Toon posts:

NEC FE-950 CRT met witte felle balk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
mijn nec fe-950 crt heeft de hebbelijkheid dat het beeld plots zwart wordt en in het midden over de volle breedte een smalle witte, maar zeer felle, balk te voorschijn komt.
Dit blijft ca. 2 sec. en komt het normale beeld weer te voorschijn maar start met de zijkanten in een holle vorm. trekt ook gelijk weer recht.

Het gebeurt eigenlijk bij elke handeling, of ik ben aan't inetten, branden, office en zelfs als ik geen handelingen verricht dus het beeld stilstaat.
Weet eigenlijk niet of het de monitor of videokaart is en heb ook geen reserve in m'n broekzak zitten om het te testen.

iemand ervaring hier mee?

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-06 11:37
Ik denk toch dat je je monitor eens moet gaan testen op een andere pc. Bij de buren of vienden. Anders zal je niet snel achterkomen of aan je videokaart of monitor ligt.

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:42

jasjenl

Liab A Tymo

Dit zal hoogstwaarschijnlijk aan de monitor liggen. Wat er hier volgens mij gebeurt is dat het electronenkanon niet meer van linksboven naar rechtsonder gaat van je beeld maar alleen maar van links naar rechts in het midden en daar dus als het ware al je pixels 'tekent' (vandaar dat die lijn zo fel wordt). Als een crt monitor dit gaat doen, is dat meestal een teken dat ie zo goed als kapot is. Dat het bij jou dus weer terug gaat naar normaal beeld is nog min of meer een geluk bij een ongeluk, maar ik zou er rekening mee houden dat dit scherm binnenkort definitief de geest geeft.

Verwijderd

Klinkt bekend, mijn monitor (NEC FE 750) doet dit sinds kort ook soms. Gelukkig bij mij nog maar zeer zelden.

Verwijderd

Dit probleem had ik ook!
Bij mij werd het steeds erger (eerst om het uur ongeveer toen om het half uur en uiteindelijk om de paar minuten).
Slaan op het beeldscherm helpt (dan heb je weer een poosje normaal beeld) maar ik denk dat je monitor gewoon kapot is.
Ons scherm is ook vervangen voor een 17" exemplaar (voorheen 15") :P ;)

Edit: Mijn geval: CRT

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 20:43 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:38
Tja je kan inderdaad ook proberen hem met een hamer kapot te slaan, maar denk dat weggooien hetzelfde effect heeft :P.

Verwijderd

The__Virus schreef op maandag 26 december 2005 @ 20:43:
Tja je kan inderdaad ook proberen hem met een hamer kapot te slaan, maar denk dat weggooien hetzelfde effect heeft :P.
Ik zeg nix over hamers :?
Ik geef alleen een tijdelijke oplossing :P

• The__Virus
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 20:44:
[...]

Ik zeg nix over hamers :?
Ik geef alleen een tijdelijke oplossing :P
Ik geef een permanente oplossing :P. OK nu genoeg lol gehad buurjongen ;).

Verwijderd

Topicstarter
Jammer,

Had eigenlijk gehoopt dat de tweakers een defecte videokaart als oorzaak zouden geven.
(Prijsverschil !!!!). ;( ;(

Maar mag toch niet klagen. O+ O+
Monitor 4.5 jr. oud, nog steeds perfect beeld en uiterlijk in nieuwstaat. Kostte toen ook 1250 hele guldens.
Wacht nu gewoon totdat hij of zij totaal de geest geeft, dan maar over naar een tft.

En voor de tweakers, bedankt voor jullie antwoord(en) _/-\o_ _/-\o_

• The__Virus
Wanneer is het gekomen? Toevallig een X-Fi geïnstalleerd of andere hardware/software? Verder hoor je de IDE-drivers niet te installeren, probleemdrivers zijn het. Je kunt ze als volgt verwijderen:
Software -> NVidia drivers verwijderen -> Selecteer IDE/opslagdrivers.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-08 21:10
Ik vermoed ook dat het de monitor is die begint te slijten. Dergelijke problemen, zoals krom trekken, of alleen horizontaal of verticaal het beeld 'weergeven' duid op slijtage van de magneten die de electronenstraal richten.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-11-2025
Volgens mij als het de verticale afbuiging is die het opgeeft, en slaan helpt, is repareren betrekkelijk makkelijk. Je zou zelf kunnen zoeken naar gebroken soldeereilandjes (of allemaal aantippen met een soldeerbout, want je ziet het meestal niet), of eventueel laten repareren. Als je je huidige monitor wilt behouden, als je bijvoorbeeld geen TFT wilt, is dat opzich best een optie.

Als je hem laat repareren, zorg er dan wel voor dat ze kwalitief dezelfde onderdelen erin zetten, liever helemaal dezelfde.

Mocht je hem open maken, denk er dan wel om, dat zelf in een monitor pielen erg gevaarlijk is als je niet precies weet wat je doet. Je moet eerst alle condensatoren en de beeldbuis ontladen. Hoe dit precies moet weet ik ook niet, maar daar is vast achter te komen. Als je jezelf er niet vertrouwd mee voelt, dan maar niet doen...

edit: hoe hoog is die balk die je krijgt? Als de verticale afbuiging het begeven heeft, zou het een lijn moeten zijn. Als hij nog wel hoger is dan een lijn, dan is de afbuiging niet 100% kapot, wat misschien zelfs lastiger te repareren is.

[ Voor 13% gewijzigd door halfgaar op 27-12-2005 13:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:18:
Wanneer is het gekomen? Toevallig een X-Fi geïnstalleerd of andere hardware/software? Verder hoor je de IDE-drivers niet te installeren, probleemdrivers zijn het. Je kunt ze als volgt verwijderen:
Software -> NVidia drivers verwijderen -> Selecteer IDE/opslagdrivers.
Is gewoon een asus FX5700 agp, geen andere hardware en software.
Zelfs nog een standaard ghost teruggezet met alleen XP.

Verwijderd

Topicstarter
halfgaar schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 13:31:
Volgens mij als het de verticale afbuiging is die het opgeeft, en slaan helpt, is repareren betrekkelijk makkelijk. Je zou zelf kunnen zoeken naar gebroken soldeereilandjes (of allemaal aantippen met een soldeerbout, want je ziet het meestal niet), of eventueel laten repareren. Als je je huidige monitor wilt behouden, als je bijvoorbeeld geen TFT wilt, is dat opzich best een optie.

Als je hem laat repareren, zorg er dan wel voor dat ze kwalitief dezelfde onderdelen erin zetten, liever helemaal dezelfde.

Mocht je hem open maken, denk er dan wel om, dat zelf in een monitor pielen erg gevaarlijk is als je niet precies weet wat je doet. Je moet eerst alle condensatoren en de beeldbuis ontladen. Hoe dit precies moet weet ik ook niet, maar daar is vast achter te komen. Als je jezelf er niet vertrouwd mee voelt, dan maar niet doen...

edit: hoe hoog is die balk die je krijgt? Als de verticale afbuiging het begeven heeft, zou het een lijn moeten zijn. Als hij nog wel hoger is dan een lijn, dan is de afbuiging niet 100% kapot, wat misschien zelfs lastiger te repareren is.
Vandaag ca. 6hr. aangehad en mee gewerkt. Is maar 1x gebeurd. Mazzel tot nu toe.
Zelf repareren doe ik zelf maar niet, hoogstens wat je schrijft betr. soldeerpunten.

Over de lijn, zit precies in het midden, ca 5-7 mm dik en het felst is in het midden van de balk, wordt zwakker naar de zijkanten. En bedankt voor je antwoord
Pagina: 1