Toon posts:

Student zoekt iets leuks voor weinig

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lieve mensen,

Ik heb gisteren de Pricewatch doorgebladerd en ik kwam tot de conclusie dat ik veel te lang niets heb bijgehouden over PC's: het zegt mij echt allemaal niks!!

Maak je geen zorgen, ik heb de FAQ doorgelezen en ik weet dat het niet de bedoeling is dat ik lui achterover leun en ik je als 'Personal Assistant' gebruik, die voor mij even uitzoekt wat ik moet gaan kopen. Maar ik hoop dat er iemand is die mijn situatie begrijpt en zo aardig is de moeite te nemen om mij een beetje uit de brand te helpen, want op dit moment ben ik redelijk radeloos.

Zoals de topic al verraadt, ben ik een student en ik beschik over een klein budget. Op dit moment heb ik echt een sneue PC (AMD 500Mhz, 128mb geheugen, videokaart leuk voor pacman, 12 GB harde schijf en windows 2000) en ik wil iets nieuws. Zo lijkt het mij onderhand ook wel leuk om net als mijn vriendjes Windows XP te draaien en eens van dat gehaper af te zijn wanneer ik Outlook en Word tegelijk geopend heb. Opgesomd zoek ik een PC die:

- Lekker soepel Windows XP draait
- Genoeg harde schijf ruimte heeft (minimaal 100GB)
- Het mogelijk maakt om meerdere Office toepassingen tegelijk geopend te hebben, zonder dat spullen gaan haperen en ik met dingen ga gooien uit frustratie.
- het toelaat om op een relaxte manier films af te spelen
- upgradable is (Het zou mooi zijn als de nieuwe PC die ik aanschaf, enigszins voorbereid is op de toekomst en het mogelijk maakt om, wanneer ik over een jaartje of wat afgestudeerd ben en wat geld verdien, een upgrade uit te voeren wanneer ik daar zin in heb)

Ik zou hiervoor rond de 400 euro willen uitgeven. Volgens mij moet dat wel kunnen, aangezien ik toch geen vette gamers pc wil oid. Voor mij is het dus het belangrijkst dat de software die ik gebruik, voornamelijk office toepassingen, lekker snel draait. Verder gebruik ik vaak torrents en soms speel ik met virtual turntables.. Olé!

Nou weet ik dat er sempron en celeron processors zijn en dat deze minder snel lopen dan athlons en pentiums, dus mijn voorkeur zou denk ik wel uitgaan naar een van de laatste twee. Maar welke kloksnelheid ik nodig heb en welk moederboord ik erbij zou moeten aanschaffen? Ik heb geen idee... Want ik begrijp niets van dat socket verhaal en welke eventueel makkelijker upgradebaar is.

Moet ik rekening houden met HyperThreading? En zal de configuratie bv. Windows Vista aankunnen?

Mijn concrete vraag is:

Wat kan ik binnen mijn budget (400 euro) het beste aanschaffen (ik weet echt niet welke dingen uit de pricewatch voor mij overbodig zijn), zodat ik in de toekomst eventueel ook nog naar iets krachtigers kan upgraden en waarmee ik in ieder geval vlekkeloos de toepassingen kan gebruiken die ik wil.

Alvast bedankt!!

(Als ik nog wat moet aanvullen aan mijn verhaal, laat het weten!)

EDIT:

Het zou overigens mooi zijn als ie niet zo veel herrie maakt als mijn huidige PC, want die loeit echt.. Is geloof ik de fan of zo...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 04:13 . Reden: Iets vergeten... ]

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

ok dan niet ^^

[ Voor 91% gewijzigd door Gamo op 26-12-2005 12:26 ]

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 13:57

janklp

FortyTwo Capital

Welkom op GoT 8)

Ik heb niet echt zin om een heel verhaal te typen, het is immers al laat. Maar ik wil je deze link toch niet onthouden:BBG Studentensysteem

Denk dat je door middel van die link al een stuk wijzer gaat worden!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou gewoon met die 400 euro naar een in de buurt gelegen winkeltje stappen en samen met die lui een mooi systeem samenstellen. 400 euro moet overigens zeker voldoende zijn, als je het zonder monitor kunt doen.

Ik zou overigens geen Celeron (of de AMD varian daarvan) nemen. Dat merk je echt te hard!

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

De meeste studenten hebben een klein budget ? :) Maar kijk eens op de site van Dell. Die bieden een hoop leuke dingen aan en je kan het afbetalen, renteloos, alleen maar eenmalig een x bedrag betalen, meen zo een 60 euro's. Ik zou gelijk kiezen voor een laptop ipv. een systeem, scheelt in de ruimte en je bent er mobiel mee. Ze geven nu daarop ook extra korting, een gratis printer, gratis bezorgd, normaal 90 euro bezorgkosten etc. Aktie geldig tot en met 27-12-2005 :

http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs

De link is even voor het gemak als voorbeeld, maar er zijn meerdere type's, notebooks en desktops, die nu deze aanbieding hebben.

Ik ga zelf nu ook een laptop bij Dell bestellen met een 17inch widescreen en de specs zijn niet echt onaardig. Blader de site eens door, misschien is deze opzet ook wat voor jou ;o)

Succes

• Adlan
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-01 14:08
Ik denk niet dat je tegen 400 euro een behoorlijk goeie ( midrange game ) PC kunt samenstellen...

volgens mij moet je min. 550 euro neertellen voor een PC met behoorlijk goeie onderdelen:

PC 1:

Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) €90

Chenbro Gaming Bomb CASE €39.95

NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) €39.90

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 77,94

Hitachi Deskstar 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 98,88

Athlon64 939 3200+ 2000Mhz BOX Venice €167.58

Tagan TG-380-U01 380watt PSU €53.45

Leadtek PX6600GT/HTD PCI-E €139.85

TOTAAL +- € 707

PC 2:

ASRock 939S56-M Mobo €55.43

NEC ND-3540 16x (Dual-layer, Zwart) €39.90

512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 77,94

Hitachi Deskstar 250GB (7200rpm, SATA, 8MB) € 98,88

Asus A-36H 360 Watt ATX Powersupply €32.73

ASUS EN6600 Silencer/TD PCI-e 128Mb €105.91

TOTAAL +- € 619

PC 3:

Twinmos 512MB DDR400 Dual Channel kit € 42,92

MAXTOR 160.0Gb 7200RPM 8MB €78.54
of MAXTOR 120.0Gb 7200RPM €65.45

ASRock 939S56-M €55.43

NEC ND-3540 Dual Layer Zwart €40.82

Asus A-36H 360 Watt ATX Powersupply €32.73

ATI Radeon X700LE €99.96
of ASUS EN6600 Silencer/TD PCI-e 128Mb €105.91

totaal 1: +- € 544

totaal 2: +- € 560

de prijzen komen uit PCzaak ( volgens site zijn ze allemaal leverbaar )

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Tot dusver alvast bedankt voor jullie reacties! Het is nog vroeg waar jullie zitten dus ik hoop dat er nog wat reacties zullen volgen!

Naar een Notebook ben ik voorlopig niet op zoek. Ik hou wel van het gemak van een normaal toetsenbord en beeldscherm, en denk ook dat het makkelijker is om een desktop eventueel te upgraden. Voorlopig heb ik nog geen mobiele PC nodig.

Ik heb het BBG Studentensysteem waar Januszje het over had bekeken en die vergeleken met de systemen die Adlan zojuist heeft opgesomd. Daar zie je toch een aantal opmerkelijke verschillen. Niet alleen de prijs die wordt uitgegeven voor een videokaart, maar ook het genoegen dat het BBG systeem neemt met een Celeron processor, integenstelling tot de Athlon.

Is een Celeron/Sempron nou voldoende voor wat ik ermee wil doen, en kan ik het makkelijk upgraden naar een Athlon? Of moet daarvoor dan weer een nieuw Mobo aangeschaft worden? Dat begrijp ik nog niet helemaal.

En voor 400 euro moet toch wel kunnen? Aangezien ik er echt geen game PC van wil maken? Maar misschien ben ik wel helemaal verkeerd ingelicht... Gelukkig zijn jullie er nog ;)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

400 euro moet makkelijk kunnen voor de eisen die jij stelt. Ja een celeron en/of semptron merk je goed. Maar niet in office of bij een filmpje kijken. Daarvoor is de simpelste pc al rap genoeg.
Sterker nog als jij 256mb in je huidige pc erbij prikt zal je in office niet zo veel problemen meer ervaren.

Kijk naar deze:
http://www.computerland.n...rodid=13652&back=systemen

Die voldoet aan al je eisen, kant en klaar. Wel zonder monitor. Nu zou ik hem niet nemen omdat je zelf waarschijnlijk een betere tegen minder geld kunt samenstellen. Maar je ziet het is mogelijk.

