Laat ik even starten bij het begin
Omdat het overclocken mij steeds minder aanspreekt, heb ik de hardware die "overkill" is voor normaal gebruik van de hand gedaan om dit te vervangen door een kleinere en vooral nog stillere setup. Mijn overclock mobo met nForce4 Ultra moederbord heb ik daarom vervangen door een mATX moederbord van Gigabyte met nForce4-4X chipset omdat ik zeer tevreden ben van deze nVidia chipset. Mijn HD is dezelfde gebleven die trouwens ingedeeld is in 2 partities. De oude WinXP installatie stond er nog op maar het was dus de bedoeling om er een "verse" op te zetten.
Maar natuurlijk, bij een eerste boot wil je natuurlijk checken of alles werkt en blijkbaar werd mijn HD niet gedetecteerd wat echter lag aan een instelling in de BIOS. Blijkbaar verwacht Gigabyte dat SATA HD's automatisch gebruikt zullen worden in RAID?
Nu goed, na wat klooien zie ik plots dat de HD gedetecteerd wordt en tot mijn verbazing zie ik het WinXP logo verschijnen. Dit had ik niet verwacht maar ik dacht dat ik ieder moment een BSOD of wat dan ook te zien zou krijgen. Want tenslotte had ik toch het moederbord vervangen. Nog groter was mijn verbazing dat ik gewoon kon inloggen. Waarschijnlijk omdat de chipsets zo goed als gelijk zijn. Maar mijn verbazing sloeg al snel om omdat ik mijn tweede partitie (D:) niet kon benaderen. Volgens XP was dit een ongeformatteerde HD. Niet echt leuk aangezien ik daarop zowat al mijn bestanden bewaar. Dus ben ik maar eens de FAQ beginnen lezen en kwam dit tegen:
Dit had ik trouwens gedaan in veilige modus, geen idee waarom maar op dat moment het leek mij een goed idee. Na een reboot kon ik de D-schijf terug benaderen maar nu zijn een heleboel bestanden 0 bytes groot terwijl andere bestanden nog in orde zijn. Ik vind dit heel erg vreemd en vraag me af of er iets kan aan gedaan worden? Waarschijnlijk is mijn verhaal nogal wat aan de lange kant maar ik wou even al mijn handelingen beschrijven omdat ik misschien toch iets verkeerd gedaan heb. Ik geloof van niet want ik heb al ontelbare keren een HD of mobo vervangen en nog nooit heb ik problemen gehad met mijn tweede partitie. Ik begrijp niet waarom die partitie onleesbaar was. Ik ben nu al tevreden dat er een klein deel van de bestanden gered zijn en gelukkig had ik mijn allerbelangrijkste digitale foto's gebackupped. Maar nu zou ik de rest van de foto's en bestanden proberen te recoveren. Heeft iemand een idee wat er gebeurd is en wat ik nog kan doen? Ik heb gezocht op GoT en Google maar kon niks vinden. Wel gebruikers met een gelijkaardig probleem maar meestal komt er geen antwoord. Het eigenaardige is dus dat alle bestanden er nog staan en de map- en bestandnamen volledig zijn maar de bestanden 0 bytes groot. Die bestanden moeten dus nog ergens op de HD staan...
Nu goed, na wat klooien zie ik plots dat de HD gedetecteerd wordt en tot mijn verbazing zie ik het WinXP logo verschijnen. Dit had ik niet verwacht maar ik dacht dat ik ieder moment een BSOD of wat dan ook te zien zou krijgen. Want tenslotte had ik toch het moederbord vervangen. Nog groter was mijn verbazing dat ik gewoon kon inloggen. Waarschijnlijk omdat de chipsets zo goed als gelijk zijn. Maar mijn verbazing sloeg al snel om omdat ik mijn tweede partitie (D:) niet kon benaderen. Volgens XP was dit een ongeformatteerde HD. Niet echt leuk aangezien ik daarop zowat al mijn bestanden bewaar. Dus ben ik maar eens de FAQ beginnen lezen en kwam dit tegen:
fixmbr kon het probleem niet oplossen dus heb ik maar eens chkdsk d: /f geprobeerd en wonderwel begon chkdsk allerlei bestanden te repareren. Het zag er nog steeds niet goed uit maar dit was natuurlijk beter dan niksPlotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Soms wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt. Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou je Testdisk kunnen proberen. Als dit tooltje de partities terugvindt, dan hoef je enkel op "save" te drukken en rebooten. Met MBRWork en ptedit (zit in PartitionMagic pakket) kun je de partitie-instellingen handmatig aanpassen en dat kan handig zijn wanneer de datarecoverytooltjes niks met de partitie kunnen doen.