Toon posts:

Wat kun je eigenlijk doen als je geen aarde hebt ?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedacht ik mij op eens, ik heb even snel een google query ingetikt, en op zelfbouwaudio.nl en GoT gezocht, maar ik vond zo snel niks ...

Ik heb dus -geen- aarde op mijn kamer (nergens in dit huis). Ik heb al gehoord dat je -niet- mag aarden aan je verwarming, omdat dit gevaarlijk zou zijn (overslaan naar de ketel ?)...

Als ik dus eens vergeet mijn versterker uit te zetten, en mijn PC gaat uit , dan is het zo van *kablaf* en dan is de hele buurt wakker (bij wijze van spreken)..

Kan ik hier nu wat aan doen zonder aarde ? Dus in de zin van de aparaten aan elkaar verbinden met een aarde, of filters ?

Verwijderd

Je kan zelf een aardedraad leggen , in de meterkast zit altijd een geaard punt.

Die kabel, een beetje dikke koperkabel, sluit je aan op de aardpunt van de stekkerdoos.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:08:
Je kan zelf een aardedraad leggen , in de meterkast zit altijd een geaard punt.

Die kabel, een beetje dikke koperkabel, sluit je aan op de aardpunt van de stekkerdoos.
Helaas is dit echt geen optie, aangezien de meterkast 100meter, en een 15cm dikke beton muur verderop ligt :)

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Wat heb je voor raar huis dan?
Kan je niet iets met de gemeente regelen?

Verwijderd

Topicstarter
schaap2005 schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:21:
Wat heb je voor raar huis dan?
Kan je niet iets met de gemeente regelen?
Dit is een koophuis, en met 'raar' bedoel je een huis met een Magazijn eraan vast :)

We hebben dus nog een kleine verdeelkast voor het woongedeelte, maar hier zit -geen- aarde punt

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Oke :+
sorry, volgensmij kan je net zo goed een hele lange stekkerdoos leggen vanuit een geaard stopcontact?
Ik heb er geen verstand van hoor, maar wie weet

Verwijderd

Topicstarter
schaap2005 schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:25:
Oke :+
sorry, volgensmij kan je net zo goed een hele lange stekkerdoos leggen vanuit een geaard stopcontact?
Ik heb er geen verstand van hoor, maar wie weet
Dit is een optie, maar niet wenselijk in vermogen, design, en onderhouds opzicht :+
lekkere slowchat trouwens

Maar is er dan niks wat ik kan doen behalve een aarde aanleggen, dus filters etc werken niet ?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 23:29 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-02 18:24

Bergie

Lekker belangrijk...

Wat je zou kunnen doen is je pc optisch aan je versterker hangen. Misschien helpt een galvanische scheiding ook wel maar dat durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bergie op 25-12-2005 23:32 ]

Yamaha MT-09

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Ik kan me niet voorstellen dat het dichtsbijzijnde geaarde punt 100 meter verderop zit.
Volgende de huidige regels moeten bijvoorbeeld alle metalen delen in een badkamer (=natte ruimte) geaard worden worden, idem voor de keuken. Ik zou dus zeggen, ga echt eens op zoek waar je de aarde kunt vinden.

Verwijderd

Topicstarter
jeronimo2003 schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:35:
Ik kan me niet voorstellen dat het dichtsbijzijnde geaarde punt 100 meter verderop zit.
Volgende de huidige regels moeten bijvoorbeeld alle metalen delen in een badkamer (=natte ruimte) geaard worden worden, idem voor de keuken. Ik zou dus zeggen, ga echt eens op zoek waar je de aarde kunt vinden.
Hey, dat is een goede, wij hebben inderdaad van die draadjes aan een van de 2 leidingen van de kranen op onze wasbakken zitten :)

Mag ik daar zomaar van aftappen ?

En dan moet ik nog even zien hoe ik dat netjes vanaf onder een wastafel bij mijn kamer krijg B)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 23:56 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jep, je mag dus daarvan aftappen.

Sterker nog, als jij een aarde aan een waterleiding onder je wastafel hangt ben je er ook.
Netjes is het niet overigens.

Wise enough to play the fool

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47
Je kan een pin in de grond slaan, laten we zeggen 10 meter diep :). Dan heb je een goede aardpin, deze moet je dan weer aan de fase draad van je aansluiting doen.
P.s. Laat dit alles wel professioneel doen.