Want ik zie geen spellen spelen in je lijstje staan, dus heb je aan een on-board videocard ruim voldoende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

eens, ik heb de AMD 500 (K2-6) van mijn zoon voor zijn studie geupgrade: 128 MB erbij en zijn oude 2 GB schijf vervangen door mijn 80 GB schijf. Hij heeft voor 15 euro van Surfnet XP Pro studentenversie en voor hetzelfde bedrag Office Pro 2003, plus nog wat software (oa SPSS).
Dit draait allemaal zeer gladjes....
De kosten waren minimaal en het effect maximaal. De Pc start kaal in ergens tussen de 20 en 30 s op, en na volledige installatie met gratis virusscanner (AVG) in minder dan een minuut.
Hij kijkt geen films, dus ik heb de performance daarvan niet gecheckt.
Kun je met zo'n systeem vooruit? Kun je die 400 euro in de zak houden...
En... op een beurs koop je een P4 rond de 2 GHz met niet al te hoge eisen voor ca 200 euro maximaal
Opruiming bij: http://www.bbcomputers.nl/index.html
of kijk eens bij Tweakers bij "te koop"
http://www.tweakers.net/a...te_update&order_sort=DESC

Verwijderd

Idd bij de link van bbcomputers heb ik de volgende gevonden:
Intel P4 Processor
2,4Ghz
512 mb
40 gigabyte
DVD
CD-Rewriter
Floppy-Disk
Sound
Netwerkkaart
4xUSB
XP Home
Win DVD
12 maanden garantie

Voor 375 Euro!
Het enige nadeel is dat hij maar 40 gb heeft en dat het een dell is (dus minder upgradebaar mbt voeding en mobo. hdd en videokaart enz. kun je makkelijk upgraden)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 09:58:
Idd bij de link van bbcomputers heb ik de volgende gevonden:
Intel P4 Processor
2,4Ghz
512 mb
40 gigabyte
DVD
CD-Rewriter
Floppy-Disk
Sound
Netwerkkaart
4xUSB
XP Home
Win DVD
12 maanden garantie

Voor 375 Euro!
Het enige nadeel is dat hij maar 40 gb heeft en dat het een dell is (dus minder upgradebaar mbt voeding en mobo. hdd en videokaart enz. kun je makkelijk upgraden)
Met alle respect.. Maar als je hem zelf samenstelt ben je goedkoper uit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 12:17
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 07:15:
Hallo allemaal!

Tot dusver alvast bedankt voor jullie reacties! Het is nog vroeg waar jullie zitten dus ik hoop dat er nog wat reacties zullen volgen!
Mmm... ik maak hieruit op dat je met vakantie bent in een land waar de tijdzone heel anders is dan hier, dus ver weg. Je zou je geld wellicht beter in een PC kunnen investeren dan het aan dure vakanties uit te geven.

Verwijderd

Wel erg kort door de bocht:
misschien is ie hard aan het werk voor een stage... toevallig wat verder weg... ;)

Verwijderd

Cyberpope schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:10:
[...]

Met alle respect.. Maar als je hem zelf samenstelt ben je goedkoper uit.
eens, maar nu ruimen ze op, dus kan het veel minder zijn dan die 375....

eidt: sorry vergeten de edit te gebruiken...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 11:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja in dit land zouden ze je een smart-ass noemen, geloof ik ;)... Deze arme student heeft die reis natuurlijk niet zelf betaald... In tegenstelling tot de pc, die wel uit eigen zak moet komen...

Wat het upgraden van mijn huidige PC betreft, ik heb ooit eens gezocht naar wat RAM geheugen, en dat moest gewoon besteld worden! Veel winkels hebben dat niet meer in voorraad omdat het simpelweg te oud is (ik geloof dat het SDRAM PC-100 was). En die ram dingen zouden over de 100 euro kosten, dus ik dacht: beter een nieuw systeem kopen.

Celeron/Sempron is dus al zat voor wat ik wil? En is dat moederbord dat ik ondersteun dan makkelijk upgradebaar naar een pentium/athlon processor? Of passen die dingen allemaal niet op elkaar??

Het liefst koop ik meteen een pentium/athlon, als dat beter is en qua prijs niet veel uitmaakt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:10:
Wat het upgraden van mijn huidige PC betreft, ik heb ooit eens gezocht naar wat RAM geheugen, en dat moest gewoon besteld worden! Veel winkels hebben dat niet meer in voorraad omdat het simpelweg te oud is (ik geloof dat het SDRAM PC-100 was). En die ram dingen zouden over de 100 euro kosten, dus ik dacht: beter een nieuw systeem kopen.
niet eens:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/546
256MB PC100 SDR € 50,-
Das altijd minder dan 400 euro....
en heb met 2x 128 MB
pricewatch: 128MB PC100 SDR (Kingston)
128MB PC100 SDR (Kingston) € 16,56
zou je met minder dan 35 euro al klaar zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 11:16 ]

• Touchdomex
  • Laatst online: 11:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Je kan ook op makrtplaats kijken. Daar kun als je goed zoket ook wel een goed pc samenstellen met onderdelen die mensen los wegdoen. Ik zoek nu bijvoorbeeld ook naar een nieuwe pc via makrtplaats. Volgens mij wil je gewoon internet en office doen en af entoe een spelletje. Dan kun je bmet een budget kaart ook uit. je kan maximaal 100 euro uitgeven aan een grafische kaart. Je wilt graag upgraden. Ik denk dan niet dat je voor een socket 939 moet gaan maar voor een 754 want dan kun je over een par jaar een leuk upgraadtje doen met een nieuwe proc (bijv een athlon 3700+) voor weinig geld en dan geef je nu ongeveer 400 a 500 uit aan een computer. Ik heb er nu eentje samen gestelt voor net iets meer dan 500 euro. dit is ongeveer wat ik in gedachten had voor een studenten pc.

CPUs Socket 754 -

Athlon64 2800+ (1.8 GHz) (128 KB)

€ 125,-

Moederborden Socket 754

K8NE (nVidia nForce4)

€ 75,-

Grafische kaarten nVidia PCIe -

Extreme N6200TC-256TD (64 MB DDR-SDRAM)

€ 55,-

Geheugen DDR-SDRAM -
ValueSelect DIMM 1 GB (voor PC)
€ 99,-

Harddisks Serial ATA -
HDT722520 (200 GB)
€ 99,-

DVD-reWriters IDE -
SW162C (16/8/16x, 48/32/48x)
€ 39,-

Behuizingen Midi Tower -
PC Case BASIC (ArtNr: TQXH83)
€ 35,-

Subtotaal € 527,-
incl. 19% BTW. € 84,14

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:14:
[...]

niet eens:
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/546
256MB PC100 SDR € 50,-
Das altijd minder dan 400 euro....
en heb met 2x 128 MB
pricewatch: 128MB PC100 SDR (Kingston)
128MB PC100 SDR (Kingston) € 16,56
zou je met minder dan 35 euro al klaar zijn...
In een huidige pc is 2 x 128 mb echt niet meer denkbaar. Ik zou er toch gewoon 512 inleggen, iets wat echt wel vereist is voor windows xp imho en zeker voor Office 2003.

Wat is er mis met de bbg? Gewoon een goede degelijke pc en de rest is toch gewoon het een en ander uitzoeken bij winkels en afwegingen maken.

[ Voor 12% gewijzigd door janklp op 26-12-2005 13:26 ]

Verwijderd

Januszjes schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:25:
[...]

In een huidige pc is 2 x 128 mb echt niet meer denkbaar. Ik zou er toch gewoon 512 inleggen, iets wat echt wel vereist is voor windows xp imho en zeker voor Office 2003.

Wat is er mis met de bbg? Gewoon een goede degelijke pc en de rest is toch gewoon het een en ander uitzoeken bij winkels en afwegingen maken.
* 2x 128 MB: draait hier XP met AMD @ 500 MHZ probleemloos op... XP Pro UK en Office 2003 ..... en Vision, plus nog wat spul voor zijn studie. Als je verder internetten en MSN'en wilt,... trekt ie probleemloos.

* zaak in Oss: eens, give it a chance, zeker nu ie aanbiedingen heeft.

PS: die 80 gieg HD scheelde wel heel veel in performance tov het (te) kleine) HD-tje die er eerst in zat.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
AOpen QF50A (ATX, 300W, Wit/Blauw) €42
Asus K8N-E, nForce3 250GB s754 €59
AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB, Boxed) €125
512MB PC3200 DDR (TwinMos) €37
Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB) €76
NEC ND-3540 16x (Dual-layer) €40
Floppydrive (uit oude pc) €0
Sapphire Radeon 9250 128MB DDR 128bit (AGP, DVI) €37

€416

Met dit systeem kun je nog een hele tijd vooruit als je bijna niet gamed. Echter is het wel mogelijk om af en toe een spel te spelen, maar je kunt altijd een andere videokaart inbouwen. Ook heb je genoeg PCI- en geheugensloten vrij, dus je hebt de mogelijkheid om later nog eens 512 MB bij te prikken of een andere geluidskaart in te bouwen als de onboard variant niet goed bevalt. Als je budget het toelaat, zou ik een andere videokaart kiezen, namelijk een:
- Club3D Radeon 9600 XT 128MB (AGP) á €105 of
- Asus GeForce 6600 128MB DDR (AGP, DVI), N6600/TD á €111
Met één van deze twee videokaarten is het heel goed mogelijk om de nieuwste games vloeiend te kunnen spelen.

