Toon posts:

Programma's werken niet lekker op Dual Core X2 3800+

Pagina: 1
Acties:
  • 744 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen ik heb weer es een vraagske.

Ik heb een AMD dualcore 3800+. Nu is het zo dat bij sommige programma's dualcore nog niet echt lekker werkt enzo en dan moet je via affiniteit instellen het programma op 1 core laten lopen. Echter is het zo vdat ik sommige spellen heb die bij het laden al problemen krijgen door dat dual core gedoe niet lekker lopen. Is er ook een progje of instelling of iets dergelijks mogelijk wat ervoor zorgt dan wanneer ik een bepaald programma start dat het dan direct al op 1 core loopt en niet dat ik het later via ctrl+alt+del moet veranderen en hopen dat het nog niet te laat is?

mvg. Daftman

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Definieer eens "niet lekker werken" :) Want dit is namelijk niet normaal.

Verwijderd

Topicstarter
ok laat ik het zo definieren: het programma sjouwt vast en ik kan niet meer terug naar windows enzo. Hoewel de windows zelf niet vast loopt. (dat is te zien aan skype wat wel door werkt, downloads die niet stoppen en msn draait ook door.) zo heb ik het bij the chronicles of narnia. Als ik dat spel start, draait de munt die je bij het laden ziet als een razende wat erg onnatuurlijk eruit ziet.
En CS source loopt zo op zijn tijd ook nog wel eens vast, soms direct al soms na 2 uurtjes ofzo. Ook andere spellen maar straks wordt ik hier beschuldigd van reclame maken of ga ik hier de grond ingeboord worden omdat ik die spellen speel ofzo ;)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus wanneer je die programma's op 1 core fixt, dan loopt je PC wel zoals verwacht? Sja, ik zou eerder denken aan een hardwarematige tekortkoming (slechte voeding? post eens je volledige specs) of foute software (Windows wel vers geinstalleerd sinds Dual Core?). Want dit mag eigenlijk niet eens voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 25-12-2005 23:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pc is compleet opnieuw geinstalleerd en de specificaties zijn:

A8N-SLI deluxe
AMD 64 X2 3800+
2x 512 mb kingston
Geforce 6800
1x 160gb SATA2
2x 200gb SATA
1x 20gb IDE
Voeding een 350 WATT

vraag maar wat je meer moet weten

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2005 23:07 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 23:06:
Pc is compleet opnieuw geinstalleerd en de specificaties zijn:

A8N-SLI deluxe
AMD 64 X2 3800+
2x 512 mb kingston
Geforce 6800
1x 160gb SATA2
2x 200gb SATA
1x 20gb IDE
Voeding een 350 WATT

vraag maar wat je meer moet weten
De voeding ziet er wat licht uit. Welk merk is het?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Topicstarter
Voeding is: Enlight ATX Ultra-Power 350W 12cm fan with pfc

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-11 13:51
ja tuurlijk die voeding is veel te weinig :) koop een 400 -500watt voeding

[ Voor 10% gewijzigd door blubbers op 25-12-2005 23:14 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Enlight is iig een A-merk ;) Ik denk dat je het probleem in software en/of drivers moet zoeken. Probeer om te beginnen eens AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 25-12-2005 23:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Deze voeding is ook van tijdelijke duur en de voeding heb ik berekend dat het op de manier zoals het nu draait precies kan. Als de voeding te weinig was, zoals je zegt zou hij door moeten branden, *zoals me vorige voeding 8)7 * Over een week of 5 verwacht ik de nieuwe voeding en opzicht is enlight een behoorlijk goed merk wat betreft voeding leveranciers.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je zou ook diverse stressprogrammaatjes kunnen proberen, zoals Prime, Sandra, 3dmark, etc. Ook zou je de 'overbodige' schijven (andere schijven dan die waar OS op staat) kunnen ontkoppelen om de voeding enigszins te ontlasten en min of meer te kunnen uitsluiten.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-11 11:58
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:48:

Ik heb een AMD dualcore 3800+. Nu is het zo dat bij sommige programma's dualcore nog niet echt lekker werkt enzo en dan moet je via affiniteit instellen het programma op 1 core laten lopen. Echter is het zo vdat ik sommige spellen heb die bij het laden al problemen krijgen door dat dual core gedoe niet lekker lopen. Is er ook een progje of instelling of iets dergelijks mogelijk wat ervoor zorgt dan wanneer ik een bepaald programma start dat het dan direct al op 1 core loopt en niet dat ik het later via ctrl+alt+del moet veranderen en hopen dat het nog niet te laat is?

mvg. Daftman
Het klopt inderdaad dat dual core cpu's bij diverse programma's en spellen nog niet ondersteund worden. Zelf lopen programma's bij mij (ik heb ook de x2 3800) niet vast. Echter als ik NFSMW speel meteen na het opstarten van mijn computer loopt het een half uur goed, daarna wordt het spel versneld en dan weer enorm vertraagd afgespeeld. Oplossing is inderdaad de affiniteit op 1 core zetten.

