PCMark stabiel, 3DMark instabiel

Pagina: 1
Acties:

• Makavelibrox2
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-04-2021
Hallo DOC-ers,

Ik heb een probleempje.
Ik heb mijn CPU en Geheugen overgeclockt.

Stats:
AMD Athlon 64 venice 3200+ s939 2,0 @ 2,7 GHz
Asus A8N-E
Zalman CNPS7700-AlCU
2x512 MB Kingston PC3200 400MHz Dual Channel @ DDR333 2.5-3-2-6
Asus EN6800GT 256MB DDR3 PCI-e

FSB: 270

Ik heb met PCMark05 een gehele test gedaan (34 minuten) en die geeft gewoon een score aan.
code:
1
2
PC  CPU RAM GPU HDD
4398    3913    4245    4996    6065

Systeem is dus stabiel, lijkt mij.

Maar als ik met 3DMark05 een gehele draai (10 minuten), dan blijkt het systeem instabiel, het beeld blijft hangen en de enige uitweg is reset.
Het vreemde is echter, dat hij niet instabiel is bij de 3D testen, maar bij de CPU testen van 3DMark, dat zijn er 2 en bij de 1e stopt hij ermee, soms na 30 seconde, soms na 58 seconde en soms na iets meer dan een minuut.
Als ik 3DMark draai zonder de 2 CPU Tests, is de boel wel stabiel en krijg ik gewoon een score (van 5031).

Iemand een idee?

Verwijderd

Ik had dezelfde problemen met men venice 3000+. Hij bleef hangen of crasht bij 3dmark'05. Dit had 2 verschillende oorzaken.

-Controleer je geheugen modules! Wellicht heb je het te ver gepushed. Dan draait de CPU instabiel. Draai hun wat losser. Zet het op 2,5-3-3-7 of 2,5-4-4-7/8.
-Ik weet niet of je je GPU had overgeclocked maar dat had bij mij ook dezelfde effect. Ook hier had ik mijn geheugen modules van de GPU iets losser gedraait.

Succes.

• Makavelibrox2
Ik kan enkel DDR333 draaien, als ik de timings op deze manier zet, anders is de boel instabiel.

GPU is (nog) niet overclocked

Verwijderd

Wat zegt Prime95 erover?

• Makavelibrox2
Niets, want die heb ik niet gedraaid 8)7

ik heb wel Pi-Fast gedraaid en die had geen bijzondere mededelingen.
Maar ik zal Prime95 gaan draaien :P

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

99,9 % cpu temp

een overclockte cpu loopt altijd zo vast als je max loopt, vandaar dat ie de 3d gedeelten ook goed loopt maar bij cpu test over zijn nek gaat.

als ie niet te warm word kan je proberen het voltage op je cpu iets te verhogen, als je al hoog zit (boven 1,6) moet je het iets velagen , of je cpu snelheid verlagen.

kortom cpu is niet stabiel op die snelheid, pc mark belast niet continue je cpu namelijk.

prime is een goed programma om dat te testen, en houd je temp in de gaten.

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Verwijderd

PCMark is makkelijker te draaien dan 3DMark. Of anders gezegd, als je tegen je max zit kun je vaak hoger PCMark draaien dan 3DMark. Is ook logisch als je weet dat 3DMark meer CPU genereerd en ook nog grafisch is.

Soms ik het ook zo dat je wel Prime95 kan draaien, maar niet 3D. Dan kun je eens naar je volt lijnen kijken. Vaak is het dan zo dat de kaart net ff teveel pakt waardoor je systeem hangt/reboot op vermogen tekort. Maar dat zie je niet zo vaak omdat de meeste wel een goede voeding hebben.

De aanname dat je systeem stabiel is na een half uurtje PCMark breekt je op ;) Een half uur is niks namelijk. Het enige wat dat feitelijk zegt is dat je systeem PCMark met hogere clocks zou kunnen draaien. Meer niet eigenlijk.

PiFast, zelfde verhaal.. PiFast is helemaal geen betrouwbare test. Het belast je systeem amper (full load voor misschien 40 seconden).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 01:43 ]

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Prime95 draaien en dan een uurtje of 2 a 3 achter elkaar. Hetzelfde geldt voor super_pi. Alhoewel een echte stabbility test betekent dat je ze ongeveer 24 uur achter elkaar moet draaien (en vanzelfsprekend geen fouten moet krijgen).

Draai Prime95 en houd je temperaturen in de gaten.... ik weet zeker dat je dan wijzer bent.

Verwijderd

Ik precies het zelfde probleem!!! Ik heb een Asus A8R-MVP mobo met HTT@289Mhz(x3) met een Opteron144@2600Mhz en Mem 2.5-3-3-7@259Mhz. Met prime loopt het systeem 11uur stabiel, met Memtest86+ loopt de mem voor 2uur stabiel, maar met een Ati X550 videokaart reboot het systeem tijdens 3Dmark2003. Videokaart is passief gekoeld, ligt misschien daar ook aan.

Ik weet niet of je een gamer bent, ik iig niet, anders is het klote ja!

• Makavelibrox2
Ik heb Prime95 gedraaid, maaar na krap 10 minuten houd hij het voor gezien met een error:

Afbeeldingslocatie: http://img526.imageshack.us/img526/1589/prime959xl.th.jpg

Omdat hij op 1280x1024, kun je de directe link naar de afbeelding hier vinden.

Opvallend:Het verschil tussen de memory Speeds in nvMonitor en de Frequency in CPU-Z.

P.S. Ik ben een gamer (8>

[ Voor 4% gewijzigd door Makavelibrox2 op 26-12-2005 11:16 ]

Verwijderd

Makavelibrox2 schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:16:
Ik heb Prime95 gedraaid, maaar na krap 10 minuten houd hij het voor gezien met een error:

[afbeelding]

Opvallend:Het verschil tussen de memory Speeds in nvMonitor en de Frequency in CPU-Z.

CPU-Z geeft de echte Mhzen weer en nVmonitor DDR... Volgens mij moet je nog wel ff wat lezen, want dat is toch wel standaard kennis ;)

Je kan nu een paar dingen doen; terug klokken, meer volts of meer koeling. Of een combinatie. Dit zijn echt basics over "hoe krijg ik mijn systeem stabiel". Als je een beetje wil tweaken moet je dat met je ogen dicht kunnen.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Dan zou ik maar eens terug gaan clocken totdat prime95 wel stabiel is (voor meerdere uren)... E.v.t. door je voltages te verhogen.
Makavelibrox2 schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:16:

[afbeelding]

• Makavelibrox2
Voltages kunnen niet meer hoger :+
En meer koelen zie ik ook niet zitten :+

Ik ga dus terugclocken.
Maar zal ik de FSB terugclocken of de DDR's?
Of zelf een mooie combi vinden ;) (Denk het laatste)

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 14:21

Dark

who tweaked the light?

het best kan je van elke instelling (htt, dram freq. en htl) eerst het maximum proberen te vinden zonder de andere factoren mee te laten tellen.

stel je wilt de max htt vinden, dan zet je de cpu multi op 4x, de htl multi op 2x, het geheugen op 200ddr met slappe timings en dan ga je de htt omhoog doen, je onderklokt dus alles behalve de htt om zeker te weten dat de rest geen roet in het eten gooit. ditzelfde kan je doe met de andere factoren, het maximum aantal mhz van de core, de maximum geheugen frequentie, en de maximale htl multi.

daarna weet je het maximum van de afzonderlijke eigenschappen en kan je makkelijker een optimale instelling bepalen. deze ligt waarschijnlijk iets onder het maximum van de afzonderlijke delen.
Pagina: 1