Verwijderd

Topicstarter
teacher schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:59:

Sterker nog, als jij een aarde aan een waterleiding onder je wastafel hangt ben je er ook.
*moeder struikelt over draad door de gang*
*moeder kijkt _eLMo_ aan*

:+ Maarja, we hebben echt op geen andere plek in het huis aarde :\
Termi schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:05:
Je kan een pin in de grond slaan, laten we zeggen 10 meter diep :). Dan heb je een goede aardpin, deze moet je dan weer aan de fase draad van je aansluiting doen.
Dat vind ik dan weer te rigoreus, dan kan ik denk ik beter een aarde vanaf de meterkast laten trekken

Naja, iig thnx guys, ik zal eens even verder kijken :)

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 11-02 23:29
Termi schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:05:
Ik zou niet de fasedraad vastmaken aan de aarde eerlijk gezegd. Ik neem aan dat je de nul bedoelt.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-02 13:05

Elektronicanet

Leds do it!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:32:
[...]

Ik zou niet de fasedraad vastmaken aan de aarde eerlijk gezegd. Ik neem aan dat je de nul bedoelt.
Ik wou het net zeggen ;)

Maar heb je in de badkamer / keuken geen geaarde stopcontacten?
En is het stopcontact van de verwarmingsketel ook niet geaard :?

Toen wij een half jaar geleden hier gingen wonen, hebben we vanaf het verwarmingshok aarde doorgetrokken naar mijn slaapkamer en die van m'n broertje, voor onze pc's / versterkers.

[ Voor 40% gewijzigd door Elektronicanet op 26-12-2005 00:43 ]

Nederlander in België

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:51

_Ernst_

Mark It Zero!

DuDePrOdUcTiOnS schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:32:
[...]

Weet je wel meteen of je aardlekschakelaar zijn werk goed doet, een betere aardlek kun je niet hebben :+

Last.fm

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 15:05
teacher schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:59:

Je mag wel aftakken van die draad (die is een aarding), maar je mag niet de waterleiding als aarde gebruiken. Ook gasleidingen, waterpijpen, dakpannen en huisdieren zijn niet toegestaan als aarding, maar gas- water en CVleidingen als aarding misbruiken kan tot erg amusante en dodelijke taferelen leiden...en is aldus verboden (zorgt er bijvoorbeeld voor dat je bij brand geen cent terugkrijgt, ook al ligt de oorzaak van de brand elders).

Over je probleem met je versterker: als voorlopige oplossing, kan je een stekkerdoos met aarding gebruiken, en daar je PC en je versterker (en alle randapparatuur voorzien van een stekker met aarding, zoals je scherm) insteken. Daardoor blijven ze op hetzelfde potentieel. Dit lost wel de nood aan aarden niet op, maar is ietsje minder slecht. Dat je die kablaf hoort hoeft trouwens niet aan het niet aarden te liggen, het kan ook zijn dat het geluidschipje op je pc een storing uitstuurd als de voeding ervan wegvalt. Daar kan je dan niets aan doen.

[ Voor 29% gewijzigd door naftebakje op 26-12-2005 00:51 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ben ik nou gek of is dit lariekoek allemaal? Alle versterkers die ik ooit heb gehad hadden een dood-ordinaire 2-polige aansluiting. Zonder aarde dus. Je kunt dan geaarde stopcontacten aanleggen wat je wilt, maar die versterker gaat niet geaard zijn.

Je PC aarden is wel verstandig inderdaad. Ik heb regelmatig een klein oplawaaitje gehad bij het aansluiten van coax-netwerkkabels en weet ik wat al niet meer op mijn pc toen die nog ongeaard was.

By the way: de mooiste manier om je pc aan je versterker te hangen is middels een optisch digitaal kabeltje, dan heb je niks geen gedoe met electriciteit. Maar goed.. dat is een slechte tip van mij, want lang niet iedereen heeft dat soort aansluitingen. ;)

En nog iets: een geluidskaart mag natuurlijk niet doodleuk een knalhard plop-signaal uitzenden bij het uitschakelen. Dat had de fabrikant best mooier kunnen ontwerpen, maar daar is het nu te laat voor. Ik vraag me af of een geaard stopcontact dat gedrag verhelpt.