Bij welke programma's heb je het dan? Volgens mij heeft het niet met je OS te maken oid, maar de software die dual core nog niet ondersteund.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Dual Core CPU wordt naar mijn weten door WinXP gewoon als 2 fysieke CPU's behandeld, precies zoals bij een Dual CPU bak. En die Dual CPU dozen draaien al jarenlang probleemloos met dezelfde software :)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-12-2005 23:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees dat het gewoon wachten wordt op Windows Vista die dual core iig ondersteunt. Want ik denk dat het naast de programma's ook met windows te maken heeft. De software update die BalusC postte heb ik geinstalleerd ik ga nu rebooten en misschien dat het dan beter wordt. Iig bedankt

• slownera
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-11 06:56
Ik kan je zo vertellen dat Call of Duty 1, 2 en United Offensive op 1 core moeten draaien. Anders gebeuren er rare dingen zoals scripting wat niet goed loopt. AI wat stil blijft staan. etc etc.

Ze hebben nu zelfs voor CoD2 een officiele patch uitgebracht voor ondersteuning van HT en Dual Core cpu's.

Dus ik kan me wel voorstellen dat spellen raar gaan doen. CoD is hier een goed voorbeeld van.

• Archimond
  • Laatst online: 30-11 22:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Zal de oplossing in deze nieuwsbericht helpen: nieuws: Dinsdag patchdag; trage dual-core AMD's geholpen

Ik heb ook een AMD 64 X2 3800+, maar met NFS most wanted geen problemen met RMClock ipv AMD driver.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Da's waar ook, ik dit soort problemen eerder opgelost zien worden wanneer Cool'n'Quiet wordt uitgeschakeld. Probeer dat eens :)

• Archimond
  • Laatst online: 30-11 22:39

Archimond

Lopende Helpdesk

Deze fix met register kan je ook nog proberen ipv de patch: http://support.microsoft.com/?id=896256

• Nienix
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-12 13:26
Ik heb daar met sommige spellen ook last van
Serious sam 2nd encounter
Battlefield 1942

het ligt niet aan de drivers of instellingen. Battlefield stopt gewoon na 1 minuut spelen (de menu's werken wel gewoon), en serious sam werkt in het hoofdmenu al niet het schokt dan alle kanten op.
als je daarna de spellen op 1 core laat draaien is er geen probleem.
een programma daarvoor zou handig zijn maar ik red me wel. alleen raar dat deze spellen er last van hebben.

Ampera-E, 252x375Wp Pv Systeem, 22kWZappi

Verwijderd

nienix schreef op maandag 26 december 2005 @ 10:23:
Ik heb daar met sommige spellen ook last van
Serious sam 2nd encounter
Battlefield 1942

het ligt niet aan de drivers of instellingen. Battlefield stopt gewoon na 1 minuut spelen (de menu's werken wel gewoon), en serious sam werkt in het hoofdmenu al niet het schokt dan alle kanten op.
als je daarna de spellen op 1 core laat draaien is er geen probleem.
een programma daarvoor zou handig zijn maar ik red me wel. alleen raar dat deze spellen er last van hebben.
Waarschijnlijk is het dan gewoon de Cool 'n Quiet driver die dwars ligt. Ik speel Battlefield 1942 ook op mijn x2 3800 maar nog nooit van vastlopers last gehad. Alleen spontane crashes direct naar de desktop toe. Maar dat deed hij op een ouder systeem ook al en schijnt een bij battlefield te horen.
Ik heb zelf geen Q 'n Q geïnstalleerd (proc wordt toch nauwelijks warm).

Het enige waar ik last van had was een USB geluidskaart die versneld ging afspelen na een x aantal minuten. Binnenkort zal ik die maar een even op deze windows installatie proberen (zonder Q 'n Q) en kijken wat het dan doet.

