Hierop wil ik alleen reageren met de toevoeging dat zeuren hierzo vrijwel niet voorkomt. Ze zijn er wel, mensen die topics op TMF zeuern noemen maar dat is wat anders dan deze vastselling. IMO zeur je, ook met dit topic niet.
Of de vraag terecht is is echter wel inhoudelijk een discussie waard. Dat verdient een antwoord maar ik denk dat je al kan zien welke hoek dat gaat zitten. Zelf stel je al dat je nauwelijks een ontopic grap kan maken hierzo....... en dat advies had je idd ter harte kunnen nemen: geen ontopic grap = offtopic grap. Dan kijken we niet eens hoe grappig het is (tenzij ik over de grond rol LOLPIMPend) maar gewoon het offtopic is dan al genoeg. En ze zijn er wel, ontopic grappen die ook gewaardeerd worden, maar het kan IMHO geen kwaad als users met grappen niet gemotiveerd worden om de FP (een Tech-forum met info) te voorzien van grappen.
Je tweede bezwaar is dat andere mensen het wel grappig vonden. Dat kan kloppen, als de grap op zichzelf goed genoeg is, dan krijg je die waardering zeker van een meerderheid. Dat wil alleen nog niet zeggen dat die meerderheid goed zit. Dat kan je pas vaststellen als je een panel experts vraagt. Nu wij op die stoel schijnen te zitten is je antwoord ook wel duidelijk (alhoewel ik een +1 voor de moeite nog had kunnen doen, maar ik mier niet/nooit over een afwijking van 1 puntje).
Om dan op je derde punt uit te komen: die naar beneden gerichte mod is absoluut uitsluitend op basis van de post zelf. Nicks onthouden op de FP is bijna onmogelijk, alleen de echt goede of slechte vallen op (en zelfs dat.....) De enige mogelijkheid extra is notities maken van een user, maar laten we wel wezen, voor jouw grap is het ecnt niet de moeite om dat knadblok open te zetten. Niet dat je grap dat niet waard is, maar PMmen is ook mensenwerk en als vrijwilliger hebben wij (althans, andere PM's) in de regel ook wel wat nuttigers te doen dan een nummertje lastig te vallen. Niet dat je een nummertje bent of zo behandeld dient te worden, maar indien iets niet opvallend slecht is gaan wij ook niet lastig doen. Alleen het ziet er inderdaad lomp uit als je een +3 naar 0 ziet gaan. Maar geloof me, ik heb zelfs +4 naar -1 gezien (en uitgevoerd). (en achter de schermen +4 naar -2, maar dat zie je dan niet meer).