boven staat, en er dus voor zorgt dat de computers die boven staan eveneens op internet kunnen. Nu staat de computer van m'n broer sinds kort echter op de zolder en wil ik zorgen dat hij draadloos op het netwerk/internet kan. Het signaal van de draadloze router die beneden staat is echter niet sterk genoeg om tot helemaal boven te reiken en gebruik ik dus enkel voor mijn laptop en eventueel voor andere draadloze pc's die hier binnenkomen.
Ik heb echter nog een draadloze router liggen die ik zou willen instellen als accesspoint. Daar begint echter het probleem. Om geen nat over nat te krijgen heb ik dus gewoon een straightkabel vanuit een poort van de hub naar een poort in de router gestoken (niet wanpoort). De gataway's zijn op beide routers dezelfde (192.168.1.1) en ook het subnetmask is hetzelfde (255.255.255.0). De SSID zijn niet het zelfde, maar kweetnie of da zoveel belang heeft... Feit is dat ik slechts sporadisch een netwerkadres krijg van de 2de router, en het internet af en toe zonder pardon uitvalt. De DHCP-service staat ingeschakeld op beide routers. En alle systemen draaien op XP, behalve één pc die op windows 2000 draait!

Wat heb ik verkeerd ingesteld, of wat heb ik vergeten in te stellen???

Alvast bedankt!!

-----------------------
Ik probeerde ondertussen volgende uit:

Linksysrouter:

ip 192.168.1.1
DHCP-service enable: range 192.168.1.100 - 192.168.1.149
subnetmask: 255.255.255.0
SSID: linksys

router 2 als AP:

ip 192.168.1.2
DHCP-service disable
subnetmask: 255.255.255.0
SSID: linksys2

Alles leek te werken, tot ik de computers opnieuw opstartte. Daarna kreeg m'n laptop opnieuw geen netwerkadres meer... weet iemand raad?

thx

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 14:51
die 2e router moet in de bridge mode? en volgens mij moest ssid hetzelfde zijn

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 10:28
probeer de dhcp van je 2de ap te laten beginnen vanaf 192.168.1.150 dan zou het moeten gaan, en waarom laat je de eerste router niet dhcp toewijzen aan je 2de?

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• nolfie
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08-2022
Alle instellingen zijn gezet zoals men mij heeft gevraagd ze te zetten. Alle vaste draadloze computers krijgen nu een ip-adres en kunnen nu ook via de tweede draadloze router op het internet.
Het enigste probleem waarmee ik blijf sukkelen is het feit dat mijn laptop nog steeds geen ip-adres wil ontvangen van die tweede router. Hij blijft telkens zoeken achter een netwerkadres dat hij toch niet zal krijgen.

Soms, maar dat gebeurt zelden, als de laptop eerder opstart dan de vaste computers, dan lukt het om een ip te verkrijgen... maar als de desktops eerst opstarten, dan weet ik zeker dat de laptop geen ip zal krijgen.

Wat kan daar nog de mogelijk oorzaak van zijn?

Toch al bedankt voor de tot nu toe gegeven hulp!!!

Verwijderd

ik heb een vraag die in het verlengde hiervan ligt. Althans, dat denk ik. Ik zie een beetje door alle gebrek aan draadjes het bos niet. Eigenlijk is mijn vraag heel simpel.

Ik heb een niet-draadloze modem/router en wil mijn netwerk uitbreiden met een draadloze mogelijkheden. Maar wel binnen hetzelfde netwerk. dus niet wan >router 1(met pc's) > router2 wireless

maar gewoon 1 netwerk.

Kan dit? En wat voor apparaat moet ik dan hebben? Een Acces Point? Of een gewone wireless router die je op een bepaalde manier instelt?

Ik miste dit een beetje in de FAQ dus vandaar mn vraag.

• 996
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10

996

@hierboven :
je kunt een acces point kopen en deze aan één van de netwerkpoorten aan je router hangen

Verwijderd

weet je toevallig een plek waar e.e.a duidelijker staat uitgelegd?

Verwijderd

Acces-point: Verlenging van je netwerk, ze maar een hub/switch, maar die dan alles draadloos gaat verzend. Vb:http://www.asus.com/products2.aspx?l1=12&l2=41

Router: Kan twee netwerken koppelen, laat slechts een deel van de data door, maar past die aan aan eigen netwerkinfrastructuur. Ip, ... (klein servertje eigenlijk) Vb:http://www.asus.com/products2.aspx?l1=12&l2=43
Kan ook als accespoint gebruikt worden. Utp van andere router in Wan-poort en dan op Bridged instellen.

Verwijderd

kijk, dat laatste heb ik wat aan!

Die bridge-innstelling, kunnen alle routers dat? Routers lijken wel goedkoper dan access points om de een of andere reden.

Verwijderd

Routers worden meer gekocht en vermits dat er vaak al een wireless module in zit hebben vele gebruikers geen accespoint meer nodig. Vandaar dat ze vaak goedkoper zijn.

Kunnen alle routers dit? Geen id, maar ik heb er nog nooit een gezien die het niet deed. Welke router heb je?

Verwijderd

nog geen....was dus bij MyCom langs geweest. Hebben daar een aanbieding met een digiconnect ding, maar, voor zover ze begrepen waar ik het over had kon dit niet volgens heb.

Bij de mediamarkt had ik eerst een Linksys ding (zo'n kleine) maar daar stond niet op dat ie in een bridge modus kon.

Toen hebben we maar besloten om die USB-stick van Nintendo te kopen, want daar was het oorspronkelijk allemaal om begonnen. Zoveel prio heeft wifi hier nou ook weer niet...
Pagina: 1