[ Voor 17% gewijzigd door Varienaja op 26-12-2005 09:38 ]

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

PC: aarden verplicht (NEN3544 Klasse I)
Audio/Video: liever niet aarden (NEN3544 Klasse II), tenzij expliciet een 3 polige stekker ervoor zit (NEN3544 Klasse I) en het in de handleiding wordt aangeraden. Meestal is er een 'schijnaarde' (A/V) en een coaxaarde (Radio/TV).
/me naslag

Het leuke komt als je die 2 gaat combineren, dan krijg je aardlussen, die je weer kunt oplossen met mantelstroomfilters. AV Faq / VB Faq / [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]
En nog iets: een geluidskaart mag natuurlijk niet doodleuk een knalhard plop-signaal uitzenden bij het uitschakelen. Dat had de fabrikant best mooier kunnen ontwerpen, maar daar is het nu te laat voor. Ik vraag me af of een geaard stopcontact dat gedrag verhelpt.
Inderdaad...
Je zou als het om een PC gaat een script kunnen maken die je volume op nul zet bij uitloggen. Voor een AV versterker zou je datzelfde kunnen doen maar dan hardwarematig (een relais op de speakeruitgang bijv.) - als kit verkrijgbaar: Velleman K3506.
Zoals net ook al gezegd, natte ruimten dienen geaard te worden. Daaruit volgt eigenlijk al dat de rest niet noodzakelijk is.
Je PC en randapparatuur zullen je een stuk liever vinden als je dat wel doet en NEN3544 Klasse 1 richtlijn aanhoud die aarding verplicht van computers. ;)

Maar inderdaad, het zal aan de uitschakelploppen weinig doen.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 10:01 ]

• SeatRider
  • Laatst online: 21-02 14:24

SeatRider

Hips don't lie

Varienaja schreef op maandag 26 december 2005 @ 09:35:
Ben ik nou gek of is dit lariekoek allemaal? Alle versterkers die ik ooit heb gehad hadden een dood-ordinaire 2-polige aansluiting. Zonder aarde dus. Je kunt dan geaarde stopcontacten aanleggen wat je wilt, maar die versterker gaat niet geaard zijn.
^^ Inderdaad.

Zoals net ook al gezegd, natte ruimten dienen geaard te worden. Daaruit volgt eigenlijk al dat de rest niet noodzakelijk is. Ik heb in de rest van mijn huis geen geaarde stopcontacten en dat betekent dus dat al mijn A/V en PC apparatuur ongeaard werkt. Ik heb geen last van bovengenoemde klappen door mijn versterker. Misschien is een ander geluidskaartje een goedkopere en elegantere oplossing?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:05:
Als ik dus eens vergeet mijn versterker uit te zetten, en mijn PC gaat uit , dan is het zo van *kablaf* en dan is de hele buurt wakker (bij wijze van spreken)..
Condensatortje (1uF bijv) voor de input van je amp al geprobeert?

• JuuL20
VisaRider schreef op maandag 26 december 2005 @ 09:44:
[...]
Ik heb in de rest van mijn huis geen geaarde stopcontacten en dat betekent dus dat al mijn A/V en PC apparatuur ongeaard werkt. Ik heb geen last van bovengenoemde klappen door mijn versterker.
Het netfilter in je pc zet de behuizing op de halve netspanning, als de aarde van je pc bijv aan de aarde van je A/V hangt (via de stekkerdoos bijv) en de boel hangt niet aan de echte aarde, dan staat de behuizing van je A/V ook op de halve netspanning (vgl met de aarde).
Als je dan één van de twee vastpakt en een geaard punt (verwarming ofzo) dan zal je een optater krijgen jah.

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
naftebakje schreef op maandag 26 december 2005 @ 00:47:
[...]

Je mag wel aftakken van die draad (die is een aarding), maar je mag niet de waterleiding als aarde gebruiken. Ook gasleidingen, waterpijpen, dakpannen en huisdieren zijn niet toegestaan als aarding, maar gas- water en CVleidingen als aarding misbruiken kan tot erg amusante en dodelijke taferelen leiden...en is aldus verboden (zorgt er bijvoorbeeld voor dat je bij brand geen cent terugkrijgt, ook al ligt de oorzaak van de brand elders).
wat is het probleem met een CV leiding als aarde gebruiken? Brandgevaar? Hoezo dit..? (red: ik doe dit al 5jr zo)