Bij een Aopen kast krijg je meteen een goede voeding erbij, welke dit systeem makkelijk kan voorzien van voldoende prik. Ook heb je 64bit en een hardeschijf van Seagate waar je vijf jaar garantie op krijgt. Een floppydrive kost tegenwoordig toch al gauw €15, dus is het handig om deze uit je oude pc te halen, want aan de techniek van zo'n ding is de laatste jaren toch niets meer veranderd.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

anton121 schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:44:
Als je budget het toelaat, zou ik een andere videokaart kiezen, namelijk een:
- Club3D Radeon 9600 XT 128MB (AGP) á €105 of
- Asus GeForce 6600 128MB DDR (AGP, DVI), N6600/TD á €111
Met één van deze twee videokaarten is het heel goed mogelijk om de nieuwste games vloeiend te kunnen spelen.

Bij een Aopen kast krijg je meteen een goede voeding erbij, welke dit systeem makkelijk kan voorzien van voldoende prik. Ook heb je 64bit en een hardeschijf van Seagate waar je vijf jaar garantie op krijgt. Een floppydrive kost tegenwoordig toch al gauw €15, dus is het handig om deze uit je oude pc te halen, want aan de techniek van zo'n ding is de laatste jaren toch niets meer veranderd.
`
Een kanttekening die ik dan wil maken. Op een 6600 of een 9600xt kan je echt niet de nieuwste games meer spelen. Dan laat de ram enzo al te wensen over. Opzich zijn deze kaarten ook zinloos in dit systeem want de ts gaat niet gamen zei die al.

Rest van je systeem ziet er goed uit. Strakke performance tegen een lage prijs.

• gyjo
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Januszjes schreef op maandag 26 december 2005 @ 15:23:
[...]
`
Een kanttekening die ik dan wil maken. Op een 6600 of een 9600xt kan je echt niet de nieuwste games meer spelen. Dan laat de ram enzo al te wensen over. Opzich zijn deze kaarten ook zinloos in dit systeem want de ts gaat niet gamen zei die al.

Rest van je systeem ziet er goed uit. Strakke performance tegen een lage prijs.
Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, je zult misschien geen aa of af aan kunnen zetten maar tot een res. van 1024*768. spelen zeker weten alle nieuwe games gewoon soepel. En de meeste nieuwe games kun je ook wel 1280*1024 spelen. Zo slecht is die kaart nog niet hoor.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 19:21
gyjo schreef op maandag 26 december 2005 @ 15:31:
[...]

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens, je zult misschien geen aa of af aan kunnen zetten maar tot een res. van 1024*768. spelen zeker weten alle nieuwe games gewoon soepel. En de meeste nieuwe games kun je ook wel 1280*1024 spelen. Zo slecht is die kaart nog niet hoor.
Dan moet jij Battlefield 2, FEAR, quake 4 , COD 2 maar eens opstarten op een 9600 XT. Als je op 1280*1024 dat vlot wilt laten spelen moet je het detail naar medium of low zetten. Zeker de 128MB versie. De 6600 doet het beter en haalt nog speelbare framerates

[ Voor 5% gewijzigd door FragileM64 op 26-12-2005 15:49 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• AntonH
Grappig, ik heb namelijk voor m'n X800PRO een 9600XT gehad en hiermee heb ik Battlefield 2 erg soepel gespeeld op 1024*768@medium. Half-Life 2 werkte prima op 1024*768@high, maar dan wordt 512 MB erg krap. Dit kun je dan oplossen door de textures op medium quality te zetten. Quake 4 werkte goed op 800*600@medium, evenals F.E.A.R. Ok, je krijgt dan geen geweldige plaatjes op je scherm getoverd, maar het was erg goed speelbaar.
Nu werken al deze games makkelijk op 1024*768@High met 2*FSAA, hoewel m'n processor wel een bottleneck blijft :).

Verwijderd

Voor dat geld krijg jij best wel een goeie PC voor wat jij wilt doen, maak je geen zorgen.
De nieuwste spellen met alles op high spelen gaat niet lukken maar voor de rest kun je er nog veel mee doen.
1 Aanrader is eens kijken op een duitse site zoals www.hiq24.de . Kan soms een hoop schelen.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Fragile en Anton, de student wil niet zwaar gaan gamen! Die wil een normaal werkende pc voor 400 euro.

De Student BBG van tweakers is inderdaad een optie.

There is no place like ::1

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08-02 19:21
Midi Tower ATX (350W) (AMD+PIV) 1 € 34.95
Maxtor 160GB 8Mb 7200rpm 1 € 80.27
Gainward Geforce4 MX4000 8x AGP 64Mb Tv 5520 1 € 29.95
AMD Sempron64 3000+ Boxed Sckt754 1 € 94.38
Asus K8V-X AMD64/Sempron 1 € 56.95
NEC 16X DVD -/+rw Dual Layer ND3550 1 € 45
2 * Elixir DDR 512MB PC 3200 € 79.9

Totaal : € 421.4 incl BTW (www.forcom.be)

Als hij dan toch niet gaat gamen kan hij even goed een sempron 64 bit nemen. Het geld dat hij dan bespaart kan hij investeren wat mss nog nuttig is wanneer hij vista in de toekomst vlot wil draaien.

Midi Tower ATX (350W) (AMD+PIV) 1 € 34.95
PCI to USB2.0 4ports 1 € 15
Maxtor 160GB 8Mb 7200rpm 1 € 80.27
Intel Celeron 330J 256Kb Fsb533 Boxed (Sckt775) 1 € 77.55
NEC 16X DVD -/+rw Dual Layer ND3550 1 € 45
Asus P5RD1-V VGA X300/DDr/GLan 1 € 82.3
Elixir DDR 512MB PC 3200 2 € 79.9

Totaal : € 414.97
intel variant met X300 gebaseerde vga onboard

[ Voor 26% gewijzigd door FragileM64 op 26-12-2005 16:22 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• Adlan
anton121 schreef op maandag 26 december 2005 @ 14:44:
Asus K8N-E, nForce3 250GB s754 €59
512MB PC3200 DDR (TwinMos) €37
Seagate Barracuda 7200.7 Plus, 120GB (7200rpm, ATA100, 8MB) €76
Sapphire Radeon 9250 128MB DDR 128bit (AGP, DVI) €37

€416
Ik zou ipv "Asus K8N-E nForce3 250GB s754" toch een "AsRock K8NF4G-SATA2 S-754" met een onboard GF 6100 kaart als hij toch niet veel gaat gamen dus die Radeon 9250 valt weg ( omdat die toch een AGP is en je kan achteraf als jij wil een betere 3Dkaart kopen met PCI-e interf. ) en ik zou nog 2x512mb DDR400 nemen ipv 512mb ( aangezien GF6100 shared is ) en je hebt dan ook een dual channel.....omdat het prijsverschil tss 120GB en 160GB minimaal is zou ik Hitachi 160GB ( €79,00 ) nemen.

AsRock K8NF4G-SATA2 S-754 € 53,09
512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 75,50
Hitachi 160GB (Deskstar 7K250, 7200RPM, 8MB, SATA) 79,00

totaal: € 421

5euro duurder maar wel 160gb HDD ipv 120gb en 1024mb ram ipv 512mb

• shootguy2
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-12-2025
Voor 400 kan dit toch best jongens?..hij hoeft geen Alienware pc ofzo :P
zo bijvoorbeeld:
Product Prijs Subtotaal

2 x 512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 31,50 = € 63,-

1 x AMD Sempron 2800+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 70,72

1 x AOpen QF50A (ATX, 300W, Wit/Blauw) € 42,32

1 x Asus A7N8X-XE, nForce2 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 42,90

1 x Asus Radeon 9600 SE 128MB (AGP) A9600 SE € 69,-

1 x NEC ND-3540 16x (Dual-layer) € 38,88

1 xWestern Digital WD1200BB, 120GB (7200rpm, ATA100, 2MB) € 69,98 € 69,98

Totaal € 396,80

Asrock 775DualVSTA-C2D6600-1GB-1,2TB-X800AIW

Verwijderd

de meeste studentenkamers die ik gezien heb waren nogal aan de kleine kant,
dan is deze barebone ook handig.

http://www.hardware.info/reviews/AOpen_MZ915-M/615 voor 330 euro

toetsenbord, muis en monitor heb je al denk ik.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:14
Wat dacht je van het volgende, allemaal bij elkaar gezocht op Cool-prices.nl:

Athlon 64 3000+ Skt 939 2000 FSB Tray 512 kb Venice € 140,95
Spire Kestrelking II Alu Cooler Skt 754/939 tot 4800+ € 7,95
Asrock 939A8X-M Socket 939 € 57,50
Twinmos 1024 MB DDR PC3200 CL 2.5 (2x 512 MB) Dual channel € 75,50
A-Open QF50D Silver/Black 300 Watt voeding € 45,25
WD 120GB PATA 7200RPM 8MB Caviar € 77,00
Nec 3540 DVD Dual Layer 16x Zwart € 39,95

Totaalprijs € 444,10

Aangezien je toch niet wil gamen is een onboard grafische kaart goed genoeg, je houdt wel genoeg snelheid door de AMD 64 3000+ icm de 1024 MB geheugen in Dual channel, upgrademogelijkheden heb je ook, je kunt er een aparte grafische kaart inzetten welke dan wel AGP moet zijn en je kunt er bijvoorbeeld een Athlon 64 x2 (dual core) processor inzetten. De 300 watt Aopen voeding welke bij de kast hoort kan genoeg sap voor het hele systeem leveren.