Voor de rest heb ik geen enkel probleem met software gehad.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok iedereen die over cool 'n quiet twijfeld en denkt dat dát misschien het probleem zou kunnen zijn laat die droom maar varen ik heb het uitgeschakeld in m'n bios en verder niets ervoor geinstalleerd dus coll 'n quiet is het niet. Het heeft me echter wel eerst enige moeite gekost voor ik de windows goed geinstalleerd kreeg omdat windows xp geen klap van de dual shit begrijpt ofzo. De driver update die BalusC poste in zijn bericht met:
Enlight is iig een A-merk Ik denk dat je het probleem in software en/of drivers moet zoeken. Probeer om te beginnen eens AMD Athlon™ 64 X2 Dual Core Processor Driver for Windows XP and Windows Server 2003 Version (exe) 1.2.2.2
Na de installatie lijkt het wat soepeler te lopen allemaal maar nog steeds is het niet zoals het in theorie zou moeten draaien. Gewoon afwachten tot windows Vista is vrees ik mijn optie.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een of andere aap postte in een van de spellen-subforums een onderwerp over BF2 en affinity, maar dit topic is meteen gesloten door een mod. Ik kan hem iig niet meer vinden, maar zijn verhaaltje ging over een stukje software wat automatisch een gestart process op een ingestelde core liet draaien. Misschien nuttig.

specs

Verwijderd

Topicstarter
en je hebt geen idee hoe die 'een of andere aap' heette of wat misschien ook maar een deel van de naam was?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2005 16:35 ]

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2005 @ 22:48:

...... Is er ook een progje of instelling of iets dergelijks mogelijk wat ervoor zorgt dan wanneer ik een bepaald programma start dat het dan direct al op 1 core loopt en niet dat ik het later via ctrl+alt+del moet veranderen en hopen dat het nog niet te laat is?

mvg. Daftman
http://www.robpol86.com/Pages/imagecfg.php

Systeem Specs

• cubuz
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-11 08:43
welke bios versie heb je ??
Asus faq zegt:
Can A8N-SLI Deluxe support new AMD Dual-Core CPU?
Yes, please update BIOS to version 1010 or later to support AMD Dual-Core CPU.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Ik zou eens naar de dual core hotfix kijken die MS heeft uitgebracht.... Dat beschrijft precies jouw probleem.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-11 19:01
Darth Malak schreef op dinsdag 27 december 2005 @ 11:38:
Ik zou eens naar de dual core hotfix kijken die MS heeft uitgebracht.... Dat beschrijft precies jouw probleem.
Die zorgde er bij mij voor dat mijn hele Windows niet meer wilde opstarten (veilige modus gelukkig nog wel) dus voorzichtigheid is geboden met die patch. (Heb een X2 4400+)

[ Voor 5% gewijzigd door Occy74 op 27-12-2005 17:32 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem en heb he topgelost door op 1 core te draaien inderdaad.

Het lijkt de combinatie te zijn tussen de X2 en het A8n-SLI dlx mobo die de problemen nog zichtbaarder maakt. Betreffende BF2 is er bijvoorbeeld reeds een topic over op www.ea.co.uk (bf2 sectie van het forum)

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem, na het spelen van een spel terug naar windows => boel vast. Als ik cool en quiet uitzet geen problemen. Zou toch onderhand een keertje opgelost moeten zijn dit probleem, als je documentatie leest die bij de CC driver van AMD zit, blijkt dat AMD ook niet echt veel vertrouwen in hun eigen driver heeft.

Zonder cool en quiet gaat mijn fan de hele tijd veel herrie zitten maken :(

Iemand een oplossing voor dit probleem?

Verwijderd

thnx voor deze thread ik was zelf van plan deze processor te kopen maar als ik het hier zo lees en van andere mensen hoor die hem ook hebben en dezelfde problemen dan ga ik tog liever voor iets een 3700 +

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-11 11:37

McGryphon

Veul vrouwkes!

offtopic:
LOL! TS otw een of andere aap

Maar dat is net zo iets als dat ik ooit doodgeflamed ben op een ander forum door de vraag of je iets op automatisch draaien als admin kan zetten... * McGryphon shares tha feelings of thinking to know nothing

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Verwijderd schreef op vrijdag 10 februari 2006 @ 18:21:
thnx voor deze thread ik was zelf van plan deze processor te kopen maar als ik het hier zo lees en van andere mensen hoor die hem ook hebben en dezelfde problemen dan ga ik tog liever voor iets een 3700 +
Ik heb ook een 3800+ en totaal geen problemen (zoals het overgrote deel van de 3800+ gebruikers die ik ooit gesproken heb). Let op dat je in een thread als dit alleen maar mensen met problemen tegen komt. Bovendien zul je de problemen met Cool 'n Quiet ook tegenkomen met een andere processor.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=81429,
Dit was het meest nuttig voor mij maar na dit te doen had ik helemaal geen last meer(uit bijgeloof zet ik ze nog wel uit, kan ik daar de schuld niet aan geven tijdens het gamen)

Maar affinity toewijzen is soms ook heel fijn als je B.v. zipped/unzipped/torrents/download, kan je lekker op de andere core gamen zonder enige last.
Pagina: 1