• JuuL20
Mangeloos schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:41:
[...]
wat is het probleem met een CV leiding als aarde gebruiken? Brandgevaar? Hoezo dit..? (red: ik doe dit al 5jr zo)
Stel, je CV maakt geen goed contact met aarde,
je versterker krijgt een flinke kortsluiting van 230 naar de behuizing, de behuizing ligt aan randaarde

Normaal gesproken wordt deze spanning mooi naar aarde geleidt, nu kan dat niet -->
Er staat 230 op je versterker, CV, water, etc: Proost!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:18

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dat vindt de cv-monteur niet zo leuk, als ie aan jou installatie komt prutsen, jij zet je pc o.i.d. aan en hij krijgt 115Volt op zijn klauwen. Ten tweede, mocht je huis affikken, en dat wordt veroorzaakt door één of andere fout in je electrische systeem in je huis, is de verzekering hardstikke blij, want met dit soort houtje-touwtje oplossingen zullen ze niet uitkeren.

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Topicstarter
k, thnx voor de reacties :)

Inderdaad heeft mijn versterker een 2 polige stekker, echter heeft hij -wel- een 'thumbsrew' achterop waar een aarde tekentje bij staat... ?

Alle andere apparaten zitten al in een geaarde stekkerdoos -> Deze alleen met 3+6 contacten

Een optisch signaal is helaas niet mogelijk, want dat zit zowel niet in mijn PC, als op mijn versterker :)
JuuL20 schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:34:
[...]

Condensatortje (1uF bijv) voor de input van je amp al geprobeert?
Als ik het goed begrijp zal een condensator de 'plop' uitsmeren over een lange tijd, maar niet echt het probleem oplossen ...
JuuL20 schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:36:
[...]

Het netfilter in je pc zet de behuizing op de halve netspanning, als de aarde van je pc bijv aan de aarde van je A/V hangt (via de stekkerdoos bijv) en de boel hangt niet aan de echte aarde, dan staat de behuizing van je A/V ook op de halve netspanning (vgl met de aarde).
Als je dan één van de twee vastpakt en een geaard punt (verwarming ofzo) dan zal je een optater krijgen jah.
Dat heb ik ook, leuk als je zus weer eens naast je staat, en tegen de verwarming aan })

Maarja, optisch is dus niet mogelijk, misschien de 'thumbscrew' van de versterker aan de aarde van de stekkerdoos hangen (muurcontact heeft geen aarde).

Hardware matig het volume op 0 zetten is natuurlijk wel mogelijk, maar niet wenselijk, want dit werkt alleen wanneer ik 'netjes' de PC uitzet, en bij mij gebeurd het juist (als het gebeurd) door het per ongelijk om schoppen van mijn aan/uit of het uitzetten van mijn PC vanwege een vastloper..

• JuuL20
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:30:
Als ik het goed begrijp zal een condensator de 'plop' uitsmeren over een lange tijd, maar niet echt het probleem oplossen ...
Condensator houdt gelijkspanning tegen (als ie is opgeladen tenminste). Valt te proberen.

• SeatRider
  • Laatst online: 21-02 14:24

SeatRider

Hips don't lie

JuuL20 schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:36:
[...]

Ik wou het net even proberen, maar toen bleek dat ik een plexiglazen kast had ;)

Verder komt dit verhaal een beetje onzinnig over. Netfilter? Halve netspanning? Echte aarde? Bij mijn weten hebben we een nuldraad, een spanningsdraad en een aarde, die ervoor zorgt dat in geval van sluiting met de behuizing de stroom via de aarde wegloopt in plaats van via mij. Meer niet. Waar maak ik een denkfout?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Die plop op je speakers komt waarschijnlijk niet door aarding of het gebrek daaraan.
Sommige geluidskaart meppen er kort een DC puls uit als ze uit gaan, sommige een blokgolf en weer andere doen gewoon niks.

De oplossing is, zoals al aangegeven werd, een condensatortje in serie zetten met de signaallijn. Wel even oppassen dat je niet een te grote waarde neemt want dan komt er ook niet meer zoveel geluid door :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-02 12:36
Mangeloos schreef op maandag 26 december 2005 @ 11:41:

Buizen kunnen ook van kunstof zijn :o

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 11-02 23:29
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:30:
k, thnx voor de reacties :)

Inderdaad heeft mijn versterker een 2 polige stekker, echter heeft hij -wel- een 'thumbsrew' achterop waar een aarde tekentje bij staat... ?

