Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kast te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb een Centurion 5 (CAC-T05) http://www.coolermaster-e...itle=CAC-T05Centurion%205 . Die gewoon al een jaar goed functioneerd alleen laatst toen ik de temps ging checken in het bios zag ik dat mijn cpu temp 65 was en de rest van de kast 50. Is dit niet te warm? Ik heb gezocht op het forum maar kon niet echt een verklaring vinden. Ik heb wel veel ongebundelde kabels in mijn kast hangen, maar dit laat de temperatuur toch niet zoveel stijgen?

Specs:
Pentium 4 HT 3.0
Intel D915PBL moederbord
Geforce 6600
512 mb DDR 2

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen (en dat het topic in het goede forum staat)

Alvast Bedankt

Verwijderd

Heb je wel een fan die de warme lucht uit je kast blaast? Behalve de voedingsfan natuurlijk..

Anders kan het heel veel schelen, er zoo een in te bouwen.

• Flying
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 21:12
De FAQ bevat veel informatie over hoe je je kast het best kunt inrichten. Ik stel voor dat je daar eerst even een kijkje in neemt.

Edit: Neem ook eerst en vooral een kijkje in de policy van CME. Je topic hoort niet thuis in dit forum zoals daar beschreven.

[ Voor 34% gewijzigd door Flying op 26-12-2005 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die heb ik ook door gelezen. Alleen kwam ik er niet helemaal uit vandaar dit topic.

Ik heb gewoon een van die van voren er lucht in zuigt en van achter lucht eruit blaast (plaatje 3 in de FAQ)

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1) Nee
2) Dat kan toch een paar graden verschil geven. Maak je handen vuil en maak er eens werk van. Want als het niet zo belangrijk is, zou je hier ook niet posten hé. Wonderen mag je niet verwachten van ons, als je zelf geen initiatief toont. :-)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

probeer eens wat verschillende tools zoals bijv. Everest..
Ik had ook eerst een kast temp van 56 toen dloadde ik everest..
toen werd de temp rond de 20-30.......
hij bleef eerst hangen op 50..

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle replies.

Ik ga nu maar aan de slag met de kabels bundelen. Volgens everest is mijn cpu temp maar 50 graden beetje vaag. Ik ging net ook bij mijn vader zijn pentium 4 kijken en zijn cpu temp is maar 30 graden. Mijne is dan wel 2x zo snel maar ik heb een veel betere kast en meer fans (die goed zijn geplaatst). Zijn cpu fan draaide wel op 4500 rpm en mijna maar op 2000 rpm. Kan het misschien zijn dat mijn CPU fan gewoon te langzaam draait?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Kan ook zijn dat je temperatuur sensor de temperatuur niet goed aangeeft. Voel eens met je hand aan de heatsink en voel ook eens of die temperatuur in je kast echt zo warm is.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-11 22:16

Strikie

Athletics

Breng eens wat nieuwe coolprut aan.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

Topicstarter
Kan de coolprut na 6 maanden al "op" zijn?

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-11 17:33

drooger

Falen is ook een kunst.

Zolang de computer niet vastloopt tussen het 'stressen', dan valt het nog mee.

Zit de stock koeler van je cpu er nog op?

Controleer idd met je handen de temperatuur binnen de kast, ook aan heatsink.

Is de lucht die de kast verlaat erg warm?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Verwijderd

Topicstarter
De stockkoeler zit er nog gewoon op. Ik heb aan de heatsink gevoeld. Hij is warm maar niet gloeiend heet ik kan rustig uren me vinger erop houden.

Verwijderd

Dikke laag stof op je koeler?

Verwijderd

Kast temperatuur = 50 graden?

Dan hoef je in ieder geval je kabels niet meer te rounden, die zijn dan wel vanzelf aan elkaar gesmolten. :D

Weet je zeker dat je niet gewoon je temperatuur van je NorthBridge aan het uitlezen bent?

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

kleine tip, temp mischien op farenheit i.p.v. celcius staan?

Take a parachute, and jump!

