Bestanden plots 0 bytes groot na gebruik chkdsk

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:15
Laat ik even starten bij het begin :) Omdat het overclocken mij steeds minder aanspreekt, heb ik de hardware die "overkill" is voor normaal gebruik van de hand gedaan om dit te vervangen door een kleinere en vooral nog stillere setup. Mijn overclock mobo met nForce4 Ultra moederbord heb ik daarom vervangen door een mATX moederbord van Gigabyte met nForce4-4X chipset omdat ik zeer tevreden ben van deze nVidia chipset. Mijn HD is dezelfde gebleven die trouwens ingedeeld is in 2 partities. De oude WinXP installatie stond er nog op maar het was dus de bedoeling om er een "verse" op te zetten. :) Maar natuurlijk, bij een eerste boot wil je natuurlijk checken of alles werkt en blijkbaar werd mijn HD niet gedetecteerd wat echter lag aan een instelling in de BIOS. Blijkbaar verwacht Gigabyte dat SATA HD's automatisch gebruikt zullen worden in RAID?
Nu goed, na wat klooien zie ik plots dat de HD gedetecteerd wordt en tot mijn verbazing zie ik het WinXP logo verschijnen. Dit had ik niet verwacht maar ik dacht dat ik ieder moment een BSOD of wat dan ook te zien zou krijgen. Want tenslotte had ik toch het moederbord vervangen. Nog groter was mijn verbazing dat ik gewoon kon inloggen. Waarschijnlijk omdat de chipsets zo goed als gelijk zijn. Maar mijn verbazing sloeg al snel om omdat ik mijn tweede partitie (D:) niet kon benaderen. Volgens XP was dit een ongeformatteerde HD. Niet echt leuk aangezien ik daarop zowat al mijn bestanden bewaar. Dus ben ik maar eens de FAQ beginnen lezen en kwam dit tegen:
Plotseling lege schijven/partities: je zou eerst kunnen proberen om de MBR (Master Boot Record) te herstellen. Met een beschadigde MBR kan een schijf zich als leeg voordoen. Oplossing voor 9X/Me: start op met de setupfloppy en voer de commando fdisk /mbr in. Oplossing voor NT/2K/XP: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixmbr commando in. Bij een kapotte bootmenu in NT/2K/XP waardoor je Windows niet meer kunt opstarten: duik via de SetupCD de Recovery Console in en voer de fixboot commando in. Een NTFS partitie kan zich ook als leeg voordoen of ontoegankelijk zijn met een beschadigde MFT (Master File Table). Deze kun je herstellen met CHKDSK X: /F (waarbij X: voor de schijfletter staat). Datzelfde doe je bij FAT32 met Scandisk. Soms wil het ook weleens helpen als je de schijf in een ander systeem hangt. Mocht dat allemaal op niks uitlopen, dan zou je Testdisk kunnen proberen. Als dit tooltje de partities terugvindt, dan hoef je enkel op "save" te drukken en rebooten. Met MBRWork en ptedit (zit in PartitionMagic pakket) kun je de partitie-instellingen handmatig aanpassen en dat kan handig zijn wanneer de datarecoverytooltjes niks met de partitie kunnen doen.
fixmbr kon het probleem niet oplossen dus heb ik maar eens chkdsk d: /f geprobeerd en wonderwel begon chkdsk allerlei bestanden te repareren. Het zag er nog steeds niet goed uit maar dit was natuurlijk beter dan niks :) Dit had ik trouwens gedaan in veilige modus, geen idee waarom maar op dat moment het leek mij een goed idee. Na een reboot kon ik de D-schijf terug benaderen maar nu zijn een heleboel bestanden 0 bytes groot terwijl andere bestanden nog in orde zijn. Ik vind dit heel erg vreemd en vraag me af of er iets kan aan gedaan worden? Waarschijnlijk is mijn verhaal nogal wat aan de lange kant maar ik wou even al mijn handelingen beschrijven omdat ik misschien toch iets verkeerd gedaan heb. Ik geloof van niet want ik heb al ontelbare keren een HD of mobo vervangen en nog nooit heb ik problemen gehad met mijn tweede partitie. Ik begrijp niet waarom die partitie onleesbaar was. Ik ben nu al tevreden dat er een klein deel van de bestanden gered zijn en gelukkig had ik mijn allerbelangrijkste digitale foto's gebackupped. Maar nu zou ik de rest van de foto's en bestanden proberen te recoveren. Heeft iemand een idee wat er gebeurd is en wat ik nog kan doen? Ik heb gezocht op GoT en Google maar kon niks vinden. Wel gebruikers met een gelijkaardig probleem maar meestal komt er geen antwoord. Het eigenaardige is dus dat alle bestanden er nog staan en de map- en bestandnamen volledig zijn maar de bestanden 0 bytes groot. Die bestanden moeten dus nog ergens op de HD staan...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer eens datarecoverytooltjes op de schijf te loslaten :) Zie diezelfde FAQ voor namen en tips ;)

• D-Three
Deze heb ik nog niet durven gebruiken uit vrees voor de data :) Maar als ik het goed begrepen heb, wordt er alleen gescanned en gebeurt er normaal niks met de data zolang ik niks bevestig? En zouden die tools wel werken in dit geval? De bestanden zijn niet echt weg. Of zie ik dit verkeerd? Het is alsof dat de covers van de boeken er nog zijn maar de pagina's zijn er uit verdwenen :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Correct :) Datarecoverytooltjes veranderen niks aan de data, tenzij jij zelf uitdrukkelijk de commando geeft danwel bevestigt.