Dit is overigens wel natuurlijk zonder beelscherm, toetsenbord, muis of software!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

shootguy2 schreef op maandag 26 december 2005 @ 18:43:
Voor 400 kan dit toch best jongens?..hij hoeft geen Alienware pc ofzo :P
zo bijvoorbeeld:
Product Prijs Subtotaal

2 x 512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 31,50 = € 63,-

1 x AMD Sempron 2800+ (S-A, 2,00GHz, 256KB, 333MHz FSB, Boxed) € 70,72

1 x AOpen QF50A (ATX, 300W, Wit/Blauw) € 42,32

1 x Asus A7N8X-XE, nForce2 (Sound, LAN, SATA, RAID) € 42,90

1 x Asus Radeon 9600 SE 128MB (AGP) A9600 SE € 69,-

1 x NEC ND-3540 16x (Dual-layer) € 38,88

1 xWestern Digital WD1200BB, 120GB (7200rpm, ATA100, 2MB) € 69,98 € 69,98

Totaal € 396,80
Waarom nou weer die grafische kaart? Daar heeft hij helemaal geen behoefte aan.

Een barebone of een gewone kast maakt voor studentenkamers ook niet meer uit. Die 30cm2.

Verwijderd

Of je neemt zoals eerder gezegd een barebone.
Kost je:
512MB PC3200 DDR (Merkloos) € 31,50
AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB) € 119,-
Asus Vintage-AE1 (S754, Zwart) € 103,60
NEC ND-4550 16x (Dual-layer, Zwart) € 42,95
Samsung Spinpoint SP2004C, 200GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) € 96,71
Totaal € 393,76

Heb je een mooi klein systeem :)

• AntonH
Even voor de duidelijkheid:
A ) Socket 754 heeft geen ondersteuning voor Dual-Channel, maar dat maakt erg weinig uit.
B ) Ik heb die Radeon 9250 erin gestopt, omdat je dan goede driversupport hebt en je kunt in ieder geval nog een keer een spel opstarten, als de TS dat ooit nog eens van plan is. Voor de rest heb ik er allemaal A-merk onderdelen ingedaan, want de pc moet nog wel een poosje meegaan en deze moet ook natuurlijk erg stabiel zijn.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Een sempron merk je goed maar, een huidige socket 754 sempron 64bit vind ik geen slechte cpu,
hij doet aan het athlon64 broertje (s754) niet veel meer onder dan alleen de cache die lager is!
Als extratje heef de sempron64 weer sse3 instucties, ik zou zeggen kijk voor een sempron 64, met een moederbordje met onboard graphics, en 1 reepje van een gigabyte geheugen.

Zou als je onboard graphics wilt voor een boardje gaan zonder SIS, vind sis graphics namelijk zwaar onder de maat, zowiezo 3d kun je er nix mee, maar het 2d beeld in windows vind ik niet mooi, erg overbelicht beeld lijkt het wel, en kleurovergangen kunnen soms heel lelijk zijn op deze apdapter (zoals de overgang bovenin de explorer heb ik bij al veel sis adapters heel lelijk gezien), van die groene vlakken etc. Bij voorkeur gaan dus voor ATI xpress200 of geforce6100 chipset :p deze 2 hebben nog voor onboard graphics hele goede prestaties ook. (beter als het hierbovengenoemde gf4 mx 4000 + pci-x uitbreiding mogelijkheid.)

voorbeeld:
Asrock K8NF4G-SATA2, GeForce 6100 (Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 53,09
1GB PC3200 DDR2, CL3 (Kingston KVR400D2N3/1G) € 77,-
AMD Sempron 64 3000+ (S754, 1,8 GHz, 128KB, Boxed) € 88,08
AOpen QF50A (ATX, 300W, Zwart) € 43,67
Hitachi Deskstar T7K250, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 77,11

338 euro,-

moeten er nog dvd-rom en diskette station bij, om nou sneller aan die 400 euro te komen kun je er altijd nog een snellere sempron in plaatsen, of je steekt het in je zak dat moet je zelf weten ;)

[ Voor 77% gewijzigd door Dnc1n op 26-12-2005 21:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb al heel wat systemen voorbij zien komen en ik vind het erg nuttig om te zien wat er voor het geld allemaal kan zodat het ook aan mijn eisen voldoet. Inderdaad, gamen is voor mij niet belangrijk, dus ik zal als ik jullie goed begrijp al genoeg hebben aan een onboard video(kaart).

Is het zo dat elk moederbord tegenwoordig onboard video heeft?

En wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is: Als ik besluit om een goedkopere sempron processor te nemen, is het dan eenvoudig om later in datzelfde moederbord een krachtigere athlon te prikken, of moet daarvoor een ander moederbord gekocht worden?

Klopt het dat socket 754 makkelijker te upgraden is dan socket 939?

En weegt het prijsverschil tussen sempron en athlon op tegen de snelheidswinst die ik zou boeken wanneer ik toch voor de athlon ga?

Het zijn misschien heel wat vragen die elders al beantwoord zijn, maar ik heb totaal geen ervaring dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Sommigen van jullie hebben al gezegd dat je een sempron 'goed merkt'. Betekent dit dat ik minder snel met dingen ga gooien wanneer ik een athlon heb?

En laatste vraagje nu: hebben al deze moederbords tegenwoordig USB 2.0 ?

Thanx allemaal!!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

Niet alle moederborden hebben onboard VGA.
Zolang het socket type hetzelfde is zijn semprons en athlons gewoon uitwisselbaar op je moederbord.
Socket 754 is eigenlijk al van de markt dus is niet upgradable. Socket 939 gaat er in de loop van 2006 ook uit maar blijft tot ergens in 2007 gewoon upgradable. Socket 939 heeft als grote voordeel dat je er eventueel een dualcore X2 in kunt stoppen.
Verschil tussen sempron en athlon zul je in office niet zo snel merken.
Alle moederborden hebben tegenwoordig USB2.0

[ Voor 24% gewijzigd door NBK op 27-12-2005 00:31 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Aantal
Product
Stukprijs
Totaalprijs
1
DVD-reWriters IDE -
DW-1640 (ArtNr: CEAQ22)
DW-1640 (16/8/16x, 48/32/48x)
Levering in 3-5 dagen
€ 49,-
€ 49,-
1
Harddisks IDE -
Deskstar T7K250 (ArtNr: A9AI08)
Deskstar T7K250 (160 GB)
Levering binnen 24 uur
€ 85,-
€ 85,-
1
Geheugen DDR-SDRAM -
DIMM 512 MB (ArtNr: I9IDW2)
DIMM 512 MB (voor PC)
Levering binnen 24 uur
€ 39,-
€ 39,-
1
Grafische kaarten ATI -
Radeon 9250 (ArtNr: J9GO51)
Radeon 9250 (128 MB)
Levertermijn onbekend. Kijk regelmatig of het artikel leverbaar is
€ 39,-
€ 39,-
1
CPUs Socket 754 -
Sempron 64 3000+ (1.8 GHz) (ArtNr: HICA19)
Sempron 64 3000+ (1.8 GHz) (128 KB)
Levering binnen 24 uur
€ 95,-
€ 95,-
1
Moederborden Socket 754 -
K8V-X SE (ArtNr: GIEA10)
K8V-X SE (VIA K8T800)
Levering binnen 24 uur
€ 59,-
€ 59,-
1
Behuizingen Midi Tower -
QF50C (ArtNr: TQXN43)
QF50C (4x 5,25" / 2x 3,5")
Levering binnen 24 uur
€ 65,-
€ 65,-

Subtotaal € 431,-
incl. 19% BTW. € 68,82

dit lijkt mij een goede pc waar je een leuk tijdje mee vooruit kan voor een niet al te hoge prijs.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt NBK, ik kan dus beter voor socket 939 gaan.
En qua snelheid van de harddisk, kan ik het beste een SATA nemen geloof ik, toch?

Bij office merk je het verschil tussen sempron / athlon dus niet. Maar wanneer zou ik het wel merken? Als ik keerdere office applicaties open heb? Wanneer ik een filmpje kijk? Of merk ik het pas bij het gamen??

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 00:37 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:14:
Bedankt voor al jullie reacties!

Ik heb al heel wat systemen voorbij zien komen en ik vind het erg nuttig om te zien wat er voor het geld allemaal kan zodat het ook aan mijn eisen voldoet. Inderdaad, gamen is voor mij niet belangrijk, dus ik zal als ik jullie goed begrijp al genoeg hebben aan een onboard video(kaart).

Is het zo dat elk moederbord tegenwoordig onboard video heeft?