Verwijderd

Topicstarter
Nou er staat system zone A en B in het bios, ik nam aan dat dit gewoon de kast is. Maar volgens everest

mobo: 44
CPU: 52
HD: 34

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 14:55 ]

Verwijderd

Mja, omdat bios zegt dat iets een kast is dan geloof je dat zonder nacontrole? Ik denk dat een kwart van de 'mijn temperatuur is te hoog' topics al uitgaan van verkeerd gelabelde sensoren (en nee, je kunt niet ervan uitgaan dat moederbord fabrikanten dat fixen, aangezien ze dat in de praktijk blijkbaar niet doen). Zo hebben wij op GoT ook weer eens wat doen :+
In sommige gevallen zit die kastsensor dermate dichtbij een hitteobject dat je meer van northbridge temp dan mobo of kasttemperatuur kan spreken.

D19BPL moederbord? Kent Google niet, weet je zeker dat het modelnr klopt?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oeps sorry typo

D915PBL

okay dus ik hoef mij eigenlijk geen zorgen te maken? Ik was bang dat over een paar jaar me processor het zou begegeven ofzoiets

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fahrenheit uitlezeing lijkt me straf, dan zou de in-case temperatuur minder dan 15°C bedragen (ongeveer). Als dat is twijfel ik ook niet meer over de aankoop van een nieuwe case en ga ik voor die Centurion 5 :)

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Intel's hardware monitoring software (Intel® Active Monitor or Intel® Desktop Utilities) monitors system temperature in up to three locations on the desktop board:
  • Processor Zone: monitors the processor; the thermal diode is on the processor itself.
  • Zone 1: monitors the area around the hardware monitoring ASIC (near the processor socket).
  • Zone 2: monitors the area around an additional remote sensor; /me this location is dependent on board model.
Huidige versies gaan uit van een threshold warning level van 75'C voor CPU en 65'C voor Zone 1 en 2.

/me Voor de D915PBL zit Zone 1 en 2 beiden vlak bij het socket. Een hoge uitlezing is dus normaal.

Naslag/bron:
http://support.intel.com/.../desktop/sb/CS-012552.htm

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 23:50 ]

Verwijderd

Volgens mij is je sensor gewoon heengegaan, want bij mij laat ie in de BIOS zien dat ie op 69 graden loopt (daarom die stomme reboot van een tijd terug) terwijl ik een sensor bij de cpu heb geplakt en hij daar vrolijk op 30-40 graden loopt :/
Sensor tussen je heatsink proppen en 10 graden erbij rekenen :)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
pcnerd schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:39:
kleine tip, temp mischien op farenheit i.p.v. celcius staan?
fahrenheit = 273 + (gradencelsius boven 0)

aangezien bij fahrenheit 0 graden het absolute nulpunt is (-273 Graden celsius)

[ Voor 17% gewijzigd door Flapp op 28-12-2005 12:34 ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Flapietoetoe,

Lord Kelvin draait zich om in zijn graf....

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:22
Flapietoetoe schreef op woensdag 28 december 2005 @ 12:33:
[...]

Dat is Kelvin ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 10:27

BJD

Flapietoetoe schreef op woensdag 28 december 2005 @ 12:33:
[...]

Volgens mij haal je nu kelvin en farenheit door elkaar, maargoed, beetje offtopic ;)

TS: Bij mij zit de mobo sensor volgens mij in de NB. Dus als hij bij jouw 50°C is kan het zijn dat je een fannetje op je NB moet schroeven.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:43
Wat ik heb gedaan bij mijn Centurion 5 is een 80mm Fan in de Sidepanel schroeven die naar binnen blaast. Dit scheelde bij mij 10o Idle en 8o load. (heb een XP 2400+).

Ik gebruik hiervoor de CM fan die standaard voorin zit. mijn HD's zitten in een CM 4in3 voor de stacker, hier zit een 120mm fan bij.

Verwijderd

@flaptietoe
<mierenneukmodus>
Je bedoeld Kelvin :P
Graden Fahrenheit is niet hetzelfde als graden Kelvin, en wat jij beschrijft it toch echt in Kelvin
</mierenneukmodus>

On-topic:
Zoals al vaker gezegd, het kan liggen aan je sensoren. Als je zelf geen last hebt van instabiel systeem en je kunt de heatsink nog redelijk vastpakken zonder je handen te branden zou het wel goed moeten komen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2005 13:25 ]

Pagina: 1