Toon posts:

A8N-SLI SE, performeert de 3Gbps SATAII ook echt goed?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik zie het bordje A8N-SLI SE best wel zitten. Alleen dat SATAII gebeuren dat schijnt nogal een heel verhaal te zijn. Daarom ook die FAQ erover doorgelezen. Op de site van Asus is het volgende te lezen: http://www.asus.com/produ...148&model=789&modelmenu=1

Asus beweert dus dat de controller 3 Gb/s is. Omdat ik volgens de verhalen hier op het forum daar niet blind op mag vertrouwen, de volgende vraag: Maar presteert dat bordje dat ook echt? Wie heeft hier ervaring mee? Via google en dit forum niks kunnen vinden. En bij de benchmarks ook niet. En volgens mij bezit het bordje geen NCQ.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het verschil tussen SATA I en II is sowieso nihil.

Verwijderd

Topicstarter
Kawaii schreef op maandag 26 december 2005 @ 15:24:
Het verschil tussen SATA I en II is sowieso nihil.
Ik vind 150 MB/s en 300 MB/s een behoorlijk verschil. Maar wat ik graag wil weten, is of ik uit mag gaan van de specs van de fabrikanten? Ik lees veel over SATA op dit forum dat fabrikanten maar SATA2 op hun verpakking zetten. Terwijl niet alle features aanwezig zijn. En ik vroeg me dus af als een fabrikant op zijn verpakking 300 MB/s zet, in hoeverre dat op waarheid berust. Ik wil dat dus weten over het al door mij eerder genoemde moederbord.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15
Misvattingen over "SATA II" opgehelderd
Als een fabrikant 300 MB/s op zijn verpakking zet, zal dat wel kloppen. Maar dat er SATA II op staat, wil niet zeggen dat het automatisch 300 MB/s is. De standaard SATA II bestaat zelfs niet.

[ Voor 56% gewijzigd door D-Three op 26-12-2005 20:36 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
Het maakt alleen verschil voor de burstsnelheid. De A8N SLI maakt het in zoverre waar, dat je burstspeed wel omhoog gaat, zodra je je schijf op SATA300 hebt gezet. Maar met lezen en schrijven zul je hier heel weinig van merken, omdat daar niet de bottleneck zit.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Misvattingen over SATA2 opgehelderd

Het feit dat er SATA2 op staat zegt niks. Onder andere NCQ en 300MB/s zijn dingen die daarnaast apart vermeld moeten zijn. :)

Meer mensen met zoekskills zie ik. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door _the_crow_ op 26-12-2005 20:42 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Die misvattingen had ik al gelezen. Dat hele verhaal van die SATAII werkgroep ook. Het ging mij erom in hoeverre wij als consument mogen aannemen dat wat op de verpakking vermeld wordt ook op waarheid berust. Gezien de topics en de verhalen op dit forum moet je wat betreft SATA alleen op de praktijkverhalen afgaan. Ik hink namelijk op 2 gedachtes of een moederbord met SATAII (A8N-SLI SE) of een moederbord met PATA. En dan kopen we in de toekomst wel 'n keer een PCI-E SATAII kaart erbij.

• D-Three
De A8N-SLI SE heeft ook PATA aansluitingen hoor dus ik zie het probleem niet?

[ Voor 179% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 01:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Laagvliegerke schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:32:
De A8N-SLI SE heeft ook PATA aansluitingen hoor?
Weet ik. Maar als ik besluit om geen gebruik te willen maken van SATA, dan kan ik net zo goed iets goedkopers uitzoeken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 20:30:
[...]

Ik vind 150 MB/s en 300 MB/s een behoorlijk verschil.
Natuurlijk! Alleen haalt je HD dat nooit :D

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• D-Three
Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:50:
[...]