En wat mij ook nog niet helemaal duidelijk is: Als ik besluit om een goedkopere sempron processor te nemen, is het dan eenvoudig om later in datzelfde moederbord een krachtigere athlon te prikken, of moet daarvoor een ander moederbord gekocht worden?
Dat zou inderdaad kunnen ja
Klopt het dat socket 754 makkelijker te upgraden is dan socket 939?
Nee, het is juist andersom, S939 is nieuwer dan S754 en daarom heeft dat meer upgrademogelijkheden
En weegt het prijsverschil tussen sempron en athlon op tegen de snelheidswinst die ik zou boeken wanneer ik toch voor de athlon ga?
Mijn insziens niet, maar dat hangt echt van je eisen af en wat je er zelf aan kwijt wil zijn. Gezien je een redelijk krap budget hebt zou ik zeker voor een Sempron gaan.
Het zijn misschien heel wat vragen die elders al beantwoord zijn, maar ik heb totaal geen ervaring dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen hiermee. Sommigen van jullie hebben al gezegd dat je een sempron 'goed merkt'. Betekent dit dat ik minder snel met dingen ga gooien wanneer ik een athlon heb?
Ik denk dat je zeker in vergelijking met wat je nu hebt je met een sempron toch echt wel een flinke verbetering merkt
En laatste vraagje nu: hebben al deze moederbords tegenwoordig USB 2.0 ?

Thanx allemaal!!
Kun je wel vanuit gaan ja. USB2 is gewoon standaard tegenwoordig.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Room42 schreef op maandag 26 december 2005 @ 04:45:
Ik zou gewoon met die 400 euro naar een in de buurt gelegen winkeltje stappen en samen met die lui een mooi systeem samenstellen. 400 euro moet overigens zeker voldoende zijn, als je het zonder monitor kunt doen.

Ik zou overigens geen Celeron (of de AMD varian daarvan) nemen. Dat merk je echt te hard!
De laatste Celerons en Semprons zijn niet zo slecht. Vooral de Celerons zijn er sinds de D versie erg op vooruit gegaan.

@ TS: je wil weinig uitgeven, maar toch een goeie pc. Gaat niet echt samen :). Ik zou voor een Sempron combo gaan als ik jou was.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
En even nog ter aanvulling van mijn vorige post van 00:32:

Als ik besluit voor een sempron te gaan, vanaf hoeveel Mhz (of Ghz) (en tot hoeveel) moet ik dan kijken?
Dezelfde vraag eigenlijk bij de Athlon.

Ik begrijp natuurlijk dat hoe hoger, hoe beter... Maar voor mijn eisen is er wellicht een bepaalde drempel waarvanaf een hoger aantal Mhz niet veel uit zou maken?

Thanx alvast!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 00:44 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:41:
En even nog ter aanvulling van mijn vorige post van 00:32:

Als ik besluit voor een sempron te gaan, vanaf hoeveel Mhz (of Ghz) (en tot hoeveel) moet ik dan kijken?
Dezelfde vraag eigenlijk bij de Athlon.

Ik begrijp natuurlijk dat hoe hoger, hoe beter... Maar voor mijn eisen is er wellicht een bepaalde drempel waarvanaf een hoger aantal Mhz niet veel uit zou maken?

Thanx alvast!
neem een Sempron 3000+ of hoger. Een AMD Athlon 3000+ is zat. 512 MB RAM, degelijk mobo met onboard graphics, en je zit goed.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 19:55

TMC

De Sempron en Athlon's die nog verkrijgbaar zijn, zijn volgens mij minimaal 2600+. Nou, die zijn snel zat voor wat jij wilt.

Geen zin om een heel systeem voor je samen te stellen, maar het kan makkelijk.

De mensen die zeggen dat dat lastig wordt beseffen volgens mij niet dat een Athlon 64 3200+ een enorme overkill is voor meerdere office-applicaties tegelijk. :/

Ok, toch maar wat samen stellen dan:

Moederbord: Asus A8N-E - €100
CPU: Athlon 64 3000+ boxed - €170
Geheugen: 512 mb Kingston - €45
HD: Maxtor Diamondmax 10 160 gb (SATA) - €90
Kast/voeding: Aopen QF50C (300W) €65

Totaal: €470,- (Alternate)

Deze is goed voorbereid op de toekomst. Puike videokaart erin en hij kan alles draaien. Nu heeft ie onboard VGA.

Je kan ook nemen:

Moederbord: Asus K8N-E - €65
CPU: Sempron 64 2800+ boxed - €85
Geheugen: 512 mb Kingston - €45
HD: Maxtor Diamondmax 10 160 gb (SATA) - €90
Kast/voeding: Aopen QF50C (300W) €65

Totaal: €350,- (Alternate)

[ Voor 46% gewijzigd door TMC op 27-12-2005 00:52 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Het wordt lastig als hij per se een P4 of een Athlon wil. Dat is idd overkill :).

Verwijderd

Topicstarter
Overkill wil zeggen dat het zo snel is dat het een negatief effect heeft? Of is het net als een ferrari waarmee je alleen binnen de bebouwde kom mag?

Klopt het ook dat sempron's niet 64-bit zijn en dat dit wellicht een probleem kan opleveren of maakt dit geen zak uit?

• TMC

TMC

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:52:
Overkill wil zeggen dat het zo snel is dat het een negatief effect heeft? Of is het net als een ferrari waarmee je alleen binnen de bebouwde kom mag?

Klopt het ook dat sempron's niet 64-bit zijn en dat dit wellicht een probleem kan opleveren of maakt dit geen zak uit?
Nee. Overkill is dat je gewoon iets koopt wat veel te goed is voor wat jij wilt. Een BMW M5 kopen als je alleen maar op en neer naar de AH rijdt is overdreven duur.

• TMC

TMC

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:52:

Op socket 754 heb je 64-bit Semprons. Dit is beter/sneller dan de 32-bits varianten, maar het maakt verder echt niks uit. Je zal er niks van merken.

Verwijderd

Topicstarter
TMC schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:54:
[...]
Nee. Overkill is dat je gewoon iets koopt wat veel te goed is voor wat jij wilt. Een BMW M5 kopen als je alleen maar op en neer naar de AH rijdt is overdreven duur.
Duidelijk... Nee, ik ga wel gewoon op de fiets als je begrijpt wat ik bedoel. Dat tweede systeem met die Sempron voor 350 euro wat je had samengesteld ziet er erg aantrekkelijk voor mij en mijn bankrekening uit... Thanx...

Even een off-topic vraagje tussendoor... Kan je tegenwoordig al een pc booten vanaf een USB-stick?

• TMC

TMC

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:57:
[...]

Even een off-topic vraagje tussendoor... Kan je tegenwoordig al een pc booten vanaf een USB-stick?
Denk het niet.:) USB werkt volgens mij pas onder Windows.

Waarom zou je dat willen trouwens? :D

[ Voor 7% gewijzigd door TMC op 27-12-2005 00:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hahah.... Ja vroeg het me opeens af... Kan ik eens en voor altijd die stink floppy drive eruit keilen..

Verwijderd

Topicstarter
Trekt die sempron eigenlijk films kijken en zooi downloaden en zo ook allemaal lekker?

en ik twijfel dan tussen een Moederboord met S754 die 64 bit ondersteunt of S939 waar in de toekomst nog een sterkere processor op past....

Is het nou eigenlijk zo dat het beter is om 2 harddisk te hebben. 1 waarop Windows XP staat en verder niets en op de andere al je documenten en zo? Ik heb begrepen dat dit een opmerkelijke snelheidswinst zou opleveren, of is dit niet waar?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 01:07 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:11

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een goedkope degelijke kast met voldoende vermogen voor jouw gebruik, dus een goedkope AOpen-kast uitkiezen.
AOpen QF50C (ATX, 300W 24-Pins PSU, Blauw) € 40

Een degelijke Socket754 mobo met onboard sound & netwerkkaart.
Asus K8N-E, nForce3 250GB (Sound, LAN, SATA, RAID) € 52

Een goedkope processor met boxed koeler. Meer dan snel genoeg, want MS Office draait te snel op een 1GHz processor (de computer draait met z'n figuurlijke vingers totdat de user eindelijk zeg een knopje indrukt).
AMD Athlon 64 2800+ (S754, 1,8GHz, 512KB, Boxed) € 119

512MB is nog altijd de minimumeis van Windows XP + MS Office, met minder ram wil je niet werken. Bovendien wordt de snelste computer dat je kan inbeelden door 128MB ram veroordeeld tot onzinnig traag Windows XP draaien (praktijktest gedaan om mijn lastige broertje te pesten :+ ). Dus zeker meer dan 128MB ram erin steken.
512MB PC3200 DDR, CL3 (Infineon) € 37

XFX GeForce 4 MX4000 64MB (TV-Out, DVI) € 29 De goedkoopste grafische kaart van het land is meer dan snel genoeg voor Office, de AGP-poort moet gewoon gevuld worden.

Hitachi Deskstar 7K250, 160GB (7200rpm, ATA100, 8MB) € 71 Snelle schijf die goed geprijst is.

Totaal vanaf € 348 (exclusief verzendingskosten), de prijs zal snel richting € 400 stijgen als je de verzendingskosten en winkelkeuze meerekend.

CD-rom drives, diskette station,... sloop je ff uit je vorige computer.