Alle andere apparaten zitten al in een geaarde stekkerdoos -> Deze alleen met 3+6 contacten

Een optisch signaal is helaas niet mogelijk, want dat zit zowel niet in mijn PC, als op mijn versterker :)
[...]

[...]

Dat heb ik ook, leuk als je zus weer eens naast je staat, en tegen de verwarming aan })

Maarja, optisch is dus niet mogelijk, misschien de 'thumbscrew' van de versterker aan de aarde van de stekkerdoos hangen (muurcontact heeft geen aarde).

Hardware matig het volume op 0 zetten is natuurlijk wel mogelijk, maar niet wenselijk, want dit werkt alleen wanneer ik 'netjes' de PC uitzet, en bij mij gebeurd het juist (als het gebeurd) door het per ongelijk om schoppen van mijn aan/uit of het uitzetten van mijn PC vanwege een vastloper..
Die thumbscrew is bedoeld om je eventuele platenspeler te aarden op je versterker, deze is dus niet bedoeld om aan de randaarde te hangen. Als er geen randaarde op de voedingsstekker aanwezig is zou ik de versterker ook niet aarden als ik jou was. Als het nodig zou zijn zou de fabrikant er wel rekening mee gehouden hebben.. ;)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:38
Verwijderd schreef op maandag 26 december 2005 @ 09:42:
PC: aarden verplicht (NEN3544 Klasse I)
Audio/Video: liever niet aarden (NEN3544 Klasse II), tenzij expliciet een 3 polige stekker ervoor zit (NEN3544 Klasse I) en het in de handleiding wordt aangeraden. Meestal is er een 'schijnaarde' (A/V) en een coaxaarde (Radio/TV).
/me naslag

Het leuke komt als je die 2 gaat combineren, dan krijg je aardlussen, die je weer kunt oplossen met mantelstroomfilters. AV Faq / VB Faq / [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]
Mijn held _/-\o_.
Nu weet ik eindelijk waar die brom ECHT door veroorzaakt wordt. Wist al wel dat het door de aarding kwam, maar niet precies hoe.
Mijn situatie:
Heb 2 groepen op me kamer, allebei geaard. Op de ene groep versterker die indirect is aangesloten op de coaxkabel (via VCR), de andere groep mijn pc. De pc is verbonden met de versterker, maar ik kreeg dus zo'n enorme brom. Ik hoor ietsjes een brom als ik mijn jackplug uit de computer (die naar versterker gaat) op de grond leg, krijg een redelijk sterke brom als de geluidskaart is uitgeschakeld (dus bij het opstarten/afsluiten en natuurlijk als pc uitstaat, had dit probleem geheel niet met onboard audio, maar met mn X-Fi weer wel :|). Heb er toen een groundloop isolator tussengestopt (geen dure van 50 euro ofzo, gewoon een simpele van 7 euro geloof ik) en het werkt perfect :D.

Verwijderd

bij een tegelvloer en stopcontacten 30 centimeter boven de vloer, moet er ook rand aarde aanwezig zijn.
Cv ketel, afwasmachine, elektrische oven, koelkast, afzuigkap, even wat voorbeelden die volgens de nen norm aan aarde moeten zitten.

In mijn huis krijg ik via de grondkabel ook slechts een fase en een nul binnen, en de aarde komt via de waterleiding binnen.
Geen pen in de grond dus, en gezien het bouwjaar van mijn huis is er ook behalve de door mij opgenoemde apparaten niks geaard.

Ook mijn pc, stereo en dergelijke niet, heb hier nog nooit problemen mee ondervonden.
Heb wel een esd mat onder mijn pc tafel liggen, die wel geaard is.. ;)
Maar das meer een werk gewoonte.. O-)

maar je haalt aan datr er een magazijn is en daarom de meterkast 100 meter van de pc af is..
In bedrijfsruimtes gelden andere nen normen dan bij "normale" huizen.
Een van de eisen is dat overal randaarde verplicht is, zelfs op de wcd's (wand contact dozen, jaja ook op het plafon heten ze zo.. :) ) die onder een verlaagd plafon zitten waarmee de tl verlichting aangesloten zit.