Weet ik. Maar als ik besluit om geen gebruik te willen maken van SATA, dan kan ik net zo goed iets goedkopers uitzoeken.
Je neemt dan ook meteen één van de duurdere borden :) Heb je geen SLI nodig? Neem dan een moederbord met een nForce4 Ultra chipset. Voor zoverr ik weet, ondersteunen de nVidia nForce4 Ultra en SLI chipset zo goed als alle "uitbreidingen" op de SATA standaard (die ik maar niet SATA II zal noemen ;)). Dus onder andere NCQ en 3Gbps. Dit heeft dus niet echt iets te maken met de A8N-SLI SE op zich want ieder moederbord met een nForce4 Ultra of nForce4 SLI chipset moet normaalgezien die features ondersteunen.
Ik weet niet wat jouw eisen zijn maar tegenwoordig hebben zelfs budgetbordjes SATA aan boord. Indien je een upgrade wenst uit te voeren en van plan bent om het moederbord een tijdje te houden, zou ik zeker SATA nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 01:07 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik draai zelf op een Gigabyte K8N Ultra SLi, ook voorzien van een NForce4 controller met ondersteuning voor 3GB/s. Mijn bevindingen op dit moment met SATA2 zijn nog niet heel positief.
Heb 2 SATA2 schijven draaien, een Maxtor 300GB en een 250GB Maxtor.
Noodgedwongen heb ik na met een wat minder nette versie te hebben getest, een XP Pro X64 moeten aanschaffen. Dit was het enige OS waarbij SATA2 geen roet in het eten gooide.
Met zowel XP Home als XP Pro wil het installeren op mijn Raptor 36GB wel zolang de SATA2 schijven zijn afgekoppeld, zodra ik ze na installatie aansluit, start XP niet door. Installeren terwijl de SATA2 schijven zijn aangesloten, resulteert in een vastloper tijdens HDD-check voor vorige installaties.

• D-Three
Ik heb nog geen problemen ondervonden op een nForce4 in combinatie met een Hitachi T7K250. Bij de eerste Maxtor DM10 schijven waren er nogal wat incompatibliteitsproblemen in combinatie met een nForce4. Een kennis had er ook problemen mee en onder andere daarom heb ik die Hitachi gekocht. En dat na jarenlang een tevreden Maxtor klant te zijn geweest. ;) Normaalgezien kan een firmware update van de schijven de meeste van de problemen oplossen. Tenzij het bij jou nog een ander probleem is ;)

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Diamondmax 10 SATA1 schijven (of eigenlijk de 150MB/s schijven) draaiden probleemloos.
Kon echter kostenloos overstappen naar SATA2 schijven, meteen gedaan dus eigenlijk zonder me er eerst over in te lezen, en kwam toen dus bovenstaande problemen tussen. Ben achteraf nog nooit zo blij geweest met een Sweex wireless lan kaartje, die draaide tenminste onder x64, mijn Intel kaartje dus niet. Maar goed, dat terzijde. X64 draait erg lekker verder, dus zo'n ramp is het niet.
Heb nu een braaf lijstje van Win98SE, W2K, WXP Home, WXP Pro en Pro x64 liggen, dus op zich was het wel leuk voor de verzameling, maar goed. Firmware update nog niet geprobeerd, aangezien x64 me wel erg goed bevalt eigenlijk.

• j0p3Y
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
Hoe kun je zien of Sata1 of Sata2 in gebruik is. Waar kun je dat ergens instellen?
Ik kan in bios wel eea kwijt, maar waar kan ik ook daadwerkelijk testen dat ie niet op sata 1 draait ipv de gewenste sata2?

Tevens een ander vraagje (ook dataverkeer gerelateerd ;-) )
Hoe/waar kan ik hyperthreading inschakelen?
Vlgs mij heb ik het nu nog niet aan staan. Kan in elk geval bij WinXP in de tasklist bij prestaties niet zien dat ie er gebruik van maakt.
gr.
j0p3

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 17:52

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

j0p3Y schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:43:
Hoe kun je zien of Sata1 of Sata2 in gebruik is. Waar kun je dat ergens instellen?
Ik kan in bios wel eea kwijt, maar waar kan ik ook daadwerkelijk testen dat ie niet op sata 1 draait ipv de gewenste sata2?

