Hallo allemaal,
Binnenkort wil ik eindelijk overgaan tot de aanschaf van een nieuw systeem.
Hetgeen waarmee ik nog zit, zijn de disken (merk, type) en de config van een evt. RAID0 array.
Ik wil zo rond de 1TB storage hebben voor opslag van data.
Het zou geen halszaak zijn als deze data door een crash van 1 van de disken weg is.
Echter heb ik dit jaar 2 keer problemen gehad met mijn Maxtors (200 en 250 GB), beiden in garantie en na opsturen (RMA) redelijk snel retour en weer volledig in orde.
Alleen het vertrouwen is dan even weg in zo'n merk.
Er zijn nu 3 merken met redelijk forse disks die interessant zouden kunnen zijn om een array te kunnen maken:
Maxtor DiamondMax 11, 500GB , SataII, 16MB NCQ , prijs 288 euro in pricewatch
WD Caviar RE2 WD4000YR SATA 16MB NCQ , prijs 226 euro in pricewatch
Hitachi Deskstar 7K500 SataII 16MB , prijs 322 euro in pricewatch.
Bij de WD staat YR volgens mij voor Raid Edition, wat dat betekent weet ik echter niet ?
Is e.e.a. dan optimized voor Raid gebruik ?
Verder springt de Hitachi eruit vanweg de prijs (als daar kwaliteit tegenover staat overigens geen probleem)
En hebben de WD en de Maxtor allebei NCQ, maar is de WD weer geen Sata II.
De WD is veel goedkoper en ook kleiner, maar zou dan evt. een raid0 array van 3 disken worden (1,2TB).
Graag verneem ik van jullie medetweakers wat jullie zouden doen als budget zo'n 650 euro zou zijn om een array te maken, welke schijven zou je kiezen en waarom ?
Weegt NCQ zwaarder als het feit of het sata of sata II is, of niet etc ?
Heeft die Raid Edition van WD nog voordelen boven beide andere merken ?
Zo ja, waarom ?
Nogmaals, ik ben mij bewust dat de kans mijn data kwijt te raken evenredig toeneemt met het aantal schijven in de array.
Ook wil ik geen 4 x 250 GB om zo goedkoper uit te zijn en toch de TB te kunnen halen.
Wil gewoon eens in de zoveel tijd een set als dit bijkopen om zo vrolijk mijn storage uit te breiden, dus heb ik mijn kostbare sata-poortjes nodig.
Hoor graag jullie mening(en).
Bij voorbaat dank,
Hobbybob
Binnenkort wil ik eindelijk overgaan tot de aanschaf van een nieuw systeem.
Hetgeen waarmee ik nog zit, zijn de disken (merk, type) en de config van een evt. RAID0 array.
Ik wil zo rond de 1TB storage hebben voor opslag van data.
Het zou geen halszaak zijn als deze data door een crash van 1 van de disken weg is.
Echter heb ik dit jaar 2 keer problemen gehad met mijn Maxtors (200 en 250 GB), beiden in garantie en na opsturen (RMA) redelijk snel retour en weer volledig in orde.
Alleen het vertrouwen is dan even weg in zo'n merk.
Er zijn nu 3 merken met redelijk forse disks die interessant zouden kunnen zijn om een array te kunnen maken:
Maxtor DiamondMax 11, 500GB , SataII, 16MB NCQ , prijs 288 euro in pricewatch
WD Caviar RE2 WD4000YR SATA 16MB NCQ , prijs 226 euro in pricewatch
Hitachi Deskstar 7K500 SataII 16MB , prijs 322 euro in pricewatch.
Bij de WD staat YR volgens mij voor Raid Edition, wat dat betekent weet ik echter niet ?
Is e.e.a. dan optimized voor Raid gebruik ?
Verder springt de Hitachi eruit vanweg de prijs (als daar kwaliteit tegenover staat overigens geen probleem)
En hebben de WD en de Maxtor allebei NCQ, maar is de WD weer geen Sata II.
De WD is veel goedkoper en ook kleiner, maar zou dan evt. een raid0 array van 3 disken worden (1,2TB).
Graag verneem ik van jullie medetweakers wat jullie zouden doen als budget zo'n 650 euro zou zijn om een array te maken, welke schijven zou je kiezen en waarom ?
Weegt NCQ zwaarder als het feit of het sata of sata II is, of niet etc ?
Heeft die Raid Edition van WD nog voordelen boven beide andere merken ?
Zo ja, waarom ?
Nogmaals, ik ben mij bewust dat de kans mijn data kwijt te raken evenredig toeneemt met het aantal schijven in de array.
Ook wil ik geen 4 x 250 GB om zo goedkoper uit te zijn en toch de TB te kunnen halen.
Wil gewoon eens in de zoveel tijd een set als dit bijkopen om zo vrolijk mijn storage uit te breiden, dus heb ik mijn kostbare sata-poortjes nodig.
Hoor graag jullie mening(en).
Bij voorbaat dank,
Hobbybob