Als je een nieuwe cd/dvd-rom speler nodig hebt, pak dan ineens een DVD+/-brander.
NEC ND-3540 16x (Dual-layer) € 39

[ Voor 9% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 01:18 ]

• TMC

TMC

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 01:02:
Trekt die sempron eigenlijk films kijken en zooi downloaden en zo ook allemaal lekker?

en ik twijfel dan tussen een Moederboord met S754 die 64 bit ondersteunt of S939 waar in de toekomst nog een sterkere processor op past....

Is het nou eigenlijk zo dat het beter is om 2 harddisk te hebben. 1 waarop Windows XP staat en verder niets en op de andere al je documenten en zo? Ik heb begrepen dat dit een opmerkelijke snelheidswinst zou opleveren, of is dit niet waar?
Films moet makkelijk kunnen. Downloaden idem. Twee harddisks... Sja, dat is in theorie allemaal sneller als je via RAID gaat lopen kloten. Maar ook dat is niet echt nodig als je hem alleen gebruikt voor wat jij doet. Maar als je het later wil doen kan dat hoor, want de moederborden die ik voor je uitgekozen hebt ondersteunen allemaal S-ATA, wat je nodig hebt voor RAID.

Maar ik zou er niet aan beginnen.

Verwijderd

MAkkelijk. Zo lang je geen 1920x1080 HDTV met MPEG 4 gecodeerd wil kijken, maar alleen de lagere HDTV resoluties met DivX of XVid... Ik doe het hier al tijden met een Athlon XP 2600+, gaat prima.
Kijk naar de prijs van het systeem. 64 bit heb je niets aan voorlopig, want Windows is toch maar 32 bit en vrijwel alle (office) applicaties ook. Je moet je ook afvragen of je wel gaat upgraden straks, of gewoon weer een (bijna) nieuw systeem koopt. Als je zo lang met de oude hebt gedaan, ga je echt niet meer upgraden over een paar jaar... Moet je voor upgraden dus niet blind staren...
Nee, scheelt misschien wat, maar vooral in je portomonee. Als je een budget machine wilt, moet je dat echt doen. 't Is sowieso veel sneller dan wat je nu hebt, dus je voelt je de koning te rijk voorlopig :)

Ik zou voor de processor ook meer naar de prijs/prestatie kijken (edit: en voor harddisk naar prijs/capaciteit, etc.). Die AMD ratings geven onderling best redelijk aan hoe snel ze zijn. Dus een 3200+ is i.h.a. nog geen 10% sneller dan een 3000+ Als de prijs dan 10% of meer hoger ligt, heeft 't geen zin in een budget systeem. Zeker als je weet dat 300+ toch al lang snel zat is voor wat je wilt...

Onboard video zou ik ook zeker doen in plaats van een losse kaart. Dan koop je als je later besluit te gaan gamen namelijk een redelijke kaart voor een redelijke prijs. Nu kun je alleen maar teveel geld uitgeven aan een kaart die je niet nodig hebt...

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Semprons trekken films en downloaden goed, het is geen Celeron 2,4GHz die door een AMD Duron 1,6GHz geownd werd.
Socket 754 is al overkill, geen nood aan overkill². De computer is meer dan snel genoeg voor de meeste consumenten (tenzij als het verdrinkt onder de spyware). Intel stopt zelfs met performance te marketeren, nu verkondigen ze dat hun processors stabiel, te vertrouwen,... zijn.
Een gewone harde schijf kan gemakkelijk 40MB per seconde lezen, 40MB Word/Excel bestand?? B) Dus ookal snel genoeg.

[ Voor 25% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 01:55 ]

Verwijderd

TMC schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 00:59:
[...]
Denk het niet.:) USB werkt volgens mij pas onder Windows.

Waarom zou je dat willen trouwens? :D
Waarom zou het niet kunnen?

http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

Waarom je het zou willen? IPV aan floppy maak je een ISB device bootable. Handig voor laptops die nu zonder 3.5" drives geleverd worden. Om maar een voorbeeld te geven, ipv een CD bijvoorbeeld. Noem de mogelijkheden waarom wel maar op :)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

De BIOS'en van tegenwoordig ondersteunen booten van een USB-stick, dus je kan daarmee in DOS of Linux booten. Windows 2k/XP kan een beetje booten, daarna wilt Windows 2k/XP van je stick lezen terwijl de USB-drivers-for-Windows nog niet ingeladen is, dus problemen! Vandaar moet je op F6 duwen als je Windows 2k/XP installeert op een harde schijf op een RAID-controller. Als er geen drivers voor die RAID-controller ingeladen is, dan bestaat de RAID-controller (USB-stick, enzovoort) voor Windows niet.

Windows 95/98 kan je probleemloos op een USB-stick draaien.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 01:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rapture, bedankt voor het opstellen van een systeem. Ik zie dat je voor een athlon hebt gekozen. Is een sempron volgens jou niet voldoende voor mijn eisen? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk geld uitsparen :)

( Overigens zag ik op myhardware.nl het volgende systeem:

Processor 754 AMD Sempron 2600 1.6GHz 64bit
Koeler Thermaltake TR2 M6 754/940/9
Moederbord ECS K8M800-M2 V/L/S/R/AGP 754
Geheugen 256 MB DDR/400 PC3200 Kingston
Harde schijf 80GB 7200 WD800BB 2MB
Behuizing Sweex CL4 P4 ATX 300W beige-grijs
DVD-Speler LiteOn 16x/48x bulk beige
Floppy-drive 3,5" Floppy 1,44 MB beige

voor 280 euro. Nu wil ik wel een grotere HD en meer RAM geheugen, maar is dit nou een te traag iets voor wat ik wil? Of zit er nog een addertje onder het gras met het moederboord? Want mij zegt het allemaal niks...)

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Semprons op s764 zijn gebaseerd op Athlon 64 cores, alleen minder L2 cache (en misschien ook lager HT maar ben ik niet zeker van).

Athlon 64 cores zijn erg krachtig, dus een 1.6 AMD64 core kan wel nog een tijdje mee :).

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:55
@TS
Alle dingen die je die je met je nieuwe systeem wilt gaan doen kan ik nog prima doen met mijn AMD Athlon 1200/512Mb/ATI9250 op een ABIT KT7A. Dus ik denk dat je met een sempron 2600 systeem, ik zou er wel 512Mb geheugen insteken, wel weer even vooruit kunt.

Verwijderd

Had ff nix te doen en heb een systeempje samengesteld (bij zaak waar ik alle hardware haal, perfect-systems) dat denk ik aan al jou eisen voldoet, Het heeft een goed moederbord met onboard-video, een sempron 64 en grote harde schijf. Ook heeft het moederbord pci-e voor de toekomst mocht je er ooit behoefte aan hebben. Wel max. 2 GB geheugen maar dat lijkt me zat.

Behuizing: Aopen QF-50-D Zwrt/Zilv (300 Watt - ATX Miditower) € 47,49
Moederbord: ASRock K8NF4G-SATA2 (800 MHz nVidia6100-M-ATX-754 € 56,16
Processor: AMD Sempron 64 3000+ (Socket 754 - 333 MHz) BOX € 97,26
Geheugen: PC3200 - 512 MB - DDR - OCZ Value C2.5 € 51,57
Harde schijven: Hitachi 250 GB 7K250 2525VLSA80 (SATA150 - 8 MB) € 112,62
DVD Writers: DVD±RW NEC ND-4550 - Zwart - Bulk € 48,06
Totaalprijs excl. montage € 413,17

Met montage en een jaar garantie komt er dacht ik iets van € 25 bij.

Als je toch liever een s939 wilt, waar je zeker geen spijt van zult krijgen kom je op het volgende uit:

Behuizing: Aopen QF-50-D Zwrt/Zilv (300 Watt - ATX Miditower) € 47,49
Moederbord: ASRock 939DUAL-SATA2 (800 MHz ALi1695 - ATX- S939) € 59,48
Processor: AMD Athlon 64 3200+ (S939 - Hypertrans) 2,0 BOX € 180,01
Geheugen: PC3200 - 512 MB - DDR - OCZ Value C2.5 € 51,57
Harde schijf: Hitachi 160 GB T7K250 2516DLA380 (SATA300 - 8 MB) € 89,11
DVD Writers: DVD±RW NEC ND-4550 - Zwart - Bulk € 48,06
Totaalprijs excl. montage € 475,73

Je moet dan wel meer uitgeven en het met een kleinere HD doen, maar als je dan over 2 jaar met windows Vista en alle troep van dan zit weet ik zeker dat je nog een heel eind komt, en je weet nooit wat je er later mee gaat doen, met s939 kom je veel verder dan s754, en het prijsverschil is dan zeker de moeite waard.
Trouwens een erg mooie kast staat bij mij beneden :)
Je kunt natuurlijk altijd wel een goedkoper systeem samenstellen maar als je het geld hebt zou ik er niet verder op gaan besparen, doe het meteen goed.
Succes verder.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 03:24 ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 02:26:
Rapture, bedankt voor het opstellen van een systeem. Ik zie dat je voor een athlon hebt gekozen. Is een sempron volgens jou niet voldoende voor mijn eisen? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk geld uitsparen :)
400 euro is niet meer de richtlijn, dus nog lager gaan (in studententermen staat 400 euro gelijk aan 40 bakken Belgisch bier en elke bak bier dat je mag opdrinken is interessant).