Tevens een ander vraagje (ook dataverkeer gerelateerd ;-) )
Hoe/waar kan ik hyperthreading inschakelen?
Vlgs mij heb ik het nu nog niet aan staan. Kan in elk geval bij WinXP in de tasklist bij prestaties niet zien dat ie er gebruik van maakt.
gr.
j0p3
Hyperthreading bij een AMD processor? Dacht het niet. :D Alleen de Intel processoren maken gebruik van Hyperthreading. Het gaat hier over een Athlon moederbord. ;) Maar ik zou zeggen kijk je BIOS eens door mocht je een Intel processor hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 05-01-2006 11:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:11
j0p3Y schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:43:
The__Virus in "Werkt mijn HDD wel op SATA 2"
Standaard draait hij op SATA150. Let op: die diskette is alleen voor Hitachi-schijven. Voor jouw merk moet je de diskette opzoeken op de site van je eigen HD-fabrikant.

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 12:36
Vandaag heb ik een a8n sli mobo opgehaald met een maxtor diamondmax 10 sata2 hd, productiedatum nov 2005. Nu probeer ik windows xp pro te installeren maar het wil maar niet lukken. Ik heb de bios al geupdate naar de laatste versie en een samengevoegde versie van xp en sp2 gemaakt zodat de schijf als 160 gig wordt herkent i.p.v. 130. Volgens de manual hoeven er geen sata drivers geladen te worden tijdens/voor de installatie van xp. Zou het kunnen dat deze wel nodig zijn? Ik kan het helaas niet proberen, want de bijgeleverde drivercd van asus is zo krom als een hoepel doordat deze in het instructieboekje zat gevouwd. Zodra ik weer in de winkel kom zal ik deze wel ruilen, maar dat lukt deze week niet meer. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en me kunnen wijzen waar die drivers nog meer gevonden kunnen worden. Kan ze namelijk niet los vinden op de site van asus.

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

• D-Three
Dijkstra schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:30:
Nu probeer ik windows xp pro te installeren maar het wil maar niet lukken.
Wat lukt er niet precies? Als ik het goed begrijp wordt er tijdens de setup geen HD gevonden?

• Dijkstra30
Laagvliegerke schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:35:
[...]

Wat lukt er niet precies? Als ik het goed begrijp wordt er tijdens de setup geen HD gevonden?
De HD wordt wel gevonden tijdens de setup, maar de pc bleef eerst al hangen bij het partitioneren. Omdat ik dus de driver cd niet kan lezen heb ik geprobeerd de sata drivers uit de gewone nforce 6.70 te halen en deze op diskette te zetten. Windows kon die drivers echter niet herkennen omdat er een .txt bestand ontbrak. Toch wilde hij nu wel partitioneren en formatteren. Nadat de bestanden waren gekopieerd en de computer opnieuw wilde opstarten bleef hij hangen in het gedeelte met het xp logo en de blauwe balk die heen en weer gaat.

• D-Three
Het kan natuurlijk altijd de HD zijn maar mij lijkt het eerder een ander probleem.
Temperaturen al gecontroleerd? Geheugen al getest? En welke versie is de firmware van de HD?

• Dijkstra30
Temperaturen zijn in orde, 38 graden cpu, de firmware versie van de schijf weet ik niet, waar is die te vinden? Kan het niet gewoon zijn dat ik voor het installeren eerst sata drivers via F6 moet installeren?

• D-Three
De originele firmware-versie kan je vinden op de schijf zelf:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/om/DM10-firmware.jpg

En neen, je moet de SATA drivers niet installeren via F6. Je zegt zelf dat de setup de HD al herkend. Dat komt omdat de SATA controller ingebakken zit in de nForce4 chipset en XP-setup deze herkend als een soort PCI-IDE controller. Mocht er een externe chip gebruikt worden van bijvoorbeeld SiliconImage, zou er wel een driver nodig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door D-Three op 05-01-2006 17:57 ]

• Dijkstra30
De code die jij bedoelt is VA101610 met daaronder de letters K,G,B,A
s/n is V3DO2PLH.
Het kan denk ik niet aan mijn geheugen liggen, dat komt nog uit mijn oude pc, 1gig MDT en is altijd 100% stabiel geweest. Baal als een stekker hiervan, eerst hadden ze mij al een mobo meegegeven wat stuk in de doos zat met een sticker op de hoes met de beschrijving van het defect. Hartstikke leuk een rma bord van iemand anders......