• D-Three
Goed, dat ga ik dan morgen eens proberen. De vrouw wil nu ook wel wat aandacht ;) Mocht het lukken, laat ik wel iets weten om eventueel anderen te helpen. Bedankt!

• D-Three
Ik zit nu al de volledige dag te proberen maar ben nog geen stap verder. Ik heb PC Inspector File Recovery gedownload en deze vindt een heleboel bestanden maar er staat geen bestandsnaam bij, enkel maar cluster 17286250.JPG, cluster 17291168.TIF, cluster 17293378.RAR, enz. Op zich is dat niet zo erg maar blijkbaar zijn al die bestanden precies 1,43 MB (1.507.328 bytes) groot. Dus ik kan er niks mee aanvangen.
Testdisk ben ik ook niks mee. Geen idee of ik FindNTFS kan gebruiken maar als ik het commando "findntfs 1 1 1 1 c:\log.txt files" in tik, moet ik normaal toch een lijstje met files en directories krijgen? Maar in de logfile staat enkel dit:
FindNTFS, version 1.65 - for Windows 95/98/ME/NT/2000/XP.
Copyright Svend Olaf Mikkelsen, 2005.

Disk: 1 Cylinders: 30401 Heads: 255 Sectors: 63 MB: 238472

CHS 1/1/1 LBA: 16128

------Date ----Time -------Size ---Flags Name

Directories: 0
Files: 0
Trees: 0
Exe/dll files: 0
Exe/dll files signature: 0
Cluster KB: 4
MFT record used: None
Iemand enig idee hoe findntfs goed moet gebruikt worden? Want waarschijnlijk doe ik iets verkeerd...
Ondertussen ben ik eens een demoversie van GetDataBack aan het proberen.

Ik begin zo het gevoel te krijgen dat ik chkdsk beter niet had gebruikt. :/

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 26-12-2005 13:44 ]

• D-Three
Ik zit hier nu nog steeds te klooien :P Ik ben aan de slag geweest met demo versie van R-Studio en Stellar Phoenix en die kunnen na een lange scan wel een aantal bestanden terugvinden. Maar het lukt blijkbaar niet om de grootste bestanden terug te vinden. Maar alle bestanden moet wel nog op de HD staan want hoewel de grootte van de bestanden 0 bytes is, is mijn vrije schijfruimte gelijk is gebleven? Het eigenaardige is dat die recovery programma's dan wel mappen en bestanden kunnen terugvinden die ik enkele weken geleden gewist heb...
Heeft iemand trouwens enig idee wat "Unexpected MFT record ..." betekent? Die foutmeldingen krijg ik heel veel te zien tijdens het scannen met R-studio.

Verwijderd

MFT is:
Master File Table. In many ways, a MFT is an upgraded version of a file allocation table (FAT). Instead of simply being a simple list of file addresses on a hard disc, the MFT contains the attributes of the file or directory itself. This information will include items such as name and address but also security details or permissions. If the file being tagged is small, the file data can actually be stored in the MFT entry, making the access of such data very fast.
Hij heeft dus op een plek op je HD een MFT gevonden die hij niet verwacht had.

• D-Three
Wat kan daarvan de oorzaak zijn?

edit:
De oorzaak is waarschijnlijk wel moeilijk te achterhalen. Ik doe nu nogmaals een scan met R-studio maar nu voor de volledige schijf en niet alleen de partitie waar de gegevens op stonden. En ik krijg echt tientallen van die meldingen en de scan is nog steeds bezig. :/ Er is iets goed mis gegaan vrees ik.

[ Voor 84% gewijzigd door D-Three op 27-12-2005 13:26 ]

• D-Three
Ik begrijp er nu helemaal niks meer van. Ik heb nu pas gemerkt dat die partitie maar 100 GB groot meer is terwijl deze voor de crash 200 GB was. Mijn verloren data moet dus waarschijnlijk op één of andere manier in die andere 100 GB zitten. Maar weet totaal niet hoe ik die moet terugvinden :( Ik heb nu ook ontdekt dat de voorbereidingen van ons huwelijk verloren zijn gegaan dus dat zal mijn vrouw niet zo prettig vinden 8)7
Pagina: 1