Nieuw top s775 systeem voor audio/video editing

Pagina: 1
Acties:

• TransAtlantic
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Hallo,
ik ben een systeem aan het samenstellen. Mijn huidige P4 (1,8@2,16) met 1GB PC2700 geheugen voldoet niet meer. Ik heb met name nog twijfels over het moederbord en de CPU. Ik weet in ieder geval zeker dat ik een Asus bord wil met een Intel CPU. Heb al veel reviews gelezen (tomshardware, anandtech, silentpcreview, etc), maar ondanks dat kom ik er nog niet echt uit.
Gebruik: Ik game nooit, maar doe voornamelijk audio editing (stereo & multitrack), photoshoppen en video editing (digicam opnames). De belangrijkste eisen aan het systeem zijn dat het STIL is (aangezien ik met een microfoon in dezelfde ruimte mijn ac. gitaar wil opnemen), dat het zeer goed presteert (doe de werkzaamheden vaak gelijktijdig), en dat het goed te overklokken is (binnen de marge, ik ga niet beginnen aan waterkoeling, of zagen/tapen oid).
Wat verder aan het moederbord belangrijk is, is dat er veel opties opzitten (veel usb 2.0, firewire liefst 800 maar iig 2 poorten, ethernet, sataII, sata raid, ide poorten). Ik twijfel momenteel tussen de P5WDG2-WS (volgens mij nog niet te koop, maar ziet er erg goed uit, al zou ie wel eens erg duur kunnen uitvallen), de p5n2-SLI deluxe (maar SLI ga ik nooit gebruiken) en de P5WD2 Premium, aangezien deze borden volgens mij de top socket 775 performers zijn.
Qua CPU twijfel ik nog tussen een P4 650 of een D820. Als ik de reviews lees heb ik het idee dat de D820 toch een weinig bijzondere CPU is (instapmodelletje), en dat de 650 beter zal presteren. Blijkbaar is het surplus aan MHzen (+0,6) icm hyperthreading effectiever dan de dual core 2,8 GHz. Ik ben echter benieuwd naar mensen die mbt de eisen die ik stel ervaring hebben met deze CPU's. Ik heb ook geen idee of de applicaties die ik hiervoor gebruik (adobe audition, photoshop, nero vision, tmpgenc), goed gebruik zullen maken van een dual core cpu.
Qua videokaart: momenteel heb ik een lullig Ati Radeon 7500 AGP kaartje, dat over het algemeen nog prima voldoet. Wellicht heb ik met de 125 euro voor de GeForce al overdreven en kan ik met een goedkopere kaart prima doen wat nodig is, zodat ik extra budget heb voor een 2e 250GB disk om een RAID0 te bouwen. Hebben jullie nog tips voor een budget PCI-Express kaart (moet wel DVI en D-sub opzitten) die afdoende zou moeten zijn?

De volgende onderdelen heb ik al in huis:
Case: Thermaltake Kandalf
PSU: Tagan TG480-U22
Brander: BenQ DW1640
DVD-Rom: Samsung
Floppy drive
Sata disk: Maxtor 200GB
IDE disks: deze wil ik niet meer gebruiken

Dit wil ik gaan uitbreiden met:
Mobo: P5W2GD-WS, P5WD2 Premium of P5N2-SLI Deluxe
CPU: 650 of D820 (of 640)
CPU cooler: Thermaltake Blue Orb II of Zalman 7700 AlCu (geluidsniveau is dus erg belangrijk)
RAM: Corsair 2GB (2x matched pair TWINs 512 MB) PC5300 DDR2
Bootdisk: WD 36GB Raptor Sata
Opslagdisk: WD 2500KS (250GB, Sata II, 16MB cache) is het mogelijk om een RAID0 te maken van deze schijf tesamen met de Maxtor 200GB? Het is sata I en II door elkaar, vraag me af of de sata II winst dan nog gebruikt wordt...
Videokaart: XFX GeForce 6600 256MB DDR2 PCI-Express
Audiokaart: M-Audio Delta 66
Mijn budget is zo'n 1300 euro max.

Wie kan mij zijn ervaringen vertellen over deze hardware (hoe stil het is, hoe goed het presteert), of nog tips aan de hand doen? Doe geen moeite om AMD's aan te prijzen, hierin heb ik door wat slechte ervaringen al mijn vertrouwen verloren (al lag het volgens mij meestal aan de chipset). Ik ben echt op zoek naar een topsysteem op pentiumbasis.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
raid 0 met 2 verschillende schijven moet je zoiezo nooit doen. geen goed idee.

heb niet alles gelezen, maar bedenk je dat intels tegenwoordig nogal warm worden en iets meer koeling vereisen.
nou zal het met zo'n zalman allemaal wel meevallen...

wat betreft of je een d moet nemen, als je programma's dual cpu aankunnen of je gebruikt 2 programma's intensief tegelijk, dan is het wel aan te bevelen. anders gewoon die normale nemem.

snap heel goed dat je voor intel gaat, goede keuze in dit geval. zorg wel dat je voor de chipset ook intel neemt. dus niet dat sli bord.

[ Voor 22% gewijzigd door sharkzor op 26-12-2005 21:39 ]

Verwijderd

Ja dat is niet makelijk heb je nu wat gevonden ? Ik bebruik mijn computer alleen voor muziek temaken via Cubase en heb geluidskaart m-audio 24/96 en zoek zoals jij ook een goede moederbord
welke heb jij gekozen. m.goossens@chello.nl maikel