Toon posts:

Inschakelspanning voor aerogate III te laag?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een compleet nieuwe configuratie aangeschaft met de volgende onderdelen:
asus a8n premium, corsair 2x1gb 3500llpro, amd x2 3800+, xfx 7800gt, 2xraptor74gb, 2xsamsung2504, plextor 716a, elan vital greenerger 500w, antec p180, 2x4412 f2/gl, 1x4412 f2/gll, coolermaster aerogate3. Deze is geconfigureerd met de raptors als raid0 op de silicon image, andere 2 disks op de nforce4 los geconfigureerd.
Probleem is dat de pc in het geheel niet opstart als de fancontroller aangesloten is; lijkt alsof de voeding een kortsluiting 'herkend' en direct afslaat. Wanneer de aerogate3 losgekoppeld is start de pc gewoon op; ik kan'm _daarna_ weer aansluiten en alles werkt weer. De voeding heeft 2 12v kabelstrengen en probleem doet zich op beide voor (had de belasting dan ook redelijk verdeeld)

Probleem is dat ik me niet kan voorstellen dat 500w voor een toch wel kwaliteitsvoeding ondergedimensioneerd is voor deze set aan componenten. Kan me ook niet voorstellen dat er zulke dikke elco's op die fancontroller zitten dat de spanning dermate naar beneden wordt getrokken dat de waardoor voeding op de beveiliging springt.

Als iemand een idee heeft hoor ik dit graag. Indien dit probleem niet direct op te lossen is kan m.i. een inschakelvertraging voor de fancontroller misschien een oplossing zijn. Bestaat zoiets dergelijks?

alvast bedankt voor de info!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

FlyEragon

Alien Monkeys

1 HD + 1dvd ff lostrekken en nog eens testen met de aerogate, als het werkt is je voeding te "slap".

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
elan vital greenerger-> vind het wel iets weghebben van een biologisch merk slakroppen, hoe duur was dat geval eigenlijk?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Heb even zitten googlen:
De specs van de voeding (Amperage op de verschillende lijnen zien er wel goed uit) is volgens mij ook wel een A-merk voeding. :)
Waarschijnlijk is je Aerogate 3 gewoon niet goed. Probeer hem even in een andere pc te testen. (bij mij werkt hij al een flinke tijd goed btw ;) )

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-01 14:59
Een vriend van mij heeft het zelfde probleem gehad, een andere voeding loste het probleem op (de helpdesk van CM zei dat het een combinatie van de voeding en de aerogate was dat problemen gaf), hij had trouwens een goedkope Maxpower voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Nog eens systeem nagecheckt en kom tot het volgende:
zelfs wanneer alle 4 disks losgekoppeld zijn inclusief de dvdwriter slaat de voeding alsnog vast. Ik ga er dus maar vanuit dat de fancontroller een btje gaar is.
Ik blijf het wel raar vinden dat wanneer ik een seconde wacht (wanneer de overige componenten 'opgestart' zijn) en sluit dan snel de molex aan dat het lijkt alsof er niets aan de hand is. Vooralsnog lijkt een soort inschakelvertraging de oplossing te zijn, maar voor de zekerheid ruil ik die aerogate eerst even om.
Wel typisch dat ik de enige ben met dit probleem; dacht toch wel vrij populaire componenten te hebben.

Overigens de voeding kostte me e145 (pricewatch e129) niet echt goedkoop dus. Ik koos deze boven de antec phantom 500w ('default' voor de p180) omdat ik niet zoveel vertrouwen heb in kompleet fanloze psu's zeker voor wb levensduur.
Pagina: 1