• D-Three
Bij dit soort problemen mag je er nooit van uit gaan dat iets niet moet testen :) Ik stel voor dat je het geheugen eens test met memtest86+. Je kan daar een bootable ISO downloaden (slechts 40 kb groot). Voor meer info: PMG FAQ
Ik beweer niet dat het geheugen zeker de oorzaak is maar vooraleer de schijf of het moederbord te beschuldigen kunnen we best de zaken testen die het "gemakkelijkst" te testen zijn :)

• j0p3Y
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-12-2024
_Dune_ schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 11:50:
[...]

Hyperthreading bij een AMD processor? Dacht het niet. :D Alleen de Intel processoren maken gebruik van Hyperthreading. Het gaat hier over een Athlon moederbord. ;) Maar ik zou zeggen kijk je BIOS eens door mocht je een Intel processor hebben.
Inderdaad, foutje, ik bedoelde HyperTransport.... enig idee waar dat ingesteld kan worden...

• D-Three
HyperTransport is iets totaal anders dan HyperThreading ;) HyperTransport is een communicatiebus die verschillende onderdelen met elkaar kan laten communiceren. Op jouw moederbord zal dat dus de chipset en de processor zijn. Die bus is dus ingeschakeld want anders zou jouw systeem niet werken. HyperTransport zou je dus kunnen zien als de "vervanger" van de Front Side Bus.

[ Voor 26% gewijzigd door D-Three op 05-01-2006 19:56 ]

Verwijderd

Dijkstra schreef op donderdag 05 januari 2006 @ 17:30:
Vandaag heb ik een a8n sli mobo opgehaald met een maxtor diamondmax 10 sata2 hd, productiedatum nov 2005. Nu probeer ik windows xp pro te installeren maar het wil maar niet lukken. Ik heb de bios al geupdate naar de laatste versie en een samengevoegde versie van xp en sp2 gemaakt zodat de schijf als 160 gig wordt herkent i.p.v. 130. Volgens de manual hoeven er geen sata drivers geladen te worden tijdens/voor de installatie van xp. Zou het kunnen dat deze wel nodig zijn? Ik kan het helaas niet proberen, want de bijgeleverde drivercd van asus is zo krom als een hoepel doordat deze in het instructieboekje zat gevouwd. Zodra ik weer in de winkel kom zal ik deze wel ruilen, maar dat lukt deze week niet meer. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en me kunnen wijzen waar die drivers nog meer gevonden kunnen worden. Kan ze namelijk niet los vinden op de site van asus.
Jumper van je Hdd verplaatsen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen » Opslagmedia & I/O Controllers

Een beetje ontopic blijven hé ;) Problemen mbt de combo Maxtor + nForce4 kunnen hier verder uitgekauwd worden: Compatibiliteit Maxtor DiamondMax10 met o.a. nForce4

Verwacht overigens niet teveel van de marketingterm "SATAII". Neem eens wat reviews door die op Tweakers.net is gepost. Je zult zien dat SATAII niks meer is dan een marketinghype. Gewoon SATA(1) presteert net zo goed, zo niet beter, omdat NCQ op veel chipsets/schijven/drivers ruk geïmplementeerd is.

Zie o.a.:
zoeken naar 'sata ncq' op Tweakers.net
nieuws: Vergelijking van 3,0Gbps SATA-harde schijven
nieuws: Serial ATA-standaard opgeruimd
nieuws: StorageReview: 'Hitachi Deskstar 7K500 beste desktopschijf'

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 06-01-2006 16:51 ]

Pagina: 1