Semprons zijn voor jouw toepassingen ook meer dan snel genoeg, zoals jeronimo2003 en ik al gezegd hebt, kan een 1GHz-class-computer MS Office 2003 perfect draaien. Ik analyseer graag dagelijks de scores/spelersgedrag van 1000+ spelers van oGame.nl Universum 2 in Excel, het levert interessante grafieken op en draait perfect op een 1GHz-klasse-computer met 512MB ram.
( Overigens zag ik op myhardware.nl het volgende systeem:

Processor 754 AMD Sempron 2600 1.6GHz 64bit
Koeler Thermaltake TR2 M6 754/940/9
Moederbord ECS K8M800-M2 V/L/S/R/AGP 754
Geheugen 256 MB DDR/400 PC3200 Kingston
Harde schijf 80GB 7200 WD800BB 2MB
Behuizing Sweex CL4 P4 ATX 300W beige-grijs
DVD-Speler LiteOn 16x/48x bulk beige
Floppy-drive 3,5" Floppy 1,44 MB beige

voor 280 euro. Nu wil ik wel een grotere HD en meer RAM geheugen, maar is dit nou een te traag iets voor wat ik wil? Of zit er nog een addertje onder het gras met het moederboord? Want mij zegt het allemaal niks...)
- Goedkoop moederbordje met VIA-chipset (er zitten nogal wat bugs in bepaalde chipsets).
- 256MB ram is te weinig, 512MB is nodig om Windows XP goed te draaien.
- Sweex kast en voeding, brrr. Sweex 500W is zwakker dan een AOpen 300W, wat zullen we van een Sweex 300W verwachten? :X

Iets degelijkere kast/voeding, meer ram en harde schijf erbij.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 03:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks Rapture... Al die dingen waar je toch op moet letten....

Dus ik ga voor de Sempron (minimaal de 2600 versie.. toch?), met een Aopen voeding en bv een ASrock mobo (S754), 512mb ram (of 1GB, nog relaxter) en een SATA harddisk... Dan moet het goed zitten zoals ik het nu begrijp...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 03:47 . Reden: iemands naam verkeerd gespeld.. schande.. ]

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 03:40:
Ok, thanks Raptor... Al die dingen waar je toch op moet letten....

Dus ik ga voor de Sempron (minimaal de 2600 versie.. toch?), met een Aopen voeding en bv een ASrock mobo (S754), 512mb ram (of 1GB, nog relaxter) en een SATA harddisk... Dan moet het goed zitten zoals ik het nu begrijp...
AOpen maakt goedkope degelijke kasten met een goeie voeding tov Sweex die goedkope kasten maakt met slechte voedingen.

Asrock is ok voor z'n prijs.

1GB ram heb je niet nodig, dus ook niet extra geld aan uitgeven.

SATA harde schijven is nog altijd duurder dan ATA-exemplaren, in mijn boodschappenlijstje staat een ATA-schijf wegens z'n prijs. ATA versus SATA is een andere stekker op meestal dezelfde schijf, SATA 300MB/s is totaal niet sneller dan een ATA100 als de schijven dezelfde zijn. Er wordt gewoon een andere printje onder de schijf geschroefd.

Men stapt over naar SATA, maar aan je eisen te zien zal je na 5 jaar nog met dezelfde computer werken. Naast mij staan er een Athlon 1,3GHz en een Celeron Tualatin 1,2GHz, allebei met 512MB ouwe SDRAM. Deze computers draaien zowel in 2001 als nu nog altijd perfect MS Office, tenslotte heb je met de 500MHz-bak al serieus aantal jaartjes gewerkt. Na zo'n lange tijd ga je de ouwe schijf (bv de enorm grote 40GB schijven uit 2001) niet meer meenemen naar een volgende systeem, dan kan je even goed voor een ATA schijf kiezen.

Computer verouderen niet in de zin van "Computers worden met de maanden trager, dus trager dan de dag dat je ze gekocht hebben.". Jammer denken veel leken zo, eigenlijk is hun computer bezig met verdrinken in spyware, virussen,... Hun computers worden trager en de verkoper smeert een nieuwe aan ipv het hopeloze boeltje formatteren.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 04:02 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Sunny007, zoals al meerdere keren gezegd is: een 1Ghz cpu is voor office, surfen, downloaden, dvd'tje kijken... ruim voldoende. Neem daar nog bij dat een de AMD 64 core meer instructies per kloktik (Hz) kan verwerken dan vergelijkbare desktopprocessors, en je weet dat je met zo'n processor heel wat marge hebt. Veel lager dan een Sempron 2600+ zal je trouwens op s754 niet vinden.

Een recente CPU (P4, Athlon64) op 450 Mhz zou trouwens nog altijd een stuk beter presteren dan jouw huidge CPU op dezelfde snelheid. Een recente AMD64 kan vloeiend DVD's afspelen op 800Mhz.

Je prestaties staan of vallen niet met je processor. Met een nieuw systeem zal je een hogere algemene doorvoersnelheid hebben (snellere HD, snellere interfaces, sneller geheugen). Dat draagt bij tot de prestaties. Een paar 100 Mhz meer of minder maken daarop een marginaal verschil vergeleken met de prestatiewinst die je boekt door je upgrade van een oud naar een recent systeem!

[ Voor 12% gewijzigd door Borromini op 27-12-2005 04:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Borromini, Rapture, bedankt voor jullie reacties...

Softwarematig zit mijn systeem prima in elkaar. Gelukkig heb ik in de loop der jaren minder moeite gehad om de ontwikkelingen rond het soepel houden van het besturingssysteem bij te houden. De kennis die bij mij gebrekkig is, en dat moge in deze topic wel erg duidelijk geworden zijn, heeft betrekking op de hardware. In de jaren dat ik 'verstand had van pc's' (10 jaar geleden of zo), was het qua hardware allemaal een stuk makkelijker.... Je had simpelweg een stuk minder keuze!
Ik heb nu géén idee waar ik aan moet beginnen. Maar dat is nu, mede dankzij jullie, veranderd. ;)

Een nieuw systeem is voor mij de beste oplossing en een sempron zal het werk de komende tijd goed kunnen bijbenen, als ik het goed begrijp. Het enige waar ik bang voor was, is dat de sempron om de een of andere reden toch te traag blijkt (bv als ik eens ga photoshoppen) en dat ik dan spijt krijg dat ik niet de athlon heb gekocht... Maar een sempron zou dit alles makkelijk moeten aankunnen. Athlons zijn blijkbaar vooral zinvol als je gaat gamen of bijvoorbeeld bruggen ontwerpen met je pc. :)

En qua sockets zit ik met 754 goed.... *zucht*... Jullie zijn wel een stuk informatiever dan die gast die ik in de computer winkel sprak :)

Zal overigens een sempron ook Windows vista trekken?? Of heeft dat daarmee niks te maken... (met dat 64 bits verhaal)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 04:18 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Vista? Koop je dan maar een X2 4800+ en een X1900 :P

In mijn ogen zit je met Xp goed en zal dat nog een hele tijd zo zijn. Xp is een stuk stabieler dan alle voorgaande Windowses die voor het brede publiek bestemd waren (2000 was dat niét - dat was een bedrijfs-OS). Vista brengt verbeteringen met zich mee, maar als je op een doordachte manier je Xp beveiligt heb je geen Vista nodig. Als je zegt dat je wat van software afweet, dan veronderstel ik ook dat je weet wat de zwaktes van Xp zijn en hoe je het degelijk moet beveiligen :).

[ Voor 83% gewijzigd door Borromini op 27-12-2005 04:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan draai ik nog wel 5 jaar XP ;)

Nou het suffe is dus dat ik met XP geen persoonlijke ervaring heb, omdat ik al die jaren met 2000 heb gewerkt... Maar ik denk dat XP beveiligen wel moet lukken... 's Nachts internet eruit trekken, toch? :P

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 04:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is trouwens die 128kb Cache van een sempron t.o.v. de 512kb cache van een Athlon voor mij niet van belang??

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Soms wel, soms niet. Het verschil tussen 128 kB en 512 kB ga je op sommige momenten merken, maar is het prijsverschil niet waard - zeker niet voor een budgetpc.