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-02 12:08

Aapje

Opel-beun
* Aapje kijkt achterzich
* Aapje ziet een kabeltje van ong 4mm³ naar zijn verwarming gaan

Kan vast geen kwaad UTP gebruiken voorje aarding :+ (Ben btw niet de eerste die dat zo doet (ask my teachers :+))

• JuuL20
VisaRider schreef op maandag 26 december 2005 @ 13:42:
[...]

Ik wou het net even proberen, maar toen bleek dat ik een plexiglazen kast had ;)

Verder komt dit verhaal een beetje onzinnig over. Netfilter? Halve netspanning? Echte aarde? Bij mijn weten hebben we een nuldraad, een spanningsdraad en een aarde, die ervoor zorgt dat in geval van sluiting met de behuizing de stroom via de aarde wegloopt in plaats van via mij. Meer niet. Waar maak ik een denkfout?
Bij je pc zit een netfilter, die is opgebouwt met oa 2 elcos:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/4/n/n_039_01.gif
http://www.vego.nl/4/n/n_039.htm
Als je geen randaarde verbind staat er de helft van 230 over de behuizing, die elcos is gewoon een spanningsdeler.

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-02 00:37

pmeter

Poes!

Ik had eenmalig m'n monitor (crt) niet op aarde, omdat ik met meerdere pc's aan het kloten was en enkel een ongeaard stopcontact over had --> vonk --> videokaart stuk. ;(

Tip om redelijk goedkoop een optische aansluiting te regelen:
-koop een goedkope SB Live (5.1)
-koop een add-on kaartje voor optische aansluitingen, bijvoorbeeld deze
-koop een (defecte) Sony md-recorder (full-size) of Philips DCC-recorder met optische in- en uitgangen, deze hebben uitstekende DA/AD converters. Als ik zonder schijfje op record druk staat er DA/AD in het venster.
Zo heb je goedkoop ontzettend goed geluid. :7

Vroeger met m'n analoge aansluitingen had ik overigens niet alleen een brom, maar ook een knipperend Samsung 171N TFT-scherm. Deze stopte met knipperen als ik de coax kabel van upc (radio) uit m'n receiver haalde. :|

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 00:55

Jag

Als het je alleen maar om die klap gaat is een digitale uitgang (coax kan ook, plopt ook niet bij uitzetten) een optie. Maar wat ik me ook afvraag is of je in windows wel het wave en master volume op max hebt staan (0dBFS). Als je dat niet doet, moet je de volumeregeling van je amp heel ver open draaien en krijg je een gigantische klap als de spanning van je geluidskaart wegvalt. Overigens doet alle electronica dat in principe, een knal geven bij het uitzetten (tenzij er relais-tjes op de outputs zitten die tijdig openschieten).

Verwijderd

Topicstarter
Jag schreef op maandag 26 december 2005 @ 20:13:
Als het je alleen maar om die klap gaat is een digitale uitgang (coax kan ook, plopt ook niet bij uitzetten) een optie. Maar wat ik me ook afvraag is of je in windows wel het wave en master volume op max hebt staan (0dBFS). Als je dat niet doet, moet je de volumeregeling van je amp heel ver open draaien en krijg je een gigantische klap als de spanning van je geluidskaart wegvalt. Overigens doet alle electronica dat in principe, een knal geven bij het uitzetten (tenzij er relais-tjes op de outputs zitten die tijdig openschieten).
Omdat mijn subwoofer -niet- word geregeld via de versterker, is het lastig om windows op max volume te zetten, en dan mijn versterker - en - subwoofer apart weer goed in te stellen elke keer als ik me geluid harder / zachter wil..

Helaas heeft mijn Yamaha AX-490 geen digitale ingang, of een uitgang die geregeld word door de volume knop

/me gaat nu de High lvl input van zijn Sub proberen, om te kijken of dat wel word geregeld >:)

Maar ik ga denk ik maar zo een condensator in mijn signaal draad gooien :)

Bedankt voor de tips

--- Edit ---

Ik gebruik nu de High lvl in van mijn subwoofer, dus ik kan em nu regelen via mijn versterker, ik heb nu dus mijn PC vol open staan, zodat ik alles kan regelen via de Versterker, alhoewel mijn plop nu wel zachter zal zijn, zal hij denk ik nog niet weg zijn (Ik heb trouwens een Creative SB Live! value )

Ik zal strax eens naar de winkel lopen voor een condensatortje :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2005 12:50 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Je zult in elk geval niet langer de hele buurt wakkerploppen :)

Siditamentis astuentis pactum.

Pagina: 1