Verwijderd

Topicstarter
Okee dan, bedankt voor de tips!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 04:15:
Een nieuw systeem is voor mij de beste oplossing en een sempron zal het werk de komende tijd goed kunnen bijbenen, als ik het goed begrijp. Het enige waar ik bang voor was, is dat de sempron om de een of andere reden toch te traag blijkt (bv als ik eens ga photoshoppen) en dat ik dan spijt krijg dat ik niet de athlon heb gekocht... Maar een sempron zou dit alles makkelijk moeten aankunnen. Athlons zijn blijkbaar vooral zinvol als je gaat gamen of bijvoorbeeld bruggen ontwerpen met je pc. :)
Photoshoppen kom je ook in alle soorten en maten tegen, er zijn jpeg-fotosoepers en ik soep liever foto's van 55MB per stuk. Photoshop heeft meer ram nodig, bij ram-tekorten zal er op de harde schijf geswapt worden (scratchdiscs).
En qua sockets zit ik met 754 goed.... *zucht*... Jullie zijn wel een stuk informatiever dan die gast die ik in de computer winkel sprak :)
Er is voor de meeste toepassingen een bepaalde "verzadigingsniveau".

een auto-vergelijking:
In de jaren 70 kwam men op het idee om 120km/h snelheidslimieten op autosnelwegen in te voeren, dat was toen geen probleem, want de gemiddelde eendje, kever,... haalt nog eens geen 70km/h. Dus een snellere wagen was toen zinnig en de auto-verkopers maken ook reclame over de snelheid van hun wagens. Tegenwoordig haalt elke wagen 140km/h, zelfs bestelwagens en eigenlijk zijn alle wagens snel genoeg voor de wegen in de Benelux.

ff analyseren:
- Toepassing/gebruik: op Benelux-autosnelwegen kan je toch niet sneller dan 120km/h rijden.
- Oplossing: we kopen een auto die zeker 120km/h kan rijden, maar meer snelheid boeit ons niet.

Maar een Duitser is een andere klant met andere eisen:
- Toepassing/gebruik: op onzinnig lange stukken autobahnen waar de snelheid ongelimiteerd is rijden.
- Oplossing: sneller is beter en het is nooit snel genoeg.

Met je huidige eisen blijf je minstens 5 jaar op Socket 754 draaien, je vorige systeem was nog niet op het verzadigingspunt, zie een 60km/h eendje sukkelen op de autosnelweg. Vanaf het moment dat het snel genoeg is, dan moet het niet meer sneller.

Je wachte vroeger op je vorige systeem totdat die gedaan is, daarna kan je ff een knopje induwen en de computer is bezig. Nu wacht de computer op de gebruiker totdat die eindelijk zeg een knopje induwt, beetje werken en terug een hele tijd wachten totdat de gebruiker een knopje induwt.
Zal overigens een sempron ook Windows vista trekken?? Of heeft dat daarmee niks te maken... (met dat 64 bits verhaal)
Wil je wel Vista erop zetten? Ik vraag af wat het nut is van een bureaublad zo zwaar te maken als Battlefield 2, Quake 4 en Call of Duty 2 te samen? Een OS dient om je computer te laten draaien, niet om zodanige eye candy te tonen zodat iedereen naar de computerwinkel rent om ram-upgrades. MS heeft ook door dat de consument niet op zulke troep zit te wachten en dat zulke troep niet gemakkelijk te programmeren is. Dus de Vista komt met wat minder troep en toch wil je het niet op je computer hebben.

Nieuwe software is niet perse betere software, alhoewel MS ons probeert wijs te maken dat je regelmatig nieuwe software moet kopen. Met de nodige marketingcampagnes zorgt MS ervoor dat mensen "geen mens meer voelen" (figuurlijk) als ze niet de nieuwste OS draaien.

[ Voor 12% gewijzigd door rapture op 27-12-2005 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rapture, bedankt voor deze mooie vergelijking... Mij is nu echt totaal duidelijk dat een Sempron 64 processor op een S754 moederboord meer dan genoeg is...

Nog even vier vraagjes: :)

1.
Weet jij (of een ander) misschien ook hoe het zit met het geluid wat van de computer afkomt? Mijn huidige computer loeit zowat als hij aanstaat... Zijn computers tegenwoordig stiller of ligt het aan een ventilator die niet helemaal lekker is? Wat kan ik doen om mijn toekomstige pc een beetje stil te krijgen?

2.
Hoe zit dat nu met dat ram? Maakt het uit of je 2 x 256mb ram neemt of 1 x 512? en is soort/merk ook nog van belang?

3.
Is het zinvol om mijn oude 12GB harddisk in de toekomstige pc als 2e schijf erin te zetten, of is dat nutteloos (of af te raden)?

4.
Is een Sempron ook voldoende om van je PC een soort media centre achtig iets te maken, door er een tv kaart in te steken en dingen op te nemen op je harddisk?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2005 14:15 ]

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik dacht dat je een goedkope stoeph**r zocht...nouja seg :p

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 14:09:
Weet jij (of een ander) misschien ook hoe het zit met het geluid wat van de computer afkomt? Mijn huidige computer loeit zowat als hij aanstaat... Zijn computers tegenwoordig stiller of ligt het aan een ventilator die niet helemaal lekker is? Wat kan ik doen om mijn toekomstige pc een beetje stil te krijgen?
Geluid is afhankeling van de warmteproductie van je computer en de koeling om het boeltje koel te houden. AMD Semprons zijn relatief koude processors (tov P4 Prescott) en de boxed koeler draait rustig. Bepaalde moederborden kunnen de toerental van de ventilator van je cpu-koeler regelen. Cool & Quiet kan je aanzetten, dit zorgt ervoor dat de processor op 800MHz teruggeklokt wordt als er niks te doen is en automatisch naar normale snelheid bijklokken als je het nodig hebt. Zo blijft de elektriciteitsfactuur en warmte onder controle. De kast, voeding en casefans beinvloeden ook de geluidsproductie, de laatste jaren willen mensen niet meer die luide computers uit de Athlon Thunderbird-tijdperk, toen was sneller beter en geluid boeide niemand iets, die tijd is gelukkig voorbij.
Hoe zit dat nu met dat ram? Maakt het uit of je 2 x 256mb ram neemt of 1 x 512? en is soort/merk ook nog van belang?
Je moederbord ondersteunt single channel ram, dus ook maar 1 latje erin steken. Als je 2 ram-slotjes vult, dan is er weinig plaats meer om bij te vullen.
Is het zinvol om mijn oude 12GB harddisk in de toekomstige pc als 2e schijf erin te zetten, of is dat nutteloos (of af te raden)?
Je kan het tijdelijk aansluiten om data te over te zetten, daarna is het alleen als backupschijf voor documenten interessant. Het blijft wel een trage schijf, ik zou die op dezelfde IDE-kabel als de DVD-brander/CD-rom-speler zetten. Niet met je nieuwe harde schijf op dezelfde kabel zetten, anders zullen ze elkaar vertragen.
Is een Sempron ook voldoende om van je PC een soort media centre achtig iets te maken, door er een tv kaart in te steken en dingen op te nemen op je harddisk?
Ja, media centre heeft een tv-kaart met hardwarematige mpeg2-encodering nodig. Het opnemen en encoderen gebeurt door de kaart ipv je processor, dus de processorbelasting wordt op het minimum gehouden.

Verwijderd

Diverse ATX Midi 350 Watt 38.00€ 38.00€
AMD AMD Sempron 3000+ Socket 754 box 88.00€ 88.00€
G.Skill DDRAM 512MB PC400 G.Skill Value CL2.5 36.00€ 36.00€
NEC NEC 3550 Double DL 16x/16x/8x/6x intern bulk 49.00€ 49.00€
Maxtor HD 200 GB Maxtor SATA 89.00€ 89.00€
MSI-Computer 128 MB MSI GF FX5200 T AGP 49.00€ 49.00€
AS-Rock ASRock K8Upgrade-NF3 754 ATX Upgradable to 939 48.00€ 48.00€
Warenwert: 397.00€

• Adlan
hier heb je een goede systeem voor 299 euro ( mss nog minder, je kan met hem onderhandelen):

http://tweakers.net/aanbod/advertentie/27718

• Ruben314199
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-04-2025
ik zou zelf eens rondkijken wat je waar gratis kunt krijgen. Toen mijn laptop laatst stuk ging heb ik op die manier voor 150 euro een best leuk systeem bij elkaar kunnen knutselen. Vrij veel mensen hebben ergens nog wel wat oude "onstabiele" troep staan die je voor niets mee mag nemen.

- mobo + cpu : amd athlon 2100 > gratis van een huisgenoot (hij ging upgraden). Met alles boven de 1Ghz zou ik genoegen genomen hebben.
- 512 geheugen: E 50,-
- 200 Gb: bij de compusjop op de hoek: E 100,-
- grafische kaart: on board en later iemand die een fx 5200 over had :-)
- kast + voeding: uit het afval bij de uni
- monitor: had ik nog, maar universiteiten e.d. geven wel eens oude pc's weg, vaak is de monitor daarvan nog wel bruikbaar
- cd speler, heeft iedereen nog wel een stuk of 30 van liggen.

op dit systeem kan ik prima CoD 2 spelen, skypen, office gebruiken, linux draaien, CFD-en in matlab, etc etc.

Ik zou als ik jou was wel wat geld uit trekken voor een goede kast en voeding, die vervang je later niet zo snel meer (gaan niet stuk en verouderen niet echt).
Ik denk dat je voor een paar tientjes ergens ook wel een 2e hands 19" crt op de kop kunt tikken.

De gaafste watergekoelde pc ter wereld

Verwijderd

wij hebben hier thuis nog een Athlon 1900+ Palomino core staan ( 1.6Ghz ) met 512ram. Dat ding is goed genoeg om Windows XP en office perfect te draaien. nfs underground loopt er zelfs nog aardig op, dus een socket 754 sempron 2800+ heb jij zeker genoeg.
